План-конспект уроку української мови у 8 класі № 46
Тема : Розділові знаки в реченнях зі вставними словами
Мета : повторити й поглибити знання учнів про розділові знаки в реченнях зі вставними словами; формувати вміння правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення зі вставними словами; розвивати творчі вміння складати речення зі вставними словами і використовувати їх в усному й писемному мовленні; розвивати мислення, пам’ять, уяву, увагу, зв’язне мовлення учнів; виховувати розуміння вихованості, гідності людини, які є невід'ємною частиною нашого життя і добробуту сучасного суспільства
Тип уроку : вивчення нового матеріалу
Епіграф: У простому і чудесному вислові "будь ласка", що здатний чудодійно впливати, захована наша повага до гідності людини, шанування и ній самостійності, незалежності, доброї волі.
В. Сухомлинський
Хід уроку
І. Організаційна частина. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ Мотивація навчальної діяльності. Актуалізація опорних знань.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Опитування.
Що виражають вставні слова безперечно, дійсно, природно? Продовжити цей ряд.
Назвати вставні слова, що виражають емоційне ставлення мовця до змісту повідомлюваного.
Дібрати синоніми до вставного слова можливо. Що виражають ці вставні слова?
Дібрати антонім до вставного слова на щастя.
Які вставні слова виражають послідовність викладу думок, висновок, результат
висловлюваного, зв'язок з попередньою думкою?
Пояснювальний диктант.
Горе, кажуть, об горе чіпляється. Може, власне, в цім парку, мрійний юнак знаходив вічності таємний знак. Софія, як любовно називають собор кияни, - найстаріший пам’ятник архітектури, окраса Києва. А Ярема, страшно глянуть, по три, по чотири так і кладе. Метеором огнистим ударив в дніпровські степи і , здавалося, - вріс. А вже здавалося, що живого нерва, живого нерва не було в мені. Одним словом, зарядка – незмінний друг здоров’я. Треба, на мою думку, виробляти у собі необхідність у постійній самоосвіті.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Експрес – урок «Будь ласка чи прошу»
2. Робота з таблицею.
Конструкції, що несуть додаткову інформацію, уживаються для доповнення, роз’яснення чи уточнення попереднього змісту речення, називають вставленими.
Найчастіше ними користуються тоді, коли мовець, уже почавши висловлювати думку, помітив їхню необхідність.
ОПРАЦЮВАННЯ ТАБЛИЦІ
РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ВСТАВЛЕНИХ КОНСТРУКЦІЯХ |
||
Розділовий знак |
Умова вживання |
Приклади |
КОМА
ТИРЕ
ДУЖКИ |
Вставлений компонент вимовляється таким самим голосом, як і все речення. Вводиться в речення за допомогою сполучника а.
Вставлений компонент вимовляється з підвищенням інтонації.
Вставлений компонент вимовляється зниженим тоном |
Українська мова, а нині її називають рідною сорок п’ять мільйонів землян, справедливо визначена однією з найбагатших та найкрасивіших.
Він зайшов у калиновий гай – краса несказанна! – і прислухався до солов’їного співу.
Тієї літньої пори (так мило згадувать про літо восени) ішли ми стежкою вузькою, а навкруги буяло поле. |
Проілюструвати правило власними прикладами речень.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Пояснювальний диктант
Записати речення, пояснити вживання розділових знаків.
У садку пахло м’ятою (росло її там, густої й холодної, багато), а від хати несло духом матіол (Є.Гуцало)
(Вставлене речення узяте в дужки, воно стоїть між частинами складного речення, кома, яку слід було б поставити після першого речення, ставиться після дужки).
Робота в парах. Скласти 4 речення зі вставленими конструкціями таким чином: один учень складає основне речення, інший – ускладнює його вставленим реченням.
V. Підсумок уроку.
Незакінчені речення
https://learningapps.org/6548930 Звертання і вставні слова
Тестування
1.Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість або невпевненість у повідомленні:
А) Видно, борсук знав, коли достигають плоди, і зараз не навідувався до яблунь і кислиць;
Б) В калині, кажуть, материна любов і мудрість;
В) Грек знову міг зустрітися з тобою, що він тепер, до речі, зробив.
2.Укажіть речення,в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою:
А) Тільки, на жаль, качка вже почала старіти, і не всяка їжа йде на здоров’я;
Б) А Федько, справді, щось надзвичайне виробляв на річці;
В) Отже, лелека переламав крило, а тому й не зумів одлетіти до вирію наприкінці серпня.
3. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено):
А) Ніколи, звичайно ж не було на цьому військовому судні закоханої пари;
Б) Аж тоді Климко зрозумів, що цей солдат, який, очевидно, був чехом, боїться партизанів;
В)А капітан виявляється, не тільки останнім покидає палубу корабля, він останнім покидає й домівку.
4.Укажіть речення зі вставними словами (окремі розділові знаки опущено):
А) У променях вечірнього сонця сніг здається рожевим;
Б) Здається ми з вами десь зустрічалися;
В) Здається вічністю буття маленька мить.
VІ. Домашнє завдання.
Скдасти 6 речень зі вставленими конструкціями.