Проблемні ситуації пошукового характеру, що спонукають учнів до встановлення певних причиново-наслідкових зв'язків мовних явищ, фактів. Можуть бути використані на уроках української мови під час вивчення теми "Лексикологія української мови" в 10 та частково 5 класах.
Розроблені за допомогою цифрових ресурсів Wordart.com та rebus1.com
Остапенко Тетяна Вадимівна,
учитель української мови та літератури
вищої категорії
Бердянської ЗОШ № 20
Матеріали до уроку
Проблемні ситуації пошукового характеру з використанням цифрових технологій до теми «Лексикологія української мови» (5 та 10 класи).
Усе буде суперово...
Мишко та Юрко повернулися додому після уроків. Поїли, відпочили, пограли в комп’ютерні ігри. Пора й за уроки…
- Усе, кінчаємо катати вату. А то тича завтра поставить двійки- і труба нам від пЕрентсів.
- Та щось у лом…
- Та давай, чувачок, розчохляйся, лафа скінчилася. В натурі!
- Та ти ж знаєш, що я гальмо в математиці… Ще перед початком уроку якось мені фігово. Давай з української почнемо. Ану, позир, що там за дезе.
- Вправа 193.
- Ух ти. То ж лафа! Тема!
- Ніштяк. От в українській я тупак, тому й зазвичай катаю в Петька. Але учора, як на біду, стався облом. Петько захворів, а Юлька Іваненко настукала, що я без домашки.
- Зараз, вимкну компік - і погнали… Усе буде суперово! Будь спок!
Завдання 1. Прочитайте текст із сленговими словами та роздивіться хмаринку слів. Користуючись термінами з хмаринки, спробуйте зʼясувати, які групи можуть утворювати слова молодіжного сленгу, і заповніть таблицю.
Групи слів |
Приклади з тексту (щонайменше по 2 до кожної групи) |
За походженням: ------------------------------ ------------------------------ |
|
За ставленням до названої особи (предмета, дії): ------------------------------- ------------------------------- ------------------------------- |
|
За значенням: ------------------------------- ------------------------------- |
|
(Відповідь 1. За походженням: іншомовні (тича, (teacher (англ.)– учитель, перентси parents (англ.) – батьки), власне українські (розчохлятися, гальмо); за ставленням…, нейтральні (позир, дезе); зневажливі (гальмо, тупак); пестливі (чувачок, компік); за значенням (синоніми (тема, ништяк); антоніми (суперово ̶ фігово).
Завдання 2. Продивіться відео за цим посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=IMsXgWReF50
Яке сленгове слово, синонім до одного з ужитих хлопцями з тексту, у ньому прозвучало? Маленька, але дуже важлива підказка: воно є запозиченим з англійської та утворилося урізанням форми слова задля прискорення листування в Інтернеті.
(Відповідь 2.«Бро», (від англ. «brother»), синонім у тексті ̶ «чувачок»).
Завдання 3. Розгадайте ребуси ДО ТЕМИ «Лексикологія» та створіть акродиктант, заповнивши відгадками рядок до кожної букви слова «ЛЕКСЕМА». Перед відгадкою поставте номер ребусу в таблиці.
1 = Л
І
|
4 = Л
ІІ |
4 = І
ІІІ
|
ІV |
+ В
V
|
1 = Н
VІ
|
1 = Н
VІІ
|
К І Н Е Ц Ь |
Відповіді.
І ЛЕКСИКА (сукупність слів тієї або іншої мови)
ІІІ ЕТИМОЛОГІЯ (наука, яка досліджує походження слів)
ІІ КВОЛИЙ (млявий, апатичний, малорухливий…- синонім)
VІ ЕМАНТИКА (слово грецького походження, що перекладається як «значимий»)
ІV ЕКСПОНАТ (паронім до слова «експонент»)
V МОВОЗНАВСТВО (Лексикологія є розділом…)
VІІ АНТОНІМИ (уживаються як засіб антитези в поетичній мові)