У процесі інтерактивного вивичення правознавства учні здобувають такі уміння і навички:слухати та дискутувати, відстоювати свої думки і переконання; уміти аналізувати, робити виважені та об’єктивні висновки;збирати та оцінювати інформацію з різних джерел;мирно вирішувати конфлікти; усвідомлювати свою відповідальність.розуміти застосування механізмів захисту прав людини;встановлювати з іншими особами конструктивні відносини;
Інтерактивні методи. Чіткої класифікації інтерактивних методів ще не розроблено, найбільш вдалою, на мій погляд, є класифікація представлена в навчально-методичному посібнику Інтерактивні методики викладання у правопросвітній діяльності: Тренінговий комплекс / За ред. А. О. Галая.– К.: Атіка, 2006.
Метод проектів{21 E4 AEA4-8 DFA-4 A89-87 EB-49 C32662 AFE0} Вміння, які набувають учніпланувати свою роботу; використовувати багато джерел інформації;самостійно збирати і накопичувати матеріал;аналізувати, співставляти факти, аргументувати свою думку;приймати рішення;установлювати соціальні контакти (розподіляти обов'язки, взаємодіяти один з одним);створювати "кінцевий продукт" - матеріальний носій проектної діяльності (доповідь, реферат, фільм, календар, журнал, презентацію);представляти створене перед аудиторією;оцінювати себе та інших.
Підготовка проекту по темі «Трудове право». Проблема: Працевлаштування підлітків та осіб без досвіду роботи в Запоріжжі та області. Мета дослідження:1 Вивчити джерела трудового права.2. Розглянути особливості працевлаштування підлітків.3. Оцінити правову компетентність молоді з питань офіційного працевлаштування.4. Виявити потреби ринку праці Запорізького регіону. План дослідження:1. Познайомитися зі змістом Кодексу законів про працю України. 2. Скласти анкету та провести анкетування (підлітків, які шукають роботу, неповнолітніх, що працюють, потенціальних роботодавців, батьків), обробити данні.3. Відвідати центр зайнятості.4. Переглянути оголошення , які пропонують вакансії. 5. Оформить материал в презентацію з використанням діаграм, таблиць, фотоматеріалів.
Метод коло ідей. Тема: Кримінальна відповідальність. Проблемне питання: Які обставини можуть пом'якшувати вину злочинця? 1. Коли малі групи завершили своє завдання і готові представити інформацію, слід попросити кожну групу по черзі представити лише один аспект з тих, які вони обговорювали. Продовжуючи по колу, запитуйте кожну групу почергово, поки не вичерпаються усі відповіді. Це дозволяє усім групам обмінятися результатами своєї роботи, уникаючи ситуації, коли перша група, що виступає, подає всю інформацію.2. Метод спрацьовує і для створення списку ідей. Для цього потрібно кожному подавати одну ідею по черзі.3. Метод ефективний для видів діяльності з розв’язання гострих проблем. Можна запропонувати учням викласти свою думку або ідею на картці-індексі без імені. Викладач збирає усі картки і складає список зазначених у них ідей на дошці або починає дискусію, користуючись інформацією з карток.
Займи позиціюпередбачає проведення дискусії з певної теми, виявлення прихильників тієї чи іншої позиції, аргументоване обговорення питання. Він дозволяє висловлювати власну точку зору дискусійного питання. Наприклад:1) Якою буде ваша позиція в питанні щодо смертної кари? Віднесіть себе до однієї із таких груп:а) підтримую смертну кару за тяжкі злочиниб) підтримую на 100%в) не вирішив2) Подумайте, що спричиняє різні точки зору. Наведіть дві причини «за» і «проти».3) Проясніть свою позицію. Вирішіть, чи зміниться ваша позиція з огляду на запропоновані далі ситуації:а) особа вчинила декілька жорстоких убивств дітей;б) 12 річну особу було вбито власником магазину під час пограбування;в) 16 річний активіст кинув камінь і вбив поліцейського, який затримав брата активіста;ґ) чоловік убив коханця своєї невірної дружини, коли він застав їх разом,після того як вона покинула його та їхніх дітей.
Дебати. Дебати – це одна з форм проведення дискусій, яка характеризується зіткненням позицій, одна з яких перемагає в результаті обміну аргументами.{9 DCAF9 ED-07 DC-4 A11-8 D7 F-57 B35 C25682 E}Основні правила методу:участь в обговоренні беруть лише дві протилежні сторони, які мали змогу ознайомитись з поставленою проблемою;учасники команд виступають по черзі;час на виступ кожного учасника команд суворо лімітований;під час виступів допускається можливість команді-опоненту поставити точні та чітко побудовані питання;жодна команда не має приймати сторону противника;не допускається неетичність висловлювань, проте команди повинні вміти на них реагувати.
Залучення експертів. Участь експертів у заняттях дає змогу учасникам отримати цінний досвід. Викладач повинен визначити експертів, які добре обізнані з темою заняття (таких, як: судді, юристи, працівники правоохоронних органів,громадські лідери, політики, духовенство та ін.). Права жінок та дітей в родині, методи захисту себе та оточуючих від насильства було розглянуто на лекції психолога Запорізького міського центру соціальних служб для сім’ї і молоді Видиш О. О. на тему «Запобігання насилля в сім’ї».
Залучення експертів. В рамках співпраці з Міжнародним жіночим правозахисним центром «Ла Страда –Україна» проводяться тренінги «Попередження насильства в молодіжному середовищі». Медіатор Заїкіна Наталія знайомить учнів з методами вирішення проблемних ситуацій, які виникають в їхньому житті.
Використання візуальних матеріалів. Для підвищення емоційного забарвлення та активності на уроці, учні отримують превентивне домашнє - підготувати збірку фрагментів з фільмів та мультфільмів на задану тему: -до уроку з теми «Права і обовязки людини і громадянина» про порушення прав людини. - до уроку з теми «Кримінальна відповідальність» про порушення кримінального законодавства. Вже готові є на відеохостінгу youtube:https://www.youtube.com/watch?v=8 Tz. KLRqg. QN0https://www.youtube.com/watch?v=tjseukjb66 Ehttps://www.youtube.com/watch?v=hus. HILBw. Cakhttps://www.youtube.com/watch?v=Ya7i. MMo. Ywc. A-до уроку з теми «Трудовий договір» ,наприклад, підібрали відео фрагмент з фільму «12 стільців», в якому О. Бендер складав усний контракт про прийняття на роботу. https://www.youtube.com/watch?v=PIhj. Rn. HYEng