КЗСОР Глухівський ліцей-інтернат
з посиленою військово-фізичною підготовкою
ПРОЄКТ
« Організація дозвілля в гуртожитку спеціалізованих закладах
( На прикладі КЗСОР Глухівського ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою)»
Проведення заходів до Дня Українського козацтва
Голова проекту: Миськова Н.І.
Глухів 2022
«Колектив – це дуже чутливий інструмент, який творить музику виховання, необхідну для впливу на думку кожного вихованця. Творить тільки тоді, коли цей інструмент настроєно»
В.О.Сухомлинський
Вступ
Гуртожиток спеціалізованого закладу є комфортним і затишним для здобувачів освіти , у ньому створені умови для задоволення потреб у вільному спілкуванні,занятті улюбленою справою,фізичному розвитку,корисному і змістовному відпочинку.
Організація життєдіяльності здобувачів освіти в гуртожитку має величезний виховний потенціал. Допомога вихованцям, організація відпочинку, занять улюбленою справою самообслуговування в побуті, дотримання норм особистої гігієни - важливе завдання,що постає перед вихователями гуртожитку.
Головним керуючим центром самообслуговування в гуртожитку є його актив – Рада гуртожитку. Робота Ради здійснюється у відпровідності з планом роботи, збираючись раз на місяць. На засіданнях розглядають такі питання: поведінка учнів – правопорушників; організація культурно-масових заходів; питання озеленення гуртожитку; конкурс «Краща кімната» - санітарно-гігієнічні умови; рейди за підсумками перевірок; привітання мешканців з Днем народження і багато інших питань громадського співіснування.
Першочерговим завданням в гуртожитку є формування дружного колективу, а це - довготривалий і складний процес, який здійснюється через повсякденну роботу.
Метою виховної роботи гуртожитку є створення умов для соціалізації здобувачів освіти, а основними завданнями є формування колективу здобувачів освіти, використовуючи різноманітні напрямки ,форми та методи виховної роботи; сприяння розвитку системи учнівського самоврядування; залучення здобувачів освіти до суспільно-корисної роботи, сприяння розвитку системи учнівського самоврядування; сприяння їх самоутвердженню та самореалізації; постійно створювати в гуртожитку необхідні умови для проживання здобувачів освіти та організувати їх дозвілля.
Актуалізація проблем проекту:обговорення необхідності реалізації проекту, ефективність та очікувані результати.
Метою державної політики України козацтва є відродження і розвиток духовно-культурних основ українського козацтва. І не випадково вважливою метою сучасної вітчизняної освіти й однією з пріоритетних задач суспільства і держави є виховання , соціально-педагогічна підтримка становлення і розвитку високоморального, творчого, ініціативного, компетентного громадянина України, здатного приймати національні духовні традиції.
Надзвичайно важливою та гострою проблемою сьогодення є формування національно-патріотичної свідомості сучасної молоді. Виховування їх історичної цілісності через поглиблення знань про звичаї, традиції та життєвий устрій наших славетних предків - козаків.
Мета проекту:
Поглибити знання учнів про козацтво; ознайомити з побутом, укладом життя, вірою та традиціями козаків; залучати учнів до вивчення історії козацтва, усної народної творчості, пов’язаної з козацтвом; виховувати, на прикладах козацьких звичаїв, любов до землі, народу,його звичаїв та традицій, почуття гордості за український народ та почуття патріотизму.
Завдання:
Аудиторія: учасники 8-16 років, що проживають в гуртожитку спеціалізованого закладу. Спеціалізація закладу складає військово-спортивний профіль.
Кількість учасників проекту: 50 осіб - вихованці в гуртожитку,вихователь, вчитель музики, вчитель історії.
Термін реалізації проекту:
Початок: вересень 2022 р.
Закінчення: грудень 2022 р.
Технологія реалізації:
І.Підготовчий етап.
Мета: визначення мети та обґрунтувати доцільність створення проекту ; провести анкетування та моніторинг рівня знань та батьків щодо обізнаності про культурну спадщину наших предків; провести організаційну роботу щодо підготовки до реалізації проекту; розробити план проведення роботи.
Форма роботи: анкетування.
ІІ. Основний етап.
Підвищення патріотичного виховання, рівня інформованості, формування практичних навичок щодо відновлення народних традицій та презентація себе як громадянина,патріота України.,
Форма роботи:
Мета: стабілізація психоемоційного стану учнів.
Методи роботи:
Мета: ознайомити учнів з планом проведення заходів до Дня козацтва. ( додаток 3)
План проведення заходів :
№ |
Дата виконання |
Заходи |
Учасники |
1. |
28.09 |
Анкетування |
50 учнів |
2. |
12.10 |
Конкурс малюнків |
14 учнів |
3. |
26.10 |
Усна народна творчість про козаків |
15 учнів |
4. |
09.11 |
Вікторина «Козацькими стежками» |
12 учнів |
5. |
23.11 |
Літературні пазли «Козацькі таємниці» |
8 учнів |
6. |
07.12 |
Кухня козаків . Приготування кулішу |
20 учнів |
7. |
14.12 |
Гра «Козацькі розваги» |
50 учнів |
ІІІ. Заключний етап.
Мета: пропагувати проведену роботу з метою виховання у дітей уявлень про культуру та побут, передача досвіду,виховувати пошану до традицій українського народу.
Форми роботи:
Висвітлення проведеної роботи на сайті ліцею-інтернат, у Фейсбук.
Очікувані результати:
Можливі ризики:
1.Недостатня мотивація учнів.
2.Складність соціально-педагогічної ситуації:специфіка режиму роботи,дистанційне або змішане навчання.
3.Несформована культура взаємодії вихователя та вихованців.
4.Низьке матеріально-технічне забезпечення до організації роботи.
Ресурси:
1.МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ до відзначення Дня захисника ..
https://stu.cn.ua › uploads › 2021/04 › zahist-ukr
2. Дмитро Яворницький. Історія запорозьких козаків http://exlibris.org.ua/cossacks/index.html
3. Енциклопедія українського козацтва http://web.znu.edu.ua
4. Бойко О.Д. - посібник "Історія України" http://history.vn.ua/book/boyko.html
Кадрові ресури:1.Вихователь, вчитель музики, вчитель історії, батьки здобувачів освіти.
Реалізація проекту
Додатки
Анкета для батьків
Шановні батьки!
Для вдосконалення спільної роботи закладу і сім’ї в напрямі патріотичного виховання вашої дитини і групи в цілому просимо вас заповнити цю анкету.В анкеті два типи запитань: тестові, де необхідно просто підкреслити ваш варіант відповіді, де відповідь треба вписати. Нагадуємо, що неправильних відповідей бути не може!
1.Чи вважаєте ви патріотичне виховання необхідною умовою гармонійного розвитку вашої дитини?
* так;
* ні;
* я не замислювався (- лась) над цим питанням.
2.Хто повинен займатись патріотичним вихованням вашої дитини?
* навчальний заклад;
* батьки;
* комплексний підхід.
3.Чи знає дитина походження свого імені, прізвища?
⁕ так;
⁕ ні;
⁕ частково.
4.Чи відвідуєте ви разом з дитиною музеї, театри?
* так;
* ні , не вважаю це потрібним;
* іноді.
5. Як і де ви проводите час поза домівкою?_____________________________________________________________________________________________________________________________
6.Які традиції існують в вашій родині?________________________________________________________________________________________________________________________________
7.Чи залучаєте ви дитину до посильної участі в підготовці сімейних свят?
* так;
* ні; не вважаю це потрібним;
* іноді;.
* ваш варіант.__________________________________________________
8.Як часто дитина спілкується з дідусями та бабусями ( з прабабусею та прадідом)?____________________________________________________
9.Чи є у дитини в сім’ї свої обов’язки і які?__________________________________________________________
Анкета
«Козак очима дитини середнього шкільного віку»
(15 запитань, на «так» - «ні»-«важко відповісти»)
1.Чи чув ти слово «козак» ?
2.Чи знаєш ти щось про Козацьку добу?
3. Чи викликає в тебе слово « козак» позитивні почуття?
4.Чи знаєш ти , що козаки були православної віри?
5.Чи знаєш ти умови вступу до козацького братства?
6. Чи можеш ти назвати причини виникнення козацтва?
7.Чи знаєш ти назву Козацької держави?
8.Чи маєш ти уявлення про побут козаків (що їли,що пили, де жили)?
9. Чи бачив ти одяг козаків?
10. Чи бачив ти зброю козаків?
11. Чи знаєш ти, як називалися козацькі човни)?
12.Чи вважаєш себе патріотом України?
13.Чи хотів би ти брати участь в заходах, іграх, конкурсах, пов’язаних з патріотичною тематикою?
14.Чи пишаєтесь ви тим, що є громадянином України?
15.Чи є в Україні патріотизм ?
Конкурс малюнків «Славні козаки»
Життя козаків
Усна народна творчість про козаків
Година спілкування (Вікторина)
«Козацькими стежками»
Мета: пригадати з учнями події виникнення історичного явища – козаччини; на основі дослідження козацького життя, побуту, традицій сприяти формуванню здорового способу життя, толерантності;
розвивати комунікативні навички учнів, формувати вміння логічно, аргументовано висловлювати власну думку, розвивати допитливість. Розвивати інтерес до історичного минулого України, зацікавленість до вивчення історії.
Виховувати почуття національної свідомості, поваги до героїчного минулого та традицій українського народу, любові до рідної землі та гордості за славне минуле.
Вікова категорія: 9 клас
Ми роду козацького діти,
Ми любимо сонце і квіти
І сонце нам шле свій привіт.
Ми роду козацького діти,
Землі української цвіт.
Козаки – це сильні люди!
Козаки – безстрашні люди!
Козаки – борці за волю!
За народну щасливу долю!
Вчитель. Загальною ознакою Покрови є те, що вона покриває землю або листям, або снігом.
Згідно з переказами та легендами саме на Покрову запорізькі козаки вирушали на зимівлю по своїх хуторах та зимівниках. А оскільки в ті часи основним календарем були церковні свята – то і маємо козацьке свято на Покрову.
Напевне, ніхто не сперечатиметься, що козаки – досить цікаве «явище» в українській (і навіть світовій) історії. Скільки є різноманітних згадок про них, і не тільки українських. Однак поряд з їх мужністю, силою, хитрістю та розумом частенько зустрічається краплинка містики, яка робить їх чимось більшим, ніж просто вояками.
Вчитель. То може й справді запорожці були не такими вже й звичайними?
14 жовтня – День Пресвятої Богородиці та День Козацтва
Чому Свято Покрови повинно бути Днем захисника України?
Покрова Пресвятої Богородиці була одним з найголовніших свят запорозьких козаків, котрі будували багато однойменних храмів та шанували особливо ікони Покрови.
Саме на свято Покрови козаки проводили свої ради, на яких вибирали нового гетьмана або кошового отамана. В одній з найвідоміших козацьких пісень співається: “Нам поможе Святий Юр ще й Пречиста Мати турка звоювати»
Наші славні запорожці мали на Січі церкву на честь Покрови Пресвятої Богородиці з іконою, на якій містився напис «Ізбавлю і покрию люди моя», а від гурту запорожців — протягнута стрічка вгору до Божої Матері з благанням «Молим, покрий нас чесним твоїм покровом і ізбави нас од всякого зла». Збираючись у похід на ворога, козаки здійснювали молебень до своєї Покровительки і ревно співали «Під твою милість прибігаємо». Щасливо повернувшись із походу, поспішали до Неї зі щирою подякою. У часи всенародного лихоліття Її свята ікона знаходилася у кожній українській хаті.
Козак – це лицар-трудівник, це особливий тип воїна.
Наведемо кілька цікавих фактів про українських лицарів:
- Окрім зброї, сили і вміння гарно битися, козаки мали ще одну значну перевагу – кмітливість та хитрість. Практично завжди їм вдавалось непомітно підкрастися до ворога та застати його зненацька. Звичайно це додавало шансів здобути перемогу.
-Згадаймо і про оригінальний човен, який козаки використовували для військових походів. Як би дивно це не звучало, але його можна назвати «прабатьком» сучасних підводних човнів. Він складався з двох днищ, між якими розміщували вантаж аби занурити судно у воду. Так козаки непомітно підпливали до ворогів. Перед початком наступу вантаж викидався, а судно раптово піднімалось на поверхню. Звичайно, це ставало несподіванкою для противника, адже ніхто не очікував, що запорозьке військо може з’явитись з морських глибин. Для такого ж діла використовувались перевернуті чайки – славнозвісні човни козаків, котрі не боялись ні штормів, ні ворожих військових кораблів. Їх часто перевертали догори дном, аби непомітно підкрастися до ворога.
-Запорізьку Січ поправу називають першим демократичним об’єднанням в світі. Якщо взяти до уваги, що багато людей прийшли сюди через соціальну несправедливість, то це й не дивно. Всі питання, стосовно життя та діяльності козаків вирішувались голосуванням на радах.
-Закони на Січі були досить жорстокими. За крадіжку чи вбивство одного з побратимів, козак не те що платив життям, а робив це в доволі жорстокій формі: його могли поховати живцем разом з небіжчиком, або бити кийками, що часто закінчувалось фатально. Так, можна сказати, що це не гуманно, зате дисципліна була відмінна.
-Існував у запорожців цікавий звичай. Їхні курені були завжди відкриті. Мандрівник чи перехожий може зайти туди, погостювати, попоїсти і рушити далі в дорогу. І це навіть якщо господаря немає вдома. Однак існувало суворе правило, з куреня нічого не виносити, а інакше – покарання. А як хтось знайде якусь річ на Січі, прив’язує її до високого стовпа. Як за три дні власник не знайдеться, то і річ переходить у володіння того, хто її знайшов.
Розповідають, що на Хортиці досі росте величезний дуб, оспіваний у козацьких піснях і легендах. В деяких з них розповідається, що запорожці проводили під ним свої обряди, йдучи на бій. Подейкують, що цьому дереву уже 700 років.
- Запорізьку Січ можна по праву вважати першим політичним формуванням на території України, так як у неї були всі ознаки республіки, вона була незалежною і всі європейські країни намагалися налагодити з нею дипломатичні відносини.
- Козаки кожного куреня мешкали разом зі своїм отаманом. Для приготування їжі у кожному курені був кухар, якому допомагали кілька хлопчиків, що приносили йому воду й чистили казани після обіду. Цей кухар одержував два карбованці на рік від куреня і по п’ять копійок від кожного козака, який харчувався у курені.
Їжа була дуже проста. Обід складався з двох страв. Перша звалася «саламаха», вона нагадувала кашу, приготовану з борошном, водою та сіллю. Друга мала назву «тетеря» і являла собою суміш борошна, крупи та проса. Вона була трохи рідша за саламаху, бо в неї додавали багато слабенького пива або рибної юшки. Провізію купували за гроші куреня. Згадані страви подавали у великих посудинах, які звалися «ваганки», але ніколи не вживали хліба. Козаки, які не задовольнялися звичайними стравами, а хотіли їсти м’ясо або рибу, купували їх за власні гроші у складку гуртом.
- Козаки, які не належали до жодного куреня і заробляли собі на життя яким-небудь ремеслом чи торгівлею, мешкали у своїх хатах на околицях, живучи за власний рахунок. Звичайно вони мали ліпше харчування, ніж отамани, й до того ж їли хліб.
Кожен запорозький козак, старий чи молодий, мав рушницю, алебарду й шаблю, які тримав завжди напоготові. Дехто мав також пістолі. Вони самі виготовляли цю зброю на Січі, а порох та кулі купували. Втім, кулі й порох вони робили й самі, але поганої якості.
Пригадайте та назвіть найвідоміших козаків. (П. Сагайдачний,
М. Дорошенко, Б. Хмельницький, П. Тетеря, М. Дорошенко, Дем’ян Многогрішний, Михайло Ханенко, І. Самойлович, І. Мазепа,
П. Скоропадський, Павло Полуботок, Данило Апостол, Кирило Розумовський ).
Підказка: Його прізвисько пов’язане з назвою цибулі та сагайдака для стріл – сагайдак. Завдяки майстерності влучно стріляти з лука його і прозвали …(Сагайдачний).
Підказка: Він підняв національно-визвольне повстання на українських землях проти польського всевладдя. Після його смерті на українських землях почався період Руїни (розрухи). Гетьманщина, як і всі українські землі, була поділена між Польщею і Росією на Правобережну і Лівобережну відповідно.
Підказка: Він знайшов спільну мову з Петром Великим, отримував від нього в дар землі і був одним з найбагатших людей Європи. Багато коштів він жертвував на розвиток освіти, будівництво православних храмів. Стиль цих будівель з часом віднесуть до козацького барокко.
Підказка: Він був останнім гетьманом України. Він був освіченою молодою людиною, якого призначили керувати Гетьманщиною в 22 роки.
Підказка: Збудований ним замок на острові Мала Хортиця вважається прототипом Запорозької Січі.
Вікторина:
Згадаймо про оригінальний човен, який козаки використовували для військових походів. Як би дивно це не звучало, але його можна назвати «прабатьком» сучасних підводних човнів. Він складався з двох днищ, між якими розміщували вантаж аби занурити судно у воду. Так козаки непомітно підпливали до ворогів. Перед початком наступу вантаж викидався, а судно раптово піднімалось на поверхню. Звичайно, це ставало несподіванкою для противника, адже ніхто не очікував, що запорозьке військо може з’явитись з морських глибин :) Для такого ж діла використовувались перевернуті чайки – славнозвісні човни козаків, котрі не боялись ні штормів, ні ворожих військових кораблів. Їх часто перевертали догори дном, аби непомітно підкрастися до ворога.
У походах пиячити було суворо заборонено. Порушення цього правила прирівнювалось до зради і могло каратись смертю.
Подейкують, що був у них навіть особливий ритуал, під час якого воїни обмінювались власними натільними хрестами. Це означало вірність один одному.
Порушника могли поховати живцем разом з небіжчиком, або бити кийками, що часто закінчувалось фатально. Так, можна сказати, що це не гуманно, зате дисципліна була відмінна.
З куреня нічого не виносити, а інакше – покарання. А як хтось знайде якусь річ на Січі, прив’язує її до високого стовпа. Як за три дні власник не знайдеться, то і річ переходить у володіння того, хто її знайшов.
