Програма і планування факультативу з української мови "Фонологія"

Про матеріал
Цей факультатив допоможе школярам поглибити знання про мову і мовлення, розкриє багатство виражальних засобів на фонетичному рівні, дасть змогу послугуватися рідним словом, не порушуючи норм літературної мови... і ще багато чого . Судіть самі.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Година фонології (теоретико – практичний аспект)

 

(ФАКУЛЬТАТИВНИЙ КУРС)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пояснювальна записка

Мова належить до унікальних явищ життя людини і суспільства. Вона витворилась одночасно з ними і є не лише найприкметнішою ознакою, а й найнеобхіднішою умовою формування їхньої сутності. Мова обслуговує людину і суспільство, є формою буття їх.

Людство винайшло кілька засобів обміну інформацією: звукові і світлові сигнали, азбука Морзе, дорожні знаки, символи, шрифти, коди, жести. Але всі вони мають обмежену сферу застосування і по відношенню до мови є  вторинними, похідними, адже тільки вона  є універсальним і унікальним, матеріально найдешевшим засобом спілкування.

Розширення сфер функціонування української мови, піднесення її престижу великою мірою залежить від мовного навчання і мовного виховання. Мета першого полягає у свідомому практичному оволодінні українською літературною мовою, заснованому на вивченні її системи і підсистем – фонетичної, лексико-семантичної і граматичної, а також закономірностей, які визначають використання тих або інших виражальних засобів відповідно до сучасних норм.

Мовне виховання ставить своїм першорядним завданням усвідомлення значення рідної мови не лише як засобу спілкування, а й як найважливішого джерела формування інтелекту і духовно-емоційної сфери особистості через її органічний зв'язок з національними традиціями.

З матеріального погляду в мові немає нічого, крім звуків, які комбінуються у слова, речення. За цими комбінаціями приховується величезний світ значень. Саме в них відображені знання народу – носія мови – про навколишнє середовище, його структуру, ставлення людей до нього. А тому, враховуючи вищесказане, цей курс дасть змогу краще зрозуміти суть мови, її природу, забезпечить необхідну лінгвістичну підготовку школярів, сформує навички досконалого володіння усного та писемного мовлення, вплине на рівень їхньої комунікативної компетенції.

Мета курсу полягає у поглибленні знань про мову, її структуру, особливості української літературної вимови, правопису.

Навчальні завдання факультативу:

- поглибити знання учнів про мову й мовлення, норми літературної мови;

- розкрити багатство виражальних засобів на фонетичному рівні;

- з’ясувати роль, яку виконують звуки у формуванні, розпізнаванні і розрізнюванні значущих частин мовних одиниць – морфем, слів та їх форм;

- удосконалити навички аудіювання, говоріння, читання, письма;

- сприяти вихованню прагнення послуговуватися рідним словом, не порушуючи норм літературної мови;

- дати змогу оволодіти найпростішими артикуляційними вправами для досягнення правильної вимови та акустики звуків мовлення.

Виконання цих завдань забезпечується змістом і структурою факультативу «Година фонології» (теоретико - практичний аспект). Він спирається на основний курс української мови, що ознайомлює учнів з основами фонетики, орфоепії, орфографії (частково торкається елементів логопедії) та формує певні уміння і навички. Досвід показує, що цих умінь та навичок не достатньо для мовленнєвої підготовки учнів. Тому пропонований факультативний курс містить теоретичний мінімум, потрібний для глибшого розуміння та засвоєння мовних, зокрема, фонетичних явищ, дасть можливість оволодіти найпростішими навичками подолання вад вимови конкретних звуків, допоможе школярам зрозуміти артикуляційно – акустичні особливості звуків.

Курс розрахований на вивчення впродовж одного року у 10 класі.

 

Зміст і структура програми

Програма курсу «Година фонології»(теоретико – практичний аспект) складається із 4 змістових ліній – мовної, мовленнєвої, соціокультурної і діяльнісної, що охоплюють:

  1. основні відомості з фонетики, орфоепії, орфографії;
  2.  зв’язне мовлення;
  3. вимоги до знань, умінь і навичок.

У мовній змістовій лінії подаються основні відомості про мову  і мовлення, норми літературної мови, фонетику й фонологію.

Програма зорієнтована на формування учнів умінь знаходити й виправляти мовленнєві недоліки, вироблення навичок зв’язно будувати усні  та письмові висловлювання.

Послідовність розділу розрахована на дедуктивне вивчення теоретичних основ фонетики і фонології.

Мовленнєва змістова лінія програми передбачає подальше засвоєння мовленнєвознавчих понять та формування вмінь і навичок у всіх видах мовленнєвої діяльності – аудіюванні, говорінні, читанні, письмі, що виявляються на рівні спілкування в усній ( особливо ) і писемній формах.

Соціокультурна змістова лінія ґрунтується на розумінні ролі мо­ви в культурному розвитку людини, оволодінні мовною етикою, умінням спілкуватися в різних життєвих ситуаціях. Ця лінія передбачає використання загально- й етнокультурних текстів, що позитивно впливатимуть на духовний розвиток учнів, розширення їхньої ерудиції, прилучення їх до культурних надбань свого народу.

Роль діяльнісної змістової лінії полягає в удосконаленні когнітивних, комунікативних, організаційних умінь і навичок, ціннісних орієнтацій підлітків, опануванні стратегій спілкування і розв'язанні навчальних та життєвих проблем.

Усі змістові лінії програми передбачають опору на зміст основ­ного мовного курсу української мови й цілеспрямовану роботу що­до формування комунікативних умінь і навичок школярів.

Курс "Година фонології" актив­но спирається на основні положення когнітивно-комунікативної ме­тодики навчання української мови. Ця робота має бути органічним продовженням формування вмінь і навичок конструювання текстів різних стилів в усній і писемній формах, набутих на уроках основно­го курсу української мови. Програма орієнтує на такі види роботи, які забезпечили б засвоєння різних видів лінгвістичного аналізу на матеріалі текстів усіх стилів мовлення й удосконалення навичок бу­дувати власні висловлювання в діалогічній і монологічній формах, сформує найголовніші вміння й навички :

-   розрізняти особливості усного й писемного мовлення;

-   володіти нормами літературної мови та комунікативними якостями мовлення;

-   мати значний лексичний запас;

-   розвивати фонематичний слух, вміння аналізувати й синтезувати почуту інформацію;

  • розвивати зорове сприймання, пам'ять;
  • формувати вміння і навички правильної вимови;
  • розвивати навички зв’язного мовлення. 

Вимоги до знань, умінь і навичок з фонетики й фонології зорієнтовані на практичне засвоєння української мови, досконале володіння її звуковою системою.

Програма може бути одночасно й календарним планом. Для цього у вірній колонці вчитель визначає кількість годин на тему і проставляє дату.

 

 

Зміст навчального матеріалу та

вимоги до навчальних досягнень учнів

10 клас

68 год, 2 год на тиждень

 

Година фонології (теоретико – практичний аспект)

 

Мовна змістова лінія

 

 

№ з/п

Дата

Зміст навчання

Основні вимоги до рівня знань, умінь і навичок

 

 

Вступ (2 год.)

Основні поняття фонології

    Мова, мовлення, спілкування.                                                                                     Основні структурні компоненти мови. Мовні одиниці. Особливості усного і писемного мовлення.

Знати основні поняття фонології, сутність поняття мова, мовлення; завдання фонології; особливості літературної мови, її форми і різновиди.

 

 

Акустичні властивості мовних звуків (5 год.)

   Анатомо-фізіологічні передумови творення звуків. Будова мовленнєвого апарату.

   Артикуляція голосних і приголосних звуків.

   Труднощі у вимові приголосних, зумовлені вадами мовленнєвого апарату.

   Види фонетичних зарядок.

Знати особливості творення звуків, називати органи артикуляції та їх функції; розрізняти акустичні властивості звуків; вміти правильно артикулювати всі звуки мови; усвідомлювати важливість правильної будови мовного апарату як необхідної бездоганного відтворення  звуків.

 

 

Лінгвістичний аспект мовних звуків(5 год.)

    Фонема як мінімальна одиниця звукової будови мови.

    Принципи виділення фонем.

    Фонетична і фонематична транскрипція.

Знати поняття фонеми, її функції, призначення, принципи виділення фонем, фонетичний алфавіт; вміти виконувати і розрізняти фонетичний і фонематичний запис слів, речень; диференціювати ознаки фонеми.

 

 

Система фонем сучасної  української літературної мови

(15 год.)

   Фонологічні особливості голосних.

   Артикуляційно – акустичні умови творення голосних.

   Фонологічні особливості приголосних .

   Артикуляція та акустика приголосних.

   Особливості вимови губних, зубних, шиплячих, сонорних приголосних, зумовлені дефектами мовленнєвого апарату.

   Оптимальні шляхи подолання недоліків вимови голосних та приголосних звуків.

  Розучування артикуляційних вправ, фонетичних зарядок.

Знати фонологічні особливості голосних та приголосних; характеризувати артикуляційно-акустичні умови творення голосних та приголосних (класифікацію фонем); розрізняти основні ознаки голосних і приголосних фонем; виконувати звуковий аналіз слів, речень, тексту; усвідомлювати важливість безвадного функціонування мовленнєвого апарату як основного органу артикуляції і необхідної складової вимови всіх звуків відповідно до мовних норм.

 

 

Модифікація фонем (6 год.)

   Модифікації(фонетичні зміни) голосних і приголосних звуків.

   Чергування голосних.

   Чергування приголосних.

   Подвоєння і подовження приголосних.

   Спрощення в групах приголосних.

    Застосування найпростіших  артикуляційних вправ при вадах у вимові  в процесі модифікації фонем.

Знати позиційні зміни голосних і приголосних форм, підтверджувати це практично; реалізувати в живому мовленні; розрізняти типи чергувань; вміти теоретично і практично реалізовувати знання про модифікацію фонем.

 

 

Склад і складоподіл (2 год.)

   Склад. Типи складів.

   Наголос у словах.

   Логічний наголос.

   Паузи. Інтонація.

Знати і тлумачити склад, складоподіл, словесний наголос, пауза, інтонація; розрізняти характерні особливості даних понять; відтворювати правильно на письмі основні правила складоподілу.

 

 

Орфоепія (  3год.)

    Поняття орфоепії. Основні риси української літературної вимови.

    Як навчити школяра виразно читати й заучувати напам’ять.

Знати основні правила вимови голосних та приголосних звуків; дотримуватися літературних норм у живому спілкуванні; розрізняти діалектні і літературні фонетичні системи.

 

 

Орфографія (  12год.)

    Поняття орфографії. З історії орфографії. Принципи українського правопису.

   Вживання великої літери та апострофа. Правопис слів іншомовного походження.

    Правила переносу (технічний та орфографічний аспект).

    Правопис слів разом, окремо, через дефіс.

    Дисграфія. Можливості усунення вад письма.

Знати поняття «орфограма», «орфографія»; розрізняти принципи української орфографії; знати та відтворювати на письмі відповідну систему правил, які забезпечують нормативність написань.

 

Мовленнєва змістова лінія

18 год.

 

Пор.

 

Зміст навчання

Основні вимоги до рівня знань,

 

 

умінь і навичок учнів

 

 

Види мовленнєвої діяльності Аудіювання

    Аудіювання текстів різних типів, стилів і жанрів мовлення. Слухання і розуміння їх змісту й мовного оформлення.

   Удосконалення навичок аудіювання

шляхом взаєморецензування усних висловлювань.

 

Читання

   Читання текстів різних типів,

стилів і жанрів мовлення мовчки та

вголос.

    Аналіз мовних засобів, використаних в авторському тексті.

   Удосконалення читання. Відтво­рення і створення власних висловлю­вань.

   Недоліки у читанні, способи їх подолання.

 

Говоріння

    Види робіт: усний переказ текстів

монологічної і діалогічної структури.

     Усний відгук на відповідь товариша, книжку, кінофільм, виставу.

    Переказ текстів з додержанням їх

комунікативних якостей.

   Складання побутових і ділових

діалогів (полілогів) з додержанням

орфоепічних норм.

    Розповідь про історичні і суспільні події, класні справи, опис природи на основі спостережень, роздум на морально-етичну тему.

    Взаєморецензування усних висловлювань з метою виправлення по­милок у їх змісті і структурі.

    Виразність і образність мовлення. Засоби й умови виразності мовлення. Виразність усного мовлення

Сприймати й розуміти висловлювання   (тексти)   різних  стилів   і жанрів;

аналізувати прослухані тексти;

рецензувати усні висловлювання однокласників.

 

 

 

Читати  мовчки  і  вголос тексти різних стилів і жанрів, додержуючи

правил виразного читання;

аналізувати зміст прочитаного й використання  мовних засобів  у тексті.

 

 

 

 

 

 

Переказувати вибірково, докладно і стисло прочитані тексти різних типів, стилів та жанрів;

оцінювати висловлювання з погляду його змісту, форми, мовного оформлення й авторського задуму;

складати усні діалоги й монологи відповідно до запропонованої ситуації, стилю і жанру висловлювання;

рецензувати усні висловлювання однокласників;

будувати висловлювання різних стилів і жанрів, додержуючи комунікативних якостей.

 

 

 

 

Переказувати тексти різних стилів і жанрів;

створювати власні висловлювання

з дотриманням норм літературної мови  і  комунікативних якостей

мовлення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Письмо

    Види робіт: переказ текстів, що

містять різні типи мовлення.

    Переказ текстів з творчим завданням.

    Твір на морально-етичну тему в публіцистичному стилі з дотриманням комунікативних якостей мовлення.

    Взаємоперевірка й рецензування учнівського переказу і твору.

 

 

 

Соціокультурна змістова лінія

 

 

 

Орієнтовна тематика текстів і робіт з розвитку зв'язного мовлення

 

Мова – неоціненний скарб народу.

Мова – життя духовного основа.

Культура спілкування.

Роль мови у пізнанні світу.

Мова і наші почуття.

Мова і наша поведінка.

Правильне спілкування – основа нашої мовної грамотності.

Ділове спілкування.

Спілкування друзів.

Ми і наше оточення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Діяльнісна змістова лінія

 

 

 

Орієнтовна тематика текстів і робіт з розвитку мовлення

 

 

Використання мовних засобів у навчанні, розважальній і трудовій діяльності учнів у школі й у дома.

 

Культура спілкування в інтерактивній діяльності.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Орієнтовне календарно-тематичне планування

 

 

№ з/п

Зміст навчального матеріалу

Кількість годин

Дата

 

1

 

 

2

 

 

 

3

 

 

Вступ

Основні поняття фонології

Мова, мовлення, спілкування.

 

Основні структурні компоненти мови. Мовні одиниці. Особливості усного і писемного мовлення.

 

Аудіювання текстів різних типів, стилів і жанрів мовлення.

 

 

1

 

 

1

 

 

 

 

1

 

 

 

4-5

 

 

6

 

7

 

 

8

 

 

9

Акустичні властивості мовних звуків

 

Анатомо-фізіологічні передумови творення звуків. Будова мовленнєвого апарату.

 

Артикуляція голосних і приголосних звуків.

 

Усний відгук на відповідь товариша, книжку, кінофільм, виставу.

 

Труднощі у вимові приголосних, зумовлені вадами мовленнєвого апарату.

 

Види фонетичних зарядок.

 

 

2

 

 

1

 

1

 

 

1

 

 

1

 

 

 

   10

 

 

    11

 

 

    12

 

 

 13-15

Лінгвістичний аспект мовних звуків

 

Фонема як мінімальна одиниця звукової будови мови.

 

Принципи виділення фонем.

 

Удосконалення навичок аудіювання

шляхом взаєморецензування усних висловлювань.

 

Фонетична і фонематична транскрипція.

 

 

 

1

 

 

1

 

1

 

 

 

3

 

 

 

 

16

 

17

 

 

18

 

19 -21

 

22 -23

 

 

 

24 -26

 

 

27

 

 

28 -31

 

 

32

Система фонем сучасної  української літературної мови

 

Фонологічні особливості голосних.

 

 Артикуляційно – акустичні умови творення голосних.

 

Фонологічні особливості приголосних .

 

Артикуляція та акустика приголосних.

 

Особливості вимови губних, зубних, шиплячих, сонорних приголосних, зумовлені дефектами мовленнєвого апарату.

 

 Оптимальні шляхи подолання недоліків вимови голосних та приголосних звуків.

 

Читання текстів художнього стилю мовлення мовчки.

 

Розучування артикуляційних вправ, фонетичних зарядок.

 

Читання текстів розмовного стилю вголос.

 

 

 

1

 

1

 

 

1

 

3

 

2

 

 

 

3

 

 

1

 

 

4

 

 

1

 

 

 

33

 

 

34

 

35

 

36

37

 

38

 

 

39 -40

 

 

 

41

 

 

Модифікація фонем 

 

Модифікації(фонетичні зміни) голосних і приголосних звуків.

 

Чергування голосних.

 

Чергування приголосних.

 

Подвоєння і подовження приголосних.

Спрощення в групах приголосних.

 

Складання розповіді про історичну (суспільну) подію.

 

Застосування найпростіших  артикуляційних вправ при вадах у вимові  в процесі

модифікації фонем.

 

Взаєморецензування усних висловлювань з метою виправлення по­милок у їх змісті і структурі.

 

 

1

 

 

1

 

1

 

1

1

 

1

 

 

2

 

 

 

1

 

 

42

 

43

 

 

44

 

 

45 -46

Склад і складоподіл

Склад. Типи складів.

 

Наголос у словах. Логічний наголос. Паузи.

Інтонація.

 

Удосконалення читання. Відтво­рення і створення власних висловлю­вань.

 

Недоліки у читанні, способи їх подолання.

 

1

 

1

 

 

1

 

 

2

 

 

 

47

 

 

48 -49

 

 

    49

 

 

 

     50

 

 

 

 

Орфоепія

 

Поняття орфоепії. Основні риси української літературної вимови.

 

Як навчити школяра виразно читати й заучувати напам’ять.

 

Виразність і образність мовлення. Засоби й умови виразності мовлення. Виразність усного мовлення.

 

Складання побутових і ділових

діалогів (полілогів) з додержанням

орфоепічних норм.

 

 

 

 

1

 

 

2

 

 

1

 

 

 

1

 

 

 

51

 

 

52

 

 

53 -55

 

 

56  

 

 

 

57 -58

 

 

59

 

 

60 -63

 

64

 

 

 

65

 

 

66 -68

 

Орфографія

 

Поняття орфографії. З історії орфографії. Принципи українського правопису.

 

Переказ тексту художнього стилю з творчим завданням.

 

Вживання великої літери та апострофа. Правопис слів іншомовного походження.

 

Твір-опис природи на основі власних спостережень.

 

 

Правила переносу (технічний та орфографічний аспект).

 

Переказ тексту наукового стилю з творчим завданням.

 

Правопис слів разом, окремо, через дефіс.

 

Твір на морально-етичну тему в публіцистичному стилі з дотриманням комунікативних якостей мовлення.

 

Взаємоперевірка й рецензування учнівського переказу і твору.

 

Дисграфія. Можливості усунення вад письма.

 

 

 

 

 

1

 

 

1

 

 

3

 

 

1

 

 

 

2

 

 

1

 

 

3

 

1

 

 

 

1

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
12 січня 2021
Переглядів
398
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку