Проблемна ситуація навчально-пізнавального характеру на уроці української мови у 5, 6 класах під час вивчення тем "Вживання м'якого знака", "Вживання апострофа"

Про матеріал
Проблемна ситуація навчально-пізнавального характеру на уроці української мови у 5, 6 класах під час вивчення тем "Вживання м'якого знака", "Вживання апострофа". Проблемна ситуація подається у формі казки "Два господарі". Додається докладний алгоритм пошуку.
Перегляд файлу

  

 

Автор: Палько Юлія Петрівна

Проблемна ситуація

Алгоритм здійснення пошуку / Ресурси

 

 

Вимоги до представлення результатів

 

Проблемна ситуація навчально-пізнавального характеру

 

Автор Палько Ю.П.

 

Два господарі

 

     Жили-були по сусідству два господарі. Кожен з них собою пишався, вважав себе значним, особливим та неповторним, намагався бути корисним іншим. Та була між ними і суттєва різниця.

     Перший господар мав м’яке добре серце і ділився щедро цією м’якістю з усіма сусідами. І так їм було поряд з господарем мило та затишно, що і відходити від нього не хотілося.

     Другий господар був твердої вдачі, виробив чіткі правила і ніколи їх не порушував. Сусіди, йдучи повз обійстя другого господаря, весь час милувалися великими соковитими яблуками, що рясно висіли на гілках за парканом, та ніби спотикалися кожного разу перед його воротами і спішили швидше пройти.

      І ось одного разу у 2019 році другий господар запропонував деяким сусідам змінити місце проживання і оселитися подалі від нього. Сусіди з радістю погодилися, бо зрозуміли, що у нього і пів яблука не випросиш.

      А перший господар і зараз живе з усіма в мирі та злагоді і відкриває своє м'яке серце.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розгадайте ребуси, щоб дізнатися імена господарів.

+ Перегляньте відео Вживання м'якого знака, Правила написання апострофа і повторіть правила. Запустіть Тренажер Апостроф і потренуйтеся у вживанні апострофа. Запишіть кількість слів у тренажері, які ви записали з апострофом 

+ Розгляньте хмарки слів Знак м'якшення, Апостроф.  Оберіть будь-які 5 слів і поясніть їх написання. У відповідь до завдання впишіть слова, які ви обрали.

+ Про які зміни у житті другого господаря йдеться у четвертому абзаці? Що саме відбулося у 2019 році, ви дізнаєтеся, коли складете пазл. Відповідь запишіть. (Змінилися правила Українського правопису)

+ Подумайте і запишіть, чому сусіди ніби спотикалися кожного разу перед воротами другого господаря і спішили швидше пройти. (Тут описується роздільна вимова, ніби різка зупинка, спотикання)

 +  Знайдіть у мережі Інтернет відомості про те, як змінився правопис слів з апострофом у 2019 році. У відповіді вкажіть посилання на джерело (Новий правопис уже чинний. Чому він усе-таки хороший)

Якщо є слово на я, ю, є, ї, раніше писали за правилом апострофа: пів’яблука, пів’їжака. Зараз усі слова з пів пишемо окремо.

+  У четвертому абзаці знайдіть слово-підказку, яка ілюструє зміни у написанні слів з апострофом у 2019 році (Пів яблука).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ребуси+відео+

хмарки слів+ пазл+відомості з мережі Інтернет 

 

Проблемна ситуація навчально-пізнавального характеру на уроці української мови у 5, 6 класах під час вивчення тем «Вживання м'якого знака», «Вживання апострофа»

Тема: «Два господарі»

Ідея: «М’яка чи роздільна вимова?»

 

Автор:

Палько Юлія Петрівна – учитель української мови та літератури Широківської гімназії-філії комунального закладу «Василівський ліцей «Сузір’я»» Василівської міської ради, Запорізької області

 

Проблемна ситуація навчально-пізнавального характеру

     Жили-були по сусідству два господарі. Кожен з них собою пишався, вважав себе значним, особливим та неповторним, намагався бути корисним іншим. Та була між ними і суттєва різниця.

     Перший господар мав м’яке добре серце і ділився щедро цією м’якістю з усіма сусідами. І так їм було поряд з господарем мило та затишно, що і відходити від нього не хотілося.

     Другий господар був твердої вдачі, виробив чіткі правила і ніколи їх не порушував. Сусіди, йдучи повз обійстя другого господаря, весь час милувалися великими соковитими яблуками, що рясно висіли на гілках за парканом, та ніби спотикалися кожного разу перед його воротами і спішили швидше пройти.

      І ось одного разу у 2019 році другий господар запропонував деяким сусідам змінити місце проживання і оселитися подалі від нього. Сусіди з радістю погодилися, бо зрозуміли, що у нього і пів яблука не випросиш.

      А перший господар і зараз живе з усіма в мирі та злагоді і відкриває своє м'яке серце.

 

Завдання 1. Розгадайте ребуси, щоб дізнатися імена господарів.

Ребус Знак м'якшення.png

Ребус Апостроф.png

Знайдіть відомості про них у електронній енциклопедії Вікіпедія і вставте посилання на джерело.

Відповідь 1. Знак м'якшення, Апостроф

Завдання 2. Перегляньте відео Вживання м'якого знака, Правила написання апострофа і повторіть правила. Запустіть Тренажер Апостроф і потренуйтеся у вживанні апострофа. Запишіть кількість слів у тренажері, які ви записали з апострофом.

Відповідь 2. 13 слів

Хмаринка слів Знак м'якшення.pngХмаринка слів Апостроф.pngЗавдання 3. Розгляньте хмарки слів Знак м'якшення, Апостроф.  Оберіть будь-які 5 слів і поясніть їх написання. У відповідь до завдання впишіть слова, які ви обрали.

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

Відповідь 3. Учні вписують 5 слів із хмар слів та усно пояснюють їх написання.

 

 

 

 

Завдання 4. Про які зміни у житті другого господаря йдеться у четвертому абзаці? Що саме відбулося у 2019 році, ви дізнаєтеся, коли складете пазл. Відповідь запишіть.

Відповідь 4. Змінилися правила Українського правопису.

 

Завдання 5. Подумайте і запишіть, чому сусіди ніби спотикалися кожного разу перед воротами другого господаря і спішили швидше пройти.

 

Відповідь 5. Тут описується роздільна вимова, ніби різка зупинка, спотикання.

 

 

Завдання 6. Знайдіть у мережі Інтернет відомості про те, як змінився правопис слів з апострофом у 2019 році. У відповіді вкажіть посилання на джерело.

 

Відповідь 6. Новий правопис уже чинний. Чому він усе-таки хороший

Якщо є слово на я, ю, є, ї, раніше писали за правилом апострофа: пів’яблука, пів’їжака. Зараз усі слова з пів пишемо окремо.

 

 

Завдання 7. У четвертому абзаці знайдіть слово-підказку, яка ілюструє зміни у написанні слів з апострофом у 2019 році.

 

Відповідь 7.   Пів яблука.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 серпня
Переглядів
193
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку