Допоможемо птахам взимку
МЕТА :
Навчальна: Сприяти засвоєнню знань про зимуючих птахів та підгодівлю птахів зимою.
Розвивальна: використовувати всі знайомі прийоми вирізування, скласти композицію «Снігур»; розвивати творчість, фантазію, мислення.
Виховна: Виховувати пізнавальну активність, дбайливе ставлення до природи рідного краю, а саме тваринного світу (птахів), виховувати прагнення допомагати зимуючим птахам пережити сувору зимову пору.
МАТЕРІАЛИ ТА ОБЛАДНАННЯ: картинки з зображенням птахів, малюнок зимового лісу : чорно-білий та кольоровий, папір, клей, ножиці, шаблони, годівнички.
ХІД ЗАНЯТТЯ.
Девіз заняття:
Ми друзі вірні, і щирі
Бо ми бережем повсякчас
Пташок, що літають у вирій
І тих, хто зимують у нас!
І. Оргмомент ( привітання, облік, перевірка готовності до заняття)
Всі сідайте тихо, діти. Домовляймось: не шуміти,
Руку горно піднімати, на занятті - не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Тож гаразд, часу не гаєм, заняття вже починаєм !
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Яка пора року?
Характерні ознаки зими.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми.
1. Вступна частина:
За вікном зима. Холодно. Завмерли дерева. Застигла земля. Усе навкруги вкрилося снігом. Для нас дорослих і дітей зима чудова пора, адже можна кататися на санчатах і ковзанах, грати в сніжки. Але не забуваймо, що для птахів – це справжнє випробування. І сьогоднішня тема нашого заняття: «Допоможемо птахам взимку»
Ігрова ситуація.
Діти, сьогодні в нас відповідальне заняття, бо нам треба врятувати ліс та його мешканців від злого чаклуна, який зачарував весь ліс, відібрав всі фарби, хоче, щоб у пташиному царстві ніколи не настав Новий рік. У подорож до зимового лісу візьмемо з собою розум, спостережливість, кмітливість, увагу, охайність.
Тож, вирушаймо у дорогу ( на дошці 2 малюнки лісу). Ліс! Але щось тут не дуже привітно, все у чорно-білому кольорі, злий чаклун сховав усі фарби лісу. Щоб врятувати ліс, треба подолати перешкоди.
1.Пригадати , як поводитися у лісі? (Відповіді дітей).
Так, давайте складемо пам*ятку:
-Коли йдеш по лісу, пам *ятай: ліс — твій друг
-Не ламай дерева, кущі, не рви квіти
-Дбай, щоб ліс був чистим: не засмічуй водойми, не розпалюй вогнище
-Піклуйся про лісових мешканців: не руйнуй мурашник, пташині гнізда
-Не забирай тварин додому,
-Не галасуй на природі
Перешкода 2. Як ми можемо допомогти птахам зимою?. Допомогти птахам взимку повісивши годівницю і підгодовувати їх
Чим можна підгодовувати птахів?. Підгодовувати птахів ми можемо насінням соняшника, крихтами хліба, пшоном, несоленим салом.
Годівнички. З чого їх зробити і як.? У годівниці обов'язково має бути дах, інакше пожива може бути засипана снігом або залита дощем і стати непридатною для птахів. Отвір в годівниці повинен бути настільки широким, щоб птах міг спокійно проникнути всередину годівниці і покинути її. Спорудити найпростішу годівницю можна з будь-якого підручного матеріалу. Вона може бути дерев'яною, пластиковою, металевою, тощо.
Перешкода 3. А наші юні орнітологи приготували коротенькі повідомлення про відомих вам птахів. (Діти розповідають, демонструють малюнки)
Ворона. Ворону здалеку можна не тільки побачити, але й почути. Чи помічали ви, коли найбільше кричать ворони? Вони кричать перед насуванням холодів, коли збираються у великі зграї. Всі вони добре пристосувалися до холодних погодних умов, можуть вживати різноманітну їжу, тому не відлітають у теплі краї, а залишаються зимувати у нас.
Горобці. Невеличкі жваві пташки з сірувато-бурим забарвленням. Вони живуть скрізь: у лісах, селах, містах, на луках і в степу. Живляться вони комахами, насінням диких рослин, зерном, рештками їжі. Тому взимку тримаються ближче до людських осель. У американському місті Бостоні споруджено пам’ятник горобцю за знищення комах.
Синиця. Полюбляє різноманітну їжу, особливо свіже несолоне сало, витримує сильні морози. Має яскраво-жовте забарвлення. Її легко впізнати серед інших пташок. Синичка з’їдає за день комах стільки, скільки важить сама.
Дятел. Цього птаха називають «санітаром лісу», бо він дістає своїм міцним дзьобом і довгим язиком лічинок шкідливих комах. Він працює весь рік: день-у-день. Полюбляють дятли також і насіння рослин, ягоди.
Сорока. Це птах з контрастним біло-чорним пір’ям і довгим хвостом. Живе вона поодаль від людського житла, але часто навідується до нас у гості.
Дорогі друзі! Ми почули, яку користь приносять птахи. Їх потрібно охороняти, приваблювати в наші сади, парки.
Ми прогнали злого чаклуна з лісу (чорно-біле зображення лісу прибрати).
Але щоб допомогти птахам зустріти Новий рік, треба назвати зимуючих птахів.
А для цього відгадати загадки.
Знають добре мене люди.
В мене гарная спіднична, ну а звуть мене...
( синичка)
Далеко мій стукіт чується навкруг.
Черв*ячкам я ворог, а деревам друг.
Між деревами літаю, собі страву я шукаю,
І мене всі називають лікарем лісним. ( дятел)
Зовсім не страшні морози птиці лупоокій.
Пташка ця-мишам погроза, не дає їм спокій.
Не кожному, як бачите, даєть
Така велика і розумна голова
І в народі кажуть: мудра, як... ( сова)
Є у наших лісах пташка дивовижна.
Своїх малят вона виводить, коли зима сніжна.
Між ялинками літає, шишки з насіннячком шукає.
Це не омелюхи й не снігурі, пташки звуться...
(шишкарі)
Я можу жити і в селі, і в місті, обіч доріг, де є гаї. Роками не міняю місця, осівши. В теплії краї Не кличу діток відлітати, абиде стану зимувати. (ворона)
А ще одного птаха ми забули пригадати. Саме його ми сьогодні виготовим під час творчого завдання. Хто це?
Я невеличкий мухоморчик, червоний брилик в мене є.
Хоч заховаюсь за горбочок - усяк мене упізнає.
Ліщина - це моя домівка, калина поруч пророста.
Стає багряною голівка, як прийде осінь золота.
Я в темнім лісі не боюся, хоч лис, хоч вовк страшний бреде.
Пожовклим листям затулюся, коли зима до нас прийде. (снігур)
ІУ. Показ послідовності виконання аплікації
Витинання за шаблоном два круги синього кольору та півкруга червоного
Надрізи по кругу {демонстрування)
Наклеювання за зразком
Оформлення додатковими елементами (Гілка, калина, сніг тощо)
У. Правили роботи з ножицями.
-Не можна тримати ножиці кінцями догори;
-Передавати ножиці товаришу можна тільки в закритому вигляді і тримати
їх за робочу частину.
-При роботі слідкуйте за лінією розрізання і за пальцями лівої руки
-Не кладіть ножиці на край стола
УІ. Рухлива хвилинка.
У володарки зими
Трішечки замерзли ми
(кажемо слова і йдемо по колу)
Пострибайте, руки вгору піднімайте,
(виконуємо рухи за текстом)
Встали-сіли, встали-сіли,
Трошки тіло ми зігріли.
УІІ. Творча робота вихованців.
Перед початком роботи нагадую про:
-Санітарно-гігієнічні вимоги ( у кожного парта застелена клейонкою, є серветка для клею);
-Правила користування ножицями;
-Культуру праці ( економне використання паперу, охайність)
УІІІ. Індивідуальна допомога керівника.
Під час виконання завдання слідкую за ходом роботи, надаю індивідуальну допомогу, заохочую найактивніших вихованців, демонструю хід їхньої роботи, вказую на типові помилки.
ІХ. Підсумок заняття
Ліс - дуже добрий. І якщо не ображати його та лісових мешканців, робити годівнички для птахів, вони завжди будуть вам ради.
Ой, як зимно на порі! Прилетіли снігурі.
Став сніжок, мов лужок, кольоровий килимок.
Позлітались горобці - куцохвості молодці,
І синичок табун, й щиглик, славний щебетун.
Ми - зимуючі птахи. Нас годують дітлахи.
Хоч зима за вікном, ми з насінням і зерном.
Вже скінчилося заняття,
Нам прощатися пора,
Побажаємо один одному,
Щастя, миру і добра!!