Мета уроку: ознайомити учнів з класифікацією речень за метою висловлення, дати поняття про спонукальне речення; уточнити поняття про окличне речення; поглибити знання про життя і творчість Лесі Українки, ознайомити учнів з її родиною, допомогти учням зрозуміти який вплив на становлення особистості має родинне виховання; формувати вміння правильно інтонувати речення; виховувати пошану до творчості Лесі Українки, до рідної мови, до природи; розвивати емоції, спостережливість, культуру мовлення.
Види речень за метою висловлення {5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}РозповідніПитальніСпонукальніМістять повідомлення про факт дійсності, явище , подію. Інтонація понижується вкінці речення Н: Росла в гаю конвалія під дубом високим. Містять питання. Інтонація підвищується на слові , у якому зосереджено зміст питання. Н: Де схована доля незнана?Містять наказ, прохання, вимогу, пораду, заклик. Інтонація розповідна або оклична. Н: Берімось краще до роботи.
Види речень за емоційним забарвленням{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Окличні НеокличніПередають сильні емоції: радість , хвилювання, захоплення, страх , відчай… Окличними можуть бути розповідні, питальні та спонукальні речення. Н: Ждіте, ждіте, любі діти!Розповідні, питальні, спонукальні речення, якщо вони вимовляються спокійним тоном, без окличної інтонації. Н: Ой понесли конвалію у високу залу, понесла її з собою панночка до балу.
Прочитайте речення, визначте вид кожного за метою висловлення1. Тішся , дитино, поки ще маленька («Тішся, дитино, …»). 2.. З тихим плескотом на берег рине хвилечка перлиста («Тиша морська»). 3. Де в світі є мова така чарівлива, щоб справжнєє щастя могла розказати? («Сон літньої ночі») 4. Уже скотилось із неба сонце, заглянув місяць в моє віконце. («Вечірня година») 5. Чи то свята будова чи темниця? («Сон»). 6. Не бійся досвітньої мли – досвітній огонь запали, коли ще зоря не заграла. («Досвітні огні»)