Навчальний проект
Тема уроку: Діалог, його розігрування відповідно до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з особистими враженнями від певних подій,обміном думками, життєвим досвідом учнів, етикетного характеру.
Тема проекту « Голос рідної природи серцем слухати навчись»
Учні в процесі проектної діяльності опановують сутність таких понять
як « еколог», « екологія», « екологічна проблема», дізнаються про роль людини у збереженні природи на нашій планеті, шляхи забруднення природи і наслідки; хто із поетів і письменників став на захист рідної природи;вчаться проводити дослідження, робити висновки та узагальнення на основі почутих повідомлень, доводити власну думку, набудуть досвіду роботи в групах , будуть створювати презентації, публікацію та веб-сторінку. Школярі складають усні діалогічні висловлювання відповідно до комунікативної мети, використовуючи звертання, вставні слова, прості речення з прямою і непрямою мовою. В процесі реалізації проекту виховується дбайливе ставлення до природи,формується екологічна культура.
Характеристика проекту:
1. Актуальність проекту
Сьогодні ми все частіше чуємо слова “екологія”, “забруднення навколишнього середовища”, “забруднене довкілля”… Ми вже стали звикати до цих слів і продовжуємо свою бездіяльність. Нерозумні дії людей на планеті Земля у найближчий час можуть повернутися великими нещастями, бідами усього людства. В долі природи – наша доля, і ми повинні зробити все для того, щоб використати останній шанс і допомогти рідній природі. Що ж можуть зробити школярі для навколишнього середовища? З чого треба почати свої дії? Хто в цьому допоможе нам? Задумуючись над екологічними проблемами світу, перш за все потрібно дбати про чистоту тієї території , на якій ти проживаєш. Саме такі думки, які актуальні у наш час, і спонукали розробити проект “ Доля планети у наших руках”. Всі дуже добре знають , як поводитись, щоб не нанести збитку природі, і багато говоримо про її захист. Але треба кожному почати з себе, душею відчути єдність з природою.Тож збережемо кожне гніздечко, не дозволяймо вбивати птахів і тварин, не винищуймо рибу. Станьмо розумними господарями на своїй землі.
2. Мета проекту:
- навчити створювати проекти;
- грамотно складати та вести діалог відповідно до комунікативної мети
( з використанням реплік для стимулювання, підтримання діалогу, формул мовленнєвого етикету; дотриманням теми спілкування та норм літературної мови; демонструванням певного рівня вправності у процесі діалогу (стислість, логічність, виразність, доречність, точність, емоційність ; вмінням аргументувати висловлені тези, коректно спростовувати помилкові висловлювання співрозмовника);
- розвивати вміння орієнтуватися в ситуації спілкування;
- виховувати культуру мовлення, дбайливе ставлення до природи.
3. Завдання проекту:
- підібрати матеріал відповідно до теми проекту ;
- скласти словник основних термінів у форматі проектування ;
4. Етапи проекту:
1. Підготовчий етап.
1. Визначення теми, мети і завдань проекту.
2. Діагностика рівня сформованості і навичок діалогічного мовлення в учнів.
2. Планування проекту.
1. Визначення джерел, засобів збору, методів аналізу інформації, засобів представлення результатів.
2. Встановлення критеріїв оцінки результату і процесу.
Початковий 1-3
Учень будує діалог, але робить довгі паузи, вислуховує окремі репліки співрозмовника, перебиває його, не завжди вживає слова ввічливості, допускає більше трьох помилок у мовленні, будує діалог з 2 -3реплік ствердного або заперечного характеру. Комунікативна мета досягається лише частково.
Середній 4-6
Учень достатньо швидко включається в діалог, хоч і робить паузи, добираючи потрібні слова, окремі репліки співрозмовника залишає без відповіді, не завжди вживає слова ввічливості, допускає до трьох помилок у мовленні, участь у діалозі здійснюється переважно за допомогою вчителя або співрозмовника, спирається на запропонований зразок . Репліки частково враховують ситуацію спілкування. Достатній 7-9
Учень в міру швидко включається в діалог, швидко добирає потрібні слова, вживає їх у правильних граматичних формах, демонструє належну культуру спілкування. При цьому допускає 1-2 помилки у мовному оформлені реплік, які тут же сам виправляє. У діалозі з’являються елементи оцінних характеристик та узагальнень. Аргументація відзначається оригінальністю, самостійністю.
Високий 10-12
Учень швидко включається в діалог, демонструє високу культуру спілкування, вміння уважно й доброзичливо слухати співрозмовника, висловлює свою думку з приводу предмета розмови. Обсяг, структура і мовне оформлення діалогу відповідає нормам. Переконливо й оригінально аргументує свою позицію, добирає цікаві, влучні переконливі аргументи на захист своєї позиції ,у тому числі й із власного життєвого досвіду.
3. Формування учнівських груп для роботи в проекті.
1група « Екологи»:
Найбільш актуальними питаннями, які хвилюють людство сьогодні, є проблема охорони довкілля і раціональне використання природних багатств.
