Навчальна програма курсу за вибором
«ХОРОВИЙ КЛАС. 5-11 КЛ.»
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Навчальна програма «Хоровий клас» розроблена для учнів 5-11 класів, які навчаються у гімназіях з поглибленим вивченням предметів художньо-естетичного профілю і розрахована на 7-річний термін навчання. Важливою частиною музично-естетичного виховання в школі є формування та розвиток у дитини розуміння творів мистецтва та музичної мови взагалі. Разом з уроками музичного мистецтва, створена система музично-естетичного виховання дітей на основі уроків з постанови голосу, ансамблевого і хорового співу, в процесі якої висвітлюються питання історії і теорії музики, естетики і культури. Хоровий спів в школі доступний і творчий вид колективної діяльності учнів,який розвиває художній смак дітей, розширює і збагачує їх музичний кругозір, сприяє підвищенню їх культурного рівня. В процесі хорового співу в учнів розвивається співочий звук,гармонічний слух, виразність та емоційність виконання творів,дикція та артикуляція.
Компетентнісний підхід сприяє формуванню ключових, предметних і міжпредметних компетентностей, насамперед загальнокультурних і художньо-естетичних.
Особистісно зорієнтований підхід забезпечує розвиток в учнів індивідуальних здібностей, творчого потенціалу.
Діяльнісний підхід спрямований на розвиток художньо-аналітичних умінь і здатності застосовувати їх у навчальній, соціокультурній та виконавській практиці.
Інтегративний підхід виражається в акцентуванні взаємодії різних видів мистецтва в рамках навчання співу та пошуку інтеграційних зв’язків з іншими видами мистецтва та предметами інших освітніх галузей, інтеграції навчання народному співу із соціокультурним середовищем.
МЕТА ПРОГРАМИ
Формування загальнокультурних та творчих компетентностей шляхом розвитку музичних здібностей учнів, музично-художнього кругозору дітей і вокально-хорових навичок, здатності до активної музичної та творчої діяльності, збагачення емоційно-естетичного досвіду школярів та прищеплення любові до рідного народу, його мови і культури, його минулого і сучасного для подальшої самостійної мистецької діяльності.
НАВЧАЛЬНІ ЗАВДАННЯ:
Пізнавальна, що забезпечує ознайомлення з найкращими зразками вітчизняної та зарубіжної музики; основними поняттями музичної грамоти і теорії музики; поширення художнього світогляду вихованців, прищеплення інтересу та любові до пісенного мистецтва.
Практична, що сприяє оволодінню основами розвитку творчого потенціалу дитини, сприяє формуванню інтересу до музики, поезії драматичного мистецтва, розвитку дихальної системи дитини, фокусуванні звуку у резонатори, розвивати вміння слухати себе в музиці; передбачає розвиток сценічної майстерності, музичного слуху, почуття ритму, музичного мислення та пам’яті.
Творча, що забезпечує формування художньо-естетичного та музичного смаку; практичних вмінь та навичок під час виконання естрадних творів, різноманітних за жанрами та стилями, підвищення рівня виконавської майстерності.
Соціальна, що сприяє розширенню загального світогляду; музичних і ритмічних здібностей; формуванню навичок соціального партнерства; допомагає підлітку адаптуватися у період мутації, забезпечує виховання громадянської свідомості, національної гідності через виконання творів вітчизняної та світової музики; професійної взаємодії в колективі, прагнення до створення комфортного мікроклімату.
ТЕРМІНИ РЕАЛІЗАЦІЇ ПРОГРАМИ:
Програма розрахована на 7 років навчання вихованців віком від 10 до 17 років. Вона враховує мотиви вибору та характер зацікавленості до занять в колективі, рівень музичних здібностей вихованців (музичний слух, музична пам'ять, почуття ритму) і має три рівні навчання, логічно пов’язаних між собою:
Програма початкового рівня розрахована на 2 роки навчання і передбачає опанування базових вокальних навиків із врахуванням вікових особливостей. На початковому рівні педагог формує пізнавальну та практичну компетенції.
№ |
Ключові компетенції |
Компоненти |
1 |
Пізнавальна |
Знання:
|
Уміння :
|
||
2 |
Практична |
Знання:
|
Уміння:
|
Програма основного рівня розрахована на 2 роки навчання і скерована на вдосконалення придбаних знань на початковому рівні, передбачає продовження розвитку вокальних здібностей учня, укріплення співочого дихання та артикуляційного апарату. Завдяки придбаним учнями навичкам формуються наступні компетенції : пізнавальна, практична та творча.
№ |
Ключові компетенції |
Компоненти |
1 |
Пізнавальна |
Знання:
|
Уміння:
|
||
2 |
Практична |
Знання:
|
Уміння:
|
||
3 |
Творча |
Знання:
|
Уміння:
|
Програма вищого рівня розрахована на 3 роки навчання і передбачає узагальнення набутих знань та умінь, розвиток музичних здібностей (ладового почуття, музичного слуху, почуття ритму). Ця програма направлена на формування стійкого інтересу до співу, мотивації до творчості та високих духовних якостей та естетики поведінки.
№ |
Ключові компетенції |
Компоненти |
1 |
Пізнавальна |
Знання:
|
Уміння:
|
||
2 |
Практична |
Знання:
|
Уміння:
|
||
3 |
Творча |
Знання:
|
Уміння:
|
||
4 |
Соціальна |
Знання:
|
Уміння:
|
ПРИНЦИПИ НАВЧАННЯ:
ФОРМИ І РЕЖИМ ЗАНЯТЬ:
Форма роботи – групова. Режим – заняття: 5-6 класи 1 раз на тиждень,7-9 класи 2 рази на тиждень,10-11 класи 2 рази на тиждень, зведений хор 1 раз на тиждень.
ФОРМИ ПЕРЕВІРКИ ЗНАНЬ УЧНІВ:
В кінці кожного семестру співаки отримують підсумкову оцінку, яка виставляється шляхом загального середнього балу із поточних навчальних досягнень.
ФОРМИ КОНТРОЛЮ:
КІНЦЕВИЙ РЕЗУЛЬТАТ НАВЧАННЯ ХОРОВОГО СПІВУ:
МІЖПРЕДМЕТНІ ЗВ`ЯЗКИ:
Міжпредметні зв`язки є природною умовою в єдиному комплексі всього навчального процесу і виступають однією з форм підвищення ефективності навчання, що сприяють гармонійному розвитку учнів. Комплексно застосовуються і закріплюються уміння і навички з музичного мистецтва, художньої культури, гри на музичних інструментах, постанови голосу, вокального ансамблю.
Період навчання хорового співу учнями 5-11 класів поділяється на кілька етапів,де кожному віку властиві свої особливості.
Перший етап – перед мутаційний – учні 5-6 класів. Голоси «розквітають»,що є вісником наступної зміни. Використовуються твори на 2 голоси з елементами триголосного співу.
Другій етап – мутаційний – учні 7-9 класів. Цей етап пов`язаний із різким ростом гортані. Діапазон звужується. Педагог обережно ставиться до співаків цієї категорії. Використовуються триголосні твори, канони.
Третій етап – пост мутаційний – учні 10-11 класів. Змішаний тип звукодобування, повне і насичене звучання голосів. Використовуються виконання на нескладні чотириголосні твори.
ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ І ВОКАЛЬНО-ХОРОВІ НАВИЧКИ
Співацька постанова і дихання
Посадка хорового співака, положення корпусу, голови, артикуляція при співу. Навички співу сидячи і стоячи. Дихання перед початком співу. Одночасний вдих і початок співу. Різноманітний характер дихання перед початком співу в залежності від характеру твору: повільне, швидке. Зміна дихання в процесі; різноманітні його прийоми (коротке і активне в швидких творах, більш спокійне, але також активне в повільних). Цезури. Знайомство з навичками "ланцюгового" дихання (спів витриманого звука в кінці твору, виконання тривалих музичних фраз на "ланцюговому" диханні).
Затримання дихання перед початком співу. Виконання пауз між звуками без змін дихання (stacсato). Робота над диханням як важливим фактором виразного виконання. Володіння диханням на витриманому звуці. Вдосконалення навичок «ланцюгового» дихання: на довгих звуках або акордах в декілька тактів, спів творів в цілому на «ланцюговому» диханні.
Звуковедення
Природний, вільний звук без крику і напруження (форсування). Переважно м'яка атака звуку. Округлення голосних; засоби їх формування в різних регістрах (головне звучання). Спів non legato, legato. Нюанси (mf, mp, p, f). Поглиблена робота над кантиленою, володінням legato. Робота над розширенням звукової шкали хору (поступово доходити вниз –до соль малої октави, в гору – до фа, соль другої октави.
Діапазон сопрано: до першої октави – фа, соль другої октави.
Діапазон альтів:соль малої октави – до другої октави.
Необхідно уважно слідкувати за голосами хлопчиків, при виявленні симптомів мутації необхідно звільнення від співу в хорі.
Дикція
Розвиток дикційних навичок. Голосні і приголосні, їх роль у співі. Взаємовідношення голосних і приголосних у співі.
Розвиток свободи і рухомості артикуляційного апарату за рахунок артикуляції роботи губ, язика. Розвиток дикційних навичок в швидких і повільних темпах. Збереження дикційної активності при нюансах р і рр.
Вокальні вправи
Спів вправ, які укріпляють навички звукоутворення і прийоми артикуляції. Вправи, які допомагають роботі над розширенням звукового діапазону хору. Спів невеликих каденцій одноголосно, триголосний спів, спів гармонічних послідовностей, які укріпляють стрій.
Ансамбль і стрій
Вирівнювання унісону в інтонаційному відношенні (горизонтальний стрій). Спів дво, три, чотириголосся з супроводом і a` capella. Робота над чистотою інтонації інтервальної та акордової (вертикальний стрій).Чітка інтонація при хроматизмі і модуляції. Спів неважких прикладів поліфонічного складу. Вироблення активного унісону (чисте і виразне інтонування діатонічних ступенів ладу), ритмічної стійкості в помірних темпах при співвідношенні простіших тривалостей, динамічна рівність при вимові тексту. Інтонування творів в різних видах мажору і мінору, ритмічна стійкість в більш швидких і повільних темпах з більш складними ритмічними малюнками (пунктирний ритм).
Стійкість інтонування одноголосного співу зі складним акомпанементом. Навички співу двоголосся з супроводом і без нього. Вдосконалення ансамблю і строю в творах різної складності. Чистота інтонації при 2-х, 3-х голосному співу.
Робота над текстом і партіями
Освоєння навичок чіткої вимови тексту в випадках розбіжності його між партіями. Співвідношення партій в багатоголоссі залежність одна від одної. Наприклад: інтервальне співвідношення, паралельний і протилежний рух голосів. Сольфеджування. Розбір незнайомого нотного тексту( читка з листа).
Вправи на розвиток ладового почуття
Спів три-чотириголосних каденцій, секвенційні побудови із акордів, дисонуючих акордів з розвитком. Сольфеджування партій окремо і всім хором без підтримки фортепіано.
Робота над формуванням виконавських навичок
Аналіз словесного тексту і його змісту. Грамотна читка з листа по партіях і партитурах. Розбір тонального плану, складової структури, гармонічної канви твору.
Розподіл на мотиви, періоди, речення, фрази. Визначення форми (куплетна, 3-х частинна, рондо і т.д.).
Фразування. Взаємопроникнення двох елементів при виконанні фрази і всього твору - динамічного і агогічного. Різні види динаміки rit, acсеlerando. Виховання навичок розуміння диригентського жесту.
РОБОТА НАД ВИКОНАННЯМ ХОРОВОГО ТВОРУ
Розбір
Розбір ідейно-художнього змісту твору. Музично-теоретичний розбір. Наприклад: будова мелодії, ритмічні особливості, інтервальне співвідношення голосів, акорди, лад, тональність, зміна ладу, форма. Зв`язок літературних і музичних образів твору.
Виконання
Виразність і емоційність виконання; нюанси від піаніссімо до форте, кульмінація. Використання всіх засобів виразності, якими володіє хор на даному етапі свого розвитку. Володіння різними темпами, в співвідношенні з характером музичного змісту.
Вимоги до пісенного репертуару
Для того, щоб пісенний репертуар успішно виконав свою головну навчально-виховну функцію, керівнику необхідно здійснювати послідовний і цілеспрямований відбір співочого матеріалу. Виходячи з завдань музично-естетичного навчання та виховання учнів, пісенні твори повинні:
Відповідно до цих вимог основу репертуарних програм музичної роботи в хорі повинні складати кращі (це не значить – складні) зразки пісенної творчості, котрим притаманні:
Повноцінними, ефективними за своєю навчально-виховною роллю слід вважати такі репертуарні програми, в яких будуть представлені народні пісні, твори українських та зарубіжних авторів.
КІЛЬКІСТЬ ГОДИН ЗАНЯТЬ З ХОРОВОГО КЛАСУ:
Клас |
Кіл-сть тижнів у І семестрі |
Кіл-сть годин на тиждень |
Кіл-сть тижнів у ІІ семестрі |
Кіл-сть годин на тиждень |
Тиждень годин за рік |
5-6 |
16 |
1 |
19 |
1 |
35 |
7-8 |
16 |
2 |
19 |
2 |
70 |
9-11 |
16 |
2 |
19 |
2 |
70 |
Зведений хор |
16 |
1 |
19 |
1 |
35 |
Усього годин |
- |
- |
- |
- |
210 |
Початковий рівень
2 роки навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Розділ, тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
|
Вступ |
2 |
|
2 |
Розділ 1. Вокально-хорова робота |
56 |
114 |
170 |
1.1. Вокально-хорові вправи |
16 |
74 |
90 |
1.2. Спів творів |
10 |
- |
50 |
1.3. Прослуховування музичних творів |
30 |
70 |
30 |
Розділ 2. Музична грамота та сольфеджіо |
18 |
18 |
36 |
Розділ 3. Екскурсії, конкурси, свята, виставки |
- |
6 |
6 |
Підсумок |
- |
2 |
2 |
Разом |
76 |
140 |
216 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Тематика занять та освітні результати навчання в 5-6 класах
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу |
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє мету та завдання курсу, ознайомлений із планом роботи вокально-хорового колективу та графіком проведення занять, відрізняє і складає перелік правил поведінки у вокально-хоровому колективі, навчальному закладі, техніку безпеки, місце хорового співу серед основних видів музичного виконавства.;
Діяльнісний компонент Вміє дотримуватися техніки безпеки Оцінно-ціннісний компонент Оцінює твори хорові, музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорової музики. |
Вступ (2 год.) Ознайомлення з планом роботи вокально-хорового колективу. Правила поведінки у вокально-хоровому колективі, навчальному закладі. Організаційні питання. Техніка безпеки. Місце хорового співу серед основних видів музичного виконавства.
|
|
Розділ 1. Вокально-хорова робота (170 год.)
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє та дотримується при співі правильної співочої постави, розпізнає, знаходить відомості про будову голосового апарату, дотримується правильного дихання під час співу, намагається дотримуватися правильної вимови при співі, називає і описує просте двоголосся, розрізняє, називає та описує відмінності простих розмірів 2/4, 3/4, 4/4. Діяльнісний компонент: Уміє виконувати вправи на оволодіння навичками співочого дихання; використовує на практиці та демонструє навички вірної дикції та артикуляції; демонструє правильну співочу поставу; вміє виконувати вправи на розвиток навичок колективного співу, співає в хорі. Оцінно-ціннісний компонент Оцінює порівнює, розпізнає твори н хорові, музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорової музики. |
1.1. Вокально-хорові вправи (90 год.) 1.1. Вокально-хорові вправи (90 год.) Правильна співоча постава учня. Будова голосового апарату. Правильне дихання під час співу. Правильна вимова. Просте двоголосся. Прості розміри 2/4, 3/4, 4/4. Практична частина. Вправи на оволодіння навичками співочого дихання; навичками дикції та артикуляції; на формування правильної співочої постави; на розвиток навичок колективного співу.
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє музичні твори із репертуару молодшого хору, пояснює і описує характерні особливості цих творів та розпізнає їх на слух Діяльнісний компонент:
Оцінно-ціннісний компонент Оцінює та розпізнає на слух твори хорові, музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорової музики.. |
1.2. Спів творів (50 год.) Вивчення музичних творів із репертуару молодшого хору (додаток 1). Практична частина. Виконання музичних творів із репертуару молодшого хору (додаток 1).
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє художній зміст музичних творів: А. Аляб’єв «Зимова дорога», Р. Бойко «Аист вернулся», К. Вебер «Вечірня пісня» та ін., Розпізнає твори за жанрами, знаходить відомості про творчість композиторів А. Аляб’єва, Р. Бойко, К. Вебера. Діяльнісний компонент:
Оцінно-ціннісний компонент
|
1.3. Прослуховування музичних творів (30 год.) Прослуховування музичних творів: А. Аляб’єв «Зимова дорога», Р. Бойко «Аист вернулся», К. Вебер «Вечірня пісня» та ін.
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і називає елементарні музичні терміни. Усвідомлює та демонструє знання про поняття вокально-інтонаційний слух, сольфеджування та спів із листа, знає і розуміє метроритм, демонструє знання щодо аналізу музичних творів, розуміє і демонструє знання тональностей, усвідомлює стійкі і нестійкі ступені ладу. Діяльнісний компонент Вміє виконувати вправи на розвиток навичок вокально-інтонаційного слуху; демонструє майстерність на вміння записучвати, аналізувати та уявляти рух мелодії, вміє співати з нот прості мелодії у розмірах 2/4 та 3/4 з нескладними ритмічними групами. Оцінно-ціннісний компонент Оцінює та інтерпретує художньо-образний змість хорових творів, відомих музичних творів з репертуару та для сприймання, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорової музики.. |
Розділ 2. Музична грамота та сольфеджіо (36 год.) Елементарні музичні терміни. Поняття про вокально-інтонаційний слух, сольфеджування та спів із листа. Метроритм. Аналіз музичних творів. Орієнтування в тональностях з усвідомленням стійких і нестійких ступенів ладу. Практична частина. Вправи на розвиток навичок вокально-інтонаційного слуху; на вміння писати, аналізувати та уявляти рух мелодії. Спів з нот простих мелодій у розмірах 2/4 та 3/4 з нескладними ритмічними групами.
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє відмінність хорових творів, демонструє знання про творчість хорових композиторів. Діяльнісний компонент Розрізняє вокально-хорові твори за звучанням та надає характеристику художньо-образному змісту цих творів. Оцінно-ціннісний компонент Оцінює твори хорові, розсуджує про особливості музичних творів, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорової музики. |
Розділ 3. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (6 год.) Екскурсії, участь у виставках, конкурсах, святах. Відвідування краєзнавчих, природничих та історичних музеїв. Підсумок (2 год.) Підведення підсумків.
|
Основний рівень
2 роки навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Розділ, тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
|
Вступ |
2 |
|
2 |
Розділ 1. Вокально-хорова робота |
56 |
154 |
210 |
1.1. Вокально-хорові вправи |
24 |
99 |
123 |
1.2. Спів творів |
14 |
55 |
69 |
1.3. Прослуховування музичних творів |
18 |
- |
18 |
Розділ 2. Музична грамота та сольфеджіо |
18 |
18 |
36 |
Розділ. 3. Концертна діяльність |
24 |
74 |
98 |
3.1. Зведені репетиції |
20 |
60 |
80 |
3.2 Концертні виступи |
4 |
14 |
18 |
Розділ 4. Екскурсії, конкурси, свята, виставки |
- |
12 |
12 |
Підсумок |
- |
2 |
2 |
Разом |
100 |
260 |
360 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Тематика занять та освітні результати навчання в 7-9 класах
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу |
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє мету та завдання курсу, ознайомлений із планом роботи вокально-хорового колективу та графіком проведення занять, знає і дотримується правил поведінки у вокально-хоровому колективі, навчальному закладі, знає і усівідомлює техніку безпеки, місце хорового співу серед основних видів музичного виконавства;
Діяльнісний компонент Вміє дотримуватися техніки безпеки Оцінно-ціннісний компонент Оцінює порівнює, розпізнає хорові твори, музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорової музики.. |
1.Вступ (2 год.)
|
|
Розділ 1. Вокально-хорова робота (210 год.)
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє та називає вокальну роботу над голосом. Засвоює вокально-хорові навички (округле звукоутворення, вміння співати головним і зібраним звуком, дихання, дикція, чистота інтонації та гармонійного слуху, спів a` capella, спів із дотриманням нюансів, спів дво-, триголосся). Діяльнісний компонент: Виконує та демонструє вміння виконувати вправи на закріплення вокально-хорових навичок (звукоутворення, дихання, дикція, інтонування тощо).
Оцінно-ціннісний компонент Оцінює та інтерпретує твори хорові, музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорової музики.. |
1.1. Вокально-хорові вправи (123 год.) Вокальна робота над голосом. Засвоєння вокально-хорових навичок (округле звукоутворення, вміння співати головним і зібраним звуком, дихання, дикція, чистота інтонації та гармонійного слуху, спів a` capella, спів із дотриманням нюансів, спів дво-, триголосся). Практична частина. Вправи на закріплення вокально-хорових навичок (звукоутворення, дихання, дикція, інтонування тощо).
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє, розповідає про історію виникнення хорової музики, називає та розпізнає різновиди хорових пісень, знає та класифікує склад хорових колективів. Діяльнісний компонент: Вміє розрізняти, аналізувати жанри хорових творів, вміє наводити приклади, демонструє вміння та навички виконання хорових творів із репертуару. Оцінно-ціннісний компонент Оцінює та інтерпретує твори хорові, музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорової музики.. |
1.2. Спів творів (69 год.) Вивчення творів з репертуару хору (додаток 2). Практична частина. Виконання творів з репертуару хору (додаток 2).
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє зміст музичних творів: А. Аляб’єв «Зимова дорога», Й. Гайдн, сл. П. Синявського, переклад для дитячого хору В. Попова «Вот опять уходит лето», Ф. Колесса «Шкільні співанки» та ін. Діяльнісний компонент: Вміє розрізняти на слух хоровий, ансамблевий, сольний спів, виконувати партію в хоровому виконавстві, вміє та демонструє навички оцінювати хорові твори, надавати характеристику хоровим творам. Оцінно-ціннісний компонент Оцінює та інтерпретує твори музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорових творів. |
1.3. Прослуховування музичних творів (18 год.) Прослуховування музичних творів: А. Аляб’єв «Зимова дорога», Й. Гайдн, сл. П. Синявського, переклад для дитячого хору В. Попова «Вот опять уходит лето», Ф. Колесса «Шкільні співанки» та ін.
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє музичні поняття і терміни: Інтервали. Мажорний і мінорний тризвуки. Тритон, септакорд, модуляція, хроматизм, знає та розпізнає різні форми усного диктанту. Діяльнісний компонент Уміє виконувати з листа мелодій у тональностях до 5 знаків у розмірах 2/4, 3/4, 4/4, 3/8, демонструє практичні навички виконувати імпровізацію простих мелодій, виконує спів з листа мелодії зі складними мелодійними та ритмічними обертами, демонструє практичні навички написання музичних диктантів обсягом 8–10 тактів, включаючи пройдені музичні оберти та виконувати ритмічні групи. Виконує спів з листа мелодії з хроматизмами, модуляціями, демонструє практичні навички виконання ритмічних вправ з використанням пройдених ритмічних груп, демонструє майстерність співу дво- та триголосних вправ. . Оцінно-ціннісний компонент Оцінює порівнює, розпізнає музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорових творів. |
Розділ 2. Музична грамота та сольфеджіо (36 год.) Вивчення музичних понять і термінів. Інтервали. Мажорний і мінорний тризвуки. Тритон, септакорд, модуляція, хроматизм. Різні форми усного диктанту. Практична частина. Спів з листа мелодій у тональностях до 5 знаків у розмірах 2/4, 3/4, 4/4, 3/8. Імпровізація простих мелодій. Спів з листа мелодії зі складними мелодійними та ритмічними обертами. Написання музичних диктантів обсягом 8–10 тактів, включаючи пройдені музичні оберти та Ритмічні групи. Спів з листа мелодії з хроматизмами, модуляціями. Ритмічні вправи з використанням пройдених ритмічних груп. Спів дво- та триголосних вправ.
|
|
Розділ 3. Концертна діяльність (98 год.)
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє вимоги до учасника концертного складу хору. Діяльнісний компонент Вивчає на зведених репетиціях хорові твори концертного репертуару та відпрацьовує їх удосконалює техніку виконання та розвиток артистизму.
Оцінно-ціннісний компонент Оцінює порівнює, розпізнає музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорових творів. |
3.1. Зведені репетиції (80 год.) Знайомство з вимогами до учасника концертного складу хору. Практична частина. Вивчення на зведених репетиціях хорових творів концертного репертуару та їхнє відпрацювання (додаток 3). Удосконалення техніки виконання та розвиток артистизму.
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає, розуміє та дотримується вимог до учасника концертного складу хору.. Діяльнісний компонент приймає участь у концертних виступах різного рівня. Оцінно-ціннісний компонент Оцінює твори музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорових творів. |
3.2. Концертні виступи (18 год.) Підготовка до концертних виступів. Практична частина. Участь у концертних виступах різного рівня.
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє хорові твори, називає та надає перелік імен відомих хормейстерів та виконавців. Діяльнісний компонент Приймає участь у обговоренні прослуханих хорових творів. Оцінно-ціннісний компонент Оцінює порівнює, розпізнає музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорових творів. |
Розділ 4. Екскурсії, конкурси, свята, виставки (12 год.) Екскурсії, участь у виставках, конкурсах, святах. Відвідування краєзнавчих, природничих та історичних музеїв. Зустрічі з митцями сцени.
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє хорові твори, називає імена відомих хормейстерів та надає перелік відомих хорових виконавців. Діяльнісний компонент Приймає участь у роботі хорового колективу. Оцінно-ціннісний компонент Оцінює та інтерпретує художньо-образний зміст творів музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорових творів. |
Підсумок (2 год.) Підведення підсумків.
|
Вищий рівень, перший та наступні роки навчання
НАВЧАЛЬНО-ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН
Розділ, тема |
Кількість годин |
||
теоретичних |
практичних |
усього |
|
Вступ |
3 |
|
3 |
Розділ 1. Вокально-хорова робота |
75 |
207 |
282 |
1.1. Вокально-хорові вправи |
21 |
99 |
120 |
1.2. Спів творів |
36 |
108 |
144 |
1.3. Прослуховування музичних творів |
18 |
- |
18 |
Розділ 2. Музична грамота та сольфеджіо |
18 |
18 |
36 |
Розділ. 3. Концертна діяльність |
3 |
105 |
108 |
3.1. Зведені репетиції |
|
90 |
90 |
3.2 Концертні виступи |
3 |
15 |
18 |
Підсумок |
3 |
|
3 |
Разом |
102 |
330 |
432 |
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
Тематика занять та освітні результати навчання в 10-11 класах
Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності учнів |
Зміст навчального матеріалу |
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє мету та завдання курсу, , ознайомлений із планом роботи вокально-хорового колективу та графіком проведення занять, правила поведінки у вокально-хоровому колективі, навчальному закладі, техніку безпеки, місце хорового співу серед основних видів музичного виконавства.;
Діяльнісний компонент Вміє дотримуватися техніки безпеки Оцінно-ціннісний компонент Оцінює хорові, музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорової музики.. |
Вступ (3 год.) Ознайомлення з планом роботи вокально-хорового колективу. Організаційні питання. Техніка безпеки.
|
|
Розділ 1. Вокально-хорова робота (282 год.)
|
||
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє основні поняття: ітонування, художня інтерпретація та виконавська майстерність. Знає алгоритм здійснення аналізу стилю хорового твору. Знає та усвідомлює етапи вокально-хорової роботи над репертуаром, знає та розуміє поняття: ансамбль, його типи і види. Діяльнісний компонент уміє: має практичні навички виконання кантиленних і моторно-ритмічних вправ у великому діапазоні. Вміє виконувати спів без супроводу у дво-, три- та чотириголоссі, володіє різними видами вокалізації, демонструє вміння та навички виконання класичніих творів співом a` capрella. Оцінно-ціннісний компонент Оцінює та інтерпретує хорові, музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорової музики.. |
1.1. Вокально-хорові вправи (120 год.) Інтонування, художня інтерпретація та виконавська майстерність. Аналіз стилю хорового твору. Вокально-хорова робота над репертуаром. Ансамбль, його типи і види. Практична частина. Спів кантиленних і моторно-ритмічних вправ у великому діапазоні. Спів без супроводу у дво-, три- та чотириголоссі. Оволодіння різними видами вокалізації. Виконання класичних творів a` capрella.
|
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє, називає та розпізнає на слух твори українських та зарубіжних композиторів: Д. Бортнянський «Слава, Єдинородний», «Тріо», «Херувимська» та ін., Л. Дичко «Сонячне коло», М. Леонтович «Щедрик», «Дударик», «Їхав козак на війноньку» та ін., М. Лисенко «А вже весна», Б. Лятошинський «Туча», Г. Гендель «Dignare», Д. Перголезі «Stabat mater», А. Скарлатті «Прелюдія та фуга» та ін. Діяльнісний компонент уміє: виконує твори з репертуару колективу, удосконалює вокально-хорові навички, набутих у групах основного рівня навчання. Оцінно-ціннісний компонент Оцінює та інтерпретує хорові, музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорової музики.. |
1.2. Спів творів (144 год.) Вивчення творів українських та зарубіжних композиторів: Д. Бортнянський «Слава, Єдинородний», «Тріо», «Херувимська» та ін., Л. Дичко «Сонячне коло», М. Леонтович «Щедрик», «Дударик», «Їхав козак на війноньку» та ін., М. Лисенко «А вже весна», Б. Лятошинський «Туча», Г. Гендель «Dignare», Д. Перголезі «Stabat mater», А. Скарлатті «Прелюдія та фуга» та ін. Практична частина. Спів творів з репертуару колективу (додаток 3). Удосконалення вокально-хорових навичок, набутих у групах основного рівня навчання.
|
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє та надає оцінку і характеристику музичним творам українських і зарубіжних композиторів. Діяльнісний компонент уміє: Розрізняє хоровий, ансамблевий, сольний спів та примає участь у вокально-хоровій роботі Оцінно-ціннісний компонент Оцінює, обговорює музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорових творів. |
1.3. Прослуховування музичних творів (18 год.) Прослуховування музичних творів українських і зарубіжних |
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє правила роботи з партитурою, знає алгоритм здійснення аналізу її складних місць. Знає та називає метроритмічні складнощі хорових творів Діяльнісний компонент уміє: виконувати канони і поліфонічні твори. Оцінно-ціннісний компонент Оцінює порівнює, розпізнає музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорових творів.. |
Розділ 2. Музична грамота та сольфеджіо (36 год.) Робота з партитурою, аналіз її складних місць. Метроритмічні складнощі хорових творів. Практична частина. Спів канонів і поліфонічних творів.
|
|
Розділ 3. Концертна діяльність (108 год.) |
||
Учень(учениця) Знаннєвий компонент
Діяльнісний компонент має практичні навички виконання на зведених репетиціях хорові твори із репертуару колективу Оцінно-ціннісний компонент Оцінює порівнює, розпізнає музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до хорових творів. |
3.1. Зведені репетиції (90 год.) Вивчення на зведених репетиціях хорових творів репертуару колективу.
|
|
Учень(учениця) Знаннєвий компонент Знає і розуміє умови участі в концертних виступах. Діяльнісний компонент Вміє виконувати та розрізняти звуки за висотою та тривалістю. Оцінно-ціннісний компонент Оцінює порівнює, розпізнає музичні твори, виявляє емоційно-ціннісне ставлення до українського пісенного фольклору. |
3.2. Концертні виступи (18 год.) Підготовка до концертних виступів. Практична частина. Участь у концертних виступах різного рівня.
|
|
Підсумок (3 год.) Підведення підсумків. |
||
ПРОГНОЗОВАНИЙ РЕЗУЛЬТАТ
Вихованці мають знати:
– базові терміни й теоретичні поняття з музичної грамоти та вокально- хорового співу;
– вимоги до гігієни та збереження голосу;
– вимоги до постави під час співу;
– основи сценічної культури;
– прийоми створення музичного образу засобами хорового виконавства.
Вихованці мають уміти:
– прочитати з листа нескладну мелодію, визначити на слух високу або низьку співочі позиції, чисте або фальшиве інтонування;
– володіти вокально-художньою інтонацією та засобами сценічної виразності;
– володіти динамічними та тембральними можливостями голосу;
– володіти основами академічного вокально-хорового співу;
– працювати з хоровою партитурою;
– виконувати хорові твори у супроводі та a `cappella;
– співати твори з концертного репертуару хору.
ОРІЄНТОВНИЙ РЕПЕРТУАРНИЙ ПЛАН
ХОРОВОГО КОЛЕКТИВУ
5-6 КЛАСИ
7-8 КЛАСИ
9-11 КЛАСИ
СПИСОК ЛІТЕРАТУРИ
.
1