Презентація "Складнопідрядне речення"

Про матеріал

Презентація допоможе учителю пояснити тему компактно і швидко. Учні можуть вивчати дистанційно тему "Складнопідрядні речення". Учні поглиблять знання про складнопідрядне речення, про засоби зв'язку в ньому, умітимуть розрізняти види складнопідрядних реченнь, формувати вміння розпізнавати складнопідрядні речення в тексті, відокремлювати головну та підрядну частини речення розділовими знаками.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Презентація до теми «Складнопідрядні речення»Склала учитель української мови та літератури Головко Алла Вікторівна. Лиманська ЗОШ І – ІІІ ступенів №5 Донецької області

Номер слайду 2

Складнопідрядні речення( )[ ]підрядне підпорядковується головному. З’єднуються сполучниками підрядності чи сполучними словами Схематичне відображення. Підрядних частин може бути: 1,2…В усному мовленні підрядна частина відокремлюється від головної паузою, а на письмі - комою

Номер слайду 3

Підрядна частина може стояти відносно головної:перед неюпісля неї в середині неї(Поки жива мова народна в устах народу), [до того часу живий і народ][Люблю], (коли хвилі юрбою шумують, ламаючи лід)[Той,(хто по – справжньому любить свою Батьківщину), з усякого погляду справжня людина]

Номер слайду 4

Підрядна частина речення може пояснювати один член, групу членів або головне речення в цілому[Сонця ще не було видно] ,( хоч деякі шпилі ще рожевіли) незважаючи на що? [ ] , ( хоч )Усе головне речення[ Усі катери, баржі й шхуни, (що причаїлись у порту), здавалися маленькими ] які? [ --,-- й -- , ( що ) , ]Підрядна частина завжди має у своєму складі підрядний сполучник або сполучне слово, які разом з інтонацією є засобами зв’язку частин складнопідрядного речення

Номер слайду 5

Підрядні сполучникипростіскладеніТому що. Як тільки. Через те що. Так що. Для того щоб. Дарма що. Незважаючи на те що. Тільки що. Чим - тимщощобначемовнемовбоякякбиякщохоч (хоча)хай(нехай)

Номер слайду 6

Сполучні слова. Відносні займенники:хтощоякийскількичийкотрий Відносні прислівники:деколикудизвідкиякдокивідколичомунавіщо

Номер слайду 7

Сполучники підрядності приєднують підрядну частину до головної, але членами речення не бувають. Сполучні слова приєднують підрядну частину до головної і водночас є членами речення

Номер слайду 8

Сполучниками і сполучними словами бувають: ЩОКОЛИЯК

Номер слайду 9

Увага!Щоб відрізнити сполучне слово (відносний займенник) ЩО від сполучника ЩО слід пам’ятати: На сполучне слово ЩО може падати логічний наголос2. Сполучне слово ЩО можна замінити займенником ЯКИЙ / [Я знаю], ( що ви хочете сказати) (яке)[Я вдихаю повітря], ( що пахне медом)

Номер слайду 10

Слово КОЛИ є сполучним словом, якщо входить до складу підрядного речення, що відповідає на питання: ЯКИЙ? ЧИЙ? КОТРИЙ? яку?[Намалюй мені ніч], (коли падають зорі) (Підрядні означальні)Слово КОЛИ є сполучним словом, якщо входить до складу підрядного речення, що відповідає на питання непрямих відмінківщо?[Люблю],(коли цвітуть каштани)(Підрядні з’ясувальні)

Номер слайду 11

Слово ЯК виступає сполучним словом у підрядних реченнях, що відповідають на питання непрямих відмінків (з’ясувальні речення) про що?[Хочеш, я тихенько розповім], (як вербиця пісеньку колише в кучерявім листячку своїм)Або показують, як, у який спосіб виконується дія (спосіб дії) як?[Він жив], (як належить жити чесній людині)

Номер слайду 12

У головній частині складнопідрядного речення іноді використовуються вказівні слова: Вказівні слова є членами головного речення

