Проєкт "Діалог, його розігрування відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з особистими враженнями від певних подій,обміном думками, життєвим досвідом учнів, е

Про матеріал
Даний навчальний проєкт пропоную реалізувати на уроках української мови у 6 класі при вивченні теми "Діалог, його розігрування відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з особистими враженнями від певних подій,обміном думками, життєвим досвідом учнів, етикетного характеру."
Перегляд файлу

Навчальний проект

Тема уроку: Діалог, його розігрування відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з особистими враженнями від певних подій,обміном думками, життєвим досвідом учнів, етикетного характеру.

Тема проекту « Голос рідної природи серцем слухати навчись»

Учні в процесі проектної діяльності опановують сутність таких понять

як « еколог», « екологія», « екологічна проблема», дізнаються  про роль людини у збереженні природи на нашій планеті, шляхи забруднення природи і наслідки; хто із поетів і письменників став на захист рідної природи;вчаться проводити дослідження,   робити висновки  та узагальнення  на основі почутих повідомлень,  доводити власну думку,  набудуть  досвіду  роботи в групах , будуть створювати презентації, публікацію та веб-сторінку. Школярі складають усні діалогічні висловлювання відповідно до комунікативної мети, використовуючи звертання, вставні слова, прості речення з прямою і непрямою мовою. В процесі  реалізації проекту виховується дбайливе ставлення до природи,формується екологічна культура.

Характеристика проекту:

  •              за тривалістю виконання: короткотривалий;
  •              за кількістю учасників: колективний;
  •              за змістом: міжпредметний;
  •              за кінцевим результатом: практико-зорієнтований;
  •              за формою презентації: презентація, публікація, буклет, веб-сторінка,     інсценізації.

1. Актуальність проекту

Сьогодні ми все частіше чуємо слова “екологія”, “забруднення                     навколишнього середовища”, “забруднене довкілля”… Ми вже стали звикати до цих слів і продовжуємо свою бездіяльність. Нерозумні дії людей на планеті Земля у найближчий час можуть повернутися великими нещастями, бідами усього людства. В долі природи – наша доля, і ми повинні зробити все для того, щоб використати останній шанс і допомогти рідній природі. Що ж можуть зробити   школярі для навколишнього середовища? З чого треба почати свої дії? Хто в цьому допоможе нам? Задумуючись над екологічними проблемами світу, перш за все потрібно дбати про чистоту тієї території , на якій ти проживаєш. Саме такі думки, які актуальні у наш час, і спонукали розробити проект “ Доля планети у наших руках”. Всі дуже добре знають , як поводитись, щоб не нанести збитку природі, і багато говоримо про її захист. Але треба кожному почати з себе, душею відчути єдність з природою.Тож збережемо кожне гніздечко, не дозволяймо вбивати птахів і тварин, не винищуймо рибу. Станьмо розумними господарями на своїй землі.

2. Мета проекту:

- навчити створювати проекти;

- грамотно складати та вести діалог  відповідно до     комунікативної мети

( з використанням  реплік для стимулювання, підтримання діалогу, формул мовленнєвого етикету; дотриманням  теми спілкування та норм літературної мови; демонструванням  певного  рівня  вправності у процесі діалогу (стислість, логічність, виразність, доречність, точність, емоційність ; вмінням аргументувати висловлені тези, коректно спростовувати помилкові висловлювання співрозмовника);

   -  розвивати вміння орієнтуватися в ситуації спілкування;

-   виховувати культуру мовлення, дбайливе ставлення до природи.

3. Завдання проекту:

   -     підібрати матеріал відповідно до теми проекту ;

     -     скласти словник основних термінів  у форматі проектування ;

  • визначати, які  знання і вміння  є необхідними для реалізації проекту;
  • створити презентацію, публікацію, веб- сторінку,  буклет ;
  • скласти усні діалогічні висловлювання  відповідно до теми проекту;
  •  навчити  стисло та чітко представляти результати  своїх досліджень ;
  • розкрити  творчі  здібності  учнів; розвивати критичне мислення ;
  •   виробити в учнів  навички планувати свою діяльність, розподіляти  свої обов’язки ,співпрацювати в команді;
  • виробити  навики  аналізу та оцінювання діалогів  згідно критеріїв, навички самооцінки.

4. Етапи проекту:

1. Підготовчий етап.

1. Визначення теми, мети і завдань проекту.

2. Діагностика рівня сформованості і навичок діалогічного мовлення в учнів.

2. Планування проекту.

1. Визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації, засобів представлення результатів.

2. Встановлення критеріїв оцінки результату і процесу.

Початковий   1-3

Учень будує діалог, але робить довгі паузи, вислуховує окремі репліки співрозмовника, перебиває його, не завжди вживає слова ввічливості, допускає більше трьох помилок у мовленні, будує діалог з 2 -3реплік ствердного або заперечного характеру. Комунікативна мета досягається лише частково.

Середній     4-6

Учень достатньо швидко включається в діалог, хоч і робить паузи, добираючи потрібні слова, окремі репліки співрозмовника залишає без відповіді, не завжди вживає слова ввічливості, допускає до  трьох помилок у мовленні, участь у діалозі здійснюється переважно за допомогою вчителя або співрозмовника, спирається на запропонований зразок .  Репліки частково враховують ситуацію спілкування. Достатній     7-9

Учень в міру швидко включається в діалог,  швидко добирає потрібні слова, вживає їх у правильних граматичних формах, демонструє належну культуру спілкування. При цьому допускає 1-2 помилки у мовному оформлені реплік, які тут же сам виправляє. У діалозі з’являються елементи оцінних характеристик та узагальнень. Аргументація відзначається оригінальністю, самостійністю.

Високий   10-12

Учень швидко включається в діалог,  демонструє високу культуру спілкування, вміння уважно й доброзичливо слухати співрозмовника, висловлює свою думку з приводу предмета розмови. Обсяг, структура  і мовне оформлення діалогу відповідає нормам. Переконливо й оригінально аргументує свою позицію,  добирає цікаві, влучні переконливі аргументи на захист своєї позиції ,у тому числі й із власного життєвого досвіду.

3. Формування учнівських груп для роботи в проекті.

1група « Екологи»:

Найбільш актуальними питаннями, які хвилюють людство сьогодні, є проблема охорони довкілля і раціональне використання природних багатств.
Отже, нашими  завданнями є :

-дослідження екології рідного міста( краю): пройти  стежками Чорткова,  показати  красу міста і водночас  - недбалість людей, переконати усіх ,що чистота нашого міста починається з чистоти  рідного дому;

  • створити на основі побаченого презентацію «Чистота навколишнього світу -наше майбутнє»;
  • вести діалог « повідомлення –спонукання», « повідомлення - підтвердження(заперечення)».

2 група « Літератори»:

  • продекламувати зразки поезії  за поданою темою проекту;
  • підібрати цікаві факти для роздумів;
  • створити публікацію;
  •  вести діалог « повідомлення –доповнення»,

3 група « Географи»:

- підготувати   поради  для порятунку планети ;

- створити веб-сторінку;

- вести діалог « повідомлення-прохання», « повідомлення-застереження».

Всі разом створюють буклет «Голос рідної природи серцем слухати навчись»

( для залучення до роботи учнів цілого класу, інших класів, школи…)

ІІІ. Практичний етап.

 1.Спостереження та аналіз ситуацій, фактів, робота з літературою.

2. Створення  діалогів за ситуаціями…

ІV. Презентаційний етап.

1.Презентація кінцевого продукту проектної діяльності – публікація, буклет, веб-сторінка, презентація.

2. Розігрування сценок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичні матеріали

На допомогу вчителю

1. Слово вчителя:

Люди постійно спілкуються одне з одним: обмінюються думками, інформацією, радяться. Одних дуже приємно слухати, інших – ні, бо говорити можна по-різному. Це залежить від ситуації, а також від мовної культури співбесідників, тобто їхнього вміння щиро цікавитися справами іншої людини, а крім того, від уміння слухати. У повсякденному спілкуванні вимова звуків часто буває нечіткою, поспішною. Для того щоб вас правильно почули, намагайтесь вимовляти слова чітко, правильно ставити наголос, вчасно робити паузи, а також регулювати швидкість мовлення.

2. Робота з таблицею.

  • Розгляньте таблицю. Що треба взяти до уваги, щоб зорієнтуватися в ситуації спілкування і що залежно від цього визначити.

Перед тим, як вступити в спілкування, береться до уваги:

 

Ситуація спілкування

 

Де спілкуємось?

 

Хто адресат?

 

Яка  мета спілкування?

 

 

 

 

 

Залежно від цього треба визначити:

ТЕМА

 

ВИСЛОВЛЮВАННЯ

 

ОСНОВНА ДУМКА

 

 

ФОРМА

 

 

 

 

  1. Ознайомити учнів з правилами спілкування                                      

Основні правила спілкування

  • Спілкування повинно бути приємним і корисним.
  • Будь ввічливим і доброзичливим. Вживай доречні слова ввічливості.
  • Уважно слухай співрозмовника. Під час розмови дивись співрозмовникові у вічі.
  • Говори про те, що може бути цікавим для адресата. Ураховуй вік, характер, інтереси співрозмовника.
  • Поважай і намагайся зрозуміти переконання співрозмовника.
  • Не перебивай співрозмовника, вислухай його.
  • Не вживай грубих слів. Не говори надто голосно.
  • Ніколи не виявляй свого поганого настрою.

4. Повторення теоретичних відомостей.

 

Діалог (від грец. dialogos - бесіда) являє собою форму мовлення, при якій відбувається обмін висловлюваннями між двома (рідше? кількома) особами.

 

Особливості діалогічного мовлення

  • емоційна забарвленість
  • спонтанність
  • двосторонній характер

Основні діалогічні вміння

  • починати діалог
  • реагувати на репліку
  • підтримувати розмову
  • стимулювати співрозмовника
  • уміння вести діал.

  Структура діалогу:

  • реплікування
  • діалогічне єднання
  • міні – тексти
  • зв’язні тексти

5. А я пропоную так. Перший діалог побудувати між вчителем та учнями

 ( один представник кожної групи подає свій варіант відповіді)

 Вчитель  читає  вірш.

 Велика й прекрасна планета Земля.

Є тут океани, річки і моря,

Глибокі озера, квітучі рівнини

І гори  високі, й стрімкі їх вершини .

(З`являється плакат із зображенням  планети, яка плаче)       

- Діти, що трапилося з нашою планетою? Чому вона плаче?

- Люди вирубують ліси, а без вологи земля не зможе родити.

- Знищують рослини, а вони -« легені нашої планети».

- Люди спалюють сміття і цим забруднюють повітря,.  а коли закопують сміття-знищують грунт і підземні води.

 Вчитель.З планетою трапилася біда, її здоров`ю загрожує небезпека.

 -Наша планета ЗАХВОРІЛА!!!Що ж нам треба робити, щоб вирішити цю проблему з хворобою нашої планети?

- Ніколи не смітити у довкіллі.

- Насаджувати дерева і квіти.

- Не вирубувати ліси!

- Не забруднювати річки!

- Не руйнувати пташині гнізда!

Сьогодні ми  на уроці  і спробуємо дати відповідь на поставлені запитання , будемо  вести діалоги з приводу даної проблеми .А допоможуть нам  учені-спеціалісти , які мали випереджувальні завдання і  зможуть врятувати  планету.

Дати відповідь на поставлене запитання(Що ж нам треба робити, щоб вирішити  проблему з хворобою нашої планети?)можна і таким чином ( діалог вчитель і група заздалегідь підготовлених учнів -літераторів). Цей діалог можна використати і на підсумковому етапі уроку.

  • Що потрібно для того, щоб зберегти життя на планеті Земля?
  • «…Будь їй ти другом, люби, бережи, приклад у цьому усім покажи…»
  • «…Квіточку кожну,  кожну травинку плекай, бережи, іншим малятам теж накажи..»
  • «…Бережімо ріки, бережімо води, як матусю рідну, бережім природу…»
  • « .. Будь планеті другом, щоб завжди світило сонечко над лугом..»
  • «…Збережіть мені сонце і неба блакить, не руйнуйте природу, вона не простить..»
  • « Нам треба довкілля своє відновити, бо все прийшло в цей світ, щоб жити»

 

6.Робота в групах(презентація  кінцевих продуктів діяльності)

7.Створення діалогів.

№1

- Привіт, Олеже! Ти знову сидиш за комп’ютером ?

- Привіт, Віталію! А у тебе є кращі ідеї?

- Так, звичайно. Чи не хочеш ти погуляти на свіжому повітрі? Надворі така чудова    погода!

- Добре. Візьмемо з собою  м’яч і підемо на галявину неподалік від річки.

- О ні, туди я не піду.

- Чому?

- Там багато сміття, тому гратися на тій галявині – шкідливо для здоров’я.

- А що ти зробив для того, щоб там було чисто?

- Я не задумувався над цим питанням. І справді ,  у нашому місті  є багато сміття.

  Але хіба  моя в цьому вина ?

 -   Чистота міста залежить від совісті кожного мешканця.

- Напевно, ти маєш рацію . Головне - не бути байдужим  та зробити все, що в  наших силах.

- Отож, гайда прибирати галявину, а тоді покличемо хлопців пограти футбол.

    №2

  • Добрий вечір, Оленко!
  • І тобі добрий, Іринко! Як у тебе справи?
  • Я поверталася  з прогулянки!
  • О, розкажи мені, будь ласка, де ти сьогодні гуляла?
  • Сьогодні я з батьками їздила відпочивати за місто.
  • Як чудово!
  • Тобі сподобалась прогулянка?
  • Там гарно! Навкруги зелено, свіжо, чути спів пташок.
  • А квіти зараз там є?
  • Авжеж! Багато різних квітів. Шкода, я не знаю, як вони усі називаються.
  • Що тебе найбільше вразило?
  • Поряд з красою природи я побачила багато сміття,забруднену воду в річці. Окремі картини просто вражають.
  • Давай завтра про це поговоримо з однокласниками на виховній годині.
  • Я думаю потрібно організувати День довкілля, щоб прибрати окремі ділянки.
  • Це чудово ідея!
  • Отож, завтра і все обговоримо, складемо план дій.

№3

  • Скажи ,Олеже, чи любиш ти прогулюватися містом?
  • Так, звичайно. Наше місто хоч і невелике, зате затишне та зелене.

У нас є багато красивих місць.

  • Я погоджуюся із твоєю думкою. Це долини річки Серет, природа і  дизайн церкви Святої Покрови, красиві краєвиди міста можна спостерігати на околицях.
  • Віталію, хочу зауважити, що крім краси і зелені міста, у нас можна побачити гори сміття і бруду.
  • Що потрібно зробити, щоб у місті панувала чистота?
  • Не викидати порожні упаковки, пластикові пляшки, фантики,не смітити на вулицях.
  • Пригадай слова Маленького принца\ : «  Встав вранці, умився, привів себе до порядку - і зразу ж приведи до порядку свою планету».
  •  Думаю, ти маєш рацію.  У нас розпочинаються канікули. Отож, спробуймо зібрати наш клас і провести акцію « Я за чисте довкілля».
  • Це було б чудово! Сподіваймося на підтримку .
  • До зустрічі у школі.

 

8.Рефлексія:

  • Моє мовлення на уроці було правильним -
  • Моє мовлення на уроці було виразним -
  • Моє мовлення на уроці було доречним -
  • Скажіть, чи справдились ваші сподівання в процесі роботи над проектом ?
  • Чи допомогли вам виконані випереджувальні завдання   навчитися будувати діалог?

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Дуванова Ганна
    Дякую Вам, Ольго Михайлівно!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Выдрина Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 серпня 2019
Переглядів
6884
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку