Хід уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня, дорогі діти та шановні гості.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Сьогодні незвичайний урок математики. До нас завітали улюблені герої з мультика «Смішарики». Сподіваюсь, що ви добре їх знаєте. Це – Бараш, Пін, Лосяш, Їжачок і Крош.
Разом з ними ми сьогодні будемо продовжувати працювати з десятковими дробами: записувати та порівнювати дроби, додавати та віднімати їх, тобто сьогодні ми повторимо і узагальнимо те, що вивчили на попередніх уроках.
ІІІ. Оголошення теми уроку. Отже, тема нашого уроку «Додавання та віднімання десяткових дробів». Запишіть будь-ласка у зошити сьогоднішнє число та тему уроку.
Вчитель. Дорогі діти! Наші казкові герої Лосяш, Їжачок, Пін прибираючи безлад у бібліотеці, знайшли дуже старовинну книгу, на одній з сторінок якої була розміщена Карта Скарбів з позначкою, де знаходиться величезний скарб. Ось як це відбувалося (відеосюжет).
IV. Актуалізація опорних знань. Скарб захований на острові десяткових дробів. Жоден із наших героїв не знає, що таке «ДЕСЯТКОВИЙ ДРІБ?». Тому вони звернулись до вас по допомогу. Адже ви вивчили, що таке десяткові дроби та як з ними працювати. Допоможем це нашим героям, виконавши завдання, адже ми знаємо десяткові дроби, бачимо їх навколо нас, вміємо читати та записувати.
Зверніть увагу на слайд.
Яку частину прямокутника становлять заштриховані частини?
Динаміка слайду дозволяє поступово назвати дроби 2/10, 7/10 та 1/10 але записати їх десятковими дробами.
(0,2; 0,7; 0,1).
Яку частину квадрату заштриховано?
(0,12; 0,17; 0,04; 0,01).
Записати довжину відрізка в сантиметрах. (6,5 см) (4,2 см).
Яку температуру показує термометр? (записуємо в зошит)
(36,60С; 37,50С; 39,20С; 40,10С; 37,90С.)
Молодці! Я думаю, що вам під силу здолати всі випробування на острові десяткових дробів.
Що, діти, допоможемо нашим героям?
Якщо ви хочете навчитися плавати,
то сміливо входьте у воду,
А якщо хочете навчитися розв'язувати задачі,
То вирішуйте їх…
Отже, відправляємося в подорож до загадкового острова на пошуки нашого скарбу.
V. Осмислення вивченого матеріалу.
Перед нами знаходиться карта Скарбів. Але щоб дійти нам до скарбу, потрібно подолати всі перешкоди, виконавши завдання.
Перша підказка у нас у руках, але на жаль, папірець попав у воду, яка змила наші коми. Чи зможемо ми поставити коми там, де потрібно? Давайте пригадаємо, як це робити.
3,700 + 2,651 = 6351 (6,351) (усно)
3,700 – 2,651 = 1049 (1, 049)
Молодці!
Отже, щоб поставити правильно кому, нам потрібно записати дроби у стовпчик:
кома під комою, розряд під розрядом. Додати числа, не звертаючи увагу на кому, в результаті кому поставити під комою.
Тож приступимо до виконання нашого завдання (завдання на дошці)
32 + 18 = 5 3,2 + 1,8 = 5
3 + 108 = 408 3 + 1,08 = 4,08
63 – 27 = 603 63 – 2,7 = 6,03
736 – 336 = 4 7,36 – 3,36 = 4
57 – 4 = 17 5,7 – 4 = 1,7
Молодці! Подорож триває.
Наступна наша зупинка - порівняти дроби. Результати роботи Лосяша перед вами. Але чи правильні вони? Давайте перевіримо, виписавши в зошит тільки ті букви, в прикладах яких знак стоїть правильно, складемо слово, яке буде перепусткою в нашій мандрівці.