Знайшовши відповідь у колонці праворуч, дайте визначення поданим історичним поняттям
1. Козак Козацьке укріплення
2. Курінний Житло і військова одиниця запорожців
3. Січ Бідне козацтво на Січі
4. Реєстр Вільна людина, воїн.
5. Гетьман Список козаків
6 Універсал. Козацький воєначальник
7. Чайка Гетьманський указ
8. Голота Старший куреня
9. Табір Козацький човен
10. Курінь Козацьке укріплення з возів та ровів
Продовжте прислів’я
1. Україна – це козацька (мати).
2. Ми з такого роду, що (любим свободу)..
3. Козак усім народам друг, міцний у нього (дух).
4. Козак – слабому (захисник).
5. Козак – це людини чесна і смілива, найдорожча йому (Батьківщина).
6. Голими руками не битися з (ворогами).
Вчитель:Підсумовуючи нашу виховну годину хочу ще раз підкреслити , що ніщо не цінується у житті, як воля і свобода; що сила українського народу в єдності, любові і відданості Батьківщині. Ви нащадки славних лицарів, маєте знати знати свою історію. Юнаки повинні готуватися за прикладом козаків до служби в армії. І хоча наша держава мирна, але всі ви зобов'язані вміти в разі потреби захищати свою землю, як це робили козаки.
Пам'ятайте:
У всьому світі кожен зна
Є Батьківщина лиш одна,
Це наша славна Україна.
Не забувай Шевченка спів
Про горду славу козаків,
Не забувай, що ти — дитина
Землі, що зветься Україна!
Про Україну, рідний край
Ти завжди пам'ятай.
Пам’ятаймо тую славу! Пам’ятаймо всі сторінки нашої історії. Пам’ятаймо, якщо бажаємо бачити свою землю щасливою й вільною.
Міцна і єдина козацька родина,
Бо має і крону, й коріння.
Козацькому роду нема переводу –
Його ми нове покоління!
Гра розуму “Козацькі розваги”.
До дня Захисника України
МЕТА: розширити кругозір учнів про козацтво; сприяти патріотичному вихованню.
Хід заняття
Ведуча.
Доброго дня Вам, добрі люди!
Щиро просимо до нас у гості!
Раді Вас у нас вітати
Щастя та добра бажати.
Розселив Господь людей по всьому світу і кожному народові дав землю. Богом дана земля є святою і рідною, тому її захист – це найперший обов’язок народів.
Для українців такою землею є Україна. Вона полита потом і кров’ю сотень поколінь, їхніх працелюбних і героїчних предків. Шануймо героїчну історію нашого великого народу.
14 жовтня відзначають свято Покрови Пресвятої Богородиці. З недавніх пір свято Покрови в Україні відзначається ще й як день українського козацтва. Крім того, ще 14 жовтня відзначають День захисника України – з 2015 року є державним святом.
Сьогодні свято, конкурс нині,
Сьогодні все козацтво тут,
І в цьому залі радість лине,
Козацькі інтелектуальні змагання всіх нас ждуть.
Учень 1.
Ми роду козацького діти,
Ми любимо сонце і квіти
І сонце нам шле свій привіт.
Ми роду козацького діти,
Землі української цвіт.
Учень 2.
Хай, добрі люди, вам щастя буде
Хай буде доля на все роздоля.
А до того – літ пребагато
на добро і згоду
Разом: Хай не буде переводу козацькому роду!
Ведучий.
Запорізька Січ! Мабуть, немає жодної людини на нашій багатостраждальній Україні, яка б не знала про славну Запорізьку Січ, про січове лицарство, про героїчні звитяги, про інші походи і подвиги славних козаків.
Перші згадки про козаків датовані 1489 роком.
Січ – то була простора площа на Дніпровім острові Хортиці. Довкола площі стояли побудовані хатки, так звані коші, або курені.
Козаки билися до останку, кажучи: “Або перемога, або смерть!”.
А чи готові присутні на нашому святі нащадки славних козаків показати свої знання з історії козацтва?
Відповідь дітей:готові!
Ведучий.Оскільки у нашому класі немає достатньої кількості козаків, то ми зробили невелике коригування і дозволили змагатися козачкам.
У нас сьогодні змагатимуться 2 команди по 6 учасників.
Запрошуємо на сцену нащадків славних козаків.
(Під марш заходять учасники команд)
Визначати переможців у нашому змаганні буде почесне журі у складі.
1._______________________________________________________
2. _______________________________________________________
3. _______________________________________________________
4.________________________________________________________
Для того, щоб стати козаком, треба було багато працювати і багато знати. Тож сьогодні у нас інтелектуальний конкурс-гра «Козацьке інтелект-шоу» і участь у ньому беруть козаки куреня імені гетьмана Вишневецького та козачки куреня іменя гетьмана Сагайдачного.
Вітайте оплесками наших учасників.
