МІНІСТЕРСТВО НАУКИ ТА УКРАЇНИБердянський державний педагогічний університет. Факультет психолого-педагогічної освіти та мистецтв Кафедра початкової освіти Виконувала:студентка факультету психолого-педагогічної освіти та мистецтвгрупи С16 Б ПО-ІНФСапко Катерина Романівна Викладач проф: Крамаренко А. М. ТЕМУ «Спеціальна освіта в Україні та модернізація освітньої галузі»з дисципліни «Інклюзивна освіта з методикою навчання в початковій школі»
План Завдання модернізації освіти. Категоріальність дітей з особливими потребами. Завдання школи. Умови ефективності інтеграції та інклюзії. Критерії інклюзивної школи. Планування навчально-виховного процесу. Робота з корекції соціальної поведінки. Планування та організація навчального процесу в інклюзивному класі
Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у ЗНЗ (наказ МОН,молоді та спорту України від 23.08.11 № 1/9-640; постанова кабміну від 15.08.11 № 872)Організація інклюзивного навчання у знз за місцем проживання дітей, залучення батьків до навчально-виховного процесу. У інклюз.класах застосовувати особистісно орієнтовані методи навчання та враховувати індивідуальні особливості дітей.
-безперешкодного доступу до будівель;-забезпечення навчально-методичними та дидактичними посібниками,індивідуальними техзасобами навчання;-облаштування кабінетів учителя-дефектолога, психологічного розвантаження, логопедичного;-забезпечення відповідними педкадрами. Для організації інклюзивного навчання дітей з особливими потребами у знз створюються умови:
На основі висновку ПМПК складається для дітей індивідуальний навчальний план. Рішення про створення класів приймає керівник знз. Власник знз виділяє кошти (матеріальна та методична база, транспорт, навчання вчителів)У знз здійснюється психолого-педагогічне супроводження дітей психологами та педпрацівниками. Зарахування дітей відповідно до висновку ПМПК. Наповнюваність класу не більше 20 учнів, з них 1-3 дитини з РВ або зниженим слухом, зором, ЗПР(складні вади-не більше 2-х). Навчання за типовими програмами та підручниками, у т.ч. спеціальними.
Позакласна та позашкільна робота згідно інтересів та стану здоров”я. Корекційна спрямованість навчально-виховного процесу( 3-8 год. на тиждень корекційно-розвиткові заняття з дефектологом, психологом)Асистент вчителя(участь у розробці ІНП та адаптовує навчальний матеріал)Критерії оцінювання визначаються ІНПрограмою, стимулюють дитину. Державна підсумкова атестація відповідно до Положення.
Умови ефективності інтеграції та інклюзії Раннє виявлення відхилень та правильна діагностика. Корекційна допомога. Готовність педагогічного та учнівського колективів до роботи в нових умовах. Психологічна готовність дитини та батьків до навчання зі здоровими дітьми Кваліфікована допомога фахівців Фінансування освіти дітей з о.о.п.
Методичне забезпечення (Розробка теоретичних і практичних матеріалівна допомо-гу вчителям та батькам; удосконалення професійної Майстерності педагогів;творче забезпечення освітньо-виховного процесу на основі проблемних завдань) Робота з батьками(Збори, консультації, дні відкритих дверей;Вивчення запитів батьків з питань навчання і виховання дітей) Організаційна робота ( банк даних про дітей з о.о.п.,визначення базових ЗОШ, інформаційне забезпечення роботи)Проект впровадження інклюзивних підходів. Робота з педагогічними кадрами(семінари, творчі групи, консультації курси, конференції)Методичне забезпечення змісту роботи
Критерії інклюзивної школи. Готовність та бажання адміністрації закладу освіти та педагогічного колективу реалізувати програму залучення дітей з особливими потребами в загальноосвітні класи. Наявність досвіду роботи загальноосвітнього закладу з дітьми з особливими потребами та їхніми батьками. Наявність досвіду роботи загальноосвітнього закладу в проектній діяльності. Наявність в загальноосвітньому закладі відповідного контингенту дітей (дітей з особливими освітніми потребами для початку проекту в початковій школі).
Часткова наявність в загальноосвітньому закладі фахівців, які на початку реалізації проекту зможуть надавати спеціальні послуги дітям з ОП та їхнім сім’ям. Наявність досвіду співпраці загальноосвітнього закладу з громадським сектором. Наявність досвіду роботи закладу освіти з питань лобіювання прав дітей на якісну освіту. Готовність місцевої влади підтримувати заклад освіти у разі участі в проекті. Підтримка закладу освіти з боку відділу освіти та управління праці та соціального захисту.
Необхідність запровадження інноваційних педагогічних підходів і методів, в тому числі при проведенні оцінювання навчальних досягнень означеної категорії дітей. Запровадження диференційованого, індивідуального підходу практично до кожної дитини з порушеннями розвитку (індивідуальних навчально-виховних програм і індивідуальних планів роботи)Забезпечення психолого-педагогічного, корекційно-реабілітаційного супроводу дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Планування навчально-виховного процесу
Планування та організація навчального процесу в інклюзивному класіЗ чого почати дітям з обмеженими можливостями навчання необхідно допомогти усвідомлювати, виділяти й інтерпретувати (сприймати) інформацію; організовувати й запам’ятовувати її ; розвивати усне мовлення, навички розпізнавання слів, розуміння прочитаного та навички письмового мовлення ;
Діти із ЗПР Для дітей із затримкою в розвитку, слід створювати низку послідовних навчальних досвідів із поступовим зростанням їхньої складності в міру формування в дітей потрібних навичок. При цьому їхньою навчальною діяльністю потрібно управляти, зокрема за допомогою фізичного впливу, вербальних і наочних підказок. Крім того, для таких учнів потрібно забезпечувати систематичні, функціональні навчальні досвіди, які також сприяють розширенню їхнього кругозору ;
Дітям з проблемами уваги й поведінки Дітям з проблемами уваги й поведінки необхідно допомагати розвивати навички самоконтролю; контролювати рівень своєї концентрації й уваги; навчати їх прийомів організації своєї діяльності та управління часом; формувати прийоми контролю власної поведінки, щоб зменшити кількість випадків відреагування (англ. «acting out» – психоаналітичний термін, який позначає зовнішнє вираження підсвідомих психологічних процесів), тривожності, соціальної самоізоляції або депресії;
Дітям з труднощами спілкування. Допомога дітям з труднощами спілкування полягає в навчанні виражати свої думки, застосуванні форм роботи, які спонукають дітей до розмови одне з одним;Для учнів, які володіють навичками читання й письма на середньому рівні або випереджають своїх однолітків, корисно застосовувати методи проблемно-орієнтованого навчання, заохочувати до більшої самостійності, створювати умови для розвитку критичного й творчого мислення .
Що і як викладати1) концептуальна система понять і вимог для того чи іншого предмета, які при перенесенні на практику навчання трансформуються в широкі навчальні цілі, придатні для всіх учнів інклюзивного класу;2) визначення стартових рівнів успішності;3) встановлення очікуваних результатів навчання;4) та планування уроків за методом диференційованого навчання, що дає змогу враховувати різноманітні учнівські потреби й здібності індивідуальних членів учнівського колективу
Використані джерела Завдання модернізації освіти.-http://education-inclusive.com. Категоріальність дітей з особливими потребами-https://core.ac.uk. Завдання школи.-http://ussf.kiev.ua/data. Умови ефективності інтеграції та інклюзії.-http://lib.iitta.gov.ua. Критерії інклюзивної школи.-https://education-inclusive.com/Планування навчально-виховного процесу-https://www.radiosvoboda.org. Робота з корекції соціальної поведінки-https://allbest.ru. Планування та організація навчального процесу в інклюзивному класі-https://allbest.ru