Порівняти дроби:
• 43,04 > 43,10 (а)
• 0,5 > 0,49 (д)
• 4,586 < 4,59 (р)
• 40,05 > 41 (к)
• 34,25 < 35,25 (о)
• 68,34 > 68, 345 (ш)
• 18,263 > 18,2631 (м)
• 45,20 = 45,2 (б)
• 4,241 > 4,25 (н)
• 342,05 < 342,4 (и)
Зачитайте, яке слово ви одержали при виконанні.
Молодці! Діти, ви правильно виконали завдання, але на шляху до нашого скарбу, Смішарикам потрібно виконати усне додавання та віднімання десяткових дробів. Вони дуже розгублені, бо у них зовсім нічого не виходить. Хто з вас хоче їм допомогти? Підніміть руку.
2 + 0,8 = 2,8
2,8 – 0,5 = 2,3
2,3 + 1 = 3,3
3,3 + 0,7 = 4
4 – 0,1 = 3,9
Ось ми з вами і пройшли ще один етап до нашого скарбу.
Дітки, молодці!
Ой, хто ж там, хто вже так стомився?
І наліво нахилився.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Всі ми гарно відпочили
І за парти дружно сіли
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову.
Наступна наша зупинка біля водойми з рибками. Піну потрібно наловити риби на обід. Але ловити лише ті рибки, дроби на яких рівні 34. Допоможіть впіймати рибку. (записи робимо в зошиті). Яку рибку ловимо?
Отже, якщо до десяткового дробу справа приписати будь-яку кількість нулів, то отримаємо дріб, який дорівнює даному.
• 0,3=0,30=0,300=0,3000=…
Значення дробу, який закінчується нулями, не зміниться, якщо останні нулі в його запису відкинути.
• 5,060000=5,06.
Ідемо до наступної нашої зупинки. Це величезна квітка – семицвітка.
На кожній пелюстці якої є завдання на додавання та віднімання десяткових дробів. Хто допоможе нашим героям? (завдання в книжці) (по одному виходять до дошки, відривають пелюстку та виконують приклади). (проектор відключений).
З завданням із величезною квіткою, ви дуже гарно впоралися. Рухаємося далі до своєї мети.
Лосяш знайшов ще одне завдання в конверті, яке є у вас на парті. (відкриваємо конверт «самостійна робота»).
Ну що ж, ви готові дати свою відповідь (діти оголошують відповідь по одному).
Чим ближче наближаємося до нашого скарбу, тим складніші стають наші завдання, але я думаю, що із наступним етапом ми впораємось. На нашому шляху трапились рівняння. Допоможе нам розв'язати ….. (До дошки ідуть по бажанню вчителя).
Отже, ми впоралися, розв'язали рівняння і знайшли невідомого. Нас з вами від нашого скарбу розділяє лише одна перешкода. Нам потрібно розв'язати задачу (підручник впр.1253).
Ось і все. Ми подолали з вами останню перешкоду.
Під час нашої подорожі, ми пригадували, що таке десяткові дроби, виконували додавання і віднімання, розв'язували рівняння, задачу та досягли своєї мети.
Перед вами Скарб, який ми отримали за наші старання. То ж яка нагорода? А нагорода за наш урок будуть монетки. Вартість яких ми переведем в оцінки. (Виставляє оцінки).
Отож, ми можемо сказати, що завдання експедиції ми повністю виконали. І готові до нових випробувань, які нас чекають удома при виконанні домашнього завдання вправи № , запишіть у щоденники.
Якщо є час, ставимо запитання дітям.
- Чи сподобався вам урок?
- Яке з випробувань вам найбільше запам'яталося?
- Що було найцікавіше на уроці?
Шановні гості!
Спасибі, що знайшли час
І прийшли на свято до нас.
Якщо буде ваша ласка,
То приходьте до нас ще,
Будь ласка!
Дякую вам за співпрацю!