Профілактична програма "Подорож у світ емоцій" для учнів 1-4 класів закладу освіти.

Про матеріал
Матеріал містить профілактичну програму, що використовується з метою корекції негативних емоцій у дітей молодшого шкільного віку. Рекомендується для впровадження практичним психологам, соціальним педагогам, учителям молодших класів, класним керівникам 1-4 класів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

Профілактична програма

«Подорож у світ емоцій»

для участі в конкурсі

 «Нові технології у новій школі»

 

 

 

 

 

 

 

 

Автор програми:

 Рижкова Л.Є.,

практичний психолог та

соціальний педагог

 Ніжинської ЗОШ I-III ступенів №7

 

 

 

Однією з актуальних проблем сьогодення в загальноосвітніх закладах є агресивна поведінка учнів молодшого шкільного віку. На жаль, цьому питанню не приділяється достатньої уваги в психологічній та педагогічній літературі, проте воно є надзвичайно важливим і потребує свого розв'язання. Адже саме в цей віковий період закладаються основні стереотипи поведінки. Розуміння механізму формування агресивних дій у дітей початкових класів допомагає не тільки пояснити причини такої поведінки, а й знайти засоби педагогічного та психологічного впливу на дитину, з'ясувати основні напрями корекції та профілактики агресивних проявів у школярів.

Особливо важливим вивчення агресивності є в молодшому віці, коли ця риса перебуває в стадії свого становлення та коли ще можна прийняти своєчасні профілактичні міри. Агресивні прояви зустрічаються в більшості дітей, однак у деяких це стає стійкою характеристикою особистості. У підсумку в дитини виникають труднощі із самореалізацією, спілкуванням із оточуючими людьми. Дитина створює багато проблем не тільки навколишнім, але й самій собі. Незріла дитяча психіка не в змозі перебороти фруструючі впливи без грамотної допомоги дорослого. Учителеві молодших класів, психологові й батькам необхідно знати й ураховувати особливості прояву агресії у дітей для того, щоб вчасно корегувати й запобігати деструктивним проявам.

Актуальність теми безперечна, оскільки число молодших школярів з такою поведінкою нестримно зростає.

Тому з метою розвитку навичок конструктивної взаємодії та послаблення агресивних реакцій серед молодших школярів пропонуємо профілактичну програму, яка може впроваджуватися в межах «години психолога» в класі або зі спеціально відібраною групою дітей, схильних до агресивної поведінки.

Проблемою профілактики дитячої агресії займалися Захаров А.І,

Сафін В.Ф., Бреслав Г.Є, Бютнер К, Лоренц К, Паренс Г., Фурманов І.А, Румянцева Т.Г, Лютова Д.Г, Моніна Г.Б., М. Андреева. У науково-методичній літературі не існує чіткого визначення поняття «дитяча агресивність». Частіше за все під цим терміном розуміють такий негативний емоційний стан дитини, коли вона навмисне намагається причинити шкоду іншому, образити, вдарити, обізвати, за допомогою прояву сили отримати те, що хоче в даний момент.

Причинами такої поведінки найчастіше може бути несформованість моральних норм, довільності та усвідомленості поведінки, особливості спілкування в сім’ї, безконтрольний перегляд телебачення та перевантаження психіки дитини агресивними комп’ютерними іграми. Тому важливу роль у визначенні шляхів профілактики агресивної поведінки є визначення чинників, які впливають на виникнення таких негативних емоційних станів у дітей.

Мета програми: попередження проявів агресивної поведінки в молодшому шкільному віці, підвищення рівня поінформованості учнів з проблеми, ознайомлення з методами контролю власних емоцій та уміння стримуватися в різних ситуаціях.

Згідно з метою були визначені основні завдання в реалізації програми:

  1.        Розкрити поняття агресивної поведінки.
  2.        Проаналізувати можливі причини агресивної поведінки в молодшому шкільному віці.
  3.        Попередити прояви агресії серед учнів 1-4 класів.
  4.        Навчити школярів прийомам та основним методам керування власними негативними емоціями. 

Дана профілактична програма  розрахована на 7 занять тривалістю 45 хвилин з учнями 1-4 класів загальноосвітньої школи.

План проведення та структура занять:

Заняття №1

1.Вправа «Знайомство» (10 хв.)

2.Вправа «Емоції казкових героїв» (7 хв.)

3.Перегляд мультфільму «Злість: карати чи помилувати» (10 хв)

4.Вправа-руханка «Цифри» (3 хв.)

5.Казка «Жан і Гнів» (7 хв.)

6.Вправа «Рекомендації» (7 хв.)

7.Вправа-гра «Побажання» (3 хв.)

Заняття №2

1.Гра «Жили-були» (5 хв.)

2.Вправа «Квітка настрою» (10 хв.)

3.Вправа «Розпізнай емоцію» (10 хв.)

4.Вправа «Продовжи речення» (10 хв.)

5.Вправа «Кулачок» (5 хв.)

6.Вправа «Побажання» (5 хв.)

Заняття №3

  1.               Вправа «Привітання» (5 хв.)
  2.               Гра «Я радію, коли…» (10 хв.)
  3.               Вправа «Намалювати образ» (10 хв.)
  4.               Вправа-релаксація «Послухаємо себе» (5 хв.)
  5.               Вправа «Способи підвищення настрою» (5 хв.)
  6.               Вправа «Побажання» (5 хв.)

Заняття №4

  1.               Вправа-руханка «Поміняйтеся місцями ті, хто…» (5 хв.)
  2.               Вправа «Склади конструктор» (10 хв.)
  3.               Вправа «Позитивний герой» (10 хв.)
  4.               Вправа «Що таке добре й що таке погано?» (10 хв.)
  5.               Проведення методики «Драбинка» (5 хв.)
  6.               Вправа «Єдине ціле» (5 хв.)

Заняття № 5

  1.               Вправа на знайомство «Добра тварина» (5 хв.)
  2.               Казка про доброго Петрика (5 хв.)
  3.               Методика «Кактус» (10 хв.)
  4.               Етюд «Сонячний зайчик» (5 хв.)
  5.               Вправа « Усмішка по колу» (5 хв.)

Заняття №6

  1.               Вправа «Наші емоції» (5 хв.)
  2.               Вправа «Розповіді за картками» (10 хв.)
  3.               Гра «Мій найщасливіший день» (10 хв.)
  4.               Емоційний етюд «Ліс» (5 хв.)
  5.               Вправа «Злість і радість» (5 хв.)
  6.               Казка «Сердите левеня» (10 хв.)
  7.               Вправа «Побажання» (5 хв.)

Заняття №7

  1.               Вправа «Людина» (10 хв.)
  2.               Вправа «Хлопчик-забіяка» (5 хв.)
  3.               Вправа «Конкурс художників» (10 хв.)
  4.               Вправа «Сердиті кульки» (10 хв.)
  5.               Вправа «Опануй себе» (5 хв.)
  6.               Вправа «Побажання» (5 хв.)

Для перевірки дієвості профілактичної програми були проведені діагностичні дослідження зі школярами з використанням наступних методик: Проективна методика «Кактус»

Мета: виявити рівень прояву агресивності серед учнів молодшого шкільного віку.

Методика «Драбинка»

Мета: визначити характер самооцінки кожного учня й рівня його домагань.

Перелік необхідних матеріалів та обладнання для реалізації програми.

Програма розрахована на застосування протягом 2-х місяців 1 раз на тиждень з учнями 6-9 років із метою профілактики агресивної поведінки в молодшому шкільному віці.

Після впровадження профілактичної програми «Подорож у світ емоцій» очікується зниження проявів агресивної поведінки в колективах учнів, розвиток навичок спілкування, толерантного ставлення до інших, уміння контролювати власні емоції та стримувати себе.

 

 

Програма «Подорож у світ емоцій»

ЗАНЯТТЯ №1

Мета: ознайомити школярів із основними видами емоцій, навчити розрізняти позитивні та негативні емоції, керувати ними та стримувати їх.

Обладнання: кольорові ілюстрації із зображеними казковими героями, запис мультфільму «Злість: карати чи помилувати», казка «Жан і Гнів», ватман для запису рекомендацій, не розфарбована квітка для кожного учня.

Психолог. Доброго дня, діти, звати мене Людмила Євгеніївна, сьогодні ми з вами розпочинаємо проводити особливі заняття, які будуть відрізнятися від усіх інших, ви зможете малювати, гратися й спілкуватися з однокласниками. А найголовніше те, що ви зможете поділитися один з одним своїми радощами, отримати поради й допомогу. Але перш за все, нам необхідно з вами познайомитися.

1.Вправа «Знайомство»

Мета: познайомитися, допомогти кожному учасникові ввійти до групи. Створити передумови для ефективної роботи, формування довіри, емоційного комфорту.

Час: 10 хв.

Хід проведення: Кожному із учасників пропонується вибрати собі ім’я, яким би він хотів, щоб його називали інші, та повідомити присутнім своє хобі.  

2.Вправа «Емоції казкових героїв»

Мета: розвиток уміння розпізнавати стани інших людей.

Час: 7 хв.

Хід проведення: Діти мають відгадати емоції, запропонованих казкових героїв, та пояснити, за якими ознаками вони так вирішили.

Рефлексія.

  1.               Чи сподобалася вам ця вправа?
  2.               Чи впливає такий емоційний стан на людину, яка проявляє такі емоції?
  3.               Чи шкодить це оточуючим?

Психолог. Ми щойно відгадували емоції за зовнішніми ознаками казкових героїв. Зовнішність радісної людини свідчить про те, що вона задоволена, у неї все добре, вона щаслива. Зовнішність того, хто гнівається свідчить про те, що людина кипить, вона незадоволена. Її обличчя червоніє, м’язи напружуються. У стані гніву, агресії людина часто не контролює себе.

3.Перегляд учнями навчального мультфільму «Злість: карати чи помилувати»

Мета: навчити молодших школярів керувати своїми емоціями, запам’ятовувати способи їх стримування.

Час: 10 хв.

Рефлексія.

  1. Про які емоції йшла мова у відео, що ви переглянули?
  2. Що необхідно зробити, якщо вас хтось образив, ви чомусь незадоволені, маєте поганий настрій?

Психолог. Будь-яку емоцію можна висловити за допомогою слів. А коли ти гніваєшся, то краще повідомити про свій стан оточуючим, а не ображати людину, яка знаходиться поруч із тобою.

4.Вправа – руханка «Цифри»

Мета: провести рухливу вправу з учнями, відпочити після виконання попередніх завдань.

Час: 3 хв.

Хід проведення: Психолог пропонує учням написати в повітрі цифри від 1 до 10 різними частинами тіла: 1- головою, 2- підборіддям, 3- правим плечем, 4- лівим плечем, 5- правою рукою, 6- лівою рукою, 7- правим коліном, 8- лівим коліном, 9- правою ногою, 10- лівою ногою.

5.Казка «Жан і гнів»

Мета: навчити учнів розрізняти негативні емоції, зрозуміти, що хороші вчинки дозволяють мати багато друзів.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Психолог зачитує казку учням.

Рефлексія.

  • Яким був Жан на початку казки?
  • Чому з ним не хотіли дружити інші? 
  • Що допомогло хлопчикові позбавитись гніву?
  • Чому тебе вчить ця казка?

6.Вправа «Рекомендації»

Мета: пояснити дітям, як правильно себе поводити в стані роздратування та гніву.

Час: 5 хв.

Хід проведення: На ватмані написані рекомендації для школярів, психолог зачитує їх, а діти обговорюють.

  1.               Якщо ти роздратований, незадоволений - повинен розказати комусь про свої почуття.
  2.               Немає нічого поганого в тому, щоб сказати: «Я злий», «Я розсердився» та  пояснити причину свого гніву.
  3.               Не виміщуй власні почуття на менших чи слабших за себе.
  4.               Якщо винен - умій зізнатися й вибачитись.
  5.               Запропонуй помиритися.

7.Вправа «Побажання»

Мета: підведення підсумків заняття, навчитись бажати щось хороше один одному в групі.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Учні продовжують по черзі фразу «Я бажаю тобі…»

ЗАНЯТТЯ №2

Мета: зниження емоційного напруження у дітей.

Обладнання: не розфарбована квітка для кожного учасника, картки із зображенням емоцій, білі аркуші формату А4 для учасників, кольорові олівці, будь-яка мяка іграшка для вправи.

1.Гра «Жили-були…»

Мета: допомогти учасникам краще пізнати один одного, дізнатися про інтереси однокласників.

Час: 5 хв.

Хід проведення: психолог пропонує учням продовжити фразу «жили-були» й назвати будь-яку частину тіла дитини, яка гарно щось робить на її думку. Наприклад, «жили-були» ручки, які уміють гарно малювати, писати, ліпити…, ніжки, які уміють гарно танцювати, ходити, рухатись і т.д.

2. Вправа «Квітка настрою»

Мета: зняти напруження дітей, визначити їх емоційний стан у даний момент.

Час: 10 хв.

Хід проведення: Розфарбуйте пелюстки квіточки тими кольорами, які відповідають вашому настрою зараз.

3.Вправа «Розпізнай емоцію»

Мета: допомогти учням навчитися розпізнавати різні емоції, зображені на картках.

Час: 10 хв.

Хід проведення: Обрати будь-яку картку та пояснити, яку емоцію проявляє людина, зображена на ній, потім сказати, як це зрозуміли.

4. Вправа «Продовж речення»

Мета: розвиток уміння здатності дитини до аналізу та рефлексії власних переживань.

Час: 10 хв.

Хід проведення: Дітям пропонується продовжити речення про те, що вони зазвичай відчувають: «Мене часто засмучує…», «Більше всього я боюся…», «Я злюсь, коли…», «Удома я зазвичай…», «У школі я…», «Коли я

агресивний, то я…».

5. Вправа «Кулачок»

Мета: сприяння усвідомленню ефективних форм поведінки, зміщенню негативних емоцій, сприяння м’язовій релаксації.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Потрібно дитині дати в руку якусь дрібну іграшку чи цукерку та запропонувати стиснути кулачок міцно-міцно. Нехай вона потримає кулачок стиснутим, а коли розкриє його, рука розслабиться, на долоні буде гарна іграшка.

6. Вправа «Побажання»

Мета: підведення підсумків заняття, навчитись бажати щось хороше один одному в групі.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Учні продовжують по черзі фразу «Я бажаю тобі…»

ЗАНЯТТЯ №3

Мета:розвиток у дітей навичок рефлексії, навчити учнів технікам релаксації та саморегуляції.

Обладнання: фотографії із зображенням облич дітей, кольорові олівці, аркуші формату А4 для кожного учасника.

1.Вправа «Привітання»

Мета:налаштувати учнів на цікаву та корисну роботу на занятті.

Час:5 хв.

Хід проведення: Із  різноманіття фотографій, де зображені діти з різними емоціями, учні вибирають фото із настроєм, схожим на свій.

Можна розповісти про свій вибір – чому саме це фото, що сталося приємне чи неприємне.

2. Гра «Я радію, коли…»

Мета: навчити учнів розрізняти свій емоційний стан.

Час: 10 хв.

Хід проведення: Зараз я назву по імені одного з вас, кину йому м’ячик і попрошу відповісти: “Коли ти радієш?», «Коли ти ображаєшся?»

Кожен повинен зловити м’ячик і продовжити фразу “Я радію, коли…», «Я ображаюся, коли…»

3.Вправа «Намалювати  образ».

Мета:навчитися відображати негативні емоції та «виливати» їх на аркуш паперу, запамятати необхідні вправи для позбавлення від негативних емоцій.

Час: 10 хв.

