Проблема: чи може людина керувати своїми почуттями? Підготовка казки «Королівство Почуттів» з елементами психогімнастики.
Вид проекту: практико-орієнтований, монопредметный, психологічний.
Тривалість проекту: середньостроковий (1 тиждень).
Цілі проекту: гармонізація емоційної сфери дітей.
Завдання проекту:
розвиваючі:
-розвивати комунікативні навички, навички співпраці через продуктивну діяльність,
- розвивати навички саморегуляції, аутотренінгу.
-розвивати інтерес до пізнання свого внутрішнього світу, емоційного стану;
навчальні:
-продовжувати вводити дітей у складний світ людських емоцій, допомагати проживати певний емоційний стан, пояснювати його, закріплювати знання про те, як називаються емоційні стани, що вони означають;
-вчити визначати емоційний стан людини за зовнішніми проявами.
виховуючі:
-виховувати почуття емпатії.
Тема проекта: «Я – господар своїх почуттів»
Проблема: чи може людина керувати своїми почуттями? Підготовка казки «Королівство Почуттів» з елементами психогімнастики.
Вид проекту: практико-орієнтований, монопредметный, психологічний.
Тривалість проекту: середньостроковий (1 тиждень).
Цілі проекту: гармонізація емоційної сфери дітей.
Завдання проекту:
розвиваючі:
-розвивати комунікативні навички, навички співпраці через продуктивну діяльність,
- розвивати навички саморегуляції, аутотренінгу.
-розвивати інтерес до пізнання свого внутрішнього світу, емоційного стану;
навчальні:
-продовжувати вводити дітей у складний світ людських емоцій, допомагати проживати певний емоційний стан, пояснювати його, закріплювати знання про те, як називаються емоційні стани, що вони означають;
-вчити визначати емоційний стан людини за зовнішніми проявами.
виховуючі:
-виховувати почуття емпатії.
Учасники проекту: діти молодшого віку, педагог-психолог.
Етапи проекту
1 етап. Підготовчий (занурення в проект)
• Обговорення теми проекту і вибір форми для його захисту.
• Підбір з дітьми матеріалів для реалізації проекту (дитяча художня література для інсценування казок, підбір аудіокасет, CD – дисків, ілюстрацій, піктограм, таблиць, образотворчих матеріалів та ін)
2 етап. Виконання проекту
• Використання казкотерапії
• Проведення арттерапії (виготовлення картин в техніці «Чарівні фарби», роботи дітей з пластиліну «Створення світу», створення картин з солоного тіста «Мій настрій»).
• Ігрові тренінги з використанням прийомів автотренінгу, саморегуляції.
• Виготовлення елементів костюмів, декорацій до казки.
• Розподіл і відпрацювання ролей.
• Організація фотовиставки дитячих робіт.
3 етап. Результати
• Публічний захист проекту у формі виступу на «науковому» симпозіумі «Я і світ навколо» з казкою - «Королівство почуттів» з елементами психогімнастики.
• Підбиття підсумків.
• Конструктивний аналіз проекту.
Забезпечення проекту
Матеріально-технічне:
• Аудіо -, фотоапаратура.
• Набори для роботи: альбомні аркуші для малювання, кольорові олівці, пластилін, борошно, сіль, олія, гуаш.
• Обладнання: пісочниця з піском, колекція мініатюрних фігурок, що зустрічаються в навколишньому світі.
• Костюми для героїв казки.
• Декорації.
Навчально-методичне:
• Дитяча художня література;
• Музичні записи для супроводу занять (звуки природи тощо)
• Казки, вірші про емоції і почуття.
Очікуваний результат
Закріпити поняття про почуття. Навчити дітей розуміти власний емоційний стан, виражати свої почуття і розпізнавати почуття інших людей через міміку жести, виразні рухи, інтонації. Знайомство з навичками релаксації та саморегуляції, для формування у них здатності управляти своїм емоційним станом. Обговорення і «проживання» ситуацій, що викликають різноманітні почуття, які підвищують емоційну стійкість дитини, і допомагають йому легше переносити важкі життєві ситуації. Колективне співпереживання під час реалізації проекту підсилить емоційні прояви і дозволить отримати більш яскравий досвід проживання емоційних ситуацій.
Опис результатів реалізації проекта.
Дні тижня |
Целі та задачі |
Форма і зміст |
Понеділок Заняття з використанням пісочниці «Де живуть почуття?»
|
Цілі: - Закріплення знань про емоції та почуття, використання піктограм, розповіді дітей, як вони розуміють, що таке почуття як вони виражаються - продовження знайомства з почуттям «Радість». --розвиток уміння адекватно виражати свій емоційний стан. --розвиток здатності розуміти емоційний стан іншої людини --розвиток навичок співпраці, креативності. |
1.Слухання 1-ої частини «Казки про юного принца і чарівників- почуття» . 2. Оживлення казки у пісочниці, з використанням техніки «веденої ігри». |
Вівторок Тренінг: створення радісного настрою (Почуття Радість і Інтерес.) |
Цілі: --розширювати уявлення дітей про емоції «радість» та «інтерес». --вчити передавати емоційний стан, використовуючи різні виразні засоби через міміку -сприяти відкритому прояву емоцій соціально-прийнятними способами.
|
1.Слухання 2-ої частини про почуття Інтерес «Казки про юного принца і чарівників- почуття». 2. Малювання «Чарівними фарбами». (Рідке кольорове тісто). |
Середа Казкотерапевтичні вправи. Де живуть Страх і Злість?
|
Цілі: - розширювати уявлення дітей про емоції «страх і злість». --вчити передавати емоційний стан, використовуючи різні виразні засоби через міміку. -дати поняття про те, що ці почуття теж відіграють потрібну роль в житті кожного. -сприяти відкритого прояву емоцій соціально-прийнятними способами |
1.Слухання 3-ї частини про почуття Страх і Злість «Казки про юного принца і чарівників- почуття». 2. Осягнення таємниць магії через казкотерапевтична вправа «Створення світу». (матеріал - пластилін |
Четвер Арттерапевтичне заняття. Де живе Образа?
|
Ціль: --дати поняття, що людину можна образити не тільки кулаками, але і словами. --дати поняття про те, що кривдника потрібно вчитися прощати.
-сприяти відкритому прояву емоцій соціально-прийнятними способами |
1.Слухання 4-ої частини про почуття Образа «Казки про юного принца і чарівників- почуття». 2. Використання казкотерапії для усвідомлення емоцій в житті людей. |
П’ятниця Захист проекту «Я господар своїх почуттів» |
Ціль: -через казку дати зрозуміти, що кожна людина є господарем своїх почуттів |
1. Казка про Короля і його слуг почуття |
Накопичуючи певні моменти проживання і фіксації на якому-небудь почутті, дитина зможе створити свій власний «емоційний фонд, з допомогою якого вона зможе орієнтуватися у власних почуттях і емоціях. Використання проекту є бажанням психолога і педагогів занурити школярів у творчу роботу на пошук методів отримання позитивних емоцій через різноманітну творчість, коли створене щось твоїми руками приносить задоволення, зберігається як готовий результат.
При цьому розвиваються ресурсні можливості дітей, приховані передумови до творчої діяльності, що дає їм багато нових можливостей відчути себе творцем і особистістю, по-іншому сприймати оточуючих, розуміти що люди - просто різні, з більшою активністю включатися в колективну творчу діяльність з іншими дітьми і дорослими, що сприяє розвитку комунікативних здібностей, а так само розвиваються і психічні процеси (пам'ять, увага, мислення і уява). Що в цілому призводить до розвитку гармонійної особистості.
У творчій обстановці діти розкриваються, набагато сміливіше реалізують свої мрії і бажання, переносячи їх на різні ігрові та творчі види діяльності такі як, «пісочні казки», малювання рідким кольоровим тістом або малювання карти казкової країни. Вони вчаться слухати і оцінювати свою творчість і творчість інших, вчаться робити зауваження в доброзичливій формі.
Формуючи повноцінну особистість необхідно прагнути до створення атмосфери радості, подиву, цікавості і бажання пізнати щось нове, забезпечити право дітей на фантазію, виражену в різних формах діяльності.
Казка про Короля та його слуг-почуття
Ми хочемо розповісти про те, що не далеко-далеко, а зовсім близько до нас, є чарівна країна. Вона знаходиться всередині нас. Мудреці називають її Внутрішнім Світом. Править цією країною – Король. У нього є безліч слуг-почуттів. У кожного почуття є своє місце проживання в королівстві.
У чарівному королівстві були високі, стрімкі, холодні скелі, в яких мешкав слуга на ім'я Злість. Біля підніжжя скель протікала чиста гірська річка, в якій мешкав слуга на ім'я Інтерес. Неподалік від річки був темний, дрімучий ліс, в якому ховався слуга Страх. В лісі було грузьке, в'язке болото. Це було місце проживання Образи. А перед замком короля розкинулася яскрава квіткова галявина, на якій жила Радість. Кожен слуга приходив до свого Короля на першу його вимогу, і панували в чарівній країні мир і спокій. Але ось одного разу король забув про свого головного радника на ім'я Міра і всі слуги посварилися.
Я – Злість важливіше всіх на світі,
Адже можуть злитися дорослі, і діти.
Від злості червоніє обличчя у людей
Красивим буває тільки лиходій.
Я – Інтерес і я Король,
Я граю головну роль,
Все починається з мене,
І найрозумніший це – Я.
Я змушую всіх боятися,
І ніколи не розслаблятися,
Я – Страх і цим я пишаюся,
І всім боязким людям в дуже нагоді стану.
А без мене ніхто не проживе.
Образа Вас завжди підстереже,
Хоч на скривджених і возять воду,
Але знаю краще всіх людську Я породу.
Я – Радість, я потрібніше всіх,
Веселощі людям я несу і дзвінкий сміх.
Я Хочу увійти в кожен дім
Адже від мене стає тепліше в ньому.
Довго сперечалися слуги, хто головніший, і в королівстві наступив хаос, розбрат і морок. І король згадав про свого головного радника на ім'я Міра і покликав його на допомогу.
-Мій мудрий радник, допоможи мені, я не можу впоратися зі своїми слугами-почуттями. Я здійснюю неправильні вчинки і не розумію, як мені вибратися з цієї ситуації.
-Ти забув про мене – свого головного помічника і твої слуги-почуття перестали володіти дивною чарівною якістю – МІРОЮ, завдяки якій, кожен слуга знав, коли йому необхідно приходити до тебе, а коли вчасно йти.
-Допоможи мені, будь ласка.
- Добре, я допоможу тобі. Запроси всі свої почуття на Велику раду. Ось вам посудина з Любов'ю, випийте з нього і тоді ваші серця наповняться любов'ю. І Ви відчуєте, як у внутрішній казковій країні панує любов.
Злість – Так. Я тепер розумію, що зможу допомагати своєму королю не битися, ображати когось, сварити його з друзями, а буду додавати йому сили для боротьби з ворогом, допомагати швидко карати кривдників. Але тепер я вже не перестараюсь, буду пам'ятати про Міру.
Страх - Я, Ваша Величність, не буду змушувати вас боятися, боятися постійно, без міри, а буду допомагати вам бути чуйним, обережним у небезпечних ситуаціях і буду вас вчасно попереджати про них.
Образа - А я не буду бурхливо реагувати на дурні думки і розмови і тихо сидіти плакати в куточку, а буду охороняти Вашу гідність, і запобігати негідні розмови і вчинки.
Інтерес – Я не буду пхати носа в чужі справи, не буду цікавим, а буду допомагати вам ставати допитливим і вивчати різні науки.
Радість – Я не буду змушувати вас радіти, коли іншим погано, а буду дарувати вам гарний настрій, коли це буде необхідно.
Король – Спасибі тобі, мій мудрий радник. Я зрозумів, що всі слуги-почуття важливі. Кожна людина може бути королем своїх почуттів. Покладіть руку на серце, друзі і повторюйте за мною:
-Моє серце наповнене любов'ю!
-Я завжди буду пам'ятати про почуття міри!
-Я буду піклуватися про себе та близьких людей!
-Я буду допомагати створювати гарний настрій!
-Я маю сили на звершення добрих справ!
-Я вмію прощати тих, хто образив!
-У моїй душі мир і щастя!
-Я король своїх почуттів!