Програма
курсу за вибором «Розв'язування задач з молекулярної
біології»
для учнів 9-го класу (35 годин, з них 2 год резервні)
Автор: учитель біології вищої кваліфікаційної категорії,
учитель-методист НВК «Чаплинська школа-гімназія»
Кузьменко Світлана Іванівна
Пояснювальна записка
Однією з головних цілей вивчення біології є формування в учнів уявлень про практичне значення біологічних знань як наукових основ багатьох сучасних галузей виробництва, сільського господарства, медицини. Достатньо глибоке, осмислене засвоєння ними навчального матеріалу передбачає не лише запам'ятовування фактичних даних і теорій, а й уміння застосовувати їх на практиці. Одним із шляхів до цієї мети є розв'язування розрахункових і ситуаційних задач з біології.
Основна частина курсу за вибором ґрунтується на теоретичному матеріалі, викладеному в підручнику та додатковій літературі, і відповідає розділам шкільної програми з біології.
Курс «Розв'язування задач з молекулярної біології» призначений для поглибленого вивчення учнями профільних класів складних питань з молекулярної біології, пластичного та енергетичного обміну речовин, клітинного циклу у розв'язанні теоретичних та практичних проблем сучасної біологічної науки та медицини.
Метою курсу «Розв'язування задач з молекулярної біології» є поглиблення знань основних закономірностей молекулярної біології, опанування окремих методів біологічного аналізу.
Завданням курсу є: засвоєння знань з молекулярної та клітинної біології, запропонувати задачі з основних розділів загальної біології 10-го класу; показати оптимальні способи розв'язування задач різного ступеня складності.
Курс «Розв'язування задач 10 клас» розрахований для учнів 10-х класів. Програма курсу включає 35 навчальних годин і розрахована на один рік навчання. Значна частина навчального матеріалу відводиться на виконання практичних робіт з розв'язування задач. До програми включено вивчення теоретичного матеріалу, знання якого необхідні для розв'язування складних і нестандартних задач. Реалізації курсу сприяють різноманітні форми організації навчання – лекції, семінари, практичні роботи, перегляд відеороликів по мітозу, мейозу.
Знання з курсу забезпечать учням необхідну теоретичну базу для подальшого вивчення біології у вищих навчальних закладах, для участі в олімпіадах, для підготовки наукових робіт.
Кількість годин | Зміст навчального матеріалу | Вимоги до рівня підготовки учнів | ||
2 | Вступ. Основні етапи розвитку молекулярної біології та її місце в системі біологічних наук. | Учень (учениця): називає:
наводить приклади;
характеризує:
застосовує знання:
| ||
18 | Тема 1. Пластичний та енергетичний обмін у біосистемах. Етапи енергетичного обміну: підготовчий та аеробний (цикл Кребса). Фотосинтез як процес трансформації поглинутої організмом енергії світла в хімічну енергію органічних сполук. Фікобіліни та фікоціанобіліни. Каротиноїди – жиророзчинні пігменти. Неклітинний потік електронів і фотофосфорилювання. Екологія фотосинтезу. Добові і сезонні ритми фотосинтезу. Хемосинтез – процес синтезу АТФ, глюкози та інших органічних сполук завдяки енергії, що виділяється при окисненні неорганічних сполук. | Учень (учениця): називає:
описує:
аналізує;
застосовує знання;
| |
Практичні роботи.
1. Розв'язування задач на енергетичний обмін.
2. Розв'язування задач на фотосинтез.
3. Розв'язування задач на хемосинтез.
8 | Тема 2.Молекулярні основи спадковості. Нуклеїнові кислоти. Історія вивчення нуклеїнових кислот. Синтез білка. Транскрипція і трансляція. Генетичний код. Регуляція біосинтезу білка. Екзонно-інтронна організація геному. | Учень (учениця): називає:
описує:
аналізує;
висловлює судження;
застосовує знання;
|
Практичні роботи.
1. Розв'язування задач на визначення порядку чергування нуклеотидів у ДНК.
2. Розв'язування задач на визначення маси гена та маси білка.
3. Розв'язування задач на синтез білка.
4. Розв'язування задач на екзонно-інтронну організацію геному.
5 | Тема 3. Клітинний цикл. Мітоз. Мейоз. Закономірності зміни обсягу інформації, кількості хромосом і ДНК у клітині. Комбінація гомологічних хромосом у мітозі та мейозі. | Учень (учениця): розпізнає:
описує;
пояснює;
порівнює;
аналізує:
|
Практичні роботи.
1. Розв'язування задач на клітинний цикл. Мітоз. Мейоз.
2. Розв'язування задач на комбінацію гомологічних хромосом у мітозі та мейозі.
Тематичний план курсу за вибором «Розв'язування задач з молекулярної біології»
№ з/п | Тема | Кількість навчальних годин | Кількість практичних годин |
1 | Вступ | 2 | - |
2 | Тема 1. Пластичний та енергетичний обмін у біосистемах. | 18 | 10 |
3 | Тема 2. Молекулярні основи спадковості. | 8 | 4 |
4 | Тема 3. Клітинний цикл. Мітоз. Мейоз. | 5 | 3 |
Список рекомендованої літератури
1. Албертс Б., Брей Д., Льюис Дж. Молекулярная биология клетки: в 3-х т.
2. Барна І.В., Барна М.М. Біологія. Задачі та розв'язки. – Тернопіль: Мандрівець, 2001. – 160с
3. Кочергин Б.Н., Кочергина Н.А. Задачи по молекулярной биологии и генетике. – Минск: Нар.асвета, 1982. – 124 с.
4. Литвиненко О.І., Атроментова Л.О. Генетика. Збірник задач. – К.: Вища школа, 1987
5. Муртазин Г.М. задачи и упражнения по общей биологии. – М.: Просвещение, 1972. – 270с
6. Муртазин Г.М.Задачи и упражнения по общей биологии. – М.: Просвещение, 1981
7. Овчинніков С.О. Збірник задач і вправ із загальної біології. – Київ: Генеза, 2000. – 152с
8. Соколовская Б.Х.Сто задач по молекулярной биологии и генетике. – Новосибирск: Наука, 1971.
9. Сборник задач по биологии (учебно-методическое пособие). – Киров, 1998
10. Тимченко А.Д. Збірник задач і вправ з біології. – К.: ВУ
11. Задачі з генетики та методика їх розв'язування: посібник для вчителів- біологів та учнів шкіл з поглибленним вивченням біології / Д. М. Голда. - К. : Вирій, 1997. - 72 с.
Програма
курсу за вибором «Розв’язування задач з молекулярної
біології»
для учнів 10-го класу (35 годин, з них 2 год резервні)
Автор: учитель біології вищої кваліфікаційної категорії,
учитель-методист НВК «Чаплинська школа-гімназія»
Кузьменко Світлана Іванівна
Пояснювальна записка
Однією з головних цілей вивчення біології є формування в учнів уявлень про практичне значення біологічних знань як наукових основ багатьох сучасних галузей виробництва, сільського господарства, медицини. Достатньо глибоке, осмислене засвоєння ними навчального матеріалу передбачає не лише запам’ятовування фактичних даних і теорій, а й уміння застосовувати їх на практиці. Одним із шляхів до цієї мети є розв’язування розрахункових і ситуаційних задач з біології.
Основна частина курсу за вибором ґрунтується на теоретичному матеріалі, викладеному в підручнику та додатковій літературі, і відповідає розділам шкільної програми з біології.
Курс «Розв’язування задач з молекулярної біології» призначений для поглибленого вивчення учнями профільних класів складних питань з молекулярної біології, пластичного та енергетичного обміну речовин, клітинного циклу у розв’язанні теоретичних та практичних проблем сучасної біологічної науки та медицини.
Метою курсу «Розв’язування задач з молекулярної біології» є поглиблення знань основних закономірностей молекулярної біології, опанування окремих методів біологічного аналізу.
Завданням курсу є: засвоєння знань з молекулярної та клітинної біології, запропонувати задачі з основних розділів загальної біології 10-го класу; показати оптимальні способи розв’язування задач різного ступеня складності.
Курс «Розв’язування задач 10 клас» розрахований для учнів 10-х класів. Програма курсу включає 35 навчальних годин і розрахована на один рік навчання. Значна частина навчального матеріалу відводиться на виконання практичних робіт з розв’язування задач. До програми включено вивчення теоретичного матеріалу, знання якого необхідні для розв’язування складних і нестандартних задач. Реалізації курсу сприяють різноманітні форми організації навчання – лекції, семінари, практичні роботи, перегляд відеороликів по мітозу, мейозу.
Знання з курсу забезпечать учням необхідну теоретичну базу для подальшого вивчення біології у вищих навчальних закладах, для участі в олімпіадах, для підготовки наукових робіт.
Кількість годин |
Зміст навчального матеріалу |
Вимоги до рівня підготовки учнів |
||
2 |
Вступ. Основні етапи розвитку молекулярної біології та її місце в системі біологічних наук.
|
Учень (учениця): називає:
наводить приклади;
характеризує:
застосовує знання:
|
||
|
||||
|
|
|
|
18 |
Тема 1. Пластичний та енергетичний обмін у біосистемах. Етапи енергетичного обміну: підготовчий та аеробний (цикл Кребса). Фотосинтез як процес трансформації поглинутої організмом енергії світла в хімічну енергію органічних сполук. Фікобіліни та фікоціанобіліни. Каротиноїди – жиророзчинні пігменти. Неклітинний потік електронів і фотофосфорилювання. Екологія фотосинтезу. Добові і сезонні ритми фотосинтезу. Хемосинтез – процес синтезу АТФ, глюкози та інших органічних сполук завдяки енергії, що виділяється при окисненні неорганічних сполук.
|
Учень (учениця): називає:
описує:
аналізує;
застосовує знання;
|
|
|
|||
Практичні роботи.
1. Розв’язування задач на енергетичний обмін.
2. Розв’язування задач на фотосинтез.
3. Розв’язування задач на хемосинтез.
8 |
Тема 2.Молекулярні основи спадковості. Нуклеїнові кислоти. Історія вивчення нуклеїнових кислот. Синтез білка. Транскрипція і трансляція. Генетичний код. Регуляція біосинтезу білка. Екзонно-інтронна організація геному.
|
Учень (учениця): називає:
описує:
аналізує;
висловлює судження;
застосовує знання;
|
Практичні роботи.
1. Розв’язування задач на визначення порядку чергування нуклеотидів у ДНК.
2. Розв’язування задач на визначення маси гена та маси білка.
3. Розв’язування задач на синтез білка.
4. Розв’язування задач на екзонно-інтронну організацію геному.
5 |
Тема 3. Клітинний цикл. Мітоз. Мейоз. Закономірності зміни обсягу інформації, кількості хромосом і ДНК у клітині. Комбінація гомологічних хромосом у мітозі та мейозі.
|
Учень (учениця): розпізнає:
описує;
пояснює;
порівнює;
аналізує:
|
Практичні роботи.
1. Розв’язування задач на клітинний цикл. Мітоз. Мейоз.
2. Розв’язування задач на комбінацію гомологічних хромосом у мітозі та мейозі.
Тематичний план курсу за вибором «Розв’язування задач з молекулярної біології»
№ з/п |
Тема |
Кількість навчальних годин |
Кількість практичних годин |
1 |
Вступ |
2 |
- |
2 |
Тема 1. Пластичний та енергетичний обмін у біосистемах.
|
18 |
10 |
3 |
Тема 2. Молекулярні основи спадковості. |
8 |
4 |
4 |
Тема 3. Клітинний цикл. Мітоз. Мейоз.
|
5 |
3 |
|
|
|
Список рекомендованої літератури
1. Албертс Б., Брей Д., Льюис Дж. Молекулярная биология клетки: в 3-х т.
2. Барна І.В., Барна М.М. Біологія. Задачі та розв’язки. – Тернопіль: Мандрівець, 2001. – 160с
3. Кочергин Б.Н., Кочергина Н.А. Задачи по молекулярной биологии и генетике. – Минск: Нар.асвета, 1982. – 124 с.
4. Литвиненко О.І., Атроментова Л.О. Генетика. Збірник задач. – К.: Вища школа, 1987
5. Муртазин Г.М. задачи и упражнения по общей биологии. – М.: Просвещение, 1972. – 270с
6. Муртазин Г.М. Задачи и упражнения по общей биологии. – М.: Просвещение, 1981
7. Овчинніков С.О. Збірник задач і вправ із загальної біології. – Київ: Генеза, 2000. – 152с
8. Соколовская Б.Х. Сто задач по молекулярной биологии и генетике. – Новосибирск: Наука, 1971.
9. Сборник задач по биологии (учебно-методическое пособие). – Киров, 1998
10. Тимченко А.Д. Збірник задач і вправ з біології. – К.: ВУ
11. Задачі з генетики та методика їх розв'язування: посібник для вчителів- біологів та учнів шкіл з поглибленним вивченням біології / Д. М. Голда. - К. : Вирій, 1997. - 72 с.