Отже, нашими завданнями є :
-дослідження екології рідного міста( краю): пройти стежками Чорткова, показати красу міста і водночас - недбалість людей, переконати усіх ,що чистота нашого міста починається з чистоти рідного дому;
2 група « Літератори»:
3 група « Географи»:
- підготувати поради для порятунку планети ;
- створити веб-сторінку;
- вести діалог « повідомлення-прохання», « повідомлення-застереження».
Всі разом створюють буклет «Голос рідної природи серцем слухати навчись»
( для залучення до роботи учнів цілого класу, інших класів, школи…)
ІІІ. Практичний етап.
1.Спостереження та аналіз ситуацій, фактів, робота з літературою.
2. Створення діалогів за ситуаціями…
ІV. Презентаційний етап.
1.Презентація кінцевого продукту проектної діяльності – публікація, буклет, веб-сторінка, презентація.
2. Розігрування сценок.
Дидактичні матеріали
На допомогу вчителю
1. Слово вчителя:
Люди постійно спілкуються одне з одним: обмінюються думками, інформацією, радяться. Одних дуже приємно слухати, інших – ні, бо говорити можна по-різному. Це залежить від ситуації, а також від мовної культури співбесідників, тобто їхнього вміння щиро цікавитися справами іншої людини, а крім того, від уміння слухати. У повсякденному спілкуванні вимова звуків часто буває нечіткою, поспішною. Для того щоб вас правильно почули, намагайтесь вимовляти слова чітко, правильно ставити наголос, вчасно робити паузи, а також регулювати швидкість мовлення.
2. Робота з таблицею.
Перед тим, як вступити в спілкування, береться до уваги: |
Ситуація спілкування |
Де спілкуємось? |
|
Хто адресат? |
|
Яка мета спілкування? |
Залежно від цього треба визначити: |
ТЕМА |
ВИСЛОВЛЮВАННЯ |
ОСНОВНА ДУМКА |
ФОРМА |
Основні правила спілкування
4. Повторення теоретичних відомостей.
Діалог (від грец. dialogos - бесіда) являє собою форму мовлення, при якій відбувається обмін висловлюваннями між двома (рідше? кількома) особами.
Особливості діалогічного мовлення
Основні діалогічні вміння
Структура діалогу:
5. А я пропоную так. Перший діалог побудувати між вчителем та учнями
( один представник кожної групи подає свій варіант відповіді)
Вчитель читає вірш.
Велика й прекрасна планета Земля.
Є тут океани, річки і моря,
Глибокі озера, квітучі рівнини
І гори високі, й стрімкі їх вершини .
(З`являється плакат із зображенням планети, яка плаче)
- Діти, що трапилося з нашою планетою? Чому вона плаче?
- Люди вирубують ліси, а без вологи земля не зможе родити.
- Знищують рослини, а вони -« легені нашої планети».
- Люди спалюють сміття і цим забруднюють повітря,. а коли закопують сміття-знищують грунт і підземні води.
Вчитель.З планетою трапилася біда, її здоров`ю загрожує небезпека.
-Наша планета ЗАХВОРІЛА!!!Що ж нам треба робити, щоб вирішити цю проблему з хворобою нашої планети?
- Ніколи не смітити у довкіллі.
- Насаджувати дерева і квіти.
- Не вирубувати ліси!
- Не забруднювати річки!
- Не руйнувати пташині гнізда!
Сьогодні ми на уроці і спробуємо дати відповідь на поставлені запитання , будемо вести діалоги з приводу даної проблеми .А допоможуть нам учені-спеціалісти , які мали випереджувальні завдання і зможуть врятувати планету.
Дати відповідь на поставлене запитання(Що ж нам треба робити, щоб вирішити проблему з хворобою нашої планети?)можна і таким чином ( діалог вчитель і група заздалегідь підготовлених учнів -літераторів). Цей діалог можна використати і на підсумковому етапі уроку.
6.Робота в групах(презентація кінцевих продуктів діяльності)
7.Створення діалогів.
№1
- Привіт, Олеже! Ти знову сидиш за комп’ютером ?
- Привіт, Віталію! А у тебе є кращі ідеї?
- Так, звичайно. Чи не хочеш ти погуляти на свіжому повітрі? Надворі така чудова погода!
- Добре. Візьмемо з собою м’яч і підемо на галявину неподалік від річки.
- О ні, туди я не піду.
- Чому?
- Там багато сміття, тому гратися на тій галявині – шкідливо для здоров’я.
- А що ти зробив для того, щоб там було чисто?
- Я не задумувався над цим питанням. І справді , у нашому місті є багато сміття.
Але хіба моя в цьому вина ?
- Чистота міста залежить від совісті кожного мешканця.
- Напевно, ти маєш рацію . Головне - не бути байдужим та зробити все, що в наших силах.
- Отож, гайда прибирати галявину, а тоді покличемо хлопців пограти футбол.
№2
№3
У нас є багато красивих місць.
8.Рефлексія: