Презентація допоможе учителю пояснити тему компактно і швидко. Учні можуть вивчати дистанційно тему "Складнопідрядні речення". Учні поглиблять знання про складнопідрядне речення, про засоби зв'язку в ньому, умітимуть розрізняти види складнопідрядних реченнь, формувати вміння розпізнавати складнопідрядні речення в тексті, відокремлювати головну та підрядну частини речення розділовими знаками.
Підрядна частина речення може пояснювати один член, групу членів або головне речення в цілому[Сонця ще не було видно] ,( хоч деякі шпилі ще рожевіли) незважаючи на що? [ ] , ( хоч )Усе головне речення[ Усі катери, баржі й шхуни, (що причаїлись у порту), здавалися маленькими ] які? [ --,-- й -- , ( що ) , ]Підрядна частина завжди має у своєму складі підрядний сполучник або сполучне слово, які разом з інтонацією є засобами зв’язку частин складнопідрядного речення
Слово КОЛИ є сполучним словом, якщо входить до складу підрядного речення, що відповідає на питання: ЯКИЙ? ЧИЙ? КОТРИЙ? яку?[Намалюй мені ніч], (коли падають зорі) (Підрядні означальні)Слово КОЛИ є сполучним словом, якщо входить до складу підрядного речення, що відповідає на питання непрямих відмінківщо?[Люблю],(коли цвітуть каштани)(Підрядні з’ясувальні)
Слово ЯК виступає сполучним словом у підрядних реченнях, що відповідають на питання непрямих відмінків (з’ясувальні речення) про що?[Хочеш, я тихенько розповім], (як вербиця пісеньку колише в кучерявім листячку своїм)Або показують, як, у який спосіб виконується дія (спосіб дії) як?[Він жив], (як належить жити чесній людині)
Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні означальнічастини. Пояснює іменник, займенник в головній частиніСпол. сл.: хто, що, який, чий, котрий, де, коли, куди. Сполучники:що, ніби, мов, наче..який? яка? яке? які? чий?чия? чиє? чиї? котрий?котра? котре? котрі? які?Угорі озвалися журавлі, що взяли літо на крила
Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні з’ясувальні частини. З’ясовує, пояснює в головній частині значення дієслова – присудка(найчастіше) або іншої частини. Сп. слова: хто, який, чий, котрий, де, куди, звідки, коли, як. Сполучники що, щоб, мов, ніби, наче, неначе. Питання непрямих відмінків:кого? чого? кому? чому? кого? що? ким? чим? на кому? на чому? чого?[Ніколи не прагни вгадати], ( яких слів від тебе хтось очікує)
Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини -часу. Указує на час здійснення того, про що говориться в головній частиніСполучники:коли, як, після того як, з того часу як, як тільки, щойно, ледве, тільки що;Спол. Сл.: поки, відколи, доки, аж поки, аж доки коли? відколи? як довго? з якого часу? з яких пір? коли?[Я люблю їхати на поле тоді], (як ниви зеленіють)
Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини –способу дії і ступеня. Указує на ступінь вияву ознаки або спосіб дії головної частини. Сполучники: щоб, що, мов, як, наче, ніби, неначе, чим..тим;Спол. Сл.:як, скільки, наскількияк? якою мірою? наскільки?яким способом? наскільки?[Сьогодні я такий веселий], (що молодіти хочу знов)
Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини -умови. Указує на умову здійснення того, про що йдеться в головній частиніСполучники: Як, якщо,якби, коли, коли б, аби. За якої умови? за якої умови?[Людська душа втрачає дивоцвіт], ( коли любов її не зігріває)
Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини – причини. Указує на причину здійснення того, про що йдеться в головній частиніСполучники:бо, тому що, через те що, тим що, у зв’язку з тим що, оскількичому? з якої причини? через що? чому?[Земля прекрасна], (тому що на ній живуть дзвінкоголосі малюки)
Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини -мети. Указує на мету здійснення того, про що йдеться в головній частиніСполучники:щоб, для того щоб, абидля чого? з якоюметою?навіщо? навіщо?[Солдати не шкодували ніг на битих шляхах], (аби швидше зустріти тепло рідної хати)
Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини -порівняльніПояснює головну частину через порівняння. Сполучники:як, мов, наче, неначе, немовби, ніби, мовбияк? подібно до чого? як?[Зацвіла в долині червона калина], (ніби засміялась дівчина - дитина)
Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини -допустовіУказує на факт, усупереч якому відбувається те, про що йдеться в головній частиніСполучники:хоч, хоча, дарма що, незважаючи на те що, нехай, нащонезважаючи на що? всупереч чому? всупереч чому?[Йшли в степи майстри], (дарма що дощ холодний сіяв)
Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини -наслідковіУказує на наслідок дії, про яку йдеться в головній частиніСполучниктак що На питання не відповідає підрядна наслідкова[Погода стояла тепла і сонячна], (так що шибки на вікнах аж миготіли)