Складні випадки правопису різних частин мови : написання імен по батькові , прізвищ.

Про матеріал

Мета : розглянути правила написання імен по батькові , особливості відмінювання чоловічих та жіночих прізвищ; розвивати пізнавальну діяльність та творчі здібності учнів ; виховувати повагу до батьків , викладачів та відповідальне ставлення до своєї професії.

Перегляд файлу

Методична мета:використання міжпредметних зв’язків на уроках  української мови 

Предмет:«Українська мова»

Професія: 8331 «Тракторист-машиніст с\г виробництва (кат. «А1», «А2»), електрозварник ручного зварювання, водій автотранспортних засобів (кат. «С»)».

Тема програми: «Поглиблення  і систематизація  найважливіших відомостей  з орфографії»

Тема уроку. Складні випадки правопису різних частин мови : написання  імен по батькові , прізвищ.

Мета уроку: розглянути  правила написання імен по батькові , особливості відмінювання  чоловічих та жіночих прізвищ; розвивати пізнавальну діяльність  та творчі здібності  учнів ; виховувати  повагу до  батьків , викладачів та  відповідальне ставлення до своєї професії.

Тип уроку:  комбінований .

Методи проведення:  бесіда, пояснення, розповідь, створення проблемних ситуацій,дослідницький метод, показ презентації, самостійна робота учнів, тест-контроль.

 Комплексно-методичне забезпечення:  конспект уроку, тестові  завдання, картки «Правила роботи на уроці», «Я- редактор», «Відмінювання іменників  ІІ відміни» , таблиця   «Творення імен по батькові», презентація на тему «Складні випадки правопису різних частин мови: написання імен  по батькові , прізвищ », підручник О.В.Заболотний, В.В.Заболотний  «Українська мова», запис класичної музики, мультимедійний проектор,екран, комп’ютер.

 Міжпредметні зв’язки:

 1.Українська література   (тема: «Повість – хроніка  Кайдашева сім»я»);

 2. Музика  (тема: «Творчість Людвига  ван Бетховена , М.Скорика, С.Рахманінова»;

3.Правила дорожнього руху  (тема: « Перетин нерегульованого перехрестя»);

4.Етика  (тема: « Етика . Естетика . Такт . Етикет»);

6.Релігієзнавство

7. Народознавство

Хід уроку

 І. Організація класу.

Перевірка наявності учнів та готовності їх до роботи на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних  знань .

1. Кодовий диктант.                                                                                                                                                 Викладач :                                                                                                                                          - Для роботи над сьогоднішньою темою нам необхідно буде пригадати деякі відомості про іменник. Для цього виконаємо невеличкий кодовий диктант.

 Знайдіть іменник І відміни і запишіть його код:                                                  1. учений;                                                                                                                                             2. письменник;                                                                                                                 3. плавчиня;                                                                                                                     4. педагог.

Знайдіть іменник ІІ відміни:                                                                                                       1. Батько;                                                                                                                                          2. мати;                                                                                                                      3. родина;                                                                                                                                4. ім’я.

Знайдіть іменник, що належить до твердої групи:                                                            1. Василь;                                                                                                                                                2. Ольга;                                                                                                                                 3. Юрій;                                                                                                                                  4. Марія.

-Якої групи були інші іменники у 3 завданні?

-Перевіримо завдання , правильний код – 312.

ІІІ. Мотивація   навчальної діяльності .

Для того, щоб  грамотно оформляти своє писемне і усне мовлення , ми  будемо працювати над темою сьогоднішнього уроку . 

Правила роботи на уроці :

1.Ми поважаємо  права  власні  й інших .

2.Ми не сміємося  з  чужих помилок .

3.Ми завжди  допомагаємо  одне  одному .

4. Ми слухаємо ,що нам хочуть  сказати інші ,якщо треба -  запитуємо .

5.Ми намагаємося виконати роботу  якнайкраще .

ІV.Оголошення теми і мети уроку .

Перегляд презентації «Складні випадки правопису різних частин мови : написання  імен по батькові , прізвищ».

Помічником моїм на уроці буде відомий український поет Дмитро Білоус.

 Визначити тему уроку зможемо відгадавши його загадку:

А відгадайте-но: що я таке?

Всі хочуть,як народиться дитина,

Щоб я було красиве і дзвінке,

Бо носить все життя  мене людина.  (Ім’я)

    А як ви думаєте,що ми будемо вивчати про імена?(Відповіді  учнів)

Отож,запрошую вас у світ власних імен людей. А безпосередньо зупинимося на написанні та відмінюванні чоловічих та жіночих імен по батькові.

V. Вивчення нового матеріалу .

1. Лінгвістичне спостереження

Що ж ім’я по батькові означає?Звідки воно береться?

(засвідчує зв’язок сина чи доньки з батьком)

А щоб з’ясувати, як утворюється, пропоную провести лінгвістичні спостереження.

  Проаналізуйте, від яких імен та яким чином утворилися дані імена по батькові та зробіть висновки.  

І гр.                                        ІІ гр.                       ІІІ гр.

Степанович  ← Степан      Якович ← Яків     Артемівна ← Артем

Олексійович ← Олексій     Ілліч ← Ілля         Валеріївна ← Валерій

( Учні аналізують, роблять висновки і оголошують їх).

2. Проблемне завдання

  - Степанович чи Якович   повинен поступитися на нерегульованому перехресті ?(слайд №4) 

3.Опрацювання таблиці  «Творення імен по батькові»

Підсумок

4.  Вироблення умінь і навичок

   1. Робота в парах(завдання на картках ).                                                  Звучить  твір М.Скорика  «Мелодія » . Коротка розповідь про композитора .

    Миросла́в Миха́йлович Ско́рик (*13 липня 1938, Львів) — композитор і музикознавець, Герой України, народний артист України, лауреат премії ім. Т. Г. Шевченка, кандидат мистецтвознавства, співголова Спілки композиторів України в 2006–2010 роках, художній керівник Київської опери (з 2011). Внучатий племінник Соломії Крушельницької.

        Від поданих імен утворити  чоловічі    та жіночі імена по батькові  .

Самійло ,Терентій ,Сава ,Валерій ,Кузьма ,Андрій , Ілля, Сильвестр , Антон, Сидір , Всеволод , Георгій .

Підсумок .

     2. Лінгвістичний експеримент .

  Провідміняти  прізвище та імя , вказати особливості правопису  чоловічих   і жіночих прізвищ   на приголосний та на о .

Біля дошки працюють  Ткаченко Валентина  ,  Оксаніченко  Роман .

Н.Оксаніченко Роман    Андрійович 

Р.Оксаніченка  Романа Андрійовича

Д.Оксаніченкові(у)  Романові(у)  Андрійовичу  

З.Оксаніченка Романа Андрійовича

О.Оксаніченком   Романом  Андрійовичем

М.Оксаніченкові  Романові Андрійовичу

К. Оксаніченку Романе Андрійовичу

Н.Ткаченко Валентина Борисівна

Р.Ткаченко Валентини Борисівни

Д.Ткаченко Валентині Борисівні

З.Ткаченко Валентину Борисівну

О.Ткаченко Валентиною  Борисівною

М.Ткаченко Валентині Борисівні

К.Ткаченко Валентино Борисівно

Підсумок   завдання

VІ.  Закріплення  вивченого матеріалу

1.  Дослідження – моделювання  «Сила двох імен»

Назвати ,що означає  своє  ім’я  та  ім’я батька   , пояснити  особливості  правопису  та відмінювання   прізвища та імені по батькові .

Підсумок .

2.Гра «Я - редактор». Звучить  твір С.Рахманінова «Ніжність» . Коротка розповідь про композитора .

    Сергі́й Васи́льович Рахма́нінов (20 березня (1 квітня) 1873, Новгородська губернія (Росія) — †28 березня 1943, Беверлі-Гіллз, штат Каліфорнія, США) — російський композитор, піаніст і диригент, один із яскравих представників фортепіанного мистецтва. Відіграв визначну роль у формуванні Київської консерваторії.

      Відредагувати подані речення (слайд №9,10,11 з фотографіями майстрів виробничого навчання  та викладачів предметів професійного спрямування )

Щоб вчасно зібрати вирощене збіжжя , необхідна сучасна й високопродуктивна   сільгосптехніка і  плідна праця  Харенк(а,о) Романа  Вітальовича. Надзвичайно гарний урожай сої  цієї   осені   зібрав  зі своїми учнями   Олег  В’ячеславійович.Будову    сучасної  сільськогосподарської техніки     ми  вивчаємо   на уроках   разом  із Лабун(ець,цем  ) Валерієм  Івановичом

3.Відеодиктант.   

Назвати   прізвище , імя  по батькові   людини , що зображена на слайді ,              пояснити особливості правопису та відмінювання   .

 Тарас Григорович Шевченко,  Іван Якович Франко,Лариса Петрівна Косач.

4.Творче завдання . Звучить  твір Бетховена  «Місячна соната». Коротка розповідь про композитора .

Лю́двіґ ван Бетхо́вен (16 грудня 1770, Бонн — † 26 березня 1827, Відень) — німецький композитор.                                                                                 Скласти 2 речення  з поданими  у відеодиктанті іменами по батькові .

5. Ідентифікація
Визначте  автора, назву твору  ,   утворіть імена   по батькові  .

1

2

3

Омелько

 

 

 

Карпо

 

 

 

Лаврін

6.Гра «Щасливий випадок» . Навести приклади імен по батькові із тим суфіксом, який отримаєте при передачі кубика.                                                                                                   7. Гра «Ланцюжок».                                                                                                                               А тепер перейдемо до виконання практичних вправ.                                                  Для утворення імен по батькові нам необхідні чоловічі імена.                                       Пропоную зібрати їх у ході гри «Ланцюжок».                                                                Початкове ім’я - Остап. Кожне наступне починається тією літерою, якою закінчується попереднє.(Підбираємо ще 5 імен)                                                                   ─ Від  імен (по 2 імені) утворіть чоловічі та жіночі імена по батькові і запишіть у зошити.                                                                                                                VІІ. Підсумок уроку . Мікрофон                                                                          Як утворюються чоловічі імена по батькові?                                                                                 Як утворюються жіночі імена по батькові?                                                                       Як відмінюються чоловічі й жіночі прізвища ?                                                                   VІІІ. Домашнє завдання                                                                                                             А  домашнє завдання  вам підкаже Д.Білоус:

На світі білому єдине,

Як і Дніпрова течія,

Домашнє вогнище родинне,

Оселя наша і сім'я.

Яке ж завдання?

  • Скласти розповідь про родину

або

  •  Скласти родовідне дерево.

 Тож  прослухайте молитву за батьків ,які дали вам не лише імена ,а й життя

Молитва за батьків

Великосердний Боже!
Дякую тобі за наших батьків, за все те добре, що ти нам подав через них. Вони виховують нас, навчають любити твої святі заповіді, не грішити. Ми любимо їх і хочемо завжди шанувати і слухати. А ти, Господи, поможи нам у цьому твоєю ласкою. Благослови їх, Господи, добром, здоров'ям, добрим і щасливим життям, хорони від злого, дай їм сили перемогти всі труднощі, діждатись потіхи від своїх дітей, а по смерті прийми їх і нас до небесного царства.
Амінь.

 

 

 

doc
Додано
30 серпня 2018
Переглядів
3416
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку