Проблемні ситуації пошукового характеру з використанням цифрових технологій до теми «Лексикологія української мови» (5 та 10 класи).

Про матеріал

Проблемні ситуації пошукового характеру, що спонукають учнів до встановлення певних причиново-наслідкових зв'язків мовних явищ, фактів. Можуть бути використані на уроках української мови під час вивчення теми "Лексикологія української мови" в 10 та частково 5 класах.

Розроблені за допомогою цифрових ресурсів Wordart.com та rebus1.com

Перегляд файлу

Остапенко Тетяна Вадимівна,

учитель української мови та літератури

вищої категорії

Бердянської ЗОШ № 20

Матеріали до уроку

 

Проблемні ситуації пошукового характеру з використанням цифрових технологій до теми «Лексикологія української мови» (5 та 10 класи).

 

Усе буде суперово...

 

Мишко та Юрко повернулися додому після уроків. Поїли, відпочили, пограли в комп’ютерні ігри. Пора й за уроки…

-         Усе, кінчаємо катати вату. А то тича завтра поставить двійки- і труба нам від пЕрентсів.

-         Та щось у лом…

-         Та давай, чувачок, розчохляйся, лафа скінчилася. В натурі!

-         Та ти ж знаєш, що я гальмо в математиці… Ще перед початком уроку якось мені фігово.  Давай з української почнемо. Ану, позир, що там за дезе.

-         Вправа 193.

-         Ух ти. То ж лафа! Тема!

-         Ніштяк. От в українській я тупак, тому й зазвичай катаю в Петька. Але учора, як на біду, стався облом. Петько захворів, а Юлька  Іваненко настукала, що я без домашки.

-         Зараз, вимкну компік - і погнали… Усе буде суперово! Будь спок!

https://lh3.googleusercontent.com/r4t-90e-hYJqgDd2k0kEokB4GE0z7JAgUzB1L9lCwTrTIscurV_rg998Nj50sacm9V_xxJAgEVSFR_V0tGBQF2HhMgd5H3-NBGAeLnsWAuw2jcCbUNeVH7zxJmDMgo2Q-J16S_kx

 

 

 

Завдання 1. Прочитайте  текст із сленговими словами та роздивіться хмаринку слів. Користуючись термінами з хмаринки, спробуйте зʼясувати, які групи можуть утворювати слова молодіжного сленгу, і заповніть таблицю.

 

 

             Групи слів

     Приклади з тексту (щонайменше по 2 до кожної групи)

За походженням:

------------------------------

------------------------------

 

За ставленням до названої особи (предмета, дії):

-------------------------------

-------------------------------

-------------------------------

 

За значенням:

-------------------------------

-------------------------------

 



 

(Відповідь 1. За походженням: іншомовні (тича,  (teacher (англ.)– учитель, перентси parents (англ.) – батьки), власне українські (розчохлятися, гальмо); за ставленням…, нейтральні (позир, дезе); зневажливі (гальмо, тупак); пестливі (чувачок, компік); за значенням (синоніми (тема, ништяк); антоніми (суперово ̶  фігово).

 

Завдання 2. Продивіться відео за цим посиланням:

 

https://www.youtube.com/watch?v=IMsXgWReF50

 

 Яке сленгове слово, синонім до одного з ужитих хлопцями з тексту, у ньому прозвучало? Маленька, але дуже важлива підказка: воно є запозиченим з англійської та утворилося урізанням форми слова задля прискорення листування в Інтернеті.

 

(Відповідь 2.«Бро», (від англ. «brother»), синонім у тексті  ̶  «чувачок»).

 

    

 

 

Завдання 3. Розгадайте ребуси ДО ТЕМИ «Лексикологія» та створіть акродиктант, заповнивши  відгадками рядок до кожної букви слова «ЛЕКСЕМА». Перед відгадкою поставте номер ребусу в таблиці.

 

 

ребусиребусиребусиребусиребуси

ребуси1  = Л

 

І

 

ребусиребусиребуси

 

ребуси4  = Л

 

 

ІІ

ребусиребусиребусиребусиребусиребусиребусиребусиребуси

                                             ребуси4  = І

 

 

ІІІ

 

ребусиребусиребусиребусиребусиребусиребуси

   ІV                         ребуси

ребусиребусиребусиребуси

                        ребусиребуси+ В

 

 

 

V

 

ребусиребусиребусиребуси

 

                         ребуси1  = Н

 

 

VІ

 

 

ребусиребусиребусиребуси

            ребуси1  = Н

 

 

VІІ

 

 

К                        

    І

       Н

           Е

               Ц

                   Ь

  Відповіді.

 

 

          І     ЛЕКСИКА (сукупність слів тієї або іншої мови)


       ІІІ  ЕТИМОЛОГІЯ (наука, яка досліджує походження слів)


       ІІ   КВОЛИЙ (млявий, апатичний, малорухливий…- синонім)
      

          ЕМАНТИКА (слово грецького походження, що перекладається як «значимий»)
           

      ІV   ЕКСПОНАТ (паронім до слова «експонент»)
 

     V    МОВОЗНАВСТВО  (Лексикологія є розділом…)
          

    VІІ  АНТОНІМИ (уживаються як засіб антитези в поетичній мові)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Калігор Надя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 серпня 2018
Переглядів
2324
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку