Проектний урок "Не зривай первоцвітів!"

Про матеріал
Мета проекту. Створювати умови для формування природознавчих компетентностей: вміння характеризувати ознаки весни в живій і неживій природі, вміння розпізнавати ранньоквітучі рослини своєї місцевості, стимулювати до збереження первоцвітів. Спонукати пошуку інформації не тільки в підручнику, а в інших джерелах знань. Викликати позитивні емоції від краси природи навесні. Залучати батьків до сумісного вирішення проектних завдань. Сприяти розвитку індивідуальних творчих здібностей, інтересу учнів до знань, вміння застосовувати набуті навички на практиці, вміння співпрацювати, вміння презентувати творче завдання. Виховувати ціннісне ставлення до природи, до рідного краю, екологічну культуру, віру в свої можливості.
Перегляд файлу

НЕ ЗРИВАЙ ПЕРВОЦВІТІВ!

Проектний урок з природознавства в 2 класі

Паспорт проекту

Актуальність. Одного весняного дня люди здивуються: немає на ринку жодного букетика лісових весняних квітів. Підуть до лісу і там немає жодної квіточки. А де ж поділися первоцвіти? А вони зникли. Вам подобається така перспектива? Ні? Тому давайте разом дбати про збереження і примноження перших вісників весни.

Вид проекту за домінуючою діяльністю. Інформаційно-ознайомлювальний, творчий.

Ключове питання. Чому не можна зривати первоцвіти?

Мета проекту. Створювати умови для формування природознавчих компетентностей: вміння характеризувати ознаки весни в живій і неживій природі, вміння розпізнавати ранньоквітучі рослини своєї місцевості, стимулювати до збереження первоцвітів. Спонукати пошуку інформації не тільки в підручнику, а в інших джерелах знань. Викликати позитивні емоції від краси природи навесні. Залучати  батьків до сумісного вирішення проектних завдань. Сприяти розвитку індивідуальних творчих здібностей, інтересу учнів до знань, вміння застосовувати набуті навички на практиці, вміння співпрацювати, вміння презентувати творче завдання. Виховувати ціннісне ставлення до природи, до рідного краю, екологічну культуру, віру в свої можливості.

Очікувані результати.

Уміння використовувати комп’ютер, науково-пізнавальну літературу для пошуку і обробки інформації.

Стимулювати самостійність учнів, продуктивне мислення.

Розвиток активної, успішної, творчої особистості.

Виявлення  ціннісного ставлення до природи, прагнення внести власний внесок у її збереження.

Навчальні предмети.

Природознавство. Пошук інформації в різних джерелах знань. Пропозиції щодо охорони первоцвітів.

Літературне читання. Складання та інсценізація казки про весняні квіти.

Українська мова. Комунікативні здібності, культура спілкування.

Трудове навчання. Вироби своїми руками «Весняні квіти».

Образотворче мистецтво. Плакати «Не зривай первоцвіти!»

Тривалість: середньої тривалості.

Керівник проекту. Вчитель початкових класів Т.І.Слівчук

Обладнання: малюнки, фотоматеріали, мультимедійні засоби, презентація «Первоцвіти України», фотоматеріали, повідомлення про первоцвіти, казка-п'єса «Спокусливі квіти»; квіти, зроблені своїми руками.

Етапи навчального проекту

І етап. Організація проекту.

Учні обговорюють задум, пропонують власні ідеї.

ІІ етап. Планування проектної діяльності.

Формування груп для проведення дослідження.

Учні класу об’єднуються в творчі групи за бажанням:

 «Художники», «Екологи», «Актори».

Форми представлення продукту проектної діяльності:

Група 1  «Художники» – намалювати малюнки на тему «Не зривай нас, будь ласка!»

Група 2 « Екологи» – знайти цікаві повідомлення про первоцвіти своєї місцевості.

Група  3  «Актори» – виконати ролі у п’єсі «Спокусливі квіти».

ІІІ етап. Реалізація проектної діяльності.

Напередодні реалізації проекту було проведено екскурсію «Ліс навесні» до місцевого лісу з метою отримання позитивних емоцій від весняної краси, з метою спостережень за ознаками весни в живій і неживій природі.

1.Складання учнями плану роботи над проектом.

2. Розподіл обов’язків між членами групи.

3. Самостійна робота творчих груп по виконанню завдань. Допомога батьків, вчителя, бібліотекаря.

4. Підготовка звіту про виконану роботу.

ІVетап. Презентація проекту; оцінювання проекту і власної діяльності у ньому (самооцінка).

1. Звіт творчих груп.

2.Оцінювання проектної діяльності. Самооцінювання.

3. Висновки.

4. Подарунок гостям.

Хід уроку

І. Організаційний момент.  Створення позитивного настрою

Добрий день!

Всіх гостей ми в нас вітаємо,

Подивіться, що ми знаємо.

Я всміхаюсь квіточці:

– Хай вона росте!

Я всміхаюсь сонечку:

– Здрастуй, золоте!

Я всміхаюсь дощику:

– Лийся. Мов з відра!

Друзям усміхаюся,

Зичу їм добра! (Діти дарують один одному і вчителю посмішку.)

  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

ІІ. Фенологічні спостереження

Доповідь синоптика

  •    А зараз про погоду.
  •    Сьогодні - …(назва дня, тижня, дата)
  •    Стан неба - ….
  •    Температура повітря…
  •    Опади…
  •    Погода сьогодні сприятлива. Отже, всім бажаю гарного настрою, цікавих знань і відкриттів.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку. Мотивація до роботи

  •    Яка пора року розпочалася?
  •    Які ознаки весни ви знаєте?
  •    А за що ви любите весну?

Технологія «Незакінчене речення».

«Я люблю весну, тому що …»

– Отже, всі люблять перші весняні квіти. Що може статися, якщо кожного року зривати їх у великі букети? Вони поступово зникнуть. Нам така перспектива не сподобалася. Тому ми разом подумали і сьогодні запропонуємо ідеї щодо збереження і примноження первоцвітів.

Технологія «Гілка часу»

  •    Протягом останнього тижня ми працювали над проектом «Не зривай первоцвітів».
  •    Спочатку ми всі разом обговорили задум, запропонували ідеї. Потім діти об'єдналися в творчі групи за бажанням, щоб виконати певні завдання.
  •                   До яких джерел ви зверталися при підготовці (Інтернет, довідники, художня література, підручники)?
  •    До кого  зверталися за допомогою? (Бібліотекар, батьки, вчителі)

ІІІ. Робота над темою уроку. Звіт творчих груп

  1. Звіт групи «Актори» – інсценівка спокусливі квіти

Дійові особи. Турист, Лісник, Підсніжники, Весна, Квіти

Лісник.

Тихіше. Послухайте! У весняному лісі щось сталося!

Весна

Яка краса! І сонечко, і квіти!

Чудово жити і красі радіти!

Люблю я землю отаку

У барвистому вінку!

Квіти (по черзі)

  1. Погляньте, квітоньки, весна прийшла!
  2. Тепло і радість принесла!
  3. І ми всі проросли й чарівно зацвіли!

Весна

Вам, первоцвітам, мороз не страшний,

Крізь сніг пробивається ваша родина…

Тихіше,послухайте, йде вже сюди

Байдужа і хитра людина.

Турист

Я – браконьєр, я – хуліган,

Рогатку маю і наган.

В птахів я стріляю,

Всіх звірів налякаю!

Ти дивися – чудеса,

Серед снігу, серед льоду

Вилізла така краса!

От так диво, от так диво!

Мені сьогодні пощастило!

Ану, квіточки маленькі,

Йдіть мені до рук швиденько.

Віднесу вас на базар і отримаю навар,

Грошенят повні кишені!

Лісник

Постривай лишень, чекай.

Жодну квітку не чіпай!

Як посмів, тебе питаю,

Рвати цвіт, що розквітає?

Турист

Квіти ці ж бо –  лісові,

Чому рвати ви їх не дозволяєте мені?

Лісник

Не для тебе тут у лісі

Квітнуть квіти ці взялися.

Я не можу зрозуміти

Як таку красу губити?

Весна

Зупинись! Стривай! Не рви!

Квіти – це природи діти!

Красу навколо знищувать не треба,

Поглянь, вони звертаються до тебе!

Квіти (по черзі)

  1.               Ми квіти – первістки Весни,

Свої розкрили пелюстки.

  1.               Біленькі, жовті і блакитні,

Тоненькі, ніжні і тендітні.

  1.               Життя ви наше не губіть,

Не рвіть ви нас, не рвіть!

Турист

Ніколи я не думав, що квіти мають мову,

І як же це чудово почути їх розмову!

Ти прости мене, Весно,

І ти, квітонька ясна,

Я допоки жити буду,

Берегтиму квіти всюди!

Лісник

Квіти, діти, бережіть і ніколи їх не рвіть,

Бо чарівної краси не побачим я і ти.

Хай ростуть вони у лісі, в лузі,

Бо всі квіти – це наші друзі!

Памятаймо! Не ми потрібні природі….

Усі (разом). Природа потрібна нам!

  •    Що вам найбільше сподобалось в інсценівці?
  •    Про які квіти тут йшлося?
  •    Що таке первоцвіти?

2. Перегляд презентації «Первоцвіти України».

- А які весняні квіти є у нашому краї?

2. Звіт групи  « Екологи» – цікаві повідомлення про первоцвіти нашої місцевості.

1 учень

Підсніжник

Ці перші квіти — весняні усмішки рідної землі — користуються величезним попитом,  їх безжалісно виривають. У зв'язку з цим вже в багатьох місцевостях, де колись підсніжників було багато, вони зникли. Підсніжник потребує охорони, він занесений до Червоної книги. Цвіте у березні — квітні. Дуже цінна декоративна рослина. Цибулини отруйні.

 

Колись, дуже давно, сніг падав на землю, але він був безбарвний, і його ніхто ніколи не бачив. Захотів сніг, щоб і на нього люди дивились й щоб ним, як квітами, милувалися. Пішов сніг до червоної рути і попрохав її, щоб вона дала йому трохи свого кольору. А рута йому відповіла: «Я червона, і все навкруги буде червоним»,- і не дала йому свого кольору. Тоді пішов сніг до зеленої травички й нумо її прохати, щоб вона дала йому трохи свого кольору, але й травичка йому відмовила. Звертався він і до айстри, і до фіалки - і ніхто не допоміг снігу. Лише коли сніг звернувся до білого підсніжника, той дав йому трохи білого кольору. І відтоді, коли сходить сніг, з’являються підсніжники.   

 

2 учень

Проліска

  Проліска дволиста росте у листяних і мішаних лісах, по чагарниках. Зацвітає відразу після танення снігу. Цвіте у березні – квітні. Декоративна, медоносна і лікарська рослина. У народній медицині використовують цибулини проліски дволистої. Рослина отруйна.

Якщо побачите пролісок у лісі, не зривайте його. Він занесений в Червону книгу рідкісних рослин, що охороняються.  Найголовніше, суворо забороняється збирати її на продаж. А яка цікава назва – проліска – «про» - провісник нового,  «ліска» - розпускається в лісі.

Охороняйте ці блакитні очі неба!

 

3 учень.

 

 

 

Конвалія

Багаторічна трав’яниста рослина з родини лілійних. Листки овальної форми. Білі квітки, що нагадують дзвіночки. Квітки дуже запашні. Плід — соковита червона ягода. Цвіте рослина у травні-червні. Росте конвалія звичайна на помірно вологому грунті. Зустрічається в хвойних, листяних і мішаних лісах. Спробуйте завітати до лісу на початку червня. Якщо ніхто не зривав конвалії навесні, ви побачите маленькі ягідки, які утворилися замість квітів. З цих ягідок, згодом, дозріє насіння, яке сіється само собою. Щоб з цього насіння виросла квітуча конвалія, потрібно від шести  до восьми  років!!! Самі розумієте, яку невиправну помилку роблять ті, хто зриває квітучу конвалію. Тож, будь ласка,  не купуйте первоцвіт у продавців квітами та не зривайте його у власних цілях!

  •    Дякуємо «Екологам»! Ми дізналися багато про квіти нашого краю.
  •    Яке значення мають квіти?

Гра «Компліменти»

  •    Первоцвіти не тільки красиві, але дуже ніжні, тендітні і вразливі. Ставитися до них потрібно дуже обережно. Багато видів первоцвітів можуть зникнути назавжди. Тому вчені занесли їх до Червоної книги.
  •    А що таке Червона книга?
  •    Це сигнал небезпеки. Це заклик до всіх дорослих і дітей: допоможіть.

3.Звіт групи «Художники» – захист плакатів на тему «Не зривай нас, будь ласка!».  (Діти демонструють свої малюнки і декламують вірші-заклики)

1-учень

Поглянь на світ – це дивовижна казка,

А квіти – це, мабуть,душа землі.

У кожній з них струмить любов і ласка,

Вони – неначе діточки малі.

2-учень

Не нищіть квіти, не зривайте!

Нехай на них блищить роса!

Усе живе оберігайте,

Бо ж для людини ця краса.

- Дякуємо «Художникам»! Сподіваюсь, їхні малюнки закликали всіх берегти первоцвіти.

- Ми мусимо стати на захист первоцвітів. І кожен з вас повинен долучатися до важливої справи охорони рослин.

- Як це може зробити другокласник? Чи це у ваших силах. Насправді кожен з вас може дуже багато. А що саме. Про це ми напишемо, попрацювавши в групах. Завдання: вставити в подані речення пропущені слова і утворяться речення, в яких прозвучать ваші дії щодо збереження первоцвітів нашого краю.

1. Ми можемо, відпочиваючи на природі, не зривати і менше витоптувати трав'янисті рослини.

2. Ми можемо не купувати рідкісні первоцвіти у людей, які хочуть заробити, знищуючи рослини.

3. Ми можемо старанно погасити вогнище, коли йдемо з лісу.

4. Ми можемо дізнаватися більше про рідкісні та лікарські рослини, щоб піклуватися про них.

5. Ми можемо розповідати про охорону квітів друзям, братикам і сестричкам, дорослим.

6. Ми можемо вирости людьми, які будуть захищати природу.

V. Оцінювання вчителя. Самооцінка. Домашнє завдання.

Висловлення учнями оцінних суджень щодо завдань, виконаних однокласниками,  і власної діяльності у проекті.

VІ.  Підсумок уроку.

- Чи справдилися ваші очікування?

  1. Рефлексія. Підведемо підсумок за схемою:

                                                 дізнався…

Я                                                             навчився…                                       

                                                       зможу…

                                                         дякую…

 

  •    Пам’ятайте, зберігаючи квітам життя, ми прикрашаємо і зберігаємо своє! Бережіть неповторну українську природу!
  •    Наших гостей ми хочемо привітати першим днем весни і подарувати первоцвіти, але не зірвані в лісі, а виготовлені своїми руками.
  •    Бажаємо нашим гостям:

Від землі – щедрості,

Від сонця – тепла,

Від квіточки – ніжності,

Від хмаринки – легкості,

А від нас даруємо незабутні спогади.

 

 

docx
Додано
18 лютого 2019
Переглядів
2377
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку