МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ПОЛТАВСЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
Регіональний центр професійно-технічної освіти № 1
М. Кременчук
Викладач спеціальних дисциплін Балим Катерина Миколаївна
Предмет Технологія приготування їжі з основам товарознавства
Педагогічний стаж 7 років
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
НАЗВА РОБОТИ:
Формування фахових компетенцій для професійної діяльності учнів
Коротка анотація: Дана методична розробка вмішує досвід викладача спеціальних дисциплін по проведенню уроку комплексного застосування знань, творчості та креативності викладача. Запропоновані на уроці технології спрямовані на самовираження кожного учня, з використанням інтерактивних технологій, формуванням ділових якостей, розвиток професійної компетентності. Поєднує індивідуальну самостійну роботу з груповою, створює проблемні ситуації на уроці і дає можливість учням самостійно вирішити ці питань.
м. Кременчук
2020 р.
Розглянуто
на засіданні методичної
комісії
Протокол № ___ від _______________р.
Голова МК С.М.Курочка
МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА
Формування фахових компетенцій для професійної діяльності учнів
Тема уроку:
«Асортимент, обробка, технологія приготування макаронних виробів»
Викладач спеціальних дисциплін Балим К.М.
м. Кременчук
2020 р.
План методичної розробки
Суть інтерактивного навчання у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної взаємодії всіх учнів. Це співнавчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці), де і учень у вчитель є рівноправними суб’єктами навчання. Слово «інтерактив» прийшло до нас від слова «interact», де «inter»- взаємний і «act» – діяти. Таким чином, інтерактивний – здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну, передбачувану мету – створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність.
Використання QR- кодів на уроках. Як це працює?
Сучасні учні практично не уявляють життя без смартфона. Адже з його використанням сучасними підлітками здійснюються більшість повсякденних дій: спілкування у соціальних мережах, переглядання фільмів, розваги, пошук потрібної інформації, прослуховування музики тощо. Тому залучення технологій з використанням мобільного телефону на уроках додатково заохотить школярів до вивчення вашого предмету!
Створення відео разом з учням.
Насамперед, відео дає можливість сприймати інформацію кількома каналами: візуальним та аудіальним. Оскільки це активізує різні ділянки кори головного мозку та сприяє утворенню більшої кількості нейронних зв’язків, матеріал засвоюється ефективніше. Отже, набагато краще учні сприймуть ролик із поясненням теореми Піфагора, ніж розділ у підручнику про це.
Ще одна перевага відеозаписів – можливість повертатися в різні моменти викладу та повторювати незрозумілу чи забуту інформацію. Розповідаючи про відгуки своїх кузенів про його перші відео, відзначив, що, на відміну від “живого пояснення”, у відео вони можуть “ставити на паузу та повтор свого кузена”.
На звичайному уроці учень має піднімати руку та перепитувати вчителя. Натомість, переглядаючи відео, він може ставити на паузу, відмотувати, знову і знову слухати певний відрізок зі зручною для себе швидкістю.
Якщо частина інформації занадто нудна чи вже відома учню, він може переходити до інших частин. Це дозволяє не тільки уникати непотрібних повторів та економити час, але й самостійно обирати обсяг матеріалу відповідно до наявного рівня знань.
Основною формою організації навчальної діяльності практично у всіх країнах світу є сьогодні класно-урочна система. Будучи прогресивною протягом чотирьох століть поспіль, сьогодні, в умовах науково-технічного прогресу, вона перестала задовольняти потреби суспільства в освіті і потребує вдосконалення. Причиною цього стало як закономірне і неминуче зростання обсягу загальноосвітніх знань, що підлягають обов’язковому засвоєнню, так і зміна вимог суспільства до освіти. Критика класно-урочної системи найчастіше пов’язана з пасивністю учнів на уроках та відсутністю інтересу до навчання, зниженням якості знань, перевантаженням дітей домашніми завданнями й уроками, з тим, що навчальні заняття шкідливо впливають на здоров’я школярів.
Процес реформування освіти в Україні, який мав би усунути вади шкільної практики, насправді часто зводиться до спроб введення нового змісту в рамки старої системи. Адже проблеми радянської системи освіти, що була орієнтована значною мірою на інформативні цілі, автоматично переносяться на сучасний розвиток школи. Вносяться зміни в навчальні плани та програми, збільшується число років навчання в початкових чи старших класах тощо, проте ці заходи істотно не впливають на якість навчання. Як і раніше, в центрі цих перетворень залишається питання «що вивчати».
Такий підхід уже вичерпаний самою практикою розвитку освіти. Адже обсяг знань не може зростати до безкінечності. Все гострішою стає проблема вдосконалення форм організації процесу навчання, знаходження відповіді на запитання «як навчати як створити умови для розвитку та самореалізації особистості в процесі навчання». Як, залишаючись в рамках класно-урочної системи, підвищити ефективність навчального процесу, досягти високого інтелектуального розвитку учнів, забезпечити оволодіння ними навичками саморозвитку особистості. Значною мірою цього можна досягти, використовуючи сучасні інноваційні технології, зокрема технології інтерактивного навчання, перетворюючи, таким чином, традиційний у інтерактивний.
ПРЕДМЕТ. Технологія приготування їжі з основами товарознавства
ТЕМА УРОКУ. Асортимент, обробка, технологія приготування макаронних виробів
Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок формування та розвитку компетентностей
ДИДАКТИЧНЕ ТА МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ УРОКУ. Роздатковий матеріал, завдання для груп, технологічні картки, схеми, калькуляційні картки; підручники В.С.Доцяк «Українська кухня», Л.Я.Старовойт «Кулінарія», використання QR- кодів, порівняльні таблиці, відеоматеріал, тематична презентація, мультимедійний проектор.
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ’ЯЗКИ. Організація виробництва та обслуговування, устаткування підприємств харчування, охорона праці, санітарія та гігієна, географія.
ХІД УРОКУ
1.Органіаційний етап.
Взаємне вітання.
Перевірка наявності учнів в класі.
Перевірка готовності уваги учнів до уроку.
- Добрий день.
2. Актуалізація й корекція опорних знань учнів.
План
(викладач)
Перш ніж приступити до розгляду питань ми повинні з вами з’ясувати деякі загальні питання.
Технологія «Мікрофон»
Що належить до бобових виробів?
Очікувана відповідь : До бобових належить горох, зелений горошок висушений, квасоля, сочевиця, боби, соя.
Які лікувальні властивості має квасоля?
Очікувана відповідь: Співвідношення солей натрію і калію сприяє виведенню з організму рідини, при захворюваннях серцево-судинної системи і нирок.
Як перебирають і промивають бобові перед варінням?
Очікувана відповідь: Видаляють домішки, пошкоджені зерна і промивають 2-3 рази теплою водою, потім замочують у холодній воді на 5-8 год, крім гороху лущеного.)
4. Як зберігають бобові вироби?
Очікувана відповідь: Зберігають у складі для сухих продуктів, з природним освітленням і доброю вентиляцією при t (+12С) і вологістю повітря(60-70%)
5. Які страви можна приготувати із бобових виробів?
Очікувана відповідь: Горох або нут з салом, квасоля протерта, горохове пюре, гороховий суп.
Гра Хто найспритніший
Перед вами на презентації знаходяться зразки бобових виробів. Я буду показувати зразок, а ви по черзі піднімаєте руку і називаєте назву виробу, та його використання (квасоля різна кольорова , біла, маш, сочевиця кольорова, нут, горох цілий та половинками, горошок зелений висушений, соя, боби.)
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Історія появи макаронних виробів
Про історію макаронних виробів. (з презентацією)
(учень) Макарони винайшли настільки давно, що встановити точний час і місце зараз неможливо. Можна з упевненістю говорити, що вони були відомі ще в IV тисячолітті до нашої ери. У єгипетських гробницях знаходили зображення людей, які займалися виготовленням локшини. Її залишки, покладені для довгої дороги в Царство мертвих, віднайшли у саркофагах археологи.
(учень) Культуру виготовлення макаронних виробів по світу поширили римляни. Як відомо, Рим був величезним містом і проблема збереження продуктів стояла там вкрай гостро. Випечений хліб довго зберігати було не можна, і тоді винайшли галети, які зберігали свої властивості протягом тривалого часу. Багатії робили яєчну сиру пасту, яка тут же вживалася в їжу – з нею готували м'ясо, рибу або овочі.
(учень) У XVI столітті в Італії навіть почали утворювати асоціації виробників макаронів зі своїми правилами і статутами. Причому у різних містах виробників макаронів називали по-різному У п'ятнадцятому столітті в Болоньї винайшли тортелліні (tortellini) – макарони, зроблені у формі бутонів троянди і начинені шпинатом і сиром рікотта.
(учень) А ось у сучасному вигляді макарони прийшли до нас зі сходу, овіяні низкою різноманітних легенд та оповідок. Цікаво, що у Японії і досі на Новий рік пропонують гостям тонкі і дуже довгі макарони. Вони символізують довголіття – у кого макаронина довше, той і буде найщасливішим у прийдешньому році.
Стимулювання навчальної діяльності
Макарони, або паста, як їх називають зараз, услід за італійцями в усьому світі, давно і повсюди стали одним найпопулярнішим продуктом. Що ще цікавого можна розповісти про макаронні вироби? А зараз уважнопогляньте на презентацію «Макаронні вироби для фарширування», це каннеллоні – (макарони трубочки, довжиною 10 см) лазан’я - (великі і дуже широкі макаронні вироби) конкільони – (велика мушля), фарфалле – фігурні бантики. Пригадайте, чи бачили ви ці вироби, чи готували з них страви?
5. Вивчення нового матеріалу
Макаронні вироби – це концентроване ( висушене до 13% вологості) тісто з пшеничного борошна спеціального помелу і води із збагачувачами і без них. Для виробництва макаронних виробів використовують макаронне борошно двох сортів: вищого ( крупка) 1-го ( напівкрупка). Іноді використовують хлібопекарське борошно вищого і 1-го сортів. Під час виробництва макаронних виробів використовують збагачувачі (молоко, яйця, томат, тощо) вітаміни В1, В2, РР, соки фруктів та овочів, фруктові пасти.
Страви з макаронних виробів
Макаронні вироби варять двома способами.
І спосіб (зливний). Макарони, локшину, вермішель кладуть у киплячу підсолену воду (на 1 кг макаронних виробів 5-6 л води і 50 г солі), варять, періодично помішуючи, до готовності. Чим більше співвідношення води і макаронних виробів, тим швидше закипає вода після засипання макаронів, тим вищою буде якість готового виробу. Тривалість варіння макаронних виробів залежить від їхнього виду. Макарони варять 20-30 хв, локшину — 20-25, вермішель — 12-15 хв.
♦Не залишайте у воді зварені макаронні вироби: вони розкиснуть.
Відварені макаронні вироби відкидають на сито або друшляк і промивають гарячою водою, перекладають у посуд, заправляють розтопленим жиром (для поливання страви перед подаванням), перемішують дерев’яною кописткою, щоб вони не склеїлись і не утворились грудочки.
Під час варіння макаронні вироби збільшуються в об’ємі у 2-3 рази за рахунок поглинання води крохмалем, що клейстеризується. Таке збільшення називається привар і становить 150 %. Відвари з макаронних виробів використовують для приготування перших страв і соусів.
Макарони відварені подають як самостійну страву з жиром, овочами, кисломолочним сиром, квасолею і підсмаженою з томатним пюре цибулею, маком, грибами. їх використовують як гарнір до страв з м’яса і риби. Вони погано поєднуються із стравами з гуски і качки.
(учень) Спагеті з вершково-грибним соусом.
(учень) Спагеті з тунцем, оливками та томатами.
(учень) Паста Карбонара.
(викладач)
Вимоги до якості страв і гарнірів з макаронних виробів. Відварні макаронні вироби легко відокремлюються один від одного, зберігають форму, запечені можуть бути з’єднані між собою. Колір відварних макаронів білий, запечених — золотистий. Смак і запах властиві макаронним виробам без запаху затхлості.
Страви з макаронних виробів реалізують протягом 2 год після їх приготування
6. Закріплення нового матеріалу
Інтерактивна технологія «Мозковий штурм»
Викладач
1. Як підготувати макаронні вироби перед варінням? Макаронні вироби перед варінням перебирають, видаляють сторонні домішки. Довгі вироби розламують на частини до 10 см завдовжки. Дрібні просіюють .
2. Якими способами варять макаронні вироби ? Макаронні вироби варять двома способами:
1 спосіб – зливний; 2 спосіб – незливний
3. Як зварити макаронні вироби І способом ? Макаронні вироби кладуть у киплячу підсолену воду (на 1 кг макаронних виробів 5-6 л води і 50 г солі), варять, періодично помішуючи, до готовності. Відварені макаронні вироби відкидають на сито або друшляк і промивають гарячою водою, перекладають у посуд, заправляють розтопленим жиром (для поливання страви перед подаванням), перемішують дерев'яною кописткою, щоб вони не склеїлись і не утворились грудочки.
4. Як впливає співвідношення макаронних виробів і води на якість готового виробу ? Чому ? Чим більше співвідношення води і макаронних виробів, тим швидше закипає вода після засипання макаронів, тим вищою буде якість
готового виробу.
5. Від чого залежить тривалість варіння макаронних виробів ? Тривалість варіння макаронних виробів залежить від їхнього виду.
6. Яка тривалість варіння макаронних виробів? Макарони варять 20-30 хв. локшину – 20-25, вермішель – 12-15 хв.
7. Чому не можна залишати у воді зварені макаронні вироби ? Вони розкиснуть.
8. Якою водою промивають готові макарони ? Гарячою кип’яченою водою.
9. Для чого використовують відвари з макаронних виробів ? Для приготування перших страв і соусів.
10. Як зварити макарони ІІ способом? У киплячу підсолену воду (на 1 кг –2,2–3 л води і 30 г солі) засипають макаронні вироби і варять до загусання, помішуючи. Наприкінці варіння додають жир, закривають кришкою, доварюють на слабкому вогні так само
11. Як використовують макаронні вироби зварені ІІ способом ? Таким способом варять макаронні вироби, які потім використовують для приготування запечених страв.
Створене відео на тему «Правила охорони праці та техніка безпеки при варінні макаронних виробів»
При роботі в цехах необхідно дотримуватись наступних правил:
1.ЗАГАЛЬНІ ВИМОГИ БЕЗПЕКИ
- дотримуйтесь особистої чистоти, чистоти одягу, взуття та інших засобів захисту;
- утримуйте в чистоті технологічне обладнаня;
- замінюйте спецодяг при його забрудненні;
- відпочивайте, вживайте їжу у спеціально відведених для цього місцях;
2.ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ
3.ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС РОБОТИ
А). Виконуйте тільки доручену роботу.
- не відволікайтеся від своїх прямих обов’язків;
- не обпирйтеся і не сідайте на обладнання;
- не торкайтеся до оголених і погано ізольованих проводів;
- не користуйтеся розбитими вимикачами, розетками.
- при роботі з ножем тримате ніж лезом від себе;
- встановлювати наплитний посуд на електроплиту і знімати їх повинні два робітники, використовуючи для цього спеціальні рукавиці або сухий рушник;
4.ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІСЛЯ ЗАКІНЧЕННЯ РОБОТИ
Кожен учень промовляє початок речення, обов’язковий для всіх ( «Найбільш важливе, що я почерпнув з уроку, це…»), і завершує особистим міркуванням.
7. Підбиття підсумків уроку
8. Повідомлення домашнього завдання
Рекомендації щодо подальшого використання даної методичної розробки
Підсумовуючи, можна зробити наступні висновки:
6. ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА
Інтернет джерела
https://qr9.me/free-qr-code-generator.php?lang=uk
http://qrcodes.com.ua/generation-links/
https://matematuka.wordpress.com/інтерактивний-урок-особливий-тип-у/
Додаток 1
Знайти відповідність
Трубчасті |
Соломка (до 4 мм) |
Особливі (4,1—5,5 мм) |
Звичайні (5,6—7 мм) |
Любительські (більше 7 мм) |
Вермішель |
Павутина (не більше 0,8 мм), |
Тонка (не більше 1, 2 мм), Вермішель |
Звичайна (не більше 1,5 мм) |
Любительська (не більше 3 мм). |
Стрічкоподібні вироби |
локшина довгою (20 см, одинарна або подвійна гнута) |
локшина короткою (не менше 1,5 см) шириною від 3 до 10 мм. |
Фігурні вироби |
Фігурні вироби випускають різноманітних форм і розмірів |
Прізвище ім’я____________________________
Група __________
Знайти відповідність
Трубчасті |
|
Соломка |
(4,1—5,5 мм) |
Особливі |
(до 4 мм) |
Звичайні |
(більше 7 мм) |
Любительські |
(5,6—7 мм) |
Вермішель |
|
Павутина |
(не більше 1, 2 мм) |
Тонка |
(не більше 0,8 мм) |
Звичайна |
(не більше 3 мм) |
Любительська |
(не більше 1,5 мм) |
Стрічкоподібні вироби |
|
локшина довгою |
(не менше 1,5 см) шириною від 3 до 10 мм. |
локшина короткою |
випускають різноманітних форм і розмірів |
Фігурні вироби |
|
Фігурні вироби |
(20 см, одинарна або подвійна гнута) |
Прізвище ім’я____________________________
Група __________
Знайти відповідність
Трубчасті |
|
Соломка |
(4,1—5,5 мм) |
Особливі |
(до 4 мм) |
Звичайні |
(більше 7 мм) |
Любительські |
(5,6—7 мм) |
Вермішель |
|
Павутина |
(не більше 1, 2 мм) |
Тонка |
(не більше 0,8 мм) |
Звичайна |
(не більше 3 мм) |
Любительська |
(не більше 1,5 мм) |
Стрічкоподібні вироби |
|
локшина довгою |
(не менше 1,5 см) шириною від 3 до 10 мм. |
локшина короткою |
випускають різноманітних форм і розмірів |
Фігурні вироби |
|
Фігурні вироби |
(20 см, одинарна або подвійна гнута) |
Прізвище ім’я____________________________
Група __________
Знайти відповідність
Трубчасті |
|
Соломка |
(4,1—5,5 мм) |
Особливі |
(до 4 мм) |
Звичайні |
(більше 7 мм) |
Любительські |
(5,6—7 мм) |
Вермішель |
|
Павутина |
(не більше 1, 2 мм) |
Тонка |
(не більше 0,8 мм) |
Звичайна |
(не більше 3 мм) |
Любительська |
(не більше 1,5 мм) |
Стрічкоподібні вироби |
|
локшина довгою |
(не менше 1,5 см) шириною від 3 до 10 мм. |
локшина короткою |
випускають різноманітних форм і розмірів |
Фігурні вироби |
|
Фігурні вироби |
(20 см, одинарна або подвійна гнута) |
Додаток 2
Роздатковій матеріал
Макаронні вироби варять двома способами.
1 спосіб (зливний). Макарони, локшину, вермішель кладуть у киплячу підсолену воду (на 1 кг макаронних виробів 5-6 л води і 50 г солі), варять, періодично помішуючи, до готовності. Тривалість варіння макаронних виробів залежить від їхнього виду. Макарони варять 20-30 хв, локшину — 20-25, вермішель — 12-15 хв.
Відварені макаронні вироби відкидають на сито промивають гарячою водою, перекладають у посуд, заправляють розтопленим, перемішують дерев’яною кописткою, щоб вони не склеїлись і не утворились грудочки.
Таке збільшення називається привар і становить 150 %. Відвари з макаронних виробів використовують для приготування перших страв і соусів.
Варіння макаронних виробів
Каннеллоні - це…
Лазання – це …