сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках
Прикладка як різновид означення. Написання непоширених прикладок через дефіс. Прикладки, що беруться в лапки
українська мова, 8 клас
Мета: сформувати в учнів поняття про прикладку як різновид означення, його функцію в реченні; розвивати правописні вміння написання прикладок з означуваними словами окремо, через дефіс та в лапках; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати сталий інтерес до мистецтва як вагомого духовного надбання народу.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Культура мовлення і стилістика: стилістична роль прикладок у художньому й публіцистичному мовленні.
Текст (риторичний аспект): використання прикладок у мовленні.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення восьмикласників з темою, метою й завданнями уроку
ІІІ. Розвиток пошукової пізнавальної активності учнів
Творче спостереження з елементами аналізу
Прочитати текст. Визначити його стильову і жанрову належність. Схарактеризувати виділені слова (на які запитання відповідають, що означають, до яких слів належать).
Переглядаючи творчий доробок майстрів народної творчості, живописців та графіків Житомирського Полісся, часто є нагода зустріти символ-знак тризуб у декоративних, графічних або живописних композиціях. Принаймні, згадаймо вже добре відомий у мистецьких колах декоративний твір «Князь Володимир» Олексія Макаренка, заслуженого майстра народної творчості України та першого лауреата премії імені Івана Огієнка, із так званого іконостасу «Реквієм. Україна», або у його подальших розписах-портретах «Іван Мазепа», «Митрополит Іларіон», «Свіча», «Євангеліст».
Творчий зір житомирського різьбяра Михайла Соломченка також занотовує сонцедайну сутність трисуття, доцільніше сказати, тризуба-трояна в жіночому образі настінної декоративної тарелі «Берегиня» і в десятках авторських стрічкових горизонтальних орнаментів для художньої різьби по дереву (А.Шевчук).
Пригадати основні правила вживання великої літери в іменниках.
Вибіркова робота
Прочитати вголос уривки хроніки літературно-мистецького життя Волині. Виписати прикладки з означуваними словами. Указати на значення прикладок, підкреслити їх.
Уривок 1
Волиняни взяли участь у XII Національному форумі книговидавців України, що традиційно відбувається у місті Львові. Цього разу форум зібрав 577 підприємців та книговидавничих організацій. Було організовано виставку-продаж книг видавництв «Терен», «Твердиня», «Вежа».
Уривок 2
«Лесина казка» — таку назву має виставка творчих робіт родини Бойків, на якій представлено 30 художніх композицій — фігурки ляльок-персонажів драми-феєрії Лесі Українки «Лісова пісня», виконаних матір’ю Ганною Бойко-Дергай; світлини волинських краєвидів виконані її чоловіком Сергієм Бойком, а малюнки — їх восьмирічним сином Андрієм. Виставка присвячена 135річчю з дня народження Лесі Українки (З альманаху «Світязь»)
ІV. Виконання системи практичних завдань на вдосконалення правописних умінь і навичок
Самостійне опрацювання таблиці
Правопис непоширених прикладок
Дефіс ставиться |
Дефіс не ставиться |
1. Якщо у ролі прикладки виступає родова назва: звіробій-трава, Ахун-гора, Донець-ріка. 2. Якщо означуване слово і прикладка є загальними назвами: дівчина-красуня, жінка-легенда, герой-рятівник. 3. Якщо означуване слово і прикладка можуть мінятися місцями: художник-пейзажист і пейзажист-художник.
4. Якщо прикладка входить до складу терміна: льон-довгунець, заєць-русак |
1. Якщо прикладкою виступає видова назва: місто Херсон, ріка Дніпро, трава звіробій. 2. Якщо іменник, що має означальне значення і вжитий у ролі прикладки, стоїть перед означуваним словом: красуня дівчина, богатир хлопець
|
Дослідження-відновлення деформованого висловлювання
Дослідити, чи становлять подані речення зв’язне висловлювання. Розташувати їх так, щоб утворився текст. Записати його, правильно оформлюючи прикладки. Пояснити їх правопис.
1. Воно було присвячене черговій річниці створення Лесею Українкою безсмертної драми/феєрії.
2. У святі взяли участь письменники з Києва, Рівного, Острога, Тернополя, Вінниці.
3. На Ковельщині вже вшосте відбулося поетичне свято Лісова пісня.
4. Наступного дня свято перемістилося в урочище Нечімне, де під зелене склепіння лісу зійшлися дорослі і малі мешканці з навколишніх сіл, представники товариства Просвіта, члени Союзу українок, учителі/словесники, працівники культури, учні та випускники шкіл.
5. Вони відвідали музей/садибу Лесі Українки в Колодяжному, виступили на вечорі/зустрічі з творчою інтелігенцією, яка відбулась у центральній районній бібліотеці у Ковелі (За Н. Горик).
Назвати прикладки з тексту, які в лапки не беруться. Пояснити чому.
Пояснити вживання великої літери в іменниках.
Вибірково-розподільний диктант
Згрупувати сполучення слів відповідно до правил правопису. Заповнити таблицю.
Прикладки, що пишуться через дефіс |
Прикладки, що пишуться окремо |
|
|
Брати/слов’яни, трава/звіробій, грип/убивця, людина/змієборець, поет/романтик, місто/Берислав, очі/волошки, конструктор/Корольов, дослідники/археологи, знак/символ, споруда/символ, книга/реліквія, фізик/Пулюй, замок/фортеця, генерал/губернатор, інтелігент/земляк, пісні/балади, українець/учений, професіонал/музикант, Острів/Мурашиний, Франко/школяр, хатинка/маяк, річка/Сквира, будинок/мурашник.
По одному прикладу з кожної колонки таблиці ввести в самостійно складені речення. Підкреслити прикладки.
Творче моделювання
До поданих означуваних слів дібрати прикладки, які б: а) писалися через дефіс; б) уживалися в лапках або окремо.
Зразок. Художник-декоратор, художник Михайло Врубель; картина-вітраж, картина «Демон».
Світлина, довідник, твір, симфонія, вірш, салон, конкурс, фестиваль.
Навести власні приклади означуваних слів, з якими прикладки можуть писатися через дефіс і в лапках.
Творче конструювання (робота в парах)
Скласти й записати речення так, щоб подані слова і словосполучення виступали: а) прикладками; б) іншими членами реченнями.
Зразок. На березі річки Дніпро, поблизу Канева, відбувся концерт народних аматорських колективів. Зі сторінок літературного альманаху «Дніпро» можна познайомитися з сучасними українськими письменниками. Дніпро — найбільша водна артерія України.
Шляхами Кобзаря, Славутич, червона калина, берегиня.
Визначити синтаксичну роль означуваних слів при прикладках.
Синтаксичний практикум
► Визначити в реченнях прикладки. Від яких слів вони залежать? Поставити до них запитання. Указати прикладки поширені й непоширені, узгоджені та неузгоджені. Пояснити правопис.
1. Готель «Європа» цікавив художника, мабуть, не менше, ніж самого старшину (О. Гончар). 2. Курсант міг би бути і механіком-водієм, і кулеметником-радистом (П. Автомонов). 3. В уяві майнули обличчя школярів-однокласників (О. Донченко). 4. Дверці шоферської кабіни відчинилися і звідти випурхнула вона, Марина Павлихіна, молодший лейтенант медслужби, наш новий фельдшер (П. Автомонов). 5. Вірш «Заповіт» Т. Г. Шевченко написав 1845 року. 6. Україно пісне, Квітко моя, Україно (М. Рильський).
Творче завдання
Виконати завдання, самостійно обравши собі рівень складності.
Завдання І рівня
Дібрати до іменників Київ, юнак, повість, пароплав, журнал прикладки і скласти з ними речення.
Завдання II рівня
Побудувати речення так, щоб наведені імена та по батькові були прикладками.
Коцюбинський Михайло Михайлович, Лариса Петрівна Косач, Іван Якович Франко, Олександр Петрович Довженко, Рильський Максим Тадейович.
Завдання III рівня
Скласти речення так, щоб наведені вище імена та по батькові були прикладками до прізвища.
V. Систематизація й узагальнення вивченого
Подумати й дати відповіді на запитання:
1. Чому прикладку вважають різновидом означення? Сформулювати визначення прикладки.
2. Що означає прикладка, на які питання відповідає? Відповідь проілюструвати власними прикладами.
3. За яких умов прикладка з означуваним словом пишеться через дефіс? Навести приклади.
4. Коли прикладка з означуваними словами пишеться окремо?
5. Назвати випадки, коли прикладки беруться в лапки
VІ. Домашнє завдання
Виписати з підручника української літератури по 5 речень з:
1) непоширеними прикладками, що пишуться через дефіс;
2) прикладками, що беруться в лапки. Пояснити правопис прикладок.
Картка 1
Переписати речення, підкреслити в кожному граматичну основу. З’ясувати, яким членом речення є неозначена форма дієслова. Князь наказав збирати рать. (О.Ольжич.) Князь Святослав спочити повелів. (О.Омельченко.) За правду, сину, будь готовим своєю кров’ю розписатись. (П.Перебийніс.) І праця кличе вас, як мати, орати, сіяти, косить, тесать, копати, будувати! (М.Рильський.) Я не встиг ще на світ надивиться. (М.Сингаївський.) І горлиці летять мене зустріти зблизька. (А.Малишко.) Літнього ранку з рідної хати вийдеш у світі долі шукати. (В.Раєвський.)
|
Картка 2
Переписати, вставивши пропущені букви та знявши риску. В кожному реченні підкреслити граматичну основу. З’ясувати, яким членом речення є неозначена форма дієслова. Обридла дневі суєта людськая, спустився він спочити в т..мноті. (Л.Глібов.) Усякий клопіт голови морочить, а серце відпочить ні/як не/хоче. (М.Рильський.) Ходити вчився я у полі. (П.Перебийніс.) А соняшники вийшли на городи і до ставка вм..ватися біжать. (М.Сингаївський). От як над/вечір сонечко сх..лилось, мій Влас полуднувати сів. (Л.Глібов.)
|
Картка 3
Переписати речення, підкреслити в кожному всі члени речення. Вказати означення узгоджені й неузгоджені. І пахне хлібом батьківський поріг. Радію я, коли знаходжу слово із пахощами й кольором. Тарас у бронзі думи снить пророчі. Наснились нам зорі вночі над Дніпром. Упіймалась риба-щука, мабуть, метрів з півтора. З творів А.Малишка.
|