Хід проведення:Згадайте ситуацію, в якій відчували почуття образи, і намалюйте її.

Рефлексія. Кожен учень розповідає, що він намалював та що хотів би зробити зі своєю образою.

4.Вправа-релаксація «Послухаємо себе»

Мета: розвиток здатності до релаксації, уміння слухати себе й визначати свій настрій.

Час: 5 хв.

Хід проведення: учням пропонується зробити тишу та прислухатися до свого організму. 

5.Вправа «Кулька»

Мета: навчити учнів відчувати рівень підвищення емоційного напруження в собі.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Уявіть повітряну кульку, яку ви надуваєте, стежте за тим, як вона збільшується з кожним подихом повітря. Уявіть, як ваші негативні емоції зростають, і якщо вчасно не зупинитися, то кулька лусне.

Тому ми повільно зупиняємось – і здуваємо нашу кульку.

6.Вправа «Способи підвищення настрою».

Мета: навчитися способам підвищення власного настрою.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Учням пропонується обговорити, як можна підвищити собі самому настрій, намагатися придумати якомога більше таких способів обговорення. Наприклад, посміхнутися в дзеркало, спробувати розсміятися, згадати про що-небудь хороше, зробити добру справу іншому, намалювати картинку.

7.Вправа «Побажання»

Мета: підведення підсумків заняття, навчитись бажати щось хороше один одному в групі.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Учні продовжують по черзі фразу «Я бажаю тобі…»

ЗАНЯТТЯ №4

Мета: згуртувати учнівський колектив, сформувати вміння працювати в команді, розвинути навички емпатії, діагностика самооцінки учнів та рівня взаємовідносин у колективі.

Обладнання: конструктор «Лего», клубок ниток для вправи, кольорові олівці, набір аркушів А4 для кожного учасника.

1.Вправа-руханка «Поміняйтеся місцями ті, хто…»

Мета: навчити учнів працювати в команді, злагоджено виконувати дії, запропоновані психологом.

Час:5 хв.

Хід проведення: учасники уважно слухають команду психолога й рухаються відповідно до названих ситуацій.

2.Вправа «Склади конструктор»

Мета: 10 хв.

Хід проведення:

Дітям пропонується разом зібрати якусь фігуру з деталей конструктора «Лего». Під час гри дорослий допомагає школярам розв’язувати конфлікти, що виникають, та запобігати їм.

3.Гра  «Позитивний герой».

Мета: згуртування колективу, набуття впевненості в собі.

Час: 10 хв.

Хід проведення: Один із учасників групи виходить із кімнати. Інші характеризують його, висловлюють свою думку про нього, причому тільки в позитивному плані. Психолог записує всі висловлювання. Потім запрошують того, хто виходив, та зачитують усі висловлювання. Його завдання – відгадати, хто про нього сказав ту чи іншу фразу.

4. Вправа  «Що таке добре і що таке погано?»

Мета: навчитись глибше аналізувати себе й бачити свої позитивні й негативні сторони.

Час: 10 хв.

Хід проведення: Керівник пропонує учасникам групи згадати й записати у зошитах відомі їм позитивні й негативні якості. Після цього порівняти, яких у них більше,підкреслити ті, від яких необхідно позбутися.

5. Проведення методики "Сходинки".

Мета: визначити х­ар­а­ктер с­ам­ооц­і­нки к­о­жн­ого у­чня й р­і­вень його домагань.

Хід проведення: Ди­в­ля­чись на зра­зок, під­го­то­в­ле­ний вчителем  на до­ш­ці чи на окре­мо­му ли­с­ті, ді­ти ма­лю­ють у своє­му зошиті дві драбинки, що скла­да­ють­ся з п'я­ти схо­ди­нок. Пі­с­ля цьо­го вчитель по­яс­нює суть за­вдан­ня. Він го­во­рить: "Уявіть со­бі, що всіх дітей ва­шо­го кла­су роз­са­ди­ли на схо­ди­н­ки дра­би­н­ки, до­три­му­ю­чись од­нієї умо­ви. На пе­р­шу схо­ди­н­ку дра­би­н­ки по­са­ди­ли тих дітей, яких люблять і поважають у кла­сі і вдома. На дру­гій схо­ди­н­ці роз­мі­с­ти­ли­ся діти, яких теж люблять, але іно­ді можуть насварити.

І так да­лі. Як ви ду­ма­є­те, які діти ви­яв­лять­ся на остан­ній, ни­ж­ній схо­ди­н­ці? А те­пер, будь ла­с­ка, по­ду­май­те й на­ма­люй­те схе­ма­ти­ч­но се­бе на тій схо­ди­н­ці, на якій по­-ва­шо­му по­са­ди­ли б вас. А на дру­гій драбинці на­ма­люй­те се­бе на тій схо­ди­н­ці, на якій ви б хо­ті­ли си­ді­ти, тоб­то як би ви хо­ті­ли, щоб до вас ставилися".

6.Вправа «Єдине ціле»

Мета: підвести підсумки роботи на занятті, сказати один одному приємні слова.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Діти стоять у колі, передають клубок ниток один одному, при цьому говорять приємні слова.

ЗАНЯТТЯ №5

Мета: створення атмосфери довіри, зняття емоційного напруження, підвищення самооцінки.

Обладнання: казка про доброго Петрика, набір аркушів А4 для кожного учня, кольорові олівці.

1.Вправа «Добра тварина».

Мета: зняття напруження, формування згуртованості дітей.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Станьте, будь ласка, у коло й візьміться за руки. Ми одна велика добра тварина. Давайте послухаємо, як вона дихає. А тепер подихаємо разом. На вдих робимо крок уперед, на видих – назад. Вдих – два кроки вперед, видих – два кроки назад. Так дихає тварина, так чітко й рівно б’ється її велике добре серце. Стук – крок вперед, стук – крок назад. Ми  всі беремо стук серця цієї тваринки собі.

2.Казка про доброго Петрика.

Мета: пояснити учням правильні способи взаємодії з іншими, навчити дружити з однолітками без прояву агресивної поведінки.

Час: 10 хв.

Хід проведення: Психолог зачитує казку школярам.

3.Вправа «Мій портрет в променях сонця»

Мета:навчити учнів бачити свої позитивні й негативні риси характеру.

Час: 10 хв.

Хід вправи: на аркушах паперу, що лежать у вас на партах, намалюйте сонце, у середині якого напишіть своє імя, на променях – риси характеру, які можете визначити в собі. 

4.Методика «Кактус»

Мета: вивчити рівень схильності учнів до агресивної поведінки.

Час: 10 хв.  

Хід проведення: На аркуші паперу намалюй кактус – таким, яким ти його собі уявляєш.

Рефлексія.

1.Цей кактус домашній чи дикий?

2. Чи він сильно колеться?

3.Чи можна до нього доторкнутися?

4. Чи подобаються йому, коли за ним доглядають?

5. Кактус росте один чи поруч із якоюсь рослиною? Якщо росте поруч із сусідом, то яка це рослина?

6.  Коли кактус підросте, то як він зміниться (голки, обсяг, відростки)

5.Етюд «Сонячний зайчик».

Мета: навчити дітей способам релаксації під час прояву негативних емоцій.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Сонячний зайчик заглянув до вас у вічі. Заплющіть їх. Він побіг далі по обличчю. Ніжно погладьте його долонями: на чолі, на носику, на ротику, на щічках, на підборідді, пестіть його акуратно, щоб не сполохати… Він заліз у пазуху? Погладьте його і там. Він не бешкетник - він любить вас. А тепер помічникові треба йти далі. Візьміть його у долоньки, витягніть якомога далі вперед і вгору. Випустіть зайчика. Помахайте йому ручкою.

6.Вправа «Усмішка по колу»

Мета: подарувати один одному усмішку по колу та побажати на тиждень щось позитивне.

Час: 5 хв. 

