Проектування сучасного уроку в моделі «Ротація станцій»
Чи можна провести хороший урок, використовуючи лише крейду і дошку? Звісно так, але навряд чи його можна буде назвати сучасним, і він навряд чи задовольнить інтереси всіх учнів. Змішане навчання дозволяє не тільки привнести технології в навчальний процес, а й врахувати індивідуальний темп учня, дати мотивацію, відстежити його особисті досягнення і швидко внести зміни до навчальної програми. Воно створює якісно нове середовище, в якому досвід і майстерність педагогів гармонійно і ефективно об'єднуються з IT і зростаючими потребами нашого суспільства. І хочеться нагадати слова письменника-фантаста Артура Кларка, який сказав: «Того вчителя, якого можна замінити машиною, треба замінити».
Змішане навчання - одна з найдивовижніших новацій за останні роки, це освітній підхід, який поєдує навчання за участю вчителя (обличчям до обличчя) з онлайн-навчанням і передбачає елементи самостійного контролю учнем шляху, часу, місця і темпу навчання, а також інтеграцію досвіду навчання з учителем і онлайн.
Навчання за участю вчителя є важливою частиною змішаного навчання. Учитель демонструє учням моделі мислення і поведінки, способи побудови
взаємин. Дітям потрібен тьютор, порадник, старший товариш.
Онлайн-середовище дає учням можливість (і обов'язок) самим контролювати темп, час, освітній маршрут і місце навчання і допомагає розвинути саморегуляцію, навички планування і контролю. І найголовніше: для багатьох здобувачів освіти онлайн-середовище виявляється першим і єдиним місцем свободи і відповідальності.
Ротація станцій - одна з найпопулярніших та часто використовуваних моделей змішаного навчання. Ось, як вона працює: клас поділяється на три групи за видами навчальної діяльності. Кожна група працює в своїй частині класу (станції): станція роботи з учителем, станція онлайн і станція проектної роботи. Протягом уроку групи переміщуються між станціями так, щоб побувати на кожній із них. Склад груп змінюється в залежності від педагогічної мети. Наприклад, одна група починає працювати під керівництвом учителя, друга група займається за комп’ютерами, третя розбивається на міні-групи і працює над груповим проектом. Розподіляти клас на групи можна за різними принципами, наприклад:
✓ готовність до уроку, що можна визначити за допомогою міні-опитування на початку уроку або онлайн-опитування, виконаного вдома;
✓ успішність виконання домашнього завдання або контрольної роботи;
✓ наявність прогалин в засвоєнні попередніх тем;
✓ наявність інтересу до теми уроку (потрібне проведення опитування);
✓ з урахуванням психологічних особливостей дитини (здоров’я, не завжди іде на контакт з певними учнями).
Мета станції «Учитель» - надати кожному учневі ефективний зворотній зв’язок. На цій станції в учителя з’являється можливість врахувати особливості групи дітей, з якими він працює, а також їх індивідуальні особливості за рахунок зменшення числа дітей в групі. Наприклад, якщо ви працюєте з групою «слабких» дітей, то можна приділити більше часу темі, яку вони не засвоїли, надати кожному учневі зворотній зв’язок з цієї теми і запропонувати індивідуальний план роботи над матеріалом.
Мета станції «Онлайн» - надати кожній дитині можливість розвинути навички самостійної роботи, особисту відповідальність, розвивати саморегуляцію і навчитися отримувати знання. На даній станції учні можуть познайомитися з новим матеріалом, перевірити свої знання і потренувати свої навички. Кількість електронних ресурсів повинна бути достатньою і різноманітною. Мені в цьому пощастило, в мене є комп’ютерний клас. Здобувачі освіти отримують доступ до матеріалів всієї теми і таким чином, з’являється можливість кожному учневі працювати в своєму темпі. На станції «Онлайн» зворотній зв’язок учні отримують з комп’ютера. Не зважаючи на те, що в учнів є список обов’язкових завдань, вони можуть вибирати свій шлях в онлайнсередовищі.
Перелік необхідних для виконання завдань обов’язковий, щоб сформувати необхідні навички. Це може бути загальний маршрут для кожного, а може бути індивідуальний маршрут для кожного здобувача освіти.
Мета станції «Група» - надати можливість застосувати знання і навички в нових, практичних ситуаціях, розвинути комунікативні компетенції і отримати зворотній зв’язок від однокласників. Як показує опит роботи, зворотній зв’язок від других учнів є одним із факторів росту предметних знань в учнів. На станції «Проєкт» можливі різні форми застосування знань і навичок:
✓ групові практико-орієнтовані завдання;
✓ невеликі дослідження;
✓ квести;
✓ міні-змагання та інше.
Щоб робота на цій станції була організована плідно, учитель повинен надати інструкцію для кожної групи (додаток 6, 7, 8)
Під час планування уроку за даною моделлю, необхідно спланувати час, який буде затрачений на кожний етап роботи. Рекомендується для роботи на станціях від 10 до 12 хвилин, на перехід зі станції на станцію – 1 хвилину. В своїй практиці використовую карту уроку (додаток 9). Карту необхідно наповнити змістом. Учитель заздалегідь складає питання по темі, підбирає завдання (додаток 10). Різноманітність видів завдань (вікторина з вибором відповіді, виділення слів, розподіл по групах, класифікація, кросворд, ігри та вікторини тощо) робить процес навчання захоплюючим. Головне в інтерактивних завданнях - щоб учень навчився, а не отримав оцінку. Заключним етапом уроку в моделі «ротація станцій» завжди є рефлексія діяльності групи і всіх її учасників. Роль рефлексії в діяльності тьютора незамінна. Рефлексія є смисловим центром особистості і механізмом розвитку людини. Рефлексія може бути спрямована на мету і зміст навчання, на технології його втілення, на досягнуті результати, на характер і засоби комунікації, на стиль спілкування, на розподіл ролей у групі тощо. Як приклад уроку в моделі «Ротація станцій» пропоную урок математики в 6 класі «Множення раціональних чисел».
Посилання на Google Диск https://drive.google.com/drive/folders/1jqUoWDZ5IUvNIKi9XqaNAWv5h3Mmf6c?usp=sharing