Прочитайте текст, знайдіть БСР, поясніть розділові знаки та орфограми в ньому. Етикет Японії Японська культура поведінки вирізняє норми гірі (етикету). Це й зобов´язання, й ритуал його виконання, й обов´язок вдячності. Норми гірі невіддільні від ніндає (людинолюбства). Гірі — це оправа, ніндає — коштовний камінь у цій оправі. Ті, хто відступають від норм гірі, втрачають обличчя. Людяність (дайн) — це милосердя до всього живого: всі мають щадити живих істот, дбати про них, м´яко поводитися з ними. Головним елементом людинолюбства вважається слухняність дітей. Звідси гі — почуття обов´язку, рі — ґречність. Це означає повагу й шанування вищих і поблажливість до нижчих. За рі ніхто не має пишатися, звеличувати власні заслуги, кожен має бути делікатним. Під час взаємного спілкування неабиякого значення набуває культура жестів. У Японії вважається похвальною помірність і стриманість у рухах - поквапливість сприймається негативно. Японська ввічливість – це мистецтво не потрапляти в ситуації, що принижують іншого.
Робота в парах. Спишіть спочатку речення з відносно рівноправними частинами, а потім — з відносно залежними. Поясніть постановку розділових знаків.1. В уяві японців хризантема та сонце єдині: ці слова і вимовляються однаково («кіку»), і зображуються одним ієрогліфом. 2. Хризантема зображена на ордені Хризантем, він вважається вищою та найпочеснішою нагородою в країні. 3. Для японців сонячна квітка - не просто символ щастя та довголіття, ця рослина в Японії оточена любов’ю та піклуванням. 4. Існує повір’я: зібрана з хризантеми роса подовжує життя. 4. Ще з 831 року в Японії склалася чудова традиція - Свято хризантем: у далекі часи в 9 день 9 місяця всі запрошувалися в імператорський палац, пили вино з хризантем, слухали музику та складали вірші.
Записати японські афоризми, перетворивши їх на безсполучникові складні речення. Пояснити розділові знаки.1. Коли жінка захоче, крізь скелю пройде. 2. Сокіл шанує свої крила, а людина — ім'я. 3. Поганий ростить будяки, добрий вирощує рис, розумний культивує ґрунт, а далекоглядний ростить учня. 4. Коли помирає тигр, то залишається шкура, коли помирає людина, то залишається ім'я. 5. Якщо хочеш убити полководця, убий спочатку його коня.