Хід проведення: кожен учень «дарує» посмішку по колу для створення позитивного настрою у всіх учнів.

ЗАНЯТТЯ № 6

Мета: навчити розпізнавати емоційні стани інших людей, розвиток емпатії.

Обладнання: набір смаглів для визначення емоцій, набір карток «Креатив», набір піктограм «Злість» і «Радість», казка «Сердите левеня».

  1. Вправа «Наші емоції»

Мета: навчити учнів визначати свої емоції в певний момент.

Час: 5 хв.

Хід проведення:психолог пропонує учасникам підійти до дошки й обрати смайл відповідно до настрою, який є зараз.

  1.   Вправа «Розповіді за картками»

Мета: розвиток уміння розпізнавати стани інших людей.

Час: 10 хв.

Хід проведення: Ведучий показує дітям одну з фотографій, просить визначити, якими вони бувають найчастіше вдома та в класі. Потім запитує, чому вони так думають.

3 .Гра «Мій найщасливіший день»

Мета: зняти бар’єри спілкування, емоційну напругу дітей і створити почуття

 «захищеності» у групі.

Час: 10 хв.

Хід проведення: Дітям пропонується протягом 2-3 хвилин згадати й намалювати найщасливіший день у своєму житті. Психолог просить учнів

згадати свої почуття у цей день, чим вони займалися, пропонує поділитись своєю радістю з іншими дітьми.

4.Емоційний етюд «Ліс»

Мета: подолання емоційної скутості за допомогою тілесно-орієнтованих вправ.

Час: 5 хв.

Хід проведення: У нашому лісі ростуть берізка, ялинка, дуб, сосна, верба, квіточка, грибочок, ягідка, кущ. Виберіть рослину, яка вам подобається. За моєю командою ми з вами перетворюємося на ліс. Як реагує ваша рослинка на:

- тихий, ніжний вітерець;

- сильний холодний вітер;

- ураган;

- дрібний дощик;

- велику спеку;

- ласкаве сонечко; ніч; град; мороз.

5.Вправа «Злість і радість».

Мета: ознайомити з емоціями, навчити розрізняти емоційні стани.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Розгляд піктограм «злість». Порівняння її з піктограмами «радість».

Рефлексія.

- Коли вам буває весело?

- Чому буває сумно?

- Чому люди зляться?

- На що схожа злість?

- На що схожа радість?

- Яка злість на смак?

- Якого кольору може бути злість?

6.Читання та обговорення казки «Сердите левеня»

Мета: продемонструвати учням наслідки агресивної поведінки серед друзів та однокласників.

Час: 10 хв.

Хід проведення: психолог зачитує казку учням.

Рефлексія.

1. Чому вчить нас ця казка?

2. Які емоції заважали головному герою знайти друзів та добре з ними спілкуватися?

7.Вправа «Побажання»

Мета: підвищення підсумків заняття, навчитись бажати чогось хорошого як

одному з групи, так і до всіх членів групи.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Учні продовжують по черзі фразу «Я бажаю тобі…»

ЗАНЯТТЯ №7

 Мета: закріпити вміння розпізнавати емоційні стани інших людей, закріплювати навички ауто релаксації, узагальнення і закріплення отриманих знань.

Обладнання: набір аркушів для виготовлення людини, кульки для надування, колорові олівці та аркуші А4.

1. Вправа «Людина»

Мета: навчити учнів взаємодіяти в команді, цікавитися інтересами один одного.

Час: 10 хв.

Хід проведення: Учням пропонується виготовити людину з паперу, без ножиць, тільки за допомогою рук. Потім написати своє хобі, улюблений предмет та урок.

Рефлексія.

1.Чи помітили ви, що у вас, однокласників, багато спільного між собою? Що саме? Давайте з’ясуємо.

2.Усі ви також багато чим і відрізняєтесь один від одного. Це свідчить про те, що ви всі різні. Тому потрібно цінувати кожного, толерантно ставитись до інших.

2. Вправа «Хлопчик - забіяка»

Мета: формування позитивних рис характеру, хороших стосунків з однолітками.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Хлопчик Андрій не робив хороших справ, а тільки погані. Але коли він зустрів чарівника, той дозволив йому виконати три бажання.

Рефлексія.

- Як ви думаєте, які три бажання дозволив чарівник виконати хлопчику. 

2.Вправа «Конкурс художників»

Мета: змінити стереотипне сприймання агресивних персонажів казок та фільмів.

Час: 10 хв.

Хід проведення: Заздалегідь підготувати чорно-білі малюнки якого-небудь казкового агресивного персонажа, дітям пропонується домалювати до них добрі деталі: пухнастий хвостик, яскравий капелюшок, гарні іграшки.

Рефлексія.

1. Діти стають у коло і розповідають, що вони робили на занятті

та що сподобалося. Прощаються з найкращими побажаннями на день.

3.Вправа «Сердиті кульки»

Мета: спостереження за надуванням кульок. Запропонувати дитині уявити, що кулька – це сердита людина. Поміркувати:

Час: 10 хв.

Хід проведення:

- Що трапиться, коли кулька переповниться повітрям?

- Що трапляється з людиною, яку переповнюють почуття?

- Що відбудеться, якщо ми випустимо трохи повітря з кульки?

- Чи кулька ціла, не вибухнула, нікого не налякала?

- Якщо людина стримає себе, заспокоїться, це буде краще ніж образа іншої людини?

4.Вправа «Опануй себе»

Мета: вироблення навичок послаблення негативних емоцій.

Час: 5 хв.

Хід проведення: Психолог розповідає учням способи уміння опанувати себе в стані роздратування, агресії та гніву. Як тільки ти відчуваєш, що затурбувався, хочеться когось ударити, щось кинути, є дуже простий спосіб довести собі свою силу: обхопити долонями лікті й сильно притиснути руки до грудей – це поза витриманої людини.

5.Вправа «Побажання»

 Мета: підвести підсумки  заняття, навчитись бажати чогось хорошого як

 одному з групи, так і  всім однокласникам.

Час: 5 хв.

Хід проведення: До побачення, діти! Мені було дуже приємно з

вами спілкуватися і від занять я отримала задоволення. Але пам’ятайте, що після закінчення наших занять, ваша робота над собою не завершується.

І пам’ятайте, що якщо кому-небудь із вас буде важко справлятися зі своїми негативними станами, то ви завжди можете прийти в кабінет психолога за допомогою чи порадою.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література:

  1.               Іванова В.В. Причини та форми агресивної поведінки підлітків / Практична психологія та соціальна робота. – №5. – 2000. – С. 14-16.
  2.               Немов Р.С. Психология: В 3-х кн. Кн. 3.: Экспериментальная педагогическая психология и психодиагностика. – 2-е изд. – М.: Просвещение, ВЛАДОС, 1995. – 512 с.
  3.               Дитяча практична психологія : Підручник/ під ред. Проф.. Г.Д. Марцинковської – М.: Гардаріки, 2000 – 255с.
  4.               Левітов Н.Д. „ Психічний стан агресії ”// Вопр. Психології. 1972, № 6. С. 168 – 172.
  5.               Рогов Е.И. Настольная книга практического психолога в образовании: Учебное пособие. -М.: ВЛАДОС, 1996г. -529с.
  6.               Мухина B.C. Детская психология: [Учеб. Для пед. ин-тов] / Под ред. Л.А.Венгера - М.: Просвещение, 1985г.
  7.               Дитяча агресивність. Форми роботи: Круглий стіл // Початкова освіта. – 2001. – №5. – С. 9.
  8.               Л. Лящук Програма курсу корекційних занять зі зниженням агресії у дітей // Психолог. – 2008 р. № 30-32.
  9.               Бовть О.Б. Профілактична робота з попередження агресивності дітей молодшого шкільного віку //Практична психологія і соціальна

     робота. – 1998. - № 1-9.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Ткаченко Надежда
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ахинько Яна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
31 березня 2019
Переглядів
4633
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку