Презентація " Складносурядне речення, його будова і засоби зв'язку в ньому

Про матеріал

У презентації поданий теоретичний і практичний матеріал з теми " Складносурядне речення, його будова і засоби зв'язку в ньому". Цей матеріал допоможе учням 9 класу дізнатися про складносурядне речення та якими сполучниками пов'язуються його частини.У презентації використано матеріали з відкритих джерел інтернету та підручника Заболотний О.,Заболотний В.Українська мова: підручник для 9 класу загальноосвітніх навчальних закладів.- К:"Генеза",2017.-271с.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ,ЙОГО БУДОВА І ЗАСОБИ ЗВ’ЯЗКУ В НЬОМУ

Номер слайду 2

Це таке складне речення, частини якого рівноправні за змістом і поєднані сурядними сполучниками. Наприклад : Реве Дніпро,і шумлять колосом лани.[ ], і [ ]СКЛАДНОСУРЯДНЕ РЕЧЕННЯ

Номер слайду 3

Прочитайте речення. Дослідіть, як змінився їхній зміст. Що,на вашу думку, вплинуло на зміни значення? (Зверніть увагу на сполучники). Вам науки не носити за плечима, і нам розуму не позичати. Вам науки не носити за плечима, а нам розуму не позичати. Або вам науки не носити за плечима, або нам розуму не позичати. Смислові зв'язки між частинами речення залежать від сполучника. ДОСЛІДЖЕННЯ

Номер слайду 4

СПОЛУЧНИКИ СУРЯДНОСТІєднальніпротиставнірозділовізіставний

Номер слайду 5

ЄДНАЛЬНІ СПОЛУЧНИКИМожливі смислові значення: одночасність подій, послідовність подій, причина й наслідок, різка зміна подій.і, й, та (і), ні…ні,ані…ані, не тільки…а й

Номер слайду 6

Можливі смислові значення: протиставлення зіставленняа, але, проте, зате, однак, та (але) ПРОТИСТАВНІ СПОЛУЧНИКИ

Номер слайду 7

Можливі смислові значення: чергування явищ; можливе одне з декількох… чи, або, чи то…чи то, не то… не то. РОЗДІЛОВІ СПОЛУЧНИКИ

Номер слайду 8

Можливі смислові значення: події зіставляютьсяа ( не можна замінити протиставним але)ЗІСТАВНИЙ СПОЛУЧНИК

Номер слайду 9

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!У складносурядному реченні,яке має три й більше частин,можуть комбінуватися смислові зв’язки. Наприклад: Люди були вкрай потомлені,але марш продовжувався, і про відпочинок ніхто не заїкався.[ ], але [ ], і [ ]

Номер слайду 10

Записати речення. Підкреслити граматичні основи. Довести,що вони складносурядні. З'ясувати смислові зв'язки між частинами. Пояснювальна вправа1. Мене водило в безвісті життя, та я вертався на свої пороги.2. Наука в ліс не веде, проте з лісу виведе.3. Джемелями літаки собі гудуть, і джміль до них гуде собі спросоння.4. Людина створила культуру, а культура-людину.5. Книги дають відпочинок душі, а свята – тілу.6. Читання розуму додасть, і грамота руки не обтяжить.7. Я озирнувся, проте на лісовій дорозі вже не було нікого.

Номер слайду 11

Складіть речення за схемою:1. [ ],а[ ].2. [ ],і [ ],і [ ].3. [ ],однак[ ].4. То[ ],то[ ]. Творче конструювання

Номер слайду 12

Творча вправа. Розгляньте фото. Змоделюйте до них речення з різними смисловими зв'язками . 2134

Номер слайду 13

Підсумок уроку. Яке речення називається складним?Складносурядне речення – це…Які розряди мають сполучники сурядності?Які сполучники належать до єднальних?Які сполучники належать до протиставних?Які сполучники належать до розділових?Які смислові зв’язки можуть бути між частинами складносурядного речення?

Номер слайду 14

Домашнє завдання1. Опрацювати параграф 102. Виконати вправу 106 (стр. 58)

Номер слайду 15

Дякую за увагу. Презентацію підготувала. Жанна Шульга - вчитель української мови та літературиІзмаїльської гімназії № 9 з початковою школою

pptx
Додано
28 жовтня 2022
Переглядів
1567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку