Профорієнтаційне тренінгове заняття для учнів 10-11 класів "Вибір професії"

Про матеріал
Профорієнтаційне тренінгове заняття для учнів 10-11 класів "Вибір професії". Вибір професії – одне з найбільш відповідальних рішень, які приймає людина у житті.Що більше професій відомо учням, то ширший вони маєте вибір.
Перегляд файлу

Друзья, берегите минуту и час

Любого из школьных дней!

Пусть станет профессором каждый из вас

В профессии нужной своей.

    (М. Раскатов.)  

Форма: тренінгове заняття

Назва: «На шляху вибору професії»

Мета: формувати в учнів відповідального ставлення до вибору професії; актуалізувати знання підліт­ків про професії; створити умови для прояву творчого й інтелектуального потенціалу учнів; розширити знання  учнів про світ професій.

Обладнання: Компьютер, плакат і  презентація «Алфавіт професій», зображення мішечка, відео «Кем мне стать - формула хочу-могу-надо», «Які професії будуть необхідними в майбутньому?», «Многообразие мира рабочих профессий», «Я в рабочие пошел», плакат очікувань («Хмара очікувань», «Хмара реалізованих сподівань»), стікери-повітряні кульки.

Тривалість: 90 хв

Хід заняття:

Вправа «Знайомство»

Мета: Формування в групі довірчих відносин, пробудження інтересу до теми професійного самовизначення.

Час проведення: 15-30 хв..

Хід вправи:  Кожен з учасників по колу повинен продовжити фразу: «Я (ім’я), у дитинстві я хотів бути ...»

 

Прийняття правил роботи в групі.

Щобнаше спілкування було ефективним, воно повинно підкорятися деяким правилам:

- «Тут і зараз». Головне, не те, що відбувалося «там і тоді», а те, що відбувається «тут і тепер». Головне для нас, що людина бачить, відчуває «тут і зараз» по відношенню до себе, до інших.

- Принцип емоційної відкритості. Ми повинні бути один з одним відверті і відкриті. Це не означає, що кожен зобов'язаний викладати всі свої таємниці. Важливо тільки одне: якщо учасник відчуває, думає, переживає «тут і зараз», то йому треба про це сказати, висловити свої почуття так, щоб вони стали надбанням групи.

- Правило «Я – висловлювань». Це означає, що потрібно говорити від свого імені: «Я відчуваю… Мені здається… Я думаю ... », а не від авторитетної особи або з точки зору якихось норм і законів. Потрібно уникати висловлювань типу: «Ми всі відчуваємо ...» або «Існує думка ...».

- Правило поваги до мовця. Коли висловлюється хтось із членів групи, всі його повинні уважно слухати, даючи людині можливість висловити те, що він хоче. Ми не перебиваємо і мовчимо до тих пір, поки він не закінчить говорити.

І лише після цього ми задаємо свої питання.

- Правило конфіденційності. Не можна розповідати про те, що роблять і що відбувається в групі, стороннім людям. Про себе, про свій досвід, словах, переживаннях - будь ласка».

 

Повідомлення теми і мети тренінгового заняття

Яке слово з латині дослівно перекладається як «оголошую своєю справою»? (profession – професія)

Ким ти будеш? Ще малими на це запитання відповідають: “Бізнесменом“, ”Юристом“, ”Президентом“. Зараз же, коли тобі вже … надцять років, ти, очевидно, відчув, як важко відповісти на таке, здавалося б просте запитання однозначно.

Вибір професії для кожної молодої людини - це вибір свого місця в житті, подальшого шляху навчання і праці.

Вибір професії – одне з найбільш відповідальних рішень, які приймає людина у житті. Звичайно можна перервати навчання, якщо на третьому курсі інституту ти зрозумієш, що це справа не твоя, а можна через декілька років залишити роботу, яка не подобається. Однак час буде втрачено, та й розчарування  неминуче … Вибір професії, як і будь-який вибір –це прийняття рішення при великій кількості альтернативних варіантів та необхідності  враховувати різноманітні фактори. Є такий вираз: «Щастя-це коли ранком  хочеться йти на роботу, а після роботи –додому».

 

 

   Вправа «Очікування» (5 хв)

Мета: виявити, що чекають від тренінгового заняття учасники

Хід вправи: Кожен з учасників на стікері-повятряній кулі записує свої очікування від тренінгового заняття і, зачитуючи, прикріплює його на «Хмару очікувань».

 

        Вправа «Алфавіт професій» (5-7 хв.)

Обладнання: плакат і презентація «Алфавіт професій»

Що більше професій нам відомо, то ширший ви маєте вибір. Скільки професій можете назвати ви? Наш наступний конкурс дозволить з'ясувати це. Ви одержите аркуш, на якому даються пер­ші букви назв професій. Ви повинні спробу­вати за 3хв написати якнайбільше професій, що починаються на ці букви. (Учасники одер­жують аркуш з алфавітом, написаним у стовпчик, щоб діти могли продовжити кожен рядок, написавши назви професій).

 

Вправа «Формула вибору професії»

Чи знаєте ви, як правильно обрати професію. Корисно знати, що існує загальноприйнята формула вибору професії:

ХОЧУ- бажання, інтереси, нахили особистості.

МОЖУ- знання, здібності, психологічні особливості, стан здоров'я.

ТРЕБА- попит на обрану професію на ринку праці. 

Перегляд відео 'КЕМ МНЕ СТАТЬ' - Формула 'хочу-могу-надо'

Поміркуйте, як цю формулу ви можете застосувати  до себе?»

 

ХОЧУ  І  МОЖУ (вимоги)

Типи професій Усі професії, стосовно предмета праці, підрозділяються (по класифікації професора Е.А. Климова) на 5 типів, кожен з яких у свою чергу, підрозділяється на підтипи в залежності від мети, знаряддя й умов праці:

1. «Людина – Техніка» (три підтипи):

1. Створення, монтаж, складання технічних пристроїв (монтаж конструкцій, інженер-конструктор).

2. Експлуатація технічних засобів (крановик, токар, швачка-мотористка).

3.Ремонт технічних пристроїв (слюсар-ремонтник, електромонтер з ремонту електроустаткування).

Вимоги. Просторова уява, технічне мислення, необхідність володіння комплексом рухових звичок, сенсомоторной координацією.

 

2. «Людина – Людина» (п'ять підтипів):

1. Медичне обслуговування (лікар, фельдшер, медсестра, санітарка).

2. Виховання і навчання (вихователь, учитель, викладач, майстер виробничого навчання, спортивний тренер, дефектолог).

3. Побутове обслуговування (продавець, провідник, офіціант, стюардеса).

4. Інформаційне обслуговування (бібліотекар, екскурсовод, лектор, телефоністка).

5. Захист суспільства і. держави (юрист, слідчий, дільничний інспектор).

Вимоги. Протягом усього робочого часу спілкуватися з людьми і при цьому зберігати витримку, спокій, доброзичливість. Уміння налагоджувати контакти з людьми, чуйність до інших людей.

 

3.«Людина – Природа» (три підтипи):

1. Вивчення, дослідження, аналіз стану й умов життя рослин і тварин (мікробіолог, гідробіолог, агрохімік).

2. Відхід за рослинами і тваринами (лісник, городник, пташник, зоотехнік, садівник).

3. Профілактика захворювань рас геній і тварин, боротьба зі шкідниками і збудниками хвороб (лікар карантинної служби, агроном захисту рослин, ветеринар).

Вимоги. Готовність до роботи у важких погодних умовах. Динаміка розумових процесів. Результати професійної діяльності виявляються через досить тривалий час.

 

4.«Людина – Знакова система» (чотири підтипи):

1. Тексти на рідній і іноземній мовах (коректор, друкарка, деловод, техн.ічний редактор).

2. Цифри, формули, таблиці (програміст, оператор ЕОМ, економіст, касир).

3. Креслення, карти, схеми (кресляр, закрійник, копіювальник, штурман).

4. Звукові сигнали (радист, стенографіст, телефоніст).

