Презентація "Теорія Едварда де Боно - 6 капелюхів мислення"

Про матеріал

Засновник методу – британський психолог, доктор медичних наук Едвард де Боно. В основі – ідея паралельного мислення: конструктивного мислення, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують.

Метод шести капелюхів – це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору.
Ми можемо навчитися оперувати різними аспектами нашого мислення по черзі. Потім зібрати ці аспекти разом і дістати “повнокольорове мислення”.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Теорія Едварда де Боно 6 капелюхів мислення Підготувала : Попфалуші Олеся Андріївна

Номер слайду 2

Засновник методу – британський психолог, доктор медичних наук Едвард де Боно.     В основі – ідея паралельного мислення: конструктивного мислення, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують. Метод шести капелюхів – це простий і практичний спосіб розділення процесу мислення на шість різних режимів, кожен з яких представлений метафоричним капелюхом певного кольору.      Ми можемо навчитися оперувати різними аспектами нашого мислення по черзі. Потім зібрати ці аспекти разом і дістати “повнокольорове мислення”.

Номер слайду 3

Метод шести капелюхів мислення Використання цього прийому дозволяє скоротити час розв`язання проблем на більше, ніж на 40% і підвищити ефективність результатів діяльності.  забезпечує навички та інструменти, які можуть бути негайно застосовані для вирішення проблем та прийняття рішень. Це проста і ефективна система, що значно збільшує продуктивність праці. І тим більше, чим більше людині доводиться думати і спілкуватися з іншими людьми.

Номер слайду 4

Переваги методу «шести капелюхів» : Зазвичай розумову працю уявляють нудною та абстрактною. “Шість капелюхів” дозволяють зробити її яскравим і захопливим засобом керування своїм мисленням. 2. Кольорові капелюхи – це метафора, яка добре запам’ятовується, яку легко застосувати. 3. Метод “шести капелюхів” можна використовувати на будь-якому рівні складності, від дитячого садка до ради директорів. 4. Завдяки конструюванню роботи та відміні безплідних дискусій мислення стає більш сфокусованим, конструктивним і продуктивним. 5. Метафора капелюхів є свого роду рольовою мовою, якою легко обговорювати і переключати мислення, відволікаючись від особистісних переваг і нікого не ображаючи. 6. Метод дозволяє уникнути плутанинив груповій роботі, оскільки вся група використовує тільки один тип мислення в певний проміжок часу. 7. Метод визначає значимість усіх компонентів роботи над завданням (проектом) – емоцій, фактів, критики, нових ідей – і включає їх у роботу в потрібний момент, уникаючи деструктивних факторів.

Номер слайду 5

Білий капелюх:  Білий наводить на думку про папір. Білий капелюх зв'язаний із інформацією. Одягаюч білий капелюх, ми запитуємо : "Яка інформація у нас є?"; "Яка інформація нам потрібна?"; "Якої інформації нам не вистачає?"; "Як нам одержати відсутню інформацію?"; "Які питання ми повинні задати?" Білий капелюх використовується для того, щоб спрямувати увагу на наявну чи відсутню інформацію.

Номер слайду 6

Чорний капелюх:  Це, можливо, найкорисніший капелюх. І він, безсумніву, найчастіше викорисовується. Чорний колір нагадує про мантію судді. Чорний означає обережність. Чорний капелюх не дає нам зробити що-небудь небезпечне. Чорний капелюх вказує на ризик і говорить, чому щось може не вийти. Однак чорним капелюхом не можна зловживати, тому що зловживання небезпечне саме по собі.

Номер слайду 7

Жовтий капелюх:  Жовтий колір наводить на думку про сонце й оптимізм. Під жовтим капелюхом ми робимо пряме зусилля знайти переваги пропозиції: "Що в цьому гарного?" Навіть якщо ідея нам не подобається, жовтий капелюх просить нас знайти в ній гарні сторони. "Які переваги?"; "Кому це вигідно?"; "Відкіля з'являться переваги?"; "Які цінності?"

Номер слайду 8

Червоний капелюх:  Червоний наводить на думку про вогонь і тепло. Червоний капелюх зв'язаний з почуттями, інтуїцією й емоціями. Ви можете не усвідомлювати, чому вам щось подобається, чи чому не подобається. Коли використовується червоний капелюх, у вас з'являється можливість описати свої почуття й інтуїцію, без будь-яких пояснень. Ваші почуття існують, і червоний капелюх дає можливість їх викласти.

Номер слайду 9

Зелений капелюх: Зелений нагадує про рослини, ріст, енергію, життя Зелений капелюх - капелюх енергії, творчості. Під зеленим капелюхом ми вносимо пропозиції й обговорюємо нові ідеї й альтернативи. Під зеленим капелюхом ми говоримо про модифікації й варіації існуючих ідей. Зелений капелюх дозволяє думати про можливості. Коли використовується зелений капелюх, кожний прикладає творчі зусилля.

Номер слайду 10

Синій капелюх:  використовується для розгляду самого процесу мислення: "Що нам робити далі?"; "Чого ми досягли на даний момент?". Синій капелюх використовується або на початку обговорень, щоб вирішити, чого ми хочемо досягти в його результаті мислення, або його можна використовувати, щоб упорядкувати послідовність застосовуваних капелюхів і підсумувати досягнуте.

Номер слайду 11

Чому капелюхи ? Перше, кожому капелюху відповідає свій власний, індивідуальний колір, який допомагає впізнавати його серед інших і наділяє характерними , притаманними тільки йому одному рисами і якостями – кольорова відмінність робить капелюхи особливими, неповторними. Кожний кольоровий капелюх вказує на роль, на певний тип мислення і діяльності.

Номер слайду 12

Друге, капелюх дуже легко одягнути і зняти. Це важливо завжди, у всіх ситуаціях, коли людина повинна вміти застосовувати всі ресурси свого мислення, вміти міняти тип мислення і діяльності в залежності від поставлених завдань. Одягання “думковарящого” капелюха покликане допомогти людині знайти потрібний стан свідомості, зосередитись на виконанні певних операцій.

Номер слайду 13

Третє, «Капелюхи мислення» дають структуру для використання паралельного мислення і виходу із суперечок, в більшості випадків поглиначів часу без усілякої користі. Як правило , кожна людина має свій погляд на предмети , явища, і чим вищі інтелектуальні задатки людини, тим сильніше вона буде захищати свою позицію, своє уявлення про предмет. Використання капелюхів відкриває можливість домовитись із співрозмовником, прийти до згоди. Прив’язана до капелюхів символіка зручна для того, щоб попросити «розгорнути» кого-небудь потік своїх думок в потрібному напрямку. Можна попросити людину одягнути чорний капелюх і подумати про мінуси, які є в його баченні даної ситуації, або під полями жовтого капелюха подумати про плюси , які приховані в ній

Номер слайду 14

І на сам кінець – найголовніше досягнення методу в тому, що він дає можливість визначати правила гри. Люди добре розпізнають за якими правилами ведеться та чи інша гра. Вивчення правил є одною із самих перспективних форм накопичення знань в дитячі роки. При допомозі шести капелюхів встановлюються певні правила гри : «людина, яка в цю мить думає і чинить саме так».

Номер слайду 15

О Т Ж Е : Білий капелюх: інформація. Жовтий капелюх: логічний позитив. Чорний капелюх: критика. Червоний капелюх: почуття та інтуїція. Зелений капелюх: креативність. Синій капелюх: організація процесу.

Номер слайду 16

КОРИСНА ПРИМІРКА Схема роботи з капелюхами Психолог може використовувати причту для розгляду конфліктної ситуації, для вивчення проявів афективних станів підлітків. Якщо попросити учасника послідовно приміряти всі капелюхи, то він зможе подивитись на проблему, що виникла з різних боків. Звичайно, примірка капелюхів підійде і до інших гострих ситуації. Вона корисна в груповій роботі, коли потрібно знайти спільне рішення вислухавши різні точки зору. Так у дітей формується вміння об’єктивно сприймати оточуючий світ, моделювати ситуації і прогнозувати їх розвиток.

Номер слайду 17

В БІЛОМУ КАПЕЛЮСІ. Психолог просить учасника одягнути білий капелюх і викласти тільки факти, послідовність подій в конфліктній ситуації. Причому підлітка потрібно зупинити, якщо він почне давати оцінку події, описувати свої відчуття : «Зараз на тобі білий капелюх, ти зможеш дати оцінку, коли одягнеш червоний!» Інформацію , отриману при допомозі білого капелюха , потрібно записати або подати у вигляді наступної схеми подій . Спочатку....Потім ….Після цього....І тоді….І на кінець.... Коли вихованець підтвердить, що з його слів перебіг подій записаний (переказаний) правильно, можна знімати білий капелюх і одягати чорний .

Номер слайду 18

В ЧОРНОМУ КАПЕЛЮСІ «Тепер на тобі - чорний капелюх. Будь-ласка, розкажи, що для тебе найнеприємніше в цій ситуації. Спробуй подивитись в майбутнє і сказати, які негативні наслідки тебе можуть після цього очікувати. Що найстрашніше може відбутися? Приблизно такі запитання можна задавати вихованцю поки на ньому чорний капелюх. Уважно вислуховуючи психолог складає список негативних наслідків, після чого підсумовує: « Отже, завдяки чорному капелюху, ми дізнались , що найнеприємніше для тебе в цій ситуації – це…. Крім цього через те , що це сталося може трапитись то-то …. Це дуже важлива інформація. Будемо мати її на увазі. Тепер можна зняти чорний капелюх і одягнути червоний .

