Розділові знаки при звертанні. Тренувальні вправи. Мова - величезне сховище людських знаньr
Номер слайду 2
Скільки є в нас, любі друзі, Учня він наймення знає, для звертання ніжних слів – та не встигне підійти,і до тата, й до матусі, як за ґудзика хапаєдо бабусь і дідусів! І вигукує: – Ей ти!І татусю, й мамцю, й нене, Дома: – Ба! – кричить бабусі!і дідусю, й бабцю теж, (Ліньки повністю назвать)миле, ніжне, сокровенне – Як ви думаєте, друзі, як ще краще назовеш? Що йому на це сказать?А Федько звертання творить Мабуть, треба щось кумекать,так, що душу виверта: бо інакше мимохітьзамість "мамо" – "ма" говорить, будем тільки бекать-мекатьзамість "тату" каже "та"! там, де треба говорить!В школі Беллу – "Бе" гукає, (Дмитро Білоус)а Меланю кличе "Ме"!Леле! Школу оглашаєбелькотіння лиш саме.
Номер слайду 3
Експрес-опитування- Що таке звертання? Наведіть приклади- Чи є звертання членом речення?- Чим виражається звертання? Наведіть приклади- Де в реченні може стояти звертання? Наведіть приклади- Як інтонаційно виділяється звертання?- Як виділяють звертання на письмі?- Які є види звертань за будовою? Наведіть приклади
Номер слайду 4
Поставити імена учнів нашого 5-Б класу у кличному відмінку. Вікторія- Юрій-Христина- Ірина-Олексій- Матвій-Анастасія- Вадим-Олег- Ангеліна-Емма- Володимир-Віталій- Каріна-Станіслав- Настя-
Номер слайду 5
Вибірково – розподільний диктант. Випишіть у І стовпчик непоширені звертання, а в ІІ – поширені Ясні зорі, тихі води – то земля твоя, мій сину. (Л. Барабаш)Мир і любов, Україно, неси, сяй для планети, як сонце краси. (І. Гончар)Біла хата, писанка яскрава! Хто тебе таку намалював? (О. Кулінська)Стара, похила батьківсьска хатино, завжди для тебе я – мала дитина.(М. Волощук) Чом ти , березо, така журлива? (Леся Українка)Здрастуй, сонце, і здрастуй, вітре! Здрастуй, свіжосте нив! (В. Симоненко)
Номер слайду 6
Творче моделювання Із записаних прикладів речень відшукайте те речення, яке відповідає певній схемі. Поясніть пунктуацію. Зв, _______ ! 2. _____, Зв, _____. 3. _____, Зв! 4. Зв! _____!А. Добридень тобі, Україно моя! (Павло Тичина)Б. Україно! Ти для мене диво! (Василь Симоненко)В. Живи, Україно, живи для краси. (Олександр Олесь)Г. Рідна мати Батьківщино, ти ж у нас одна! (Микола Сингаївський)
Номер слайду 7
Робота з текстом (усно)Визначити тему і головну думку тексту. Знайти слова в тексті на підтвердження головної думки. Густим лісом ішли двоє подорожніх – Дідусь і Онук. Була спека, подорожнім захотілося пити. Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Подорожні нахилилися, напилися. Дідусь сказав: Спасибі тобі, струмочку. Онук посміхнувся. Чому ти посміхаєшся, онучку? – спитав Дідусь. Навіщо Ви, дідусю, сказали струмкові спасибі? Адже він не жива істота: не почує Ваших слів, не знатиме про Вашу подяку. Дідусь замислився. Струмочок все дзюрчав і дзюрчав. У лісі співали пташки. Помовчавши, Дідусь сказав: Це так… Струмочок нічого не почує. Якби води напився вовк, він міг би і не подякувати, а ми не вовки, а люди – не забувай цього, онучку. А знаєш, для чого людина говорить спасибі? Знаєш, кого це слово підносить?Онук замислився. Він ще ніколи не думав над цим. Людину, - сказав Дідусь. – Ми говоримо спасибі для того, щоб не стати ні вовком, ні ослом…Проблемне запитання: чи є звертаннями виділені слова? Зробити висновок про вживання Ви з великої літери
Номер слайду 8
Звертання до відсутніх людей, до предметів і явищ називається риторичним звертанням! Зоре моя вечірняя, зійди над горою… (Тарас Шевченко)Шевченку! Відгук дум своїх чи чуєш ти у нашім співі?(Максим Рильський)Цвіти, моя Вітчизно молода, безмежна, непоборна, яснокрая! (Андрій Малишко).
Номер слайду 9
Зробити повний синтаксичний розбір речення, поставити розділові знаки. Хлюпни нам море свіжі лави! О земле велетнів роди! (Павло Тичина)
Номер слайду 10
Домашнє завдання:виписати 5 речень із звертаннями з художньої літератури;зробити повний синтаксичний розбір одного речення