Вправа “Незакінчене речення”1. Слова, які НЕ утворено від інших - …2. Слова, які утворено від інших слів -…3. Слово, від якого утворено похідне слово -…4. Префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний, складання слів або основ, абревіація, перехід однієї частини мови в іншу – це...5. Сукупність спільнокореневих слів, розміщених у такій послідовності, у якій їх утворено, становить …6. Дізнатися про спосіб творення слова можна зі…
Перевірте себе!1. Слова, які НЕ утворено від інших - це непохідні слова.2. Слова, які утворено від інших слів - це похідні слова.3. Слово, від якого утворено похідне – це твірне слово.4. Префіксальний, суфіксальний, префіксально-суфіксальний, безафіксний, складання слів або основ, абревіація, перехід однієї частини мови в іншу – це способи творення слів.5. Сукупність спільнокореневих слів, розміщених у такій послідовності, у якій їх утворено, становить словотвірний ланцюжок.6. Дізнатися про спосіб творення слова можна зі словотвірного словника.
Перевірте себе!Премудрість, провулок, безхмарний, затишок. Міркуйте! Слова премудрість, безхмарний утворені префіксальним способом, тому що твірними до них є слова (мудрість, хмарний), які вже містять суфікси. Слова провулок, затишок утворені префіксально-суфіксальним способом, тому що до твірних основ (вулиця, тиша) одночасно приєднано префікси та суфікси.
Послідовність словотвірного розбору1. Пояснити усно лексичне значення слова.2. Дібрати твірне слово (або твірні слова)*.3. Визначити префікси, суфікси, за допомогою яких утворено аналізоване слово (якщо є).4. Указати спосіб словотворення.*Аналізуючи перехід слова з однієї частини мови в іншу, достатньо вказати, з якої частини мови перейшло слово і в яку. Зверніть увагу! Словотвірному розбору підлягають лише похідні слова.
Зразок усного розбору. Зразок письмового розбору. Передвесняний весняний (префіксальний). ООН Організація Об'єднаних Націй (абревіація).1. Передвесняний – який відбувається напередодні весни.2. Твірне слово весняний.3. Утворено за допомогою префікса перед-.4. Спосіб словотворення – префіксальний.
Спишіть текст, уставляючи в словах, де потрібно, пропущену букву. Виконайте письмово словотвірний розбір виділених слів. Лелека – символ пр..ходу весни, благополуч..я, любові до рідної з..млі. Щас..ливий той двір, де є гніздо лелеки, бо він – птаха священ..а. А ще лелека пр..носить до оселі н..мовлят. І бе..журне те україн..ське с..ло, яке має хоча б одне лелече гніздо – його обходитимутьчорні хмари та буреломи.
Перевірте себе! Лелека – символ приходу весни, благополуччя, любові до рідної землі. Щасливий той двір, де є гніздо лелеки, бо він – птаха священна. А ще лелека приносить до оселі немовлят. І безжурне те українське село, яке має хоча б одне лелече гніздо – його обходитимуть чорні хмари та буреломи. Приходу приходити (безафіксний). Приносить носить (префіксальний). Українське Україна (суфіксальний). Буреломи буря, ломити (складання основ).