Номер слайду 13

Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні означальнічастини. Пояснює іменник, займенник в головній частиніСпол. сл.: хто, що, який, чий, котрий, де, коли, куди. Сполучники:що, ніби, мов, наче..який? яка? яке? які? чий?чия? чиє? чиї? котрий?котра? котре? котрі? які?Угорі озвалися журавлі, що взяли літо на крила

Номер слайду 14

Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні з’ясувальні частини. З’ясовує, пояснює в головній частині значення дієслова – присудка(найчастіше) або іншої частини. Сп. слова: хто, який, чий, котрий, де, куди, звідки, коли, як. Сполучники що, щоб, мов, ніби, наче, неначе. Питання непрямих відмінків:кого? чого? кому? чому? кого? що? ким? чим? на кому? на чому? чого?[Ніколи не прагни вгадати], ( яких слів від тебе хтось очікує)

Номер слайду 15

Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини - місця. Указує на місце або напрям дії головної частини. Спол. сл.:де, куди, звідки. Де? Куди? Звідки?де?(Де воля родиться), [там загиба зневіра]

Номер слайду 16

Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини -часу. Указує на час здійснення того, про що говориться в головній частиніСполучники:коли, як, після того як, з того часу як, як тільки, щойно, ледве, тільки що;Спол. Сл.: поки, відколи, доки, аж поки, аж доки коли? відколи? як довго? з якого часу? з яких пір? коли?[Я люблю їхати на поле тоді], (як ниви зеленіють)

Номер слайду 17

Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини –способу дії і ступеня. Указує на ступінь вияву ознаки або спосіб дії головної частини. Сполучники: щоб, що, мов, як, наче, ніби, неначе, чим..тим;Спол. Сл.:як, скільки, наскількияк? якою мірою? наскільки?яким способом? наскільки?[Сьогодні я такий веселий], (що молодіти хочу знов)

Номер слайду 18

Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини -умови. Указує на умову здійснення того, про що йдеться в головній частиніСполучники: Як, якщо,якби, коли, коли б, аби. За якої умови? за якої умови?[Людська душа втрачає дивоцвіт], ( коли любов її не зігріває)

Номер слайду 19

Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини – причини. Указує на причину здійснення того, про що йдеться в головній частиніСполучники:бо, тому що, через те що, тим що, у зв’язку з тим що, оскількичому? з якої причини? через що? чому?[Земля прекрасна], (тому що на ній живуть дзвінкоголосі малюки)

Номер слайду 20

Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини -мети. Указує на мету здійснення того, про що йдеться в головній частиніСполучники:щоб, для того щоб, абидля чого? з якоюметою?навіщо? навіщо?[Солдати не шкодували ніг на битих шляхах], (аби швидше зустріти тепло рідної хати)

Номер слайду 21

Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини -порівняльніПояснює головну частину через порівняння. Сполучники:як, мов, наче, неначе, немовби, ніби, мовбияк? подібно до чого? як?[Зацвіла в долині червона калина], (ніби засміялась дівчина - дитина)

Номер слайду 22

Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини -допустовіУказує на факт, усупереч якому відбувається те, про що йдеться в головній частиніСполучники:хоч, хоча, дарма що, незважаючи на те що, нехай, нащонезважаючи на що? всупереч чому? всупереч чому?[Йшли в степи майстри], (дарма що дощ холодний сіяв)

Номер слайду 23

Види складнопідрядних реченьвидзначення підрядної частинизасоби зв’язкупитання. Підрядні обставиннічастини -наслідковіУказує на наслідок дії, про яку йдеться в головній частиніСполучниктак що На питання не відповідає підрядна наслідкова[Погода стояла тепла і сонячна], (так що шибки на вікнах аж миготіли)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.9
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 14
Оцінки та відгуки
  1. Семеновських Оксана Ярославівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Коноплева Ирина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Шафранська Наталія
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Волошин Марія Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Кarataeva Inna
    Дякую за чудову роботу!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Король Лілія Григорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. П'яташ Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Боровкова Інна Костянтинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Kiryan Irina
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Чигілейчик Жанна Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Болотова Наталія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  12.  Alla
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  13. Fedorenko Olena Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  14. Киба Інна Володимирівна
    Дякую за чудову презентацію!!!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 11 відгуків
pptx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
28 березня 2018
Переглядів
34961
Оцінка розробки
5.0 (14 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку