Досліждення теми Актуальність теми дослідження почалися в середині 80-х років і продовжуються сьогодні глибокими економічними і соціально-політичними перетвореннями в державі та суспільстві, які призвели до значних змін зовнішніх і внутрішніх умов функціонування всієї сфери освіти, до зміни і нового прочитання ідеалів, цінностей, сенсу і завдань освітньої діяльності. У нових умовах перед загальноосвітньою школою виникло багато соціально-педагогічних проблем і питань: яка її роль у розвитку демократичної і правової держави, громадянського суспільства, з допомогою яких механізмівможна забезпечити керований розвиток школи; що представляють собою наукове підгрунтя оптимального поєднання єдиноначальності та самоврядування в школі
Гіпотеза - шкільне самоврядування буде успішно здійснюватися тільки при бажанні і прагненні самих школярів; також для успішного самоврядування необхідна хороша організація і опора на документацію. Щоб якомога точніше зрозуміти сутність самоврядування, в тому числі і самоврядування в школі, можна заглянути в словник Даля: «Сам - займенник для додання особливої важливості особистої діяльності людини. Організація - від латинського слова« орган »- знаряддя, снаряд, засіб - позначає влаштувати, привести в порядок, утворити, заснувати струнко. Со - як приставка позначає сукупність. Управляти - давати хід, напрям, розпоряджатися, долати перепони, труднощі, свавілля, приводити в порядок. Самоврядування - управа самим собою, знання і суворе виконання обов”язку.
Витоки самоврядування в освіті сходять до XII століття, до досвіду перших університетів, які не хотіли підкорятися королям, імператорам і римським папам. Самоврядування в школі набагато молодше. Напевно, тому пошуки його змісту і місця в дитячо-дорослому шкільному співтоваристві тривають. Іноді заводять у глухий кут, іноді просувають уперед, і дуже сильно. Останнє слово, - яким раз і назавжди бути шкільному самоврядуванню - тут ніким не сказано. Може бути, вірно, що, скільки шкіл, стільки й самоврядувань
Шкільне самоврядування та його основні проблеми Перша згадка про шкільному самоврядуванні і його організації відносяться до ХVI століття. У 1531-1556 рр.. в м. Гольдберг (Сілезія) працювала латинська школа, якою керував Валентин Тротцендорф. Він був першим педагогом, використовували в цілях громадянського виховання спеціально організоване ним шкільне самоврядування.
У наші дні в процесі докорінного перетворення роботи освіт ньої установи учнівське самоврядування виходить на якісно новий етап свого розвитку. Ключова проблема - зробити дитину активним учасником, суб'єктом освітнього процесу в школі. Беручи участь самоврядування, школярі включаються в різнобічну позаурочну діяльність, ділове спілкування з дорослими на рівноправній основі, залучаються в практику громадянської поведінки і соціальної діяльності. Для досягнення самоврядування в сучасному освітньому закладі необхідно вирішити ряд проблем, таких як -
Система самоврядування має безперечну цінність, оскільки вона розвиває в даних реальних соціальних умовах елементи особистого самоконтролю, визнання права іншого і терпимість по відношенню до інших дітей, повага до закону і авторитету, почуття цінності порядку і кооперації як фундаменту зусиль та успіху. У цьому своєму вигляді система шкільного самоврядування визнається більшістю американських педагогів і все більш і більш проводиться в школах. Ще в 1908 р. міжнародна комісія констатувала у своєму звіті її благотворні результати: «Відтепер вчителя допущені до кола« племені », і учнівський« кодекс »перестав розглядати їх як ворогів, яких дозволяється обманювати, Найбільш видатний з сучасних американських педагогів Стенлі Холл теж визнає її, хоча і вказує на її небезпеки. Небезпека її, на його думку, полягає у надмірному «переважання інтелекту за рахунок більш основної дисципліни волі».
Функції шкільного учнівського самоврядування 1. координує діяльність усіх органів і об'єднань учнів школи, планує і організовує позакласну і позашкільну роботу; 2. організовує самообслуговування учнів, їх чергування, підтримує дисципліну і порядок у школі; 3. встановлює шефство; 4. готує і проводить збори або конференції учнів школи; 5. організовує випуск своїх газет, радіопередач; 6. на своїх засіданнях обговорює та затверджує плани підготовки і проведення найважливіших шкільних учнівських заходів, заслуховує звіти про роботу своїх робочих органів (комісій, штабів, редакцій та ін) органів самоврядування первинних колективів і приймає по них необхідні рішення, заслуховує інформацію та звіти відповідальних осіб самоврядування про виконання рішень шкільного учнівського зборів; 7. вирішує питання заохочення і покарання, приймає рішення про відповідальність учнів відповідно до своїх повноважень; 8. приймає рішення про використання зароблених учнівським колективом грошей і т.д.
Шкільне самоврядування на прикладі Марганецького БНРЦ Напрямки учнівського самоврядування: навчальна діяльність «Рівний навчає рівного», діяльність з дозвілля «Тепло наших сердець », діяльність правового захисту «Справедливість», управлінська діяльність «Нова генерація лідерів», трудова діяльність «Затишна домівка», профілактично-оздоровча – «Не дамо СНІДУ жодного шансу», екологічна – «Збережемо красу Землі», спортивна – «Ми кажемо «Так!» здоровому способу життя».
ВІДПОВІДАЛЬНИЙ КОМІСІЇ «РІВНИЙ НАВЧАЄ РІВНОГО» Бодюл Євген ВІДПОВІДАЛЬНИЙ КОМІСІЇ «НОВА ГЕНЕРАЦІЯ ЛІДЕРІВ» Марчинко Валентина ВІДПОВІДАЛЬНИЙ КОМІСІЇ «ТЕПЛО НАШИХ СЕРДЕЦЬ» Лінік Єлизавета ВІДПОВІДАЛЬНИЙ КОМІСІЇ « УЧНІВСЬКИЙ БАРОМЕТР» Чепець Руслан ВІДПОВІДАЛЬНИЙ КОМІСІЇ «СПРАВЕДЛИВІСТЬ» Бурцев Анатолій ВІДПОВІДАЛЬНИЙ КОМІСІЇ «СВІТ ПРОФЕСІЙ» Федонюк Анатолій ВІДПОВІДАЛЬНИЙ КОМІСІЇ «ЗАТИШНА ДОМІВКА» Ігнатченко Дмитро ВІДПОВІДАЛЬНИЙ КОМІСІЇ «НЕ ДАМО Сніду ЖОДНОГО ШАНСУ» Бєкаєва Наталя ВІДПОВІДАЛЬНИЙ КОМІСІЇ «ЗБЕРЕЖЕМО КРАСУ ЗЕМЛІ» Марчинко Наталя ВІДПОВІДАЛЬНИЙ КОМІСІЇ «МИ КАЖЕМО «ТАК» ЗДОРОВОМУ СПОСОБУ ЖИТТЯ» Поздняков Денис