Презентація "Усна історія як метод і джерело".

Про матеріал
Спектр застосування методу усної історії, «Oral History», дуже широкий і включає в себе всі гуманітарні дисципліни. Одна з можливостей його використання – це трактування великих історичних подій як взаємопов’язаних і аналіз їхнього впливу на життя звичайних людей.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Учасники малюють на папері обриси руки або тіла партнера й заповнюють відповідями на питання інтерв’ю: ім’я, вік, брати й сестри, робота, заняття, хобі, щось особисте, очікування від семінару. Знайомство «Інтерв’ю»

Номер слайду 2

Усна історія як метод і джерело

Номер слайду 3

Усна історія – це як метод, за допомогою якого дослідник (у нашому випадкові учень) отримує нове знання через усне повідомлення (свідчення) людей, які були учасниками або свідками історичної події. Їхні індивідуальні переживання (ставлення, переконання) можуть збагатити знання учня. Усна історія

Номер слайду 4

Найближче до площини «усної історії» у сьогоднішньому її розумінні знаходяться краєзнавчі та народознавчі студії. Збирання (фіксація) народних міфів, легенд, переказів, зразків народної творчості продовжило та зберегло колись традиційну практику звернення до усних джерел. Зв'язок усної історії з етнографією, краєзнавством, регіональною історією, етнологією, фольклористикою є настільки тісним, що уявити їх окремо досить складно. Слід наголосити й на взаємозв'язку усної історії з доволі широким спектром наук, які входять до мовознавчого ряду: фонетикою, лінгвістикою, орфоепією, лексикологією, текстологією тощо. Даний зв'язок проглядається, передусім, на стадії «обробки» джерела, що являє собою транскрибування фонограми запису, тобто перетворення звуку на текст. Усна історія та міждисциплінарні студії

Номер слайду 5

Усна історія сьогодні не являється окремою дисципліною в процесі викладання історії, вона скоріше розглядається як дослідницька методика, яку застосовують для вивчення конкретного історичного феномену (наприклад, Голодомор чи Голокост), учасники й свідки якого до сих пір живі. Усна історія відноситься до методів які використовують у різноманітних дисциплінах. Ця міждисциплінарність дуже добре надається для використання усної історії в процесі навчання. Учні за допомогою цього метода невимушено й самостійно формують свій погляд на історичні події. Вони усвідомлюють, що поряд із «великою історією» (політична історія) існує й соціальна історія, тобто життя «звичайних людей» на фоні великих історичних подій. Використання усної історії в школі не передбачає суворого дотримання правил. Йдеться, радше про проведення біографічного інтерв’ю, які жодним чином не вичерпують ту чи іншу тему. Ще один важливий фактор застосування усної історії в шкільній практиці – це спілкування з членами родини на конкретну історичну тему. Зрозуміло, що цей аспект не являється умовою, однак у  той же час у більшості випадків учні-інтерв’юери вибирають свідком-респондентом когось зі свого найближчого родинного оточення. ВИКОРИСТАННЯ МЕТОДУ УСНОЇ ІСТОРІЇ В ШКІЛЬНІЙ ПРАКТИЦІ

Номер слайду 6

1. В невимушеній формі мотивує школярів до вивчення новітньої історії. 2. Знайомить учнів з проблематикою новітньої історії та тими її аспектами які не передбачає навчальний план (наприклад, з другорядними темами шкільної програми). 3. Учні можуть ознайомитися з регіональною специфікою історії . 4. Проект може реалізовуватися як у рамках стандартного навчання, так і, наприклад, у рамках історичного семінару або самостійної роботи учнів у позаурочний час. 5. Школярі розуміють різницю між колективною та індивідуальною пам’яттю. 6. Відбуваються зустрічі з сучасниками. 7. Учні засвоюють й інші, окрім звичного навчання за шкільною програмою, форми навчання (відвідування музею, архіву, спеціалізованого закладу). 8. Проект має цілий ряд міжпредметних зв’язків (у першу чергу мова йде про суспільні науки й медіальне сприйняття), під час його реалізації можна засвоїти багато практичних навичок (робота з аудіо- й відеотехнікою). Метод усної історії під час викладання історії допомагає досягнути наступних цілей

Номер слайду 7

Учень проводить інтерв’ю і записує отриману інформацію (на носії інформації) 2. Учень транскрибує історію, визначаючи ключові моменти, кодує їх (напр. м – місце дії, г – герої / учасники, д – дії/вчинки, п – проблема, р – рішення, прийняті резолюції), або використовує тривимірну просторову наративну структуру інтеракція, тривалість у часі, ситуація 3. Переказ історії з використанням вказаної логічної послідовності (місце, герої, дії, проблема, рішення). Усна історія

Номер слайду 8

Кого обрати учасником? доступну людину - людину, яку зручно досліджувати - відому або впливову особистість - маргіналізовану особистість - пересічну людину.2. Труднощі з проведенням інтерв’ю: Прийняти рішення : • кого, • коли, • скільки зустрічей… Доступ, джерела… Довіра, згода… Запитуючи, уникайте навідних запитань та намагайтесь не контролювати процес опитування… Слухайте відповіді …Запитання?

Номер слайду 9

Наративне інтерв’ю — вільне інтерв’ю, яке має вигляд розповіді про своє життя без втручання інтерв’юера, котрий задає лише загальну спрямованість оповіді, що очікується. Напівструктуроване інтерв’ю — інтерв’ю, яке складається з тематичних блоків і містить перелік обов’язкових аспектів, стосовно яких необхідно отримати інформацію. Біографічне інтерв’ю є різновидом напівструктурованого інтерв’ю, де тематичні блоки відповідають послідовності життєвих циклів індивіда. Лейтмотивне інтерв’ю — орієнтує розмову на вивчення одного й того самого аспекту життєдіяльності особистості впродовж її життєвого шляху. Фокусоване інтерв’ю - зосереджує увагу на одній життєвій ситуації з метою якомога більше довідатися в інформанта про певний період його життя. Діалогове інтерв’ю, або вільна бесіда — інтерв’ю проводиться у формі рівноправного діалогу «дослідник — інформант», під час якого обидва вільно висловлюють свої думки стосовно досліджуваної теми. Види інтерв’ю

Номер слайду 10

Проект з усної історії «По хвилях нашої памяті»1. Мета проекту:дослідити та визначити особливості розвитку ЗМІ, телебачення у 80-90-ті роки ХХ століття. 2. Етапи реалізації (30.09.2020 - 25.10.2020).І. Організаційній етап ( 30.09.2020 - 02.10.2020 ):ІІ. Підготовчий етап ( 02.10.2020 -20.10.2020 ):ІІІ. Реалізаційний етап: (21.10.2020 ).ІV. Аналітично підсумковий етап: (22.10.2020 – 25.10.2020). МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ НА ПРИКЛАДІ КОНКРЕТНОГО ПРОЕКТУ

Номер слайду 11

Адреса: Україна, м. Харків. Локальний проект: проект з усної історії.Інтерв'юер: Башевська Єлизавета, учениця КЗ "ХЗОШ №63". Транскрипція: Доценко Людмила Леонтіївна, Башевська Єлизавета. Вид інтерв'ю: аудіо інтерв'ю за допомогою телефону. Місце проведення інтерв'ю: за адресою Харків, вул. Миру 80, квартира 66. Дата проведення: 21 жовтня 2020.Інтерв’ю з Сарнацькою Раїсою Іванівно.

Номер слайду 12

Сарнацька Раїса Іванівна у 1982 роціРаїса Іванівна разом з «символом 80-тих років», м. Харків

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Спектр застосування методу усної історії, «Oral History», дуже широкий і включає в себе всі гуманітарні дисципліни. Одна з можливостей його використання – це трактування великих історичних подій як взаємопов’язаних і аналіз їхнього впливу на життя звичайних людей. Можливість отримати інформацію безпосередньо від учасників і подивитися на ці події з іншої перспективи – дуже цінний досвід. Він веде до усвідомлення того, що світ не чорно-білий, що існує велика кількість точок зору на ті події, які з першого погляду здаються однозначними. Висновки

Номер слайду 15

Дякую за увагу!

pptx
Додано
16 квітня 2023
Переглядів
906
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку