Метою роботи є: дослідження параметрів, за яких числа, многокутники будуть досконалими. Об`єктом дослідження стали числа, многокутники . Предметом дослідження – такі характеристики для чисел, як прості дільники, для фігур -площа, периметр, , які визначають досконалість фігур. Висунули гіпотезу, що із обраних типів геометричних фігур та чисел не всі можуть бути досконалими.
Сформулювали наступні задачі для дослідження:- ознайомитися з історією виникнення досконалих чисел та досконалих геометричних фігур;- з’ясувати зв'язок простих чисел Марсенна з досконалими числами;- дослідити параметри досконалих геометричних фігур;- обчислити радіуси вписаних кіл для знайдених досконалих геометричних фігур;- визначити радіуси описаних кіл для знайдених досконалих фігур;- встановити зв'язок досконалих чисел та досконалих геометричних фігур;- зробити висновки, узагальнення отриманих даних у вигляді таблиць для досконалих чисел та фігур. Актуальність дослідження зумовлена прагненням поглиблювати знання про геометричний світ через дослідження історії виникнення чисел, фігур.
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Ряд простих чисел Марсенна 2𝑝−1⋅2𝑝−1 Досконалі числа. Сума всіх дільників числа 2⋅2𝑃−1⋅2𝑝−1321⋅362⋅6723−1⋅7282⋅143125−1⋅314962⋅24812727−1⋅12781282⋅40648191213−1⋅8191335503362⋅16775168…………{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Ряд простих чисел Марсенна. Досконалі числа36728314961278128819133550336…………Зв’язок досконалих чисел з числами Марсена
Після перетворень отримали формулу klm/4 = k + l + mk=4 С=(k + l) = 4 + 6 =10, в= (m + l) = 2 + 6 = 8, а=(k + m) = 4 + 2 = 6. Трикутник зі сторонами (10, 8, 6) Р=10+8+6=24(см) , S=Р*r=12*2=24(кв.cм) .k=8 С=(k + l) = 8 + 9 = 17, в= (m + l) = 1 + 9 = 10, а=k + m) = 8 + 1 = 9.є трикутник (17, 10, 9) P= 17+10+9=36(од.) S=18*2=36.(кв.од.)k=12 В даній рівності не існує натуральних розв’язків l і m.
Нехай числа l і m будуть кратні 2 ,тоді формула (1) прийме вид: (q - 1)(k - 2) = 4. З неї ми знайшли досконалі трикутники зі сторонами 13 ,12, 5. S= 15*2=30 (кв.од.) , P=13+12+5=30 (од.). Нехай p = 3. Тоді (3q - 1)(3k - 2) = 20. Отримуємо трикутник зі сторонами (7, 20, 15). P =7+20+15=42 (од.), S=21*2=42 (кв.од.)
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Геометрична фігура. Параметри. Площа Периметр. Квадратa=41616 Прямокутникa=3 b=61818 Трикутники -прямокутні -довільні a=6, b=8, c=10a=5, b=12, c=13 a=9,b=10, c=17a=6, b=25, c=29a=15, b=20, c=7 2430 366042 2430 366042 Трапеція -прямокутна -рівнобедрена a=3, b=6, h=4a=6, b=10, h=3a=6, b=8,h=4a=6 b=14 h=3 36242030 36242030 Параметри досконалих многокутників
{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}Геометричні фігури. Параметриr RКвадрата=42 Прямокутник а=3, b=6-Трикутники-прямокутні а=6,b=8,c=10a=5,b=12,c=13 22 56,5 -довільні а=9,b=10,c=17a=6,b=25,c=29a=15,b=20,c=7 22210,62518,12512,5 Трапеція-прямокутна -рівнобічна a=3,b=6,h=4a=6,b=10, h=3 a=2, b=8, h=4a=6, b=14, h=3 2- 2- -- ≈4≈8,7 Радіуси вписаних і описаних кіл для досконалих многокутників
1. Всі досконалі числа - парні і утворюють рівносторонні трикутники. Властивості з теореми Евкліда2. Досконалі числа можна представити у вигляді часткових сум ряду кубів послідовних непарних чисел(крім 6 ).3. Сума величин, обернених всім дільникам досконалого числа , включаючи його самого , завжди дорівнює 2.
В результаті дослідження істинність гіпотези підтвердилась, що не всі числа і обрані типи геометричних фігур можуть бути досконалими. Вивчивши наукову літературу, ми прийшли до висновку , що з давніх давен вчених цікавили досконалі числа і фігури, і вони були знайдені ще Евклідом. Завдяки цій роботі з’ясували зв’язок простих чисел Марсенна з досконалими числами. Виконуючи практичну роботу дослідили і знайшли сторони досконалих фігур: трикутників, квадрата, прямокутників, трапецій та перевірили умову досконалості в них. Довели, що радіуси вписаних кіл для знайдених досконалих фігур дорівнює 2 (крім трапеції зі сторонами а=6, b=10, h=3, то а=6, b=14, h=3, та куба зі стороною а=6)Впевнились, що радіуси описаних кіл для цих фігур не є константою та не є цілими числами. Знайденні досконалі фігури закріплюють отриманні знання з шкільного курсу геометрії і можуть використовуватися для практичних робіт. З’ясували, що досконалі числа мають зв’язок з многокутниками. Триває розвиток цивілізації, зроблено безліч відкритті, але відкриття зроблені вченими і сьогодні актуальні.