У презентації використано різноманітні типи та методи роботи:
Мета уроку навчальна - повторити й поглитбити знання учнів про іменник як частину мови, сприяти зміцненню навичок визначення роду іменників, сформувати поняття про іменники спільного роду; розвивальна – розвивати вміння знаходити іменники чоловічого, жіночого, середнього і спільного роду у висловлюванні, визначати їх роль у реченнях; розвивати творчі здібності школярів. виховна – виховувати естетичні почуття, інтерес до вивчення народних звичаїв, любов до рідного слова.
Дидактична гра «Снігова куля» Завдання (усно) Визначте правильні формулювання. Якщо є неправильні, виправте: Іменник – це частина мови, яка має значення дії предмета. Іменники бувають власні й загальні. Іменники поділяють на назви істот і неживих предметів. До власних іменників належать тільки імена та прізвища людей. Більшість іменників мають форму однини і множини. Іменники в реченні бувають підметом і додатком.
Творча робота Замінити словосполучення і речення іменниками спільного роду. Навести приклади таких іменників. Дитина, що втратила одного з батьків. Той, хто заводить, починає бійку, любить битися. Людина, яка постійно живе в біді, горі. Господар, розпорядник товариської вечері, бенкету. Неуважна людина. Людина, якій не щастить, часто нічого не вдається. 7. Людина, яка говорить багато і беззмістовно. Відповідь 1. Сирота. 2. Розбишака. 3. Бідолаха. 4. Тамада. 5. Роззява. 6. Невдаха. 7. Пустомеля. Практикум
Вибірковий диктант Випишіть іменники, які не мають роду, поясніть чому. Невістка, окуляри, сани, холод, жаль, ковзани, лижі, син, дочка, піч, річ, канікули, мандри, іменини, вільха, осика, обжинки, шахи, Лубни, Чернівці, тропіки. Відповідь Окуляри, сани, ковзани, лижі, канікули, мандри, іменини, обжинки, шахи, Лубни, Чернівці, тропіки. Практикум
Творче конструювання (Робота в парах) До наведених назв тварин додайте родові утворення. Усно вкажіть рід кожного іменника. Бик, цап, кабан, вовк, ведмідь, гусак, півень, голуб. Відповідь Бик – корова – теля; цап – коза – козеня; кабан – свиня – порося; вовк – вовчиця – вовченя; ведмідь – ведмедиця – ведмежа; гусак – гуска – гусеня; півень – курка – курча; голуб – голубка – голубеня. Практикум
Рід незмінювальних іменників Назви осіб Назви неістот Назви тварин Власні назви (географічні) Складноско- рочені слова за статтю середній рід чоловічий рід Виняток: муха цеце- жіночий рід за родом загальної назви за родом головного слова леді – ж.р. маестро – ч.р. депо – с.р. шосе – с.р. поні – ч.р. колібрі – ч.р. місто Токіо – с.р. річка Міссурі – ж.р. вулкан Кілі –манджаро – ч.р. ЗОШ – школа НЛО – об’єкт
Тестові завдання 1. Скільки іменників у наведеному реченні: Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема а) один б) два в) три 2. Укажіть назви істот: а) кущ, втікач, жаба б) дерево, книга, стіл в) людина, нападник, неук 3. З великої букви пишуться а) іменники – загальні назви б) іменники – власні назви в) іменники – назви істот 4. У якому рядку допущена помилка а) гори Карпати, шоколад «Корона» б) Леся Українка, журнал Пізнайко в) казка «Котигорошко», ріка Дніпро 5. Укажіть іменник середнього роду а) фламінго б) піаніно в) шимпанзе
6. Укажіть іменник спільного роду а) замурза б) плавчиха в) кравчиня 7. У якому рядку всі іменники незмінювані а) місто, Сочі, коридор б) пілот, пюре, море в) журі, шосе, кафе 8. Укажіть власну назву а) Дніпро б) печаль в) день 9. Знайдіть рядок з іменниками спільного роду а) груша, лівша б) ледащо, невдаха в) нероба, дівча 10. Іменники спільного роду називають а) малят безвідносно до їхньої статі (немовля, оленя) б) осіб, як чоловічої, так і жіночої статі (сирота, плакса) в) осіб жіночої статі за професією (професор, токар)