Екранні мистецтва
Тема уроку № 12: Художні засоби кінематографу. Видатні режисери й актори світового кіно
Мета:
Обладнання: мультимедійна дошка, ноутбук, презентація PowerPoint, відео та фото файли для споглядання.
Тип уроку: урок-конференція з елементами рольової гри..
План уроку
1. Організація пізнавальної діяльності учнів
2. Актуалізація опорних знань
3. Мотивація навчальної діяльності
4. Робота над матеріалом уроку
5. Рефлексія
6. Підсумок уроку
7. Домашнє завдання
Хід уроку
Фільм – це життя.
Альфред Хічкок
Доброго дня всім присутнім! Ми починаємо наш нетрадиційний урок художньої культури – урок-конференцію. Конференція — це заздалегідь заплановане, організоване зібрання людей для обговорення певної проблематики, яка визначена заздалегідь. Метою будь-якої конференції є спілкування. На сьогоднішній нашій зустрічі ми продовжимо розмову про величний світ кінематографу. На нашій конференції присутні фахівці різних галузей, які мають відношення до кіно, а також історики, дослідники, кінокритики та мистецтвознавці. Отже, запрошую всіх до дискусії та до активної роботи .
Мабуть, ви погодитесь зі мною, що сьогодні людина не може уявити себе без нового кінофільму, без модного шлягеру, без прем'єри у театрі. У мистецтві людина знаходить нові знання, можливість прожити, відчути і отримати життєвий досвід через мистецтво, а також естетичну насолоду. І сьогодні ми продовжимо розмову про мистецтво, що створюється на очах у глядачів. Це – мистецтво кінематографу.
Тема нашої конференції – «Художні засоби кінематографу. Видатні режисери й актори світового кіно». (слайд 1)
Мета зустрічі (слайд 2)
II Актуалізація опорних знань
1. Побудова асоціативного ряду до слова «кіно».
2. (Слайд 3) Робота з епіграфом.
3. Учні висловлюють власні думки щодо ролі кінематографу у їхньому житті.
III. Мотивація (слайд 4)
Кинематограф. Три скамейки. Сентиментальная горячка. Аристократка и богачка В сетях соперницы - злодейки. Не удержать любви полёта: Она ни в чём не виновата! Самоотверженно, как брата, Любила лейтенанта флота. А он скитается в пустыне, Седого графа сын побочный. Так начинается лубочный Роман красавицы - графини. И в исступленье, как гитара, Она заламывает руки. Разлука. Бешеные звуки Затравленного фортепьяно.
|
В груди доверчивой и слабой Ещё достаточно отваги Похитить важные бумаги Аля неприятельского штаба. И по каштановой аллее Чудовищный мотор несётся. Стрекочет лента, сердце бьётся Тревожнее и веселее, В дорожном платье, с саквояжем, В автомобиле и в вагоне, Она боится лишь погони, Сухим измучена миражом. Какая горькая нелепость: Цель не оправдывает средства. Ему — отцовское наследство, А ей — пожизненная крепость!
|
Російський поет Осип Мандельштам написав вірш «Кінематограф», надрукований у 1914 г. в журналі «Новий Сатирікон». Ці вісім веселих строф можуть стати сюжетом пригодницького фільму. Тут є експозиція, розвиток сюжету, і розв’язка. Ритм вірша передає и стрекіт апарату, «скажені звуки зацькованого фортепіано» - схвильовану гру тапера.
Давайте згадаємо, як все починалося:
«Історик»
28 грудня 1895 року, у паризькому «Гран-кафе» на бульварі Капуцинів тридцять п'ять осіб, що заплатили по франку за сеанс ще нікому не відомого «сінематографу», стали свідками народження нового мистецтва (Перегляд відео матеріалу «Прибуття потягу на вокзал Ла С’ота»)
Його творці ставилися до свого дітища досить легковажно. (Фото 1) Огюст Люм’єр думав, що вони з братом сконструювали усього лише забавну іграшку, що буде в моді не довше ніж півроку.
Луї Люм’єр навіть розповідав, що винайшов кіно, коли занедужав на грип: лежав у постелі і … розробив проект сінематографу.
IV. Робота над матеріалом уроку
Учитель
( Слайд 5) Вихідні структурні елементи – «цеглинки», з яких складається фільм – це кадри. Художній образ виникає, коли є рух від кадру до кадру – тобто при монтажі кадрів – ритм зміни кадрів складає художню атмосферу фільму.
(Слайд 6) «Режисер»
Режисер – це об’єднуюче начало знімальної групи, він вносить в фільм своє неповторне бачення світу, авторську стилістику.
В сучасному кіно існує багато позитивного, але й багато негативного; більшість фільмів розраховані на невибагливого глядача, який дивиться фільм задля розваги й відпочинку. Це обмежує творчі можливості талановитих режисерів.
(Слайд 7) «Актор»
Особливість роботи актора кіно в тому, що фільм не театральний спектакль і може зніматись починаючи з будь-якого кадру, іноді епізоди з початку і кінця знімаються в один день – це складно з психологічної (іноді й фізичної) сторони.
Сучасні технології безмежно розширили можливості кінематографу. Синтез кіно і комп’ютерної графіки дозволяє реалізувати будь-які фантазії.
2. Кіноімперія США – Голлівуд
Учитель
(Слайд 8) Після Першої світової війни лідером в світі з виробництва кінофільмів стає США. Саме тому на нашій конференції присутній піар-менеджер Голлівуду. В живописній місцевості Голлівуд неподалік віл Лос-Анджелеса будуються великі американські кіностудії. Офіційною датою заснування Голлівудської кіно імперії вважається 1913 рік.
«Топ-менеджер кіноіндустрії Голлівуду»
Голліву́д — північно-західний район міста Лос-Анджелес, штат Каліфорнія.
Нині слово «Голлівуд» часто використовують як назву кінематографу США завдяки своїй славі та культурній ідентичності історичного центру кіностудій та кінозірок. На сьогодні кіноіндустрія вийшла за межі Голлівуду в такі місцевості, як Бурбенк та Вестсайд у Лос-Анджелесі, однак, значна частина допоміжних компаній залишаються в Голлівуді.
Будучи частиною Лос-Анджелеса, Голлівуд не має власної муніципальної влади, але, натомість, має призначену посадову особу, що виступає як «Почесний мер Голлівуду» лише для церемоніальних потреб. Джонні Грант займав цю посаду кілька десятиліть, до своєї смерті 9 січня 2008 року.
3. Зірки голлівудського кіно
Інститут зірок
«Дослідник»
Інститут зірок у голлівудському кіно почав виникати ще приблизно в 1920-х роках, сформувався протягом 1930-х і досягнув розквіту в 1940-х та 1950-х. Зірки здавалися глядачам небожителями, майбутніх зірок спеціально готували на курсах при кіностудіях. Величезна піар-індустрія при великих кіностудіях спеціально працювала над створенням і підтримкою іміджу зірок. Жовта преса пильно стежила за кожним кроком зірок, розповідаючи про всі події з їх життя, і про ексцентричних витівки самих зірок, які таким чином перевіряли межі своєї популярності. Лише в 1970-х роках, з крахом студійної системи та зародженням сучасного голлівудського кінематографа, інтерес до зірок почав набувати інший відтінок: зірки стали ближче, вони вже не здавалися недосяжними. З другого боку, зірки ставали набагато більш самостійними і, врешті-решт, до 1980-м років повністю звільнилися від контролю кіностудій і стали самі формувати свій імідж і навіть самі вибирати репертуар фільмів, в яких вони будуть грати. А до 1990-х років самостійність зірок досягла такого масштабу, що не було перебільшенням сказати, що багато в чому вони самі диктують стиль і напрям розвитку кінематографа, вибираючи ті чи інші фільми, поява у яких відразу приносить фільмів популярність і високі касові збори. Таким чином ситуація кардинально змінилася в порівнянні з 1940-ми роками: кіностудії лише пропонують матеріал для зірок, а зірки, гонорари яких досягли позахмарних вершин, вибираючи той чи інший фільм для зйомки, як раз і задають цим напрям розвитку цілих жанрів.
Учитель
(Слайд 9) Леонардо ді Капріо – найдорожчий актор Голлівуду
(Слайди 10-17) Знамениті режисери : Вуді Аллен , Клінт Іствуд , Джеймс Кемерон, Пітер Джексон, Джордж Лукас , Стівен Спілберг , Мартін Скорсезе, Френсіс Форд Коппола та інші.
(Слайди 18-29) Відомі актори: Мерлін Монро, Гаррісон Форд, Аль Пачіно, Марлон Брандо, Джонні Депп , Том Генкс, Шарон Стоун, Одрі Хепберн, , Джулія Робертс, Річард Гір, Клінт Іствуд, Арнольд Шварценеггер та інші.
«Кінокритик»
(слайд 30) «Оскар»- найпрестижніша нагорода в кінематографі США та щорічний приз із багатьма номінаціями. Вручається з 1929 року Американською академією кіномистецтва, створеною Луїсом Майером з кіностудії Metro-Goldwyn-Mayer у 1927. Сам приз — позолочена статуетка, знана з 1939 як «Оскар».
4. «Оскар»: рекорди та рекордсмени (слайд 31)
Рекорд за кількість номінацій належить компанії Волта Діснея— 64 рази, ця ж компанія є лідером по кількості отриманих нагород — 26 «Оскарів».
(слайд 32-33) З акторів рекордсменами є Кетрін Хепберн та Меріл Стріп, у кожної по 12 номінацій. Кетрін Хепберн має рекордну кількість нагород — вона визнавалась найкращою актрисою 4 рази.
(слайд 34) Режисер Альфред Хічкок номінувався 5 разів в категорії «Найкращий режисер», але не отримав жодної. Лідерами серед зарубіжних країн є Франція (32 фільми номіновані) та Італія (10 «Оскарів»).
(слайд 35) Наймолодшою володаркою «Оскара» стала Тетум О'Ніл, у віці 10 років та 148 днів, яка отримала приз як «Краща актриса другого плану» у фільмі «Паперовий місяць».
5. Олександр Довженко
«Історик1»
(Слайд 36) Великий класик українського кіно - Олександр Петрович Довженко (1894—1956) народився на Україні, у селі Сосниця. У 1914 р. Довженко закінчив Глухівський вчительський інститут, побував на дипломатичній службі в Польщі і Німеччині, учився живопису в Мюнхені на державну стипендію, з 1923 р. працював у газеті художником і, нарешті, у 1926 р. потрапив на кіностудії в Одесі. Там він поставив дві комедії і одну пригодницьку картину. Слава прийшла до Довженко у Москві разом з кінопоемою «Звенигора» (1928 р). Фільм розповідає про красу українських степів, у ньому події сучасності переплітаються з історичною фантазією. Вражаючими документами доби є «Щоденники» О. Довженка, а шедевром його творчості — «Зачарована Десна». У преамбулі до кіноповісті письменник пояснив причину її написання «довгою розлукою з землею батьків» і бажанням «усвідомити свою природу на ранній досвітній зорі коло самих її первісних джерел».
6. Голубий екран
«Історик 2»
(Слайд 37) Принцип телебачення був відкритий російським біологом Порфирієм Бахметьєвим в 1880 р., а в 1907 р. професор Петербурзького технологічного інститут Борис Львович Розінг створив першу електронно-променеву трубку (кінескоп) і дещо пізніше здійснив передачу зображення на кілька метрів.
Перші телевізійні системи використовували для передачі зображення дроти , а з появою пересувних телевізійних станцій і супутникових засобів можна вести транслювання з будь-якої точки земної кулі.
(Слайд 38) На основі винаходу російського інженера Ю.Волкова в США в 1929 р. була створена одна з перших систем кольорового телебачення, а з 1967 р. почалось регулярне кольорове транслювання в СРСР.
7. Цікавинки
«Мистецтвознавець»
(Слайд 39) Найбільша в світі кіностудія – «Універсал сіті» знаходиться неподалік від Лос-Анджелеса, займає 170 га, має 561 будову і 34 звукові сцени.
(слайд 40) Найчастіше екранізували літературний персонаж Шерлока Холмса – починаючи з 1900 р. 75 акторів знялись в цій ролі більш ніж в 200 фільмах.
(слайд 41) 394 фільми знято за творами В.Шекспіра «Гамлет» екранізувався 75 раз, «Ромео і Джульєтта – 51; «Леді Макбет» – 33 рази.
(слайд 42) 16 грудня 1997 року в Японії більше 700 дітей було терміново госпіталізовано після перегляду телешоу «Покемони» У 208 дітей віком від 3 років спостерігались незрозумілі судороги і різке погіршення самопочуття – за заключенням лікарів це було викликано червоними вогнями, які спалахували в очах одного з персонажів.
(слайд 43) Рекордна кількість фільмів – 95 – знята за казкою «Попелюшка». Серед них є лялькові, мультиплікаційні, фільм-балет, фільм-опера, пародії.
7. Висновок
Учитель
Таким чином ми ще раз отримали змогу спостерігати взаємозв’язок матеріальної і духовної культури - адже телебачення не лише передає інформацію, а й є засобом формування смаків, поглядів та переконань, погано тільки що часто політики й чиновники використовують телебачення в своїх цілях.
V. Рефлексія
Жанрове різноманіття кіномистецтва широко представлено на сучасному екрані. Новітні технічні засоби допомагають наблизити кіно до реальності, майстерність акторів, режисерів та інших митців кіномистецтва надає сучасному кіно образну привабливість, велику силу психологічного впливу. Багато численні фестивалі, конкурси, інші мистецьки заходи обирають самих кращих художників кіно та розповсюджує їх по всьому світу, створює своєрідний еталон життя.
VI. Підсумок уроку
Тести (Додаток 1)
1. Хто є автором поданого вислову «Фільм – це життя»
А) Альфред Хічкок
Б) Роман Поланські
В) Огюст Люм’єр
2. Їх вважають «батьками кінематографа»
А) брати Люм’єр
Б) брати Карамазови
В) брати Доф’ю
3. Фільми, що мають емоційно «розрядити» глядача, покращити його настрій
А) трилер
Б) кінокомедія
В) пародія
4. Слово «Голлівуд» часто використовують як назву кінематографу
А) США
Б) Німеччини
В) Росії
5. Батьківщиною кінематографу є
А) Україна
Б) Франція
В) Англія
VIІ. Домашнє завдання
Створити колаж до одного з кінофільмів. Написати рецензію (відгук) на улюблений кінофільмфільм.
План рецензії:
1