Урок української мови. 5 кл НУШ "Найбільш уживані вставні слова та сполучення слів (практично). Виділення вставних слів на письмі комами"

Про матеріал
Використавши подану розробку уроку, вчитель організує активну взаємодію учнів, завдяки чому останні розрізнятимуть найбільш уживані вставні слова в усному і писемному мовленні, розпізнаватимуть найуживаніші вставні слова і словосполучення, виділятимуть їх комами на письмі. Цьому сприятимуть використання "дерева очікувань", сигнальних карток, "сходинок успіху", інтерактивної дошки, карток самооцінювання, карток-завдань, онлайн-сервісів Classtime, Jamboard.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови

Тема. Ознайомлення з найбільш уживаними вставними словами та

            словосполученнями. Виділення вставних слів на письмі комами.

 

Мета: навчити учнів розрізняти найбільш уживані вставні слова в усному і писемному мовленні,    розпізнавати найуживаніші вставні слова і словосполучення, виділяти їх комами на письмі; формувати загально пізнавальні вміння правильно ставити розділові знаки в реченнях зі вставними словами, уміння поширювати речення шляхом введення в них найбільш поширених вставних слів; розвивати зв'язне мовлення, збагатити словниковий запас; виховувати повагу один до одного, делікатність, тактовність, вміння домовлятись, берегти і шанувати  рідну мову.

Обладнання: дерево очікувань, сигнальні картки, сходинки успіху, інтерактивна дошка, картки самооцінювання, картки-завдання, онлайн-сервіси Classtime, Jamboard.

Тип уроку: урок розвитку компетентностей.

Хід уроку

І. Організаційна частина.

Емоційне налаштування. Вчитель з учнями стають у коло. Вчитель пропонує продовжити речення « (Ім’я у Кл.в.), я поважаю тебе за….»

  •          Мені приємно знаходитись тут разом з вами. Бажаю вам підтримувати, поважати один одного і на нашому уроці. Сідайте, будь ласка.

ІІ. Актуалізація опорних знань

  •          У вас на столах лежать картки самооцінювання. Підпишіть їх зараз та протягом уроку, оцінюйте свою діяльність.
  •          На минулому уроці ми з вами познайомились із звертаннями.
  •          Прошу взяти до рук свої гаджети та, перейшовши за посиланням у Google Класі, виконати невелике завдання. Отримані бали занесіть до картки самооцінювання.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання

  •          Вдома ви повинні були скласти і записати речення із звертаннями до рідних: тата, мами, братика, сестрички, бабусі…(учні зачитують речення, пояснюють постановку розділових  знаків).
  •          Завдання для тих, хто цього не зробив. На дошці записано речення, у якому допущено кілька помилок. Виправте їх. (Горнусь до тебе україно. Пониси мене на крилах голубко. Спасибі рідна земле за твої щидроти!)

IV. Мотивація навчальної діяльності.

 Слово вчителя:

 Вставні слова – це диво!

 «Безперечно» і «правдиво»,

 «Справді», «вибачте» і «отже» –

 «Як відомо», «кажуть», «може» –

 «Ваша честь», чи «Ваша ласка»,

          Ви скажіть мені, «будь ласка»?

 Чи «неправда», чи «мабуть»

 Слів тих дивних не забудь!

Діти, про які слова піде мова у нас на уроці? ( Про вставні)

 

V.  Повідомлення теми і мети уроку.

- Сьогодні на уроці ми познайомимося із вставними словами, сполученнями слів, які допомагають виразити наше ставлення до того, що ми говоримо. Навчимося знаходити їх у реченні та правильно записувати.

А епіграфом нашого уроку буде народне прислів’я:

Безперечно, де дружніші, там сильніші!

  •          Отож, визначтесь, чого б ви хотіли досягти на сьогоднішньому уроці? (Діти записують свої цілі і кріплять на «Дерево очікувань» Кілька учнів коментують свої).
  •          Проблемне питання: Що ж робить нашу мову багатою, милозвучною, гарною?

VI. Вивчення нового матеріалу.

  1. Об’єднання дітей у чотири групи.
  2. Кейси-завдання для дослідження теми.

Самостійно (група І)

Біля дошки (група ІІ)

З самостійно/ помічником учителя (учнем) (група ІІІ)

Індивідуально з учителем

Навч. Презентація (за посиланням Google Клас)

Скласти 2 речення, використавши вставні слова чи сполучення слів.

Знайти слова у поданих реченнях, які виражають різні почуття. З’ясувати, що вони виражають, як виділяються на письмі.

Робота на картках. (Знайти слова (всі члени речення підкреслено), які не є членами речення. За таблицею з підручника з’ясувати, що вони виражають.

Геращенко В.

Головатюк Г.

Горюватко Н.

Відновити речення, використавши вставні слова і словосполучення. Зробити висновок (Яку роль вони відіграють у реченні, чи можна їх вилучити без «шкоди для речень)

Група презентує свою роботу.

Група презентує свою роботу.

Група презентує свою роботу.

Складають власне речення зі вставним словом.

Самооцінювання, оцінка роботи у групі (чек-лист)

Самооцінювання, оцінка роботи у групі (чек-лист)

Самооцінювання, оцінка роботи у групі (чек-лист)

Самооцінювання.

 

  •          Фізкультпауза

 

VII. Закріплення вивченого матеріалу.

Діти, запам’ятайте! Слова НАВІТЬ, МАЙЖЕ, УСЕ-ТАКИ, МОВБИ, НАЧЕБТО, НІБИ, ОСОБЛИВО вставними НЕ бувають.

А от слова МОЖЕ, ЗДАЄТЬСЯ, НА ЩАСТЯ, НА РАДІСТЬ можуть бути або не бути вставними.

 

  1. Робота біля дошки.

Складіть і запишіть по два речення зі словами може, здається

так, щоб у першому реченні слово було вставним, а в другому – членом речення. (Наприклад: Назар може допомогти другові виконати завдання. Може, Назар вам допоможе. Ворог здається у полон. Здається, ми перемагаємо!

  •          Скласти схеми речень зі вставними словами.
  •           
  •          Самооцінювання
  1. Творча робота.
  •          Скласти речення про стосунки із однокласниками, використавши вставні слова:

 будь ласка, на щастя, справді, по-перше, по-друге.

Самооцінювання.

               3. Гра « Хто більше»  запише за 1 хвилину вставних слів.

VIII. Підсумки («Світлофор»)

Тест «Так-Ні» (діти піднімають сигнальні картки)

  1.     Вставні слова – це слова, які виражають ставлення того, хто говорить до повідомлення. ( так)
  2.     Вставні слова в реченні виступають підметами.( ні)
  3.     Слова: мабуть, звичайно, будь ласка – є вставними. ( так)
  4.     Вставні слова на письмі виділяються комами.( так)

 

ІХ. Рефлексія «Сходинки успіху»

Діти, визначте свою сходинку успіху і позначте її своїм іменем.

 

Якою ж буде відповідь на наше проблемне питання?

(Нашу українську мову роблять красивою, милозвучною і вставні слова)

 

Підсумок уроку.

Х. Домашнє завдання.

- Опрацювати &47, с. 222, 223. Виконати вправу 525( на 12 балів)

Впр. 522 (на 9 балів), впр. 521 (на 6 балів).

 

 

 

 

 

При підготовці конспекту уроку використано матеріали Інтернет-ресурсів

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 серпня 2024
Переглядів
202
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку