Систематичні заняття з дитиною художньою працею – запорука її всебічного розвитку та успішної підготовки до шкільного навчання.
Саме тому виникла необхідність створення програми гуртка з художнього конструювання для вихованців школи раннього розвитку дитини «Паперовий дивограй». Ця програма розрахована на розвиток творчої уяви, креативного мислення за допомогою дидактичних ігор, вправ та поглиблену роботу з різноманітними матеріалами, інструментами, способами та прийомами необхідними для роботи з папером, солоним тістом, природним та викидним матеріалами.
Програма побудована з урахуванням вікових особливостей та індивідуальних можливостей дошкільників, дотриманням принципів гуманізації та демократизації з урахуванням вимог нормативних документів, ураховано принцип наступності.
Мета програми:
формувати зацікавленість художньою працею, бажання створювати власними руками сувеніри, вироби, прикраси з різноманітного художнього матеріалу, користуючись різними техніками. Розвивати творчі здібності дітей, аналітичне мислення та дрібну моторику рук.
Програма занять першого року навчання розрахована на 36 годин (група працює один раз на тиждень) другого року навчання – на 72 години (група працює двічі на тиждень). На перших заняттях діти вчаться працювати з папером, знайомляться з його властивостями, виконують нескладні аплікаційні роботи з використанням геометричних фігур. В процесі початкових робіт формується цілеспрямованість, наполегливість, композиційні почуття симетрії, ритму, розвивається уява, загальне уявлення про предмет, самостійність у підборі різних деталей для сюжетних композицій.
Після засвоєння діти демонструють виготовлення роботи, що дає їм реальну можливість оцінити власну діяльність і вироби товаришів. Результати колективної праці надихають дітей на виконання нових робіт. Засвоївши програму першого року навчання діти отримують конкретні практичні навички і вміння роботи з папером.
Заняття першого року доцільно проводити з дітьми у формі гри-подорожі, створення проблемних ситуацій, дидактичних вправ та ігор.
Під час підведення підсумку керівник стимулює дітей до самостійного аналізу виконання роботи, вчить ділитися враженнями з приводу робіт товаришів, оптимістично націлює тих дітей, у яких роботи вийшло менш вдало, що спонукає до творчої наполегливої праці.
Програма другого року навчання складена з урахуванням того, що більшість дітей вже набула початкових знань і вмінь роботи з папером. У процесі занять вихованці поступово переходять від виготовлення простих виробів до більш складних. Діти засвоюють прийоми виготовлення напівоб’ємних та об’ємних іграшок, способи з’єднання деталей іграшки та її декоративного оздоблення. Виконання об’ємних іграшок дає уявлення про форму, конструкцію.
Велика увага на заняттях приділяється естетичному вихованню дітей, розвитку їх фантазії, художнього смаку, творчої уяви, вихованню доброти, взаємодопомоги, поваги.
Програма курсу включає відвідування виставок декоративно-вжиткового мистецтва, виставок творчих робіт вихованців. Приблизні назви виставок «Зима йде - свято несе», «Творчий вернісаж», «Мозаїка природи», «Ми творці», «Майстри-умільці».
Орієнтовний тематичний план
гуртка «Паперовий дивограй»
1 рік навчання
№ |
Теми програми |
Кількість годин |
||
всього |
теор. |
практ. |
||
1. |
Вступне заняття «Будьмо знайомі!» |
1 |
1 |
- |
2. |
Кольорове розмаїття. Аплікація. |
10 |
1 |
9 |
3. |
Весела мозаїка. |
8 |
1 |
7 |
4. |
Дивовижний орнамент. |
6 |
1 |
5 |
5. |
Подарунок власноруч. |
8 |
- |
8 |
6. |
Творчий вернісаж. |
2 |
- |
2 |
7. |
Заключне заняття. |
1 |
1 |
- |
Всього 36 годин |
Програма
Знайомство з правилами поведінки на заняттях. Показ зразків поробок та іграшок. Знайомство с матеріалами та інструментами. Прибирання робочих місць в кінці заняття.
Властивості паперу. Прийоми роботи з ним (складання, згинання, скручування, обрив тощо). Основні поняття про аплікацію, послідовність аплікаційних робіт. Прийоми способом відриву паперу («рвана аплікація»): контурна, суцільна. Передача засобами аплікації виразності образу, створення сюжетної композиції.
Практична робота. Аплікація «Сонечко», «Метелик», «Осіння
гілка». Заняття-фантазія за задумом вихованців.
Основні прийоми роботи та послідовність виконання мозаїки. Поняття і закріплення знань основних геометричних фігур, вміння характеризувати та розрізняти їх. Ігри з деталями геометричного конструктора. Складання фігур відповідно до запланованого сюжету, порівняння форми оточуючих предметів з геометричними фігурами, виховування інтересу до гри. Визначення суттєвих ознак предмету, значення його форми, складання з найпростіших геометричних фігур колективних композицій разом із педагогом. Правила наклеювання мозаїки. Художнє оформлення робіт. Закріплення знань про форму, колір.
Практична робота. Аплікаційні роботи «Кавун», «У світі
тварин». Гра «Моторолєр». Заняття-фантазія «Лист з
Казкового міста».
Знайомство з орнаментом. Складання візерунків, розташування елементів на певних формах. Чередування за кольором, формою і розміром. Симетричне розташування елементів на всій площині аркуша. Підбір кольорів та елементів візерунка, вдале поєднання їх.
Практична робота. Аплікаційні роботи «В гостях у казки»,
«Прикрасимо шапочку». Оздоблення готових форм посуду ( за
мотивами української кераміки).
Виготовлення вітальних листівок. Художнє оформлення їх. Використання колективних форм роботи. Аплікація в техніці колажу (з використанням клаптиків тканини, ниток тощо).
Підготовка до експозиції кращих робіт вихованців. Організація відкриття виставки. Нагородження кращих.
Підсумок занять. Враження кожного вихованця «Подорож до Країни Паперового Короля».
Орієнтовний тематичний план гуртка «Паперовий дивограй»
2 рік навчання
№ |
Теми програми |
Кількість годин |
||
всього |
теор. |
практ |
||
1. |
Вступне заняття |
1 |
1 |
- |
2. |
Чарівне коло. |
8 |
1 |
7 |
3. |
Настрій на долоньках. |
8 |
1 |
7 |
4. |
Чарівні паперові смужки |
12 |
1 |
11 |
5. |
Аплікація з елементами об'єму |
12 |
1 |
11 |
6. |
Країна паперопластики |
16 |
1 |
15 |
7. |
Мозаїка природи |
6 |
1 |
5 |
8. |
Подарунок власноруч. |
6 |
- |
6 |
9. |
Екскурсія, виставки. |
2 |
- |
2 |
10 |
Підсумкове заняття. |
1 |
1 |
- |
Всього 72 години |
Програма занять другого року навчання. Демонстрація зразків поробок, іграшок. Матеріали та інструменти для роботи. правила безпеки. Правила поведінки під час занять.
Демонстрація зразків різних видів паперу, порівняння їх за товщиною, кольором, щільністю. Поробки з використанням кола. Поєднання у композицію. Художнє оформлення.
Практична робота. Композиції «Телефон», «Дельфін», «Жабка»,
«Пінгвин».
Основний елемент «паперова дитяча долонька». Знайомство з технікою роботи. Творче втілення фантазій. Створення композицій.
Практична робота. Дерева. Квіти. Підводний світ.
Пластичні властивості паперової смужки. Оволодіння навичками роботи зі смужками різної довжини. Використання паперових смужок для виготовлення іграшок. Способи з'єднання деталей стрічки у конструкцію. Художнє оформлення іграшок.
Практична робота. Квіти. Птахи. Комахи. Тварини.
Виготовлення поробок за допомогою шаблону. Показ методів та способів створення напівоб'ємних паперових деталей шляхом згинання, підрізу паперу у різних напрямках. Декорування поверхні надрізами. З'єднання деталей. Посилення виразності образу . Оформлення поробки за запропонованими зразками і задумом вихованців.
Практична робота. Аплікація «Сунички», «Квітка Снігової
Королеви», «Лебідь», «Золота рибка», «Соняшник»
Використання пластики паперу. Плісирування. Моделі середньої складності. Декорування поверхні. Поняття «форма – тіло». Геометричні тіла. Іграшки на основі предметних конструкцій. Способи утворення. Схеми монтування іграшок. Доповнення характерними ознаками, декоративними елементами.
Практична робота. Птах з крилами. Іграшки на основі фігур
«Півник», «Зайченя», «Слоненя», «Вінні Пух».
Розширення уяви дітей про оточуючий світ. Знайомство з природними матеріалами: шишки, горіхи, насіння рослин, мушлі тощо. Форма, забарвлення, властивості. Вдосконалення практичних умінь роботи з різноманітним природним матеріалом. Особливості та послідовність роботи. Мозаїка з круп. Обговорення робіт вихованців, взаємодопомога, поради.
Практична робота. «Акваріум». «Квіти». «Ворона». «Золота
осінь». «Соняшник». Сюжетні композиції їа задумом вихованців.
Виготовлення вітальних листівок, поробок, сувенірів до новорічних, березневих, великодніх свят. Валентинки. Художнє оформлення. Використання додаткових матеріалів.
Екскурсія у міський дендропарк. Зближення дітей з рідною природою, виховання бережливого ставлення до неї, розвиток мислення та уваги, прагнення до новизни і творчого. Оформлення робіт для виставки. Оформлення виставкового стенду.
Підведення підсумків роботи за рік. Кращі вихованці нагороджуються листами подяки. Сюрпризні ті ігрові моменти.
ЛІТЕРАТУРА
1.Алексеевская Н.А. Волшебные ножницы, - Серия «Через игру – к совершенству». – М.- «Лист», 1998. 192с.;
2.Афонькин С.Ю., Афонькина Е.Ю. Оригами: Волшебный квадрат. –СПб.: Издательский Дом «Литература», 2005;
3.Богатеева З А. Занятия аппликацией в детском саду: Кн. для воспитателей дет. сада. – М. Просвещение, 1988. – 224 с.;
4. Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» / О.Л. Кононко. – 3-тє вид., випр. – К.: Світич, 2009. – 430с.
5.Веремійчик І.М. Майстрик і Майстринка: навч. посібн. з трудового навч. для 1 кл./Веремійчик І.М. – К.: Освіта, 2004. – 128с. 10
6. Виховання дошкільника в праці / З.Н. Борисової. – 2-е видання, доопрацьоване і доповнене. – К.: ВІПОЛ, 2002.
7.Денисенко Л.І. Трудове навчання: підручник для 1 кл./ Денисенко Л.І. Тименко В.П. – К.:Педагогічна думка, 2005 - 128с.
8. Інтерактивні технології навчання: науч.-метод. пособие. / О.І.Пометун, Л.В.Пироженко. – К.: Видавництво А.С.К., 2004. – 192 с.
9. Калуська Л. Дивокрай. Вибрані дидактико-методичні матеріали для працівників дошк. закладів. Кн.1. — Тернопіль: Мандрівець, 2005. — 320 с.
10.Каратаєва М.І. Розвиток творчої особистості дошкільника./ За загальною редакцією Грицюк Л.А. – Кам’янець - Подільський: ПП «Медобори-2006», 2008 р.;
11. Методика трудового навчання: проектно-технологічний підхід: навч. посіб. / за заг. ред. О.М.Коберника, В.К.Сидоренка. – Умань: СПД Жовтий, 2008. – 216 с.
12.Нагібіна М.І. Природні дари для поробок та гри/ Нагібіна М.І. – Ярославль:Академия розвитку , 2007. –190с.
13.Нагібіна М.І. Чудеса з тканини своїми руками/ Нагібіна М.І. – Ярославль:Академия розвитку , 2007. –197с.
14. Нісімчук А. С. Сучасні педагогічні технології : навч. посібник / Нісімчук А. С., Падалка О. С., Шпак О. Т. – К. : Просвіта, 2000. – 363 с.
15.Перевертень Г.И. Самоделки из бумаги: Пособие для учителей нач. Классов по внеклассной работе.-М.: Просвещение, 1983 г.;
16.Петрова И.М. Волшебные полоски. Ручной труд для самых маленьких СПб.: «Детство-пресс»; 2000 г.;
17.Рібцун О.Г., Рібцун Ю.В. «Конструювання з паперу», Видавництво «Літера ЛТД», 2011 р.;
18.Соколова С. Сказки из бумаги, - серия «Учить и воспитывать, развлекая».- ЗАО «Валери СПб», 1998. 224 с.;
19. Чиотти, Донателла «Оригинальные поделки из бумаги/пер. с итал.