Номер слайду 19

В ЧЕРВОНОМУ КАПЕЛЮСІ Дорослий продовжує розмову «В червоному капелюсі говорять тільки про почуття. Що ти відчував, коли все відбувалося?»(Потрібно зауважити, що не всі діти зможуть зразу сформулювати свої відчуття. Їм потрібна допомога дорослого. В цьому випадку допоможе схема , отримана при допомозі білого капелюха.) Юнак розглядає схему, а дорослий розпитує його про почуття, які він відчував в мікро подіях, а потім в ситуації в цілому. При цьому , якщо вихованцю не вистачає словникового запасу для опису своїх відчуттів, необхідно йому допомогти в формулюванні, а також потрібно назвати , почуття , що обговорюються, загальноприйнятими термінами. Наприклад : « Те, про що ти говориш розповідаєш , схоже на почуття цікавості ( чи образи, страху, сорому, задоволення). Зазвичай , коли люди відчувають цікавість , роблять те-то, те-то, домагаються того …» Таким чином , червоний капелюх допомагає не тільки проговорити почуття , але і розшити розуміння вихованцем емоцій і почуттів. Робота з червоним капелюхом завершується після відповіді юнака на запитання психолога : «Коли все закінчилося , що ти відчув?»

Номер слайду 20

В ЖОВТОМУ КАПЕЛЮСІ Психолог звертається до виховання :«Ти розповів про те , що відбулося при допомозі білого капелюха. Ти згадав про найнеприємніше речі і передбачив негативні наслідки з допомогою чорного капелюха. Червоний капелюх допоміг тобі усвідомити свої відчуття. Але у будь-якої події завжди є позитивні сторони. Тепер на тобі жовтий капелюх , він допоможе тобі подивитись на цю ситуацію з позитивного боку. Отже , що хорошого в тому , що відбулося?» Коли вихованець знаходиться в стані конфлікту, йому дуже складно одягти жовтий капелюх. Але правила гри є правила гри. Тут завдання психолога допомогти вихованцю знайти позитивне в ситуації, що склалася. Звершується робота з жовтим капелюхом підсумком психолога : «Виходить, що не буває ситуацій тільки поганих і тільки хороших. Навіть, коли довкола темно, потрібно згадати про жовтий капелюх і швидко його одягнути. І тоді ти побачиш , що в будь – якій ситуації є щось хороше. Вміння бачити це – дуже хороша якість. Це означає, що ми одягаємо так звані «рожеві окуляри». Ми одягаємо жовтий капелюх і вчимо свій розум і душу бачити хороше».

Номер слайду 21

В ЗЕЛЕНОМУ КАПЕЛЮСІ. Тепер корисно одягнути зелений капелюх творчості. В цьому випадку психолог може запропонувати вихованцю намалювати ситуацію, придумати про неї частівку чи невеликий вірш , тобто творчо відобразити ситуацію. Психолог підсумовує: «Подивись , тільки ти одягнув зелений капелюх, так у тебе з’явились творчі здібності. Навіть неприємність може викликати натхнення. Головне не втрачати почуття гумору і не забувати про зелений капелюх.»

Номер слайду 22

В СИНЬОМУ КАПЕЛЮСІ Останній капелюх – синій . “Ми з тобою приміряли майже всі капелюхи. Поки ми це робили і твій, і мій стан змінилися. Ми розглянули ситуацію з різних боків , побачили в ній і погані , і хороші миті. Чи знаєш ти, що мудрі люди називають складні ситуації життєвими уроками? Так-так, кожна ситуація нас чомусь навчає. Тепер ти одягнеш синій капелюх і він допоможе тобі дізнатися який життєвий урок подала тобі ця ситуація і чому для твого життя буде важливий цей досвід.» Завдання психолога допомогти вихованцю виділити суть життєвого досвіду. Наприклад, є ситуації , які навчають терпінню, співчуттю, вчать нас не зневірятися, вчать дисципліні, відповідальності, вміти за себе постояти. Визначивши в чому життєвий урок , важливо проговорити з вихованцем в яких життєвих ситуаціях йому буде необхідний цей досвід. «Отже ми використали подарунок старого Капелюшника. Погодься, це було не просто. Але тепер ми з тобою знаємо , що будь-яку подію потрібно розглядати з різних боків . І тільки тоді можна взяти з неї користь, життєвий урок. Так розумні люди пізнають життя. А тепер скажи будь-ласка, якщо б ми не приміряли капелюхи , то до чого б зараз прийшли?»

Номер слайду 23

Послідовність примірки капелюхів: В першу чергу ми завжди одягаємо білий. Останнім має бути – синій. Після чорного завжди має бути жовтий. А в іншому послідовність примірки капелюхів диктує сама ситуація.

Номер слайду 24

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ !

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шуть Олена Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
ppt
Пов’язані теми
Психологія, Інші матеріали
Додано
2 серпня 2018
Переглядів
6221
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку