Історія написання поеми «Сон» В Україні Т. Шевченко провів кінець весни, все літо і всю осінь 1843 року, повернувся до Петербурга в лютому 1844 року. У цей час він і написав «Сон» («У всякого своя доля»), де відтворив живі враження дикої сваволі поміщиків, злиденного життя і нестерпних страждань кріпаків. Свій гнів вилив він у поемі, яка є гострою сатирою на царську Росію часів Миколи І, на всю систему самодержавного ладу.
Особливості назви: Назва поеми несе певне ідейне навантаження. В українській літературі часто використовува-лась метафора сну, від якого народ скоро повинен прокину-тись. Поет показує старшні картини самого цього сну. Більш того сон стає сатиричним прийомом, який дає поетові волю сатирично, гіперболізо-вано та символічно змалюванти суспільні вади.
Теорія літератури: Сатиричні засобиіроніясарказмгротесккарикатуратонка прихована насмішка, виражена словами, які вживаються у протилежному значенні.гостра, їдка, викривальна, дошкульна насмішка,сповнена ненависті, виражається прямонапівфантастичне, неймовірне перебільшення, засноване на спотворенні, поєднанні контрастів: фантастичного з реальним, трагічного з комічнимсатиричний малюнок загостреного, критично-викривального характеру, перекручування оригіналу
Теорія літератури: Контраст — стилістична фігура протиставлення явищ, предметів, характерів; посилює змістовне й емоційне звучання твору. Використовується у віршах, прислів’ях та приказках, у назвах книг і творів. Це фігура побудована на використанні антонімічних пар. У Т. Шевченка поетичний контраст — це не просто художній прийом, а мистецький підхід, метод пізнання дійсності, у якій було аж надто багато протиріч.
1. Форма подачі матеріалу: сон нетверезої людини, розповідь від 1-ї особи.2. Вид подорожування : політ. Летить із совою, шукає раю на світі.3. Наявний епіграф. 4. Центральною картиною є зображення «генерального мордобитія». 5. Автор також звертається до історичної ретроспективи (Петро І, Катерина ІІ, гетьман) Павло Полуботок
Сюжет. Експозиція: пролог, в якому поет розмірковує над тим, що кожна людина має власну долю; зображує соціальні й моральні гріхи, які процвітають в країні. Зав’язка: лаштування п’яного ліричного героя до сну і врешті-решт його політ до неба. Розвиток дії: змалювання загальної картини життя у часи покріпачення самодержавством простого люду. Кульмінація: сатиричне висміювання катів і грабіжників народу. Розв’язка: «Не здивуйте, / Брати любі, милі, / Що не своє розказав вам, / А те, що приснилось».
ОБРАЗИ-СИМВОЛИ«Цар всесвітній», «цар волі»«Рожевії квіти»Узагальнений ідеалізований образ засланого борця з самодержавством. Варто згадати декабристів – – російських дворян, які наважилися повстати про царя. Алюзія на образ Ісуса Христа. Згідно з Біблією, над головою розіп’ятого Христа було вміщено напис: «Це Ісус — Цар Юдейський»Безсмертні ідеї борців за волю.
Асоціативний ряд: Сибір- «Вітер віє…. сніг біліє»;- «Туман і пустота»;- «Людей не чуть»; - «Загули кайдани»; - «заворушилася пустиня»; - «мерці за правдою встають»;- «злодій штемпований кайдани волочить» - «розбійник зубами скрегоче»; - «цар всесвітній, цар волі»; - «не плаче, не стогне».
Павло Полуботок (бл. 1660 – 1724) – Чернігівський полковник, наказний гетьман Лівобережної України. Полуботок, з метою збереження української автономії вступив у протистояння із президентом колегії Степаном Вельяміновим. 1724-го справу передали на розгляд Вищого суду. До судового процесу не дійшло, бо Полуботок помер. Через місяць помер імператор Петро І. ПАВЛО ПОЛУБОТОК
Павло́ Полубо́ток (бл.1660 — 29 грудня 1724, Петербург) — український військовий та політичний діяч. Полковник чернігівський, наказний гетьман Війська Запорозького Лівобережної України (1722-1724). Гетьман Глухівського періоду в історії України. Під час Північної війни виступив на боці Петра I. Заарештований за підписання Коломацьких чолобитних та супротив діяльності Малоросійської колегії. Помер в ув'язненні на території Петропавлівської фортеці.