Перед початком пропонуємо куреням привітати своїх суперників.
Вас вітає курінь імені гетьмана Вишневецького (Хлопці).
Наш девіз:
Ми Україну свою любим, козацьку славу не загубим!
Вас вітає курінь імені гетьмана Сагайдачного (Дівчата).
Наш девіз:
Даруємо Україні вірність, збережем домівку і людську гідність.
1 Конкурс.
І перший конкурс називається «Козацький словник».
Умови конкурсу:
На слайдах ви бачите букви в алфавітному порядку і підказки. Ви повинні за 5 секунд відгадати що це за слово і записати на аркушах відповідь під буквами алфавіту, які записані на даномих слайдах. (Наприклад…А)…Б)...). За кожну правильну відповідь команда отримує по 1 балу.
А) Аргат - наймит, робітник. У Запорозькій Січі аргатами називали у XVIII столітті бідних козаків, які наймитували в Криму, Молдавії, Валахії. З аргатів вийшло багато ватажків гайдамацьких загонів, зокрема Максим Залізняк.
Б) Булава - стародавня дерев'яна або металева зброя, що мала форму палиці з головкою у вигляді кулі, яблука, восьмигранника, груші на кінці. Її урочисто вручали кожному новообраному гетьманові представники козацької старшини. Разом з булавою гетьман одержував рангові маєтност
і.
В) Великий Луг - історична назва в ХVІ-ХVШ століттях дніпровських плавнів, де були розташовані Запорозькі Січі. На південь від Нікополя мав назву Базавлуг. "Січ - мати, Великий Луг-батько".
Г) Гаківниця - довга важка рушниця, якою були озброєні запорозькі козаки у ХVІ-ХVІІ століттях. Під час пострілу прикріплювалася до землі гаком; уражала ціль на відстані до 300 кроків.
Д) Джура - зброєносець у козацької старшини в Україні в XVI-XVIII століттях.
Е) Ефес - держак холодної зброї (шаблі) з захисною дужкою (гардою), яка насаджувалася на шийку клинка.
Ж) Журавель - важіль для піднімання води з колодязя. Поширений в багатьох країнах, зокрема в Україні.
З) Запорозька Січ - організація українського козацтва, що склалася в понизині Дніпра в першій половині XVI століття. Засновниками Запорозької Січі були українські селяни та козаки, які, щоб позбутися гніту феодалів, втікали і за Дніпровими порогами створювали укріплення - січі.
К) Курінь - Військова одиниця Запорозької Січі, що складалася з кількох сот козаків.
Л) Льох - приміщення для зберігання харчових продуктів. Здебільшого - окрема будівля, повністю або частково заглиблена в землю.
М) Мушкет - ручна вогнепальна зброя з ґнотовим затвором. Мушкет з'явився в Іспанії у 1521 році. Мушкетами озброювались запорозькі козаки.
Н) Низ - назва території в XVI-XVІІI століттях по нижній течії р. Дніпра, де селилися запорожці.
О) Отаман - виборний ватажок війська, начальник збройного вагону у козаків. Існували в Україні в XVI-XVIII століттях (кошові, курінні, городові, сотенні та сільські отамани).
П) Піка - різновидність довгого полегшеного списа (2-3 м.) з гострим металевим наконечником. Піками були озброєні українські козаки в XVI-XVIII століттях.
Р) Рада - на Запорозькій Січі (до 1775 року) та Лівобережній Україні (до 1663 року) - загальні збори козаків; дорадчий орган при гетьманові.
С) Сотник - особа, яка очолювала сотню в Україні у XVII-XVIII століттях. Спершу обирався козаками, згодом призначався гетьманом або царем з більших землевласників.
Т) Таран - старовинне знаряддя облоги - колода з металевим наконечником для руйнування стін, воріт і башт фортець.
У) Універсал - розпорядний акт, що його видав у XVII-XVIII століттях у феодальній Польщі король, а в Україні - гетьман.
Х) Хорунжий - у XVII-XVIII століттях в Україні - особа, що входила до складу генеральної старшини і виконувала головним чином функції інспектора військової справи. В полках і сотнях відали стройовою частиною. На хорунжого покладалася також охорона великого полкового і малого прапора.
Ч) Чайка - бойовий човен запорозьких козаків. Довжина 18-20 м, ширина 3-3,5 м, висота 3,5-4 м. Основою чайки був видовблений з верби або липи стовбур, який обшивали дошками. На чайці було два керма (на кормі і носі), двадцять-тридцять весел і щогла. Вміщав 50-60 чоловік із зброєю і провіантом.
Ш) Шабля - холодна зброя із зігнутим лезом. З кінця XVI століття стала зброєю кінноти. Була на озброєнні як піших, так і кінних запорозьких козаків.
Я) Ятаган - холодна зброя, середня між шаблею і кинджалом, має фігурний вигин, лезо увігнуте. Трофейними ятаганами нерідко користувалися запорозькі козаки.
(Перевірка правильних відповідей. Ведучий зачитує, а члени журі перевіряють виконане завдання, супроводжується слайдами.)
Ведучий: Козаки полюбляли культурний відпочинок, вони грали на різноманітних музичних інструментах, танцювали, співали пісень та влаштовували показові силові поєдинки на втіху собі та оточуючим. Тож доки журі підраховуватиме бали, для вболівальників силовий конкурс з армреслінгу. Запрошуємо 3 учасника.
Слово для оголошення балів надається членам журі.
2 Конкурс «Ерудит»
Умови конкурсу:
На слайдах зображені відомі гетьмани України за часів козаччини. Ви повинні назвати цих гетьманів. За кожну правильну відповідь отримуєте по 1 балу. Якщо ж відповіді немає, для вас буде 1 підказка. За кожну правильну відповідь підказки ви отримуєте по 0, 5 бали.
Підказка:
Підказка:
Підказка:
Підказка:
Підказка:
Доки журі підводить підсумки для вболівальників відео «Цікаві історичні факти з життя козаків».
Ведучий: Оцінки журі за 2-й конкурс.
ІІІ КОНКУРС - «КОЗАЦЬКА КМІТЛИВІСТЬ».
Ведучий: Доки журі підраховуватиме бали, пропонуємо поринути в захоплюючий світ козацтва з підбіркою найцікавіших фактів про них.
Козаки кожного куреня мешкали разом зі своїм отаманом. Для приготування їжі у кожному курені був кухар, якому допомагали кілька хлопчиків, що приносили йому воду й чистили казани після обіду. Цей кухар одержував два карбованці на рік від куреня і по п’ять копійок від кожного козака, який харчувався у курені.
Їжа була дуже проста. Обід складався з двох страв. Перша звалася «саламаха», вона нагадувала кашу, приготовану з борошном, водою та сіллю. Друга мала назву «тетеря» і являла собою суміш борошна, крупи та проса. Вона була трохи рідша за саламаху, бо в неї додавали багато слабенького пива або рибної юшки. Провізію купували за гроші куреня. Згадані страви подавали у великих посудинах, які звалися «ваганки», але ніколи не вживали хліба. Козаки, які не задовольнялися звичайними стравами, а хотіли їсти м’ясо або рибу, купували їх за власні гроші у складку гуртом.
Козаки, які не належали до жодного куреня і заробляли собі на життя яким-небудь ремеслом чи торгівлею, мешкали у своїх хатах на околицях, живучи за власний рахунок. Звичайно вони мали ліпше харчування, ніж отамани, й до того ж їли хліб.
Кожен запорозький козак, старий чи молодий, мав рушницю, алебарду й шаблю, які тримав завжди напоготові. Дехто мав також пістолі. Вони самі виготовляли цю зброю на Січі, а порох та кулі купували. Втім, кулі й порох вони робили й самі, але поганої якості.
Ведучий: Оцінки журі за 3-й конкурс.
ІV Конкурс «Пригадай»
Вам потрібно знайти кінцівку прислів´їв та приказок. За кожну правильну відповідь по 1 балу. На опрацювання вам дається 5 хвилин.
1. «Береженого і Бог береже, ……..а козацька шабля стереже».
2. «Козацькому роду …….нема переводу».
3. «Терпи козак, …………….отаманом будеш».
4. «Козак з бідою – …………………..як риба з водою».
5. «Життя собаче, …………………….зате слава козача».
6. «Добрий козак баче, ……………………….де отаман скаче».
7. «Козак живе не тим, що є, …………………..а тим , що буде».
8. «Хліб та вода – ………………..то козацька їда».
9. «Хто любить піч, ……………………..тому ворог Січ».
10. «За рідний край – ………………хоч помирай».
11. «Краще живий хорунжий, ……………….чим мертвий сотник».
12. «Степ та воля – ……………………….козацька доля».
13. «Козача потилиця …………………панам ляхам не хилиться».
14. «Без гетьмана ………………….військо гине».
15.«Де отаман швець – ……………………там Січі кінець».
16. «Не пив води дунайської, ……………не їв каші козацької».
17. «Наш Луг – батько, ………….а Січ – Мати, ось де треба помирати».
18. Як череді без личмана, ……….так козакам без гетьмана. .
Ведучий: Доки учасники готуються ми проведемо гру з глядачами. Мені потрібно 5 учасників.
Гра - конкурс — скоромовочки.
Тупогубенький бичок,
У бика губа була тупа
Василь взяв вареника,
Варка Василя варехою,
Василь Варку вареником.
І сиділа там до ранку.
Вранці гуси пробігали,
Ґаву з ґанку проганяли.
Зубило в залізо залізно залізло.
А ми аплодуємо учасникам і визначаємо за оплесками переможця.
Ведучий: Тож, члени журі, оголосіть оцінки за всі конкурси.
V. Конкурс «Вірите чи не вірите.»
Кожному гравцю команди ведучий задає 1 твердження, на яке той має відповісти «Вірю», або «Не вірю» (1 бал). Інші гравці команди не можуть допомагати.
5. слово «клейноди» прийшло в укр. мову з польської і означає «коштовності» (-, з нім.)
6. Д.Вишневецький 1569р. потрапив у полон в Молдавії, звідки був переданий туркам (+)
7. Д.Вишневецький походив із великокнязівського роду Гедиміновичів (+)
8. Нова січ була розташована на р. Кам’янка (-, Підпільна)
9. Ознака влади кошового отамана – булава – була довжиною 50-70 см (+)
10. Слово «гетьман» має тюркське походження (-, з нім.)
11. Перша письмова згадка про укр. козаків зустрічається у книзі Мартина Бєльського «Хроніка Польщі» (+)
12. Осавул очолював канцелярію, вів документацію, листування(-, писар)
13.Козаки першими у світі написали Конституцію (+)
14. Чи правда, що на Січі жили не лише українці, а й представники близько 20 різних національностей? (+)
Ведучий: Оцінки журі.
Ведучий: Наступний конкурс «Статистика».
Команда замовляє кількість балів від 1 до 500 за бажанням. Дає відповідь на поставлене питання, а суперники мають сказати «більше» або «менше». Хто був ближчий до правильної відповіді, тому й зараховуються замовлені бали.
П. Конашевича-Сагайдачного? (300)
Доки журі підраховуватиме бали ми проведемо козацькі розваги для вболівальників. Мені потрібно 6 учасників. Гра називається «Лава на лаву». З’єднавши руки ви повинні триматися зціпленими у лікті руками по типу ланок ланцюга. По команді дві команди атакуватимете одна одну. Ціль – відтіснити «лаву» суперника або розірвати її.
Ведучий: А зараз вікторина для кошових отаманів. Хто першим дає відповідь – отримує 1 бал.
Ведучий: Доки журі підраховує бали ми проведемо вікторину для глядачів
«Козацька старшина». Ви повинні назвати за описом козацьку старшину.
1.(Отаман) - (він же ройовий, чотовий, сотник, курінний отамана) – здійснює загальне керівництво козацьким підрозділом гри, має право підпису на вихідних документах. Отаман обирається на козацькій раді підрозділу. Отаману підпорядкована вся старшина і козаки підрозділу, він самостійно своїм наказом призначає на посади і звільняє всю старшину, крім духівника, судді, голови ради старійшин і інспектора, яких обирає козацька рада.
Оцінки журі.
ВЧИТЕЛЬ.
Ось і закінчилися змагання. Наші команди показали, що вони – гідні нащадки славного козацького роду, справжні козаки.
Навчайтеся бути здоровими! І навчайте цього інших людей, що оточують вас.
Успіхів вам і здоров`я!
Результативність проекту:
« Організація дозвілля в гуртожитку спеціалізованих закладах
( На прикладі КЗСОР Глухівського ліцею-інтернату з посиленою військово-фізичною підготовкою)»
КЗСОР Глухівський ліцей-інтернат
з посиленою військово-фізичною підготовкою
Дидатктичний матеріал. Літературні пазли
«Життя козаків»
\
Автор: Миськова Н.І.
2022 рік.
Опис дидактичного матеріалу:
Матеріал містить презентацію з добіркою пазлів «Життя козаків», які вчитель може роздрукувати (або копіювати і перенести в файл ворд для того, щоб друк був зручнішим), вирізати і використовувати в роботі; пазли будуть корисними для вчителів початкових класів, вихователів груп подовженого дня.
Для дітей молодшого, середнього та старшого віку.
Формат: електронний вигляд.
Якість роздруківки: А3 та менше.
У набір входять: титульний лист, опис 10 ігових карток.
Мета: Закріплювати знання дітей по минуле свого народу, зокрема про життя та подут козаків; розширювати знання про те, що було у козаків;розвивати увагу, спостережливість, мовлення, мислення дітей; виховувати шанобливе ставлення до миного свого народу.
\
\
Джерела: Малюнки взяті з сайту «Козаки історія лицарства» https://kozaku.in.ua
Та Оброблені прогамою IMGonline.com.ua.(https://www.imgonline.com.ua/puzzles-from-photo.php
Результати моніторингу сформованості знань про козацтво