ЩО ТАКЕ ФОРМУВАЛЬНЕ ОЦІНЮВАННЯ Концепція Нової української школи передбачає реформи в сфері освіти на період 2016-2019 років. У ній, серед першочергових кроків інтеграції в початкової та середньої школи, зазначено запровадження об’єктивного оцінювання навчальних досягнень учнів. Це означає, що повинні змінитися педагогічні підходи до оцінювання знань. Формувальне оцінювання-це збор та аналіз даних, які допомагають зрозуміти, наскільки добре засвоюються вміння, знання та навички учнів.
Спрямування формувального оцінювання 1. Дати учням змогу розкритися, не боятися помилятися і висловлювати своє ставлення до навчання. 2. Надихати і мотивувати їх активно приймати участь у процесі навчання. 3. Перетворити кожного учня з пасивного об’єкта, який навчають та оцінюють, на активного суб’єкта, що здобував знання у співпраці з викладачем. Такій підхід сприяє розвитку впевненості учня у власних силах, підкреслюя його досягнення і своєчасно звертає увагу на складнощі.
Історія виникнення формувального оцінювання. Поняття «формувального оцінювання» запровадили англійські вчені Пол Блек і ділан Вільям. Вони визначили формувальне оцінювання як укупність дій вчителя та учнів, які спрямовані на самооцінку та отримання інформації, яка в подальщому використовується для корекціх процесу навчання. У 1998 році вчені праналізували 21 дослідницьку і близько 580 статей та розділів книг про вплив формувального оцінювання на досягнення учнів. Вони з'ясували, що «інновації, спрямовані на впровадження практики формативного оцінювання, ведуть до істотних результатів навчання». Результати дослідження були представлені у праці «Чорний ящик: що там усередині? Оцінювання знань учнів як засіб підвищення ефективності навчально-виховного процесу» .
Алгоритм діяльності вчителя щодо організації формувального оцінювання Формулювання об’єктивних і зрозумілих для учнів навчальних цілей. Створення ефективного зворотного зв'язку. Забезпечення активної участі учнів у процесі пізнання. Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання. Забезпечення можливості й уміння учнів аналізувати власну діяльність (рефлексія). Корегування спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання.
Інструменти формувального оцінювання1. Педагогічне спостереження вчителя за діяльністю учнів (щоденник, чек-лист).2. Аналіз портфоліо учнівських робіт, порівняння попередніх і поточних результатів кожного учня.3. Самооцінювання та взіємооцінювання (анкетування, обговорення).4. Оцінювання досягнень учнів третьою стороною (обговорення з батьками, с іншими викладачами).
Цілі використання формувального оцінювання.{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}1. Центрованість. В центрі уваги на уроці-учні.2. Спрямованість. Свобода вчителя щодо оцінювання учнів.3. Різнобічність результатів. Співучасть учня та вчителя. Самооцінювання учнів.4. Якість. Покращити якість навчання, яке не пов’язане з певною бальною шкалою.5. Контекстність. Форми і критерії оцінювання залежать від конкретної ситуації.6. Неперервність Використовуючи набір простих технік, вчитель організує зворотний зв’язок.7. Опорність. Формувальне оцінювання базується на високому професіоналізмі вчителя.
Зворотній зв’язок –складова формувального оцінювання Якісний зворотній зв’язок (або фідбек) – запорука успішного уроку, оскільки дає можливість зрозуміти, наскільки вдало засвоєний навчальний матеріал і як працювати далі. Можна стверджувати, що створення ефективного зворотнього зв’язку є основою навчання учнів, адже зворотній зв’язок – це інструмент, що дає розуміння про те, як йде процес навчання, інформує вчителя про досягнення та труднощі учнів, дозволяючи визначити рівень досягнення мети та корегування навчальних завдань. Зворотній зв’язок повинен проходити в атмосфері взаємоповаги і доброзичливості, надавати час для того, щоб учні самостійно виправили помилки або корегували напрямок свого мислення щодо учнівських завдань.
Прийом «світлофор»«Світлофор». При опитуванні учні піднімають «світлофор» – картки червоною, жовтою або зеленою стороною до учителя, сигналізуючи про свою готовність до відповіді (пасивність неможлива. учень змушений кожного разу оцінити свої знання чи продемонструвати ставлення до завдання).
Прийом «захисний лист»«Захисний лист». Перед кожним уроком завжди в одному місці лежить «Лист захисту»,куди кожен учень без пояснення причин може вписати своє прізвище і бути впевненим, що його сьогодні не спитають. Педагог, проаналізував ці листи, тримає ситуацію під своїм контролем та враховує під час опитування. Важливо з учнями заздалегідь обговорити правила «захисного листа».
Прийом «долонька»«Долонька». Учні обводять контури власної руки на аркуші паперу, причому кожен палець — це місце, де записують відповіді на запитання: вказівний палець — «Мій настрій», великий палець — «Цікавий матеріал», середній — « Мої труднощі?», безіменний — «Мені не сподобалося », мізинець — « Мені було цікаво».
Прийом «лови помилку»Поділити текст на речення. Переставити речення так, щоб утворився текст. Пронумерувати абзаци за змістом. Пропущені коми або слова вставити у текст. Виправити помилки в інформаційних реченнях (наприклад, біографія письменника). Розподілити події твору у правильній послідовності.
Прийом «фотоквест»Творче змагання з використанням гаджетів, яке передбачає виконання фотозавдання поставленого учителем. Фотозавдання для 5 класу. Сфотографувати дівчинку, яка схожа на Алісу з країни Див. Сфотографувати тварину, яка схожа на Багіру.3. Сфотографувати місце, схоже, де був знайдений Хлопчик-зірка
висновок. Формувальне оцінювання - інноваційний шлях для України як вид оцінювання. Він спрямовує на активну діяльність учнів у знаннях, уміннях, особистісних проявах тощо. Таке оцінювання може бути поточним, поурочним, по- елементним. Воно забезпечує отримання інформації про те, як впливає діяльність учителя на учня. Школяр розуміє, що відбувається з ним під навчального процесу, виступає для вчителя джерелом даних, аналізує свої помилки та корегує свою діяльність. Формувальне оцінювання-це рефлексивна діяльність вчителя і самого учня.https://wordwall.net/uk