Вступ. Поняття «ризик»:1. Можлива небезпека.2. Дія навмання в надії на щасливий кінець. Ризик присутній в будь-якій діяльності людини. Абсолютна безпека не може бути гарантована жодній людині, незалежно від її способу життя, статі, віку. Ми живемо, бо щоденно уникаємо небезпек або виживаємо в небезпечних ситуаціях. Доросла людина в змозі оцінювати той ризик, який вона сама створює своїми вчинками і поведінкою. У нашому житті ми найчастіше оцінюємо ризик для життя, здоров’я, свободи, незалежності (фінансової в тому числі). Ви вже знайомі з деякими ризикованими ситуаціями, і сьогодні ми звами поговоримо про те, які ще ситуації є ризикованими, а також які саме ризики вони несуть у собі
Інформаційне повідомлення «Торгівля дітьми» Торгівля дітьми – купівля-продаж у грошових одиницях або за іншу оплату особи до 18 років з метою незаконного використання. Незаконне використання дитини може мати такі форми: використання у важкій нелегальній праці, для роботи у сфері секс-послуг, втягнення у злочинну діяльність, дитячу порнографію, усиновлення в комерційних цілях, насильницьке донорство та примус до жебрацтва.
Основні способи втягнення дітей в торгівлю людьми – це пропонування привабливих умов використання вербувальниками примусу у той чи інший спосіб або погроз, шантаж Деякі з потерпілих у віці 11–18 років були доведені до несвідомого стану в результаті вживання спиртних напоїв, наркотиків, токсинів, і у такому стані їх вивозили. Важливо відзначити, що вербувальники заманюють дітей навіть із цілком благополучних родин.
Розгляд ситуацій- визначення ступені ризику за алгоритмом ( робота у групах)1. Виявити загрози. 2. Визначити, хто і яким чином несе в собі загрозу. 3. Оцінити загрози. 4. Обрати засоби/шляхи захисту.5. Реалізувати їх. 6. Якщо необхідно, переглянути отримані оцінки і відновити їх (щоб знову не потрапити в ризиковану ситуацію)
Ситуація 1 Дмитра покинула дівчина. Сказала, що їй з ним нецікаво, все однеі те ж, немає різноманітності, нудно, немає гостроти відчуттів. Дмитро тривалий час не виходив з будинку, переживаючи розлучення. Але одного разу друг запросив його на тусовку, сказав, що там буде весело, а Дмитру треба розвіятися, викинути все з голови. Він неохоче погодився. На тусовку вони трохи запізнилися, веселість вже була в самому розпалі. Дмитру кинулося в очі, що багато хто був незвично збуджений, дивно рухався, у розмовах раз у раз прослизали слова «травичка, баян, ширяти«. Якийсь час він пробував розважитися, але це йому не вдавалося, і він почав збиратися додому. Друг сказав, що так Дмитро нічого не доб’ється, і якщо він хоче вирішити свої проблеми раз і назавжди, то треба трохи «прийняти«, тим паче, що з одного разу ніхто не звикає, а якщо не сподобається, то можна кинути у будь-який момент
Ситуація 3. Володя – новачок в цій школі. Відчуває себе самотнім, ще не знайшов нових друзів. По дорозі в школу зустрів двох неформальних лідерів класу– Петра і Сашу. Вони запросили піти до Саші додому і випити горілки, переконуючі Володю, що про це ніхто не дізнається, туди ще прийдуть дівчатка, і вони добре повеселяться.
Ситуація 4 Андрій разом із подругою був на дні народженні свого приятеля. Випили шампанського. Усі розмовляли, веселилися. Один із приятелів сказав, що вина явно недостатньо, і дістав дві літрові пляшки горілки. Він активно почав пропонувати всім випити. Дівчина Андрія горілку не п’є, а він сам випив чарку. Усім налили ще. Подруга просила Андрія не пити більше, але всі навколо умовляли: «Ти що, не чоловік?» і т.п.
Ситуація 5 Марійка 12 років у соцмережі познайомилася із хлопцем, який старшій іі на 8 років, привабливий на аватарці, робить дівчині компліменти, своє обличчя при відеозустрічах не показує. На одній із зустрічей просить надіслати йому свої фото інтимного характеру-, обіцяє натомість надіслати свої. Пропонує зустрітися очно
Ситуація 6 Одного разу в шкільному туалеті старший за віком учень простягнув Колі сигарету з пропозицією спробувати. Він відмовився. Тоді хлопці почали висміювати Колю, кажучи при цьому, що він ще малий, не доріс, що «синок матусі». Колі було дуже образливо ще і тому, що там стояли значущі, авторитетні хлопці
Ситуація 7 Тетянка та Наталка вирішили на вихідних поїхати на дискотеку досусіднього міста. Подруги казали, що там більше гарних хлопців та музика веселіша. Справді, вечір був дуже веселий – багато нових знайомих, танців, пригощань. Дівчата і не помітили, як прийшов час останнього автобуса. Компанія нових знайомих – четверо хлопців запропонували провести дівчат додому
Ситуація 8 Під час гри у дворі до дитини підходить ровесник і каже: «Недалеко звідси побудували нове спортивне містечко. Підемо подивимося ». Відповідь: «Спочатку мені потрібно запитати дозволу у батьків». Незнайомець продовжує: «Я думав, що ти вже досить великий (велика), а тобі, виявляється, мама не дозволяє. Тобі слабо? ».
Твоі правила безпекине спілкуйтеся з незнайомими чи малознайомими людьми,на їхнє запрошення пройти з ними на обмін отримати подарунок, подивитися на тваринку у віддалені місця (парк, під’їзд, гараж та ін.) слід відмовитися;на спробу незнайомця відвести Вас у бік від інших, слід привернути до себе увагу дорослих перехожих, краще жінок або інших людей, які поряд знаходяться, можна привітатися з ними та попросити їх про допомогу, -на прохання невідомого дозволити подивитися ваш мобільний телефон, зробити дзвінок необхідно йому відмовити і сховати телефон у кишеню; майте кодове слово, яке знаєте ви і ваші батьки, щоб використати його у разі потрапляння у небезпеку. Не слід підтримувати стосунки в інтернеті і погоджуватися на сумнівні пропозиціі.; повідомляйте батьків про своє місцезнаходження та час перебування. Варто йти тими шляхами, де є постійно потік людей, а у темну пору доби - жодних безлюдних місць!розмову з сумнівним співрозмовником можна припинити словами «Вибачте, мені потрібно запитати дозволу батьків», «Вибачте, не можу Вам в цьому допомогти, запитайте у дорослих» і так далі. Поки незнайомець намагається аналізувати ситуацію і приймає рішення (психологи вважають, що на це у людини йде від двох до п'яти секунд), у вас є час на те, щоб покинути небезпечне місце або покликати на допомогу дорослих.
Джерелаhttps://la-strada.org.ua/download/infografika-diznajtesya-pro-ryzyky-torgivli-lyudmy-ta-ekspluatatsiyi. Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція : метод. посіб. Для виховної роботи з учнями з питань протидії торгівлі людьми : 7 клас ; наук. кер.та ред. І. Д. Звєрєвої та Ж. В. Петрочко. – К. : ТОВ «Основа», 2012. – 188 сhttps://vorozhba.lbd-osv.gov.ua/news/13-14-39-13-11-2022/