Прийоми вітагенного навчання на уроках російської мови та літератури Прийом ретроспективного аналізу життєвого досвіду

Про матеріал
Робота присвячена опису одного із прийомів вітагенної освіти, який можуть використовувати в роботі вчителі-словесники
Перегляд файлу

Горева Оксана Володимирівна,

учитель-методист  російської мови і літератури

Южноукраїнської загальноосвітньої школи №4

 

Прийоми  вітагенного навчання на уроках російської мови та літератури

Прийом ретроспективного аналізу життєвого досвіду

 

   Цей прийом використовується у випадку, коли треба зіставити запас вітагенної інформації учнів із навчальною інформацією і зробити висновки, необхідні в навчальних цілях.   Особливість застосування цього прийому полягає в тому, що вчителю необхідно зрозуміти, наскільки життєвий досвід учнів і знання, які він пропонує здобути школярам, далекі одне від одного  і на підставі цього поєднати, звести їх у новий життєвий досвід, оснований на наукових доказах.

         Знання  з предмету і досвід дитини можуть бути близькими, але можуть і  не збігатися, протистояти і навіть заперечувати одне одного. Наприклад, майже всі мешканці нашого міста вимовляють його назву як «ЮжноукрАинск», хоча за всіма правилами треба говорити «ЮжноукраИнск». І це протистояння практики й теорії на уроках мови потрібно вирішити.

Приклади використання прийому на уроках літератури:

1. Сообщения «Если бы я был историком…» об исторической правде и вымысле в былинах, в произведениях «Тарас Бульба» (7 класс), «Капитанская дочка» (8 класс), «Евгений Онегин» (9 класс).

2. Диспуты «Если бы Жюль Верн не описал подводную лодку…», «Если бы не было детективов…», «Если бы мои родители не читали мне сказки в детстве…».

3. Ситуативное упражнение «Если бы Пушкин и Лермонтов встретились…», «Если бы я стал героем рассказа Азимова «Профессия»…» и другие.

4. Сочинение «Письмо благодарного (или возмущенного) читателя»,   

   « Мой опыт сочинения  стихов».

5. Дебаты «Какая книга лучше: бумажная или электронная?».

 

Приклади використання прийому на уроках мови:

1. Учитель при изучении в 5 классе темы «Приёмы эффективного слушания и чтения» просит учеников, работающих в группах, записать свои «секретные» приемы, которые они используют для запоминания прослушанных и прочитанных текстов, например, при подготовке к урокам, на уроках при работе с текстами, при подготовке к внеклассным или внешкольным мероприятиям. Из записанных на отдельных листочках приемов составляется на доске лепбук таким образом, чтобы повторяющиеся в разных группах приемы располагались в одной группе, единичные «секреты» - в другой.    

Всеми используемые приемы

«Секреты»

1) Представить прочитанное

Записать свои вопросы к тексту

2) Прочитать текст несколько раз

Составить кластер, таблицу, схему

3) Составить план текста

Сделать пометки на полях книги

4) Пересказать текст

Закодировать информацию своими специальными значками

5) Записать ключевые слова

Использовать рисунки, смайлики

   Потом они сравниваются с информацией учебника по этой теме, дополняются рассказами учителя о приемах мнемотехники и кратко записываются в тетрадь в виде памятки. Домашним заданием по теме может быть пересказ отрывка из сказки «Морозко», которая изучается в это время на уроках литературы, с использованием памятки.

      2. Чудовою формою роботи з тем «Орфоэпия» та «Орфография» є проєктна діяльність учнів, яка найкраще дає змогу дітям порівняти знання, здобуті ними з життя (сім’я, телебачення, соціум, інтернет) зі знаннями науковими, які пропонуються вчителем та підручником.

За останні декілька років моїми учнями було реалізовано такі проєкти:

  1. «Нові слова нової України»
  2. Словник «Нові слова інтернету»
  3. «Антисуржик»
  4. «Помилки нашого міста»
  5. «Десять років промайнуло, імена старі забули» (порівняння імен першокласників та випускників школи)
  6. «Хто такі Баба Яга, Кощей та інші герої казок»
  7. «Що в імені моєму?» (Аналіз імен старшокласників школи)
  8. «Розмаїття словників»
  9. «Моя улюблена книга»
  10. «Басні» нашого класу»
  11. «Шкільні жаргонізми»
  12. «Як написати вірша»
docx
Додано
18 листопада 2021
Переглядів
226
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку