Завдання уроку:характеризувати розвиток освіти на українських землях, визначити основні здобутки та проблеми в українізації системи освіти; давати оцінку здобуткам українських учених; визначати роль Наукового товариства ім. Т. Шевченка в становленні української національної науки; розповідати про діяльність видатних українських вчених.
Персоналії: Павло Галаган, Софія Русова, Іван Пулюй, Данило Заболотний, Олександр Єфименко, М. Арк. Ас, Дмитро Баталій,Дмитро Яворницький,Федір Вовк,Ілля Мечников,Степан Рудницький,Борис Грінченко, М. Єфімов та С. Уточкін Агатангел Кримський,Ігор Сікорський,Марія Вілінська (Марко Вовчок), Олена Пчілка (Ольга Косач-Драгоманова, матір Лесі Українки), Христина Алчевська, Леся Українка (Лариса Косач), Наталя Кобринська, Ольга Кобилянська.
Закріплення нових знань2. До положень, що характеризують розвиток освіти наприкінці 19 на початку 20 ст., доберіть конкретні факти. Створення низки вищих спеціальних навчальних закладів. 2. Рівень письменності в Україні був нижчим порівняно з європейським. 3. Відсутність вищих навчальних закладів з українською мовою викладання.
Закріплення нових знань3. Про кого з діячів культури йдеться?Історик світового рівня. Очолював першу кафедру історії України у Львівському університеті. Був головою НТШ. 2. Мікробіолог та епідеміолог. Першим у світовій науці дослідив шляхи поширення чуми й запропонував ефективні засоби боротьби з цією хворобою. 3. Зоолог та анатом, відкривач фагоцитозу - явища поглинання клітинами організму мікробів. Працював у Франції над розвитком імунології, удостоєний Нобелівської премії.4. Авторка популярної «Історії українського народу». Перша жінка в Росії та Україні, якій 1910 р. Харківський університет надав ступінь почесного доктора наук. 5. Видатний учений-мовознавець і сходознавець. Відомий поліглот (вільно володів майже 60 мовами). 6. Антрополог, етнограф і археолог, автор близько 200 досліджень, у яких дійшов висновку, що українці за антропологічними ознаками близькі до південних слов’ян і відмінні від інших східнослов’янських народів. 7. Історик, автор фундаментальних праць з історії та культури Слобідської України. 8. Географ, історик. Засновник української наукової географії та географії України.
Закріплення нових знань6. Поміркуйте, що дає підстави для пропонованого висновку. Наведіть кілька аргументів на підтвердження або спростування думки. В історії української культури початок 20 ст. був вельми плідним. Розквіт спостерігався в усіх сферах культурного та наукового життя. Проте, як і в інших регіонах Російської імперії, цей процес в Україні відзначався контрастністю: якщо панівні прошарки суспільства мали змогу здобути вищу освіту європейського рівня, то більшість населення України залишалася неписьменною та далекою від культурних надбань і новітніх наукових досягнень.
Підсумок уроку:незважаючи на відсутність української державності, у другій половині XIX — на початку XX ст. відбувалося формування основ української національної освіти й науки.в цей час у системі освіти на українських землях відбулися позитивні зрушення, зумовлені потребами часу. При цьому ні Російська імперія, ні Австро-Угорщина не сприяли розвитку освіти українською мовою. Однією з найскладніших проблем залишалася українізація школи.українська національна наука гуртувалася навколо Наукового товариства ім. Т. Шевченка — науково-культурної громадської організації, заснованої в 1892 р. Вона відігравала роль своєрідної всеукраїнської Академії наук.особливо вагомими були здобутки українських учених-природознавців.