Вимоги. Володіння посидючістю, терпінням, стійкою увагою, здатністю до тривалого зосередження уваги. Швидкість і точність рухів, схильність до турботи поодинці (без частих контактів з людьми).

5. «Людина – Художній образ» (три підтипи):

1. Створення, проектування, моделювання художніх творів (художник, скульптор, журналіст, модельєр, хореограф, композитор),

2. Відтворення, виготовлення різних виробів по ескізах, зразкам в одиничному екземплярі (ювелір, музичний актор, гравер, реставратор, столяр-червонодеревець, квіткар).

3. Відтворення, копіювання, розмноження художніх творів у масовому виробництві (живописець по порцеляні, шліфувальник каменю).

Вимога. Розвинутий художній смак, художні здібності, розуміння художніх ефектів, барвистість наочно-образних уявлень, багата уява, схильності до творчої діяльності, гнучкість мислення, підвищена чуттєвість при оцінці творів мистецтва.

 

МОЖУ

Аналіз результатів діагностування (Опитувальник|опитувач| професійних схильностей О. Йовайши (модифікація Г.В. Резапкіної)

Попередньо ви брали участь в тестуванні для виявлення схильності до певного виду діяльності. Давайте згадаємо, хто які має схильності:

1 - схильність до роботи з людьми. Професії, пов'язані з обслуговуванням (побутовим, медичним, довідково-інформаційним), управлінням, вихованням і навчанням. Люди, успішні|  в  професіях цієї групи,  повинні уміти і любити|кохати| спілкуватися, знаходити|находити| спільну мову з|із| різними людьми, розуміти їх настрій, наміри і особливості.

2 - схильність до дослідницької діяльності. Профес­ії, пов'язані з науковою роботою. Окрім|крім| хорошої|доброї| теоретичної| підготовки в певних галузях науки, людям, що займаються дослідницькою діяльністю, необхідні такі якості, як раціональність, незалежність і оригінальність думок, аналітичний склад розуму|глузду|. Як правило, їм більше подобається  роздумувати  про  проблему,  чим  займатися  її  реалізацією|.

3 - схильність до роботи на виробництві. Коло цих професій дуже широке: виробництво і обробка металу; збирання, монтаж приладів і механізмів; ремонт, наладка, обслуговування електронного і механічного обладнання; монтаж, ре­монт| будівель, конструкцій; обробка і використання різних матеріалів; управління транспортом. Професії цієї групи пред'являють підвищені вимоги до здоров'я людини, координації рухів,  уваги.

4 - схильність до естетичних видів діяльності. Професії творчого характеру, пов'язані з образотворчою, музичною|, літературно-художньою, акторсько-сценічною діяльністю. Людей творчих професій, крім наявності спеціальних здібностей (музичних, літературних, акторських|), відрізняє оригінальність мислення і незалежність характера, прагнення до досконалості.

5 - схильність до екстремальних видів діяльності. Професії, пов'язані із заняттями спортом, подорожами мандрівками, експедиційною роботою, охоронною і оперативно-розшуковою діяльністю, службою в армії. Всі вони пред'являють особливі вимоги до фізичної підготовки, здоров'я і морально-вольових якостей.

6 - схильність до планово-економічних видів діяльності. Професії, пов'язані з розрахунками і плануванням (бухгалтер|, економіст); діловодством, аналізом і перетворенням текстів (редактор, перекладач, лінгвіст); схематичним зображенням об'єктів (кресляр, топограф). Ці професії вимагають від людини зібраності і акуратності.

ТРЕБА

Вправа «Запитання до відомих людей»

Чи запитували Ви в себе, як обрати професію?

Якби ви запитали про це видатного педагога А.С.Макаренко, він сказав би, що вибір професії – велика справа. Головна складність – надто багато шляхів, надто широкі можливості. І тут важко прийняти правильне рішення – надати перевагу тій професії, яка найбільше відповідає вашим здібностям, покликанню, знанням, фізичним і психологічним можливостям, потребам нашого суспільства. Він казав: “Професію треба обирати ту, яка потрібна суспільству. Тоді й сам відчуєш задоволення, адже вибір твій у такому разі підказує почуття відповідальності перед суспільством, а не лише особисте бажання”.

Обговореня: Чи згодні ви з цією думкою?

 

 

Мозковий штурм «Які професії потрібні сьогодні на ринку праці?»

Обладнання: зображення мішечка

Хід вправи: Учасники висловлюють свою думку щодо затребуваних сьогодні професій. Найкращі варіанти записують на зображенні мішечка

 

Перегляд відео про актуальні професії на ринку праці

  1.      Перегляд відео «Новини: Робочі тенденції - на Черкащині констатують дефіцит робітничих професій» (2 хв.)

Як бачите, в Україні сьогодні затребуваними є робітничі професії.

А які професії будуть затребуваними в найближчому майбутньому?

  1.      Перегляд відео «Які професії будуть необхідними в майбутньому?» (3 хв)

І знову, за прогнозами спеціалістів, робітничі професії стануть ще більш затребуваними.

  1.      Перегляд відео «Многообразие мира рабочих профессий» (20 хв.)

Як бачимо, в світі існує безліч професій, з яких кожен обрати цікаву для себе.

 

Перегляд циклу відео «Я в рабочие пошел» (25 хв)

Мета: надати інформацію про основні робочі спеціальності

Обладнання: відео, комп’ютер

  1.      Оператор пульта управления в химпроизводстве. Я в рабочие пошел. Выпуск 1.
  2.      Электромонтер. Я в рабочие пошел. Выпуск 2.
  3.      Лаборант химанализа. Я в рабочие пошел. Выпуск 3.
  4.      Слесарь-ремонтник Я в рабочие пошел. Выпуск 4
  5.      Электромеханик. Я в рабочие пошел. Выпуск 5.
  6.      Аппаратчик. Я в рабочие пошел. Выпуск 6.
  7.      Машинист компрессорных установок. Я в рабочие пошел. Выпуск 7.
  8.      Машинист башенного крана. Я в рабочие пошел. Выпуск 8.
  9.      Токарь. Я в рабочие пошел. Выпуск 9.
  10. Машинист котлов. Я в рабочие пошел. Выпуск 10.
  11. Газоспасатель. Я в рабочие пошел. Выпуск 11.
  12. Электрогазосварщик. Я в рабочие пошел. Выпуск 12.

 

Перегляд і обговорення притчі «Усе в твоїх руках»

Колись давно у Китаї жив розумний але пихатий мандарин(знатний вельможа) . Цілий день він тільки і робив, що приміряв багате вбрання та вихвалявся перед підданими своїм розумом. Так минали дні за днями, роки за роками… Аж ось країну облетіла звістка, що неподалік оселився чернець, розумніший за самого мандарина.  Розлютився мандарин, почувши про це. Вирішив він оголосити поєдинок і відстояти свою славу нечесним способом: «Візьму я в руки метелика , сховаю його за спиною і запитує, що у мене в руках - живе  чи  мертве?  Якщо чернець скаже, що живе,я роздушу метелика , а якщо мертве - відпущу  його.» І ось настав день поєдинку . Чи мало людей зібралось у пишній залі, щоб побачити ці змагання най розумніших чоловіків. Мандарин сидів на високому троні, тримав зо спиною  метелика і з нетерпінням чекав ченця. Аж ось двері відчинилися , і до зали увійшов невисокий, худорлявий чоловік.  Він  підійшов, привітався і сказав, що готовий відповісти на будь яке запитання. Тоді мандарин мовив: «Скажи-но мені, що я тримаю в руках - живе чи мертве?» Мудрець усміхнувся і відповів: «Усе в твоїх руках!» Збентежений мандарин випустив метелика з рук, і той полетів, радісно тріпаючи крильцями.

Вправа «Політ кульок»

Наше заняття наближається до завершення. Час перевірити, чи реалізувались ваші очікування. Якщо так, перемістіть свій стікер на відповідну хмарку.

 

Ілля Герчиков казав: «щасливий той, хто зумів перетворити професію на хобі, а хобі на професію». Бажаю вам бути щасливими!

docx
Додано
15 лютого 2020
Переглядів
1946
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку