"Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті Е.Хемінгуея "Старий і море". Символіка образів. Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті".

Про матеріал
Урок здобуття нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок. Мета: розкрити філософсько-символічне направлення сюжету твору; розвивати навички проблемного аналізу твору, асоціативне й образне мислення; виховувати прагнення протистояти викликам долі людини; формувати предметні та ключові компетентності.
Перегляд файлу

Конспект уроку із зарубіжної літератури для 11 класу

 

Тема: Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті Е.Хемінгуея «Старий і море». Символіка образів . Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті.

Мета: розкрити філософсько-символічне напраіленн сюжету твору; розвивати навички проблемного аналізу твору, асоціативне й образне мислення; виховувати прагнення протистояти викликам долі людини; формувати предметні та ключові компетентності:

 

Тип уроку: урок здобуття нових знань і формування на цій основі вмінь та навичок.

Обладнання:портрет Е.Хемінгуея, презентація, буктрейлер.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Перегляд бук трейлеру:https://www.youtube.com/watch?v=xGoyGzIGd88

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку, епіграфу: « Людину можна знищити, а  не можна подолати».

Мотивація навчальної діяльності.

ІV. Робота над темою уроку.

Презентація: https://drive.google.com/file/d/1wxTS-6xDzmaFKoCdQyjKY4vyfxd2CO-T/view

 

1. Слайди 1,2,3 – Знайомство з автором, твором. Історія написання повісті.

 

2. Слово учителя. Сюжетний ланцюжок повісті «Старий і море»

Сюжет повісті – це розповідь про стомленого невдачами старого рибалку Сантьяго, який знову вийшов у море на 85 день у пошуках здобичі. Він упіймав величезну рибу-меч, марліна. Сантьяго здолав її у триденній боротьбі. Двобій з рибиною було виграно, проте на старого і його здобич чатувала зграя акул. Акули  нещадно рвали рибину на частини і, зрештою, з’їли її. Берега рибалка дістався в жахливому стані, виснажений, поранений, голодний і без улову, зі скелетом своєї здобичі. Але непереможений.

 

3. Учитель. «Старий і море» - повість, що має яскравий притчовий характер, повчальні мотиви. Історія головного героя твору піднесена до рівня міфу про людину – переможену фізично, але не переможену морально. Герой вчить нас терпінню, наполегливості, бо .він не вважає себе переможеним. Ідея повісті схожа на ідеї біблійних притч, а саме: звеличення людини. «Людину можна знищити, а здолати не можна».

 

4. Слайди 4,5. Жанр твору. Словникова робота (запис до зошитів). 1. Притча – це повчальна історія, призначення якої донести до читачів життєві істини. 2. Повість-притча – різновид жанру повісті, у центрі якої постає історія з життя героя, що набуває алегоричного змісту. Характерні ознаки повісті-притчі:

- символічність образів;

- незначна кількість персонажів;

- філософська або моральна насиченість.

Учитель. Сюжет повісті простий, але у творі є потаємний смисл – підтекст, який піднімає текст на рівень філософських узагальнень. «Ефект айсберга» – це улюблений прийом Е.Хемінгуея, за простими, скупими словами автор приховує глибокий зміст. Використовуючи підтекст, автор  розраховує, що читач домислить його твір.

 

5. Слайд 6. Тема та ідея твору. Що таке тема, ідея твору? Про що йдеться у повісті?

 

6. Слайд 7. Сюжет і композиція (запис у зошити). Що таке кульмінація твору? .

 

7. Слайд 8. Образ Сантьяго. Портретна характеристика: «у рибалки все було старе, крім очей, -- вони мали колір моря і блищали весело і непереможно»., «старе, виснажене нелегкою працею тіло», «старий невдаха», «одинокий рибалка».

Характеристика головного героя. Інтерактивний прийом «Асоціативний кущ»:

 

Сантьяго:      фізично сильний,

       витривалий,

       сильний духом,

       вправний, досвідчений рибалка,

       наполегливий,

       нездоланний,

       мужній,

       мудрий,

       гуманістичний,

       розсудливий.

Висновок. Розглянувши цей образ, можна скласти моральний кодекс честі Сантьяго:

Простота, гідність.

Воля та розум.

Ніколи не оглядатись на минуле.

Впевненість у своїх силах.

Віра в себе в людей.

Спокій, розсудливість.

Безкомпромісна готовність до боротьби.

Мужність, витримка.

Гордість.

Повага до братів наших менших.

Любов до життя.

Людяність.

Сенс буття.

 

8. Слайд 9.Учитель: Які образи-символи ви можете назвати у творі? Розкрийте їх значення.

Старий – символ мудрості кінця життя.

Самотній старий – символ волі , розуму, віри в себе.

Хлопчик Маноліно – символ оновлення життя, надії на майбутнє.

Риба – символ долі людини, вдачі, сенсу життя.

Рибалка – символ непереможного духу людини.

Море – символ життя, поразок, перемог.

Акули – символ зла, небезпеки.

Леви – символ мрії, спогадів про минуле.

 

9. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм». Визначте тематику й проблематику повісті «Старий і море».

Проблеми твору:

- взаємовідносини людини і природи;
- сенс буття, життя і смерті;
- співвідношення добра і зла у світі і душі людини;
- місце людини в суспільстві і Всесвіті;
- непорозуміння між людьми.

10. Систематизація опорних знань. . Висновок:. В повісті «Старий і море» можна виділити два плани:

     Конкретний – реалістичну розповідь про пригоду із життя старого рибалки;

     Філософський – розповідь про людину, сенс її буття і долю у світі.

«Старий і море» має філософсько-символічний зміст, автор порушує загальнолюдські проблеми: як треба жити, як бути людиною, як ставитися до природи; як знайти свій сенс буття, як сприймати поразки.

Твір має повчальний характер. Хемінгуей утверджує, високі гуманістичні ідеї, важливі для всього людства.

 

11. Учитель: Як ви зрозуміли слова епіграфу уроку? (метод «Мікрофон»).

Домашнє завдання (закріплення матеріалу: виконати тест за повістю).

docx
Додано
3 квітня
Переглядів
132
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку