Прийоми постановки звука Ч

Про матеріал
Теоретичний матеріал для постановки звука Ч. Продемонстровані найбільш ефективні та дієві прийоми постановки звука Ч.
Перегляд файлу

                               Звук «Ч»

 

   

                            

Нижня артикуляція звука «Ч».    Верхня артикуляція звука «Ч»

 

Артикуляция звука [ч] подібна до артикуляци звуків  [ш], [ж]. Губи висунуті  вперед, зуби зближені до 2 мм. За верхньої артикуляції кінчик і передня частина спинки язика піднімаються до аль­веол і вище, утворюючи з альвеолами і передньою частиною твердого піднебіння зімкнення (вимовляеться звук [т]), яке переходить у щілиину (вимовляеться звук [ш]). За нижньої артикуляції кінчик язика опущений вниз і вдтягується назад, а спинка язика утворюе з передньою части­ною піднебіння зімкнення ([т]), яке плавно переходить у щілину ([ш]). Бокові краї язика в обох випадках прилягають до верхніх корінних зубів. Голосові складки не вібрують.

У момент вимовляння звуку ч можна бачити положення губ, верхні і нижні різці, а якщо розкрити рот, то і положення язика, його роботу (голову слід трохи закинути). Піднесеною до рота рукою можна відчувати різкий поштовх теплого струменя повітря.

                     Постановка звука «Ч».

 При роботі над звуком ч треба перш за все використовувати залишки слуху, що є у учня, Вимовляючи слова і склади із звуком ч, вчитель надає учню можливість не тільки прослуховувати їх, але і бачити артикуляцію.

 Якщо звук ч не вдається одержати на основі слухо-зорового сприйняття, необхідно перейти до використання інших прийомів.

 Вчитель пише склад ач, а потім читає його вголос. При цьому він підносить руку учня до свого рота, який декілька розкритий, щоб можна було бачити через щілину між різцями положення язика. Звук ч вимовляється з деякою затримкою на моменті змички і з подовженням подальшого ш: ачш_____Учень відчуває різкий поштовх і подальший плавний струмінь теплого повітря. Зіставляючи таким чином склади аш і ач, вчитель кожного разу указує на відповідні буквені позначення, після чого спонукає учня вимовити по наслідуванню спочатку склад аш, а потім ач.

 Якщо учню вдасться правильно відтворити по наслідуванню склад ач, то після 4-5-кратного повторення можна перейти до слова м'яч. Учень повинен кілька разів підряд вимовити це слово з упором на звук ч. При вдалому виконанні цього завдання учню можна на закінчення запропонувати 2-3 рази по черзі назвати картинку або предмет (м'яч). Якщо ж при переході до слова учень втрачає звук ч, тобто знов зісковзне на ш, то слід повернутися до складу і поки обмежитися ним.

 Нерідко учні виявляються не в змозі відтворити звук ч ні в слові, ні в складі. У цих випадках необхідно ізолювати звук і ставити його окремо, даючи учню можливість сприймати артикуляцію за допомогою зору і дотику. Неодмінно слід скористатися дзеркалом і звукопідсилюючою апаратурою.

 При постановці звуку ч корисно виходити з поставленого раніше ц і показати учню, що артикуляція першого подібна артикуляції другого з тією різницею, що змичка при ч утворюється не спинкою язика, а його переднім краєм, дотичним з альвеолами або дещо далі з передньою частиною піднебіння. Часто діти аналогічно відтворюють необхідний звук. Звук ч можна одержати від звуку ц, підклавши (у момент вимовляння останнього) під язик зонд.

Якщо в учня недостатньо чіткий звук ц , то звук ч можна отримати від м`якого звука ть , шляхом вимовляння з підсиленням оберненого складу ать.

 

 

В момент вимови вчитель зондом злегка піднімає і ледь відсовує назад кінчик язика, досягаючи потрібного акустичного ефекту.  

 Одержавши звук ч, потрібно спочатку відпрацювати   в обернених складах (ач, оч, уч, еч, іч), потім між голосними (ача, ачо, аче, ачи) і, нарешті, в прямих складах (ча, чо, чу, че, чи).

 

                            Недоліки вимови звука ч.

 1. Губи не висовуються, внаслідок чого виходить недолік шиплячого  забарвлення звуку ч і схильність замінювати його звуком ть. Потрібно перед дзеркалом робити вправи з висовування губ, як при ш, чи  з обох боків натискати на щоки так, щоб губи випиналися.

2.  При верхньому ч  зустрічається відсутність шипіння, так що замість тьшь чується тільки перший компонент - ть (замість хлопчик - хлоптик, замість чай - тай). Цей дефект виходить в тих випадках, коли вчитель із самого початку допускає коротке, відривне вимовляння ч замість того, щоб на перших порах витримувати тривале вимовляння другого компоненту – шь. Потрібно сказати, що цей дефект дуже поширений в школах для дітей з вадами слуху.

 Потрібно на тильній поверхні руки дати учню відчувати видих, утрируючи силу і тривалість.

 3. При нижньому ч трапляється, що язик відтягнутий дуже далеко до тієї межі на піднебінні, де - ть переходить в кь, і тому замість тьшь виходить кьш.  Потрібно  злегка відкривши рот, показати  дитині, що язик артикулює ближче до альвеол, або, виходячи від ть, знову ставити ч натиском  на кінчик язика.

doc
Додав(-ла)
Марков Андрій
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Інкл
Додано
24 березня 2021
Переглядів
2712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку