Програма роботи вокально-інструментального ансамблю

Про матеріал
В останні роки стають актуальнішими проблеми формування в підростаючого покоління високої естетичної культури. Невід’ємною частиною її реалізації є музичне виховання. Естрадне мистецтво як його складова належить до найбільш масових, доступних і популярних. Основними завданнями для створення вокально-інструментального ансамблю (ВІА) в навчальному закладі є, найперше, виховання гармонійно розвиненої особистості, залучення школярів до основ світової музичної культури, розвиток їхніх музично-естетичних смаків, розширення загального світогляду на основі слухання класичної та сучасної музики, а також виконання кращих зразків вітчизняної та світової пісенної творчості.
Перегляд файлу

ВІДДІЛ ОСВІТИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ
БУРИНСЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
БУДИНОК ДИТЯЧОЇ ТА ЮНАЦЬКОЇ ТВОРЧОСТІ
БУРИНСЬКОЇ РАЙОННОЇ РАДИ

 

 

 

 

ПОГОДЖЕНО          ЗАТВЕРДЖЕНО

Протокол засідання         Наказ відділу освіти,

науково-методичної ради        молоді та спорту

Буринського РМК         райдержадміністрації

________________№_________       _____________№______

 

 

 

 

 

     

 

 

 

     

Вокально-інструментальний ансамбль

 

Навчально-виховна програма

основного рівня для вихованців середнього та старшого шкільного віку

 

 

 

 

     

 

       Розробник

               Лисенко Г.В. .

                 керівник гурткової роботи

  Будинку дитячої та юнацької                 

  творчості

 

 

 

 

 

 

 

 

Буринь, 2014 рік

 

Пояснювальна записка

 

                                                          Музика - це розум, втілений

                                                                               в прекрасних звуках.

                                                                                                          І. Тургенєв

 В останні роки стають актуальнішими проблеми формування в підростаючого покоління високої естетичної культури. Невідємною частиною її реалізації є музичне виховання. Естрадне мистецтво як його складова належить до найбільш масових,  доступних і популярних. Особливу зацікавленість молодіжної глядацької аудиторії викликають виступи шоу-гуртів, які демонструють синтез вокального та інструментального мистецтв. Вони бувають різножанровими, але майже усі захоплюють своїх слухачів і глядачів ефектом інтерактивності.

Основними завданнями для створення вокально-інструментального ансамблю (ВІА) в позашкільному закладі  є, найперше, виховання гармонійно розвиненої особистості, залучення школярів до основ світової музичної культури, розвиток їхніх музично-естетичних смаків, розширення загального світогляду на основі слухання класичної та сучасної музики, а також виконання кращих зразків вітчизняної та світової пісенної творчості.

Програма гуртка  «Вокально-інструментальний ансамбль» складена на основі  Програм з позашкільної освіти художньо-естетичного напряму: Програма колективу естрадної пісні, Програма вокально-хореографічного естрадного дитячо-юнацького колективу, Програма дитячо-юнацького естрадно-духового оркестру (Рекомендовано Міністерством освіти і науки  України, лист Міністерства освіти і науки України від 18.07.2007р., №1/11-5303.

Програма дитячого вокально-інструментального колективу розглядає такі базові засади його діяльності: різноманітність (пізнавальні, художньо-естетичні, ігрові методи реалізації програми), динамічність (від сприйняття еталонних зразків і репродуктивного відтворення до самостійного творчого процесу), ансамблевий характер діяльності, який передбачає формування професійного та соціально-психологічного партнерства у різновіковому колективі.

 Актуальність програми зумовлена такими факторами:

 - підтримкою талановитих дітей у втіленні їх творчих планів;

 - розвитком музично-виконавських вмінь та навичок;

 - організацією повноцінного дозвілля дітей.

 Метою програми є формування компетентностей особистості в процесі вокальної та інструментальної роботи. Основні завдання полягають у формуванні наступних компетентностей:

1. Пізнавальної компетентності, що забезпечує оволодіння основами музичної грамоти, поняттями гри на музичних інструментах, естрадного, вокально-хорового співу.

2. Практичної компетентності, що сприяє оволодінню навичками ви-конання ансамблевих творів, індивідуального та групового вокалу, технікою гри на електромузичних інструментах.

3. Творчої компетентності, що забезпечує розвиток виконавської майстерності, вирішення творчих завдань; формування музичних, ритмічних, вокальних та акторських здібностей, музично-естетичного смаку; розуміння і сприйняття високохудожніх творів інструментальної музики; потреби особистості у творчій самореалізації.

4.  Соціальної компетентності, що передбачає виховання любові до вокально-інструментального мистецтва; розвиток громадсько-патріотичних почуттів; розуміння, сприйняття і наслідування національних традицій в українській музичній спадщині; навичок професійного та соціального партнерства.

Зміст програми розраховано на 3 навчальні роки  за початковим (перший рік навчання), основним (другий рік) та вищим (третій рік навчання)  навчально-організаційними рівнями.  Кількісний склад навчальної групи гуртка становить   10 - 15 вихованців. До першого року навчання (початковий рівень)  залучаються всі бажаючі учні незалежно від статі віком 12 – 15 років протягом усього навчального року. Музичний слух, голос, відчуття ритму, музична пам’ять розвиваються в процесі подальшого навчання.

 Специфіка роботи ВІА, особливо на початковому рівні, передбачає, в основному, навчання гри на різних інструментах, а також постановку голосу. Гуртківці, котрі виявили найбільші здібності, залучаються до концертно-виконавської діяльності.

Середній рівень навчання вимагає від гуртківців більш повного оволодіння музичними інструментами, чистого інтонування в унісон та багатоголосно, створення образів та настроїв засобами вокалу, пластики, костюма, гриму.

Вищий рівень навчання сприяє досконалому володінню голосовим апаратом, професійне керування ситуацією під час виступу, спілкування з глядачем. Гуртківці на третьому році навчання мають вільно володіти прийомами гри баре, самостійно створювати вступ, переходи та кінцівки на ударній установці, вільно володіти модуляціями на синтезаторі.

Робота гуртка здійснюється за принципами інтеграції загальної середньої та позашкільної освіти. Заняття в ньому вагомо доповнюють такі розділи шкільної програми, як музика,  сольфеджіо, спів.

Програмою передбачено індивідуальну роботу з вихованцями згідно Положення про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних навчальних закладах, яке затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.2004, № 651: індивідуальна (вокал і гра на інструментах) та групова (ансамблевий спів, заняття з пластики, хореографії, акторської майстерності, музично-теоретичні лекції, репетиції групових творів, зведені репетиції, концертні виступи).  Програма передбачає заняття як за окремими видами підготовки, так і синтезовані (вокал і хореографія, слухання музики та рухові етюди тощо).

Методика  проведення   занять.  Тривалість заняття становить 90 хв. з перервою 10 хв. Підготовка до заняття (розминка, налаштування інструмента) — 10 хв; вивчення технічного матеріалу (вправи, гами, етюди) — 20 хв.; вивчення музичних творів на музичних інструментах — 45 хв.; пояснення домашнього завдання — 5 хв. Під час розминки потрібно слідкувати за звучанням та інтонацією, правильною поставою вокаліста (інструменталіста), положенням інструмента, постановкою рук, посадкою за ударною установкою. Особливу увагу під час вокальних вправ слід приділяти правильному диханню. Початкові вправи для розминки слід підбирати нескладні, адже основне їхнє призначення — вдосконалити виконавський апарат учня. Вправи, гами, етюди та музичні твори учням необхідно послідовно засвоювати на кожному уроці. Перевірка пройденого матеріалу визначає, чи відповідають правилам обраний темп, чистота звучання, динаміка, штрихи,  характер виконання музичного твору.  Новий матеріал повинен базуватись на пройденому. Якщо учень має можливість проводити заняття вдома, слід давати йому домашнє завдання з обов’язковим поясненням тональності,  аплікатури, динаміки, темпу тощо.

Основною формою колективних занять у роботі ансамблю є загальноансамблеві репетиції. Є декілька основних типів репетицій: коректурна (уточнює виконавський задум, зміст, характер музичного твору), робоча (проводиться для вивчення конкретного музичного твору), прогонна (вирішує окремі завдання, пов’язані з покращанням якості звучання, встановлення необхідного темпу, динаміки тощо), генеральна (визначає рівень готовності колективу до концертного виконання вивченого музичного твору).

Для успішної діяльності вокально-інструментального колективу дуже важливою є самостійна робота учнів, свідома, наполеглива, копітка праця. Учні повинні знайомитися з вітчизняною та зарубіжною класичною музикою, історичним розвитком естради, джазом, масовою піснею, творчістю композиторів, поетів-піснярів і виконавців. Слід організовувати регулярні відвідування концертів з наступним обговоренням. 

Вибір репертуару для колективу— одне з головних завдань керівника, адже правильно підібраний репертуар сприятиме творчому зростанню колективу, визначить його творче обличчя, дозволить впевнено розв’язувати завдання виховання. При доборі матеріалів для гри ансамблем необхідно керуватися такими критеріями:

- доступність;

- художня цінність;

- індивідуальність;

- відповідність віковим особливостям учнів;

- відповідність характеру виконавця;

- педагогічна необхідність.

Від правильно підібраного матеріалу залежить творчий та духовний злет учнів, формуються художні смаки. Підтримка та допомога учасникам у створенні своїх мелодій – це шлях до самовираження дитини в музиці.

Репертуар повинен бути художньо якісним, сучасним, відповідати віковим особливостям виконавців, загальнолюдським морально-естетичним цінностям. Музичні стилі, манери виконання пісень повинні відповідати сюжету творів, індивідуальності учнів, їхнім вокальним та акторським здібностям, бути сучасними та модними. Створюючи репертуар, слід керуватися наступними принципами: художньою цінністю, виховним значенням, доступністю музичного та літературного тексту, різноманітністю жанрової й музичної стилістики, мелодійністю, цікавістю, романтичністю, відповідністю віку виконавців, ритмічністю та рухливістю, логікою компоновки концертної програми або сольного виступу окремого виконавця.

Вокальна робота повинна проводитися на доступному музичному матеріалі. При роботі над вокалом під музичний супровід необхідно урівноважувати звучність. При цьому спів без мікрофону або зовсім недопустимий, або допустимий при урівноваженій гучності системи        «вокал-супровід», інакше можливе форсування голосу виконавця. Неправильне вокальне виховання, недотримання гігієни співочого голосу шкідливо впливає на стан голосового апарата та естетичний розвиток як виконавців, так і слухачів. Увесь процес постановки та зміцнення голосу, вирівнювання регістрів має бути надзвичайно обережним і поступовим і, бажано, проводитися під контролем лікаря-фоніатора. Керівник гуртка має бути добре обізнаним з анатомією і фізіологією дихального та голосового апарата людини.

Оскільки естрадний жанр вимагає видовищності, особливе значення має робота над сценічним оформленням репертуару. При цьому використовується все для найповнішого розкриття художнього образу: пластика (танець або його елементи), світло, театралізована дія тощо. Сценічним оформленням номерів найкраще займатися після засвоєння музично-вокального матеріалу. 

 Учасники ВІА знайомляться з танцювальними ритмами, а також з елементами рухів танців типу «Диско-біт», «Авто-стоп», «Травольта», «Диско-фанк», «Рок-н-рол»,  «Босса-нова», «Ча-ча-ча» тощо.

 Вихованців варто ознайомлювати з вітчизняною та зарубіжною музикою, з історичним розвитком естради та масової пісні, творчістю українських композиторів і виконавців, талановитих митців рідного краю.

 Для естетичного виховання учнів, розширення їхнього світогляду велике значення мають зустрічі з композиторами, професійними музикантами та виконавцями, відвідування концертів, участь у різноманітних фестивалях і конкурсах.

Перевіркою знань, умінь та навичок вихованців є виступи під час різноманітних масових заходів. При цьому найбільш здібні приймають участь у великих святкових і тематичних концертах. У кінці навчального року проводиться творчий звіт перед батьками, в якому приймають участь усі вихованці.

 Робота ВІА не обмежується лише теоретичними та практичними заняттями з школярами. Необхідна також освітньо-виховна робота з батьками, постійне ознайомлення з результатами успішності учасників під час проведення зборів, зустрічей батьків з керівником; підтримування тісного зв’язку з дитячою музичною школою, районним Будинком культури, районною бібліотекою,  іншими загальноосвітніми та позашкільними закладами, проведення обміну досвідом, надавання методичної допомоги.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

І-й рік навчання

Початковий рівень

 

№ з/п

 

Назва теми

Кількість годин

Теоретичні

заняття

Практичні

заняття

Разом

1

 Вступне заняття

2

-

2

2

 Основи музичної грамоти та 

 сольфеджіо

16

22

38

3

 Основи аналізу музичних творів

2

2

4

4

 Гра на музичних інструментах

6

84

90

5

 Постановка голосу

12

18

30

6

 Музично-освітні бесіди та слухання  

 музики

4

2

6

7

 Ансамбль

-

40

40

8

 Концертна діяльність, екскурсії                                                            

-

6

6

 

                                         Всього:                                                                       

42

174

216

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

І-й рік навчання

Початковий рівень

          1. Вступне заняття. Правила поведінки та інструктаж з техніки безпеки (2 год.)

Ознайомлення гуртківців з планом роботи гуртка на рік, метою та завданнями гуртка, розкладом і формами проведення, правилами техніки безпеки під час теоретичних занять та гри на електромузичних інструментах.. Правила поведінки в колективі. Організаційні питання.

Естрада, як один із основних видів музичного виконавства.

2.  Основи музичної грамоти та сольфеджіо (38 год.).

Теоретичні відомості. Нота, нотний стан, нотний запис, відомості про музичні звуки та їх властивості (висота, сила, тривалість). Розташування нот на нотному стані в скрипічному ключі. Тривалості. Паузи. Знаки альтерації, їх позначення. Ліга. Такт, тактова лінія. Сильні та слабкі долі такту. Розмір. Прості та складні розміри. Тактування на 2/4, 3/4, 4/4.

Практична робота. Ритмічний диктант. Тон і півтон. Звукоряд. Позначення ступенів звукоряду. Тоніка як основний стійкий ступінь звукоряду. Поняття про лад. Мажор та мінор. Побудова мінорного та мажорного звукоряду. Спів  мінорного та мажорного звукоряду. Гармонічний мінор. Сольфеджування.

3. Основи аналізу музичних творів (4 год.).

Теоретичні відомості. Період, фраза, мотив. Закінчена музична думка, каданс.

Практична робота. Аудіювання.

        4.  Гра на інструментах (90 год.). 

Шестиструнна гітара.

 Теоретичні відомості. Вступне заняття. Ознайомлення з електрогітарою соло-ритм. Загальні відомості та стрій гітари. Посадка виконавця за інструментом, положення гітари, постановка правої руки, видобування звуку.

Практична робота. Прийоми звуковидобування: стакато, легато, тремоло, глісандо. Постановка лівої руки, позиція гітари, аплікатура. Акорди та способи їх видобування. Барре (неповний і повний), арпеджіо. Гами, вправи, каденції та п’єси в межах першої позиції. Вивчення другої позиції.

Бас-гітара.

Теоретичні відомості. Схожість і відмінність з гітарою соло-ритм. Стрій гітари бас. Прийоми гри на бас-гітарі (щипком, підцепом, медіатором). Арпеджіо на бас-гітарі.

Практична робота. Відпрацювання основних найпростіших басових ходів. Гра мелодій, які включають мінорні та мажорні лади (в паралельних тональностях – A moll–C dur. 

   Клавішні інструменти.

 Теоретичні відомості.  Роль та функція клавішних інструментів в ансамблі. Клавіші як сольний інструмент і як акомпанемент.

 Практична робота. Вивчення п’єс та пісень для гри ансамблем. Виконання сольних партій, підголосків до основної мелодії, імпровізацій та акомпанементу.

Ударні інструменти.

Теоретичні відомості. Відомості про ударні інструменти, будова їх, догляд за ударною установкою. Нотація для ударних інструментів. Аплікатура. Посадка за інструментом. Постановка рук, ніг, тулуба. Гімнастичні вправи для розвитку кисті пальців, передпліччя, рук. Прості вправи на глухому барабані, одиночні удари, «двійки», «двійки» з прискоренням. Прості розміри. Пунктирний ритм. Вправи для гри на хеті та тарілках. Тріолі. Синкопи. Форшлаг. Крещендо, димінуендо у грі на малому барабані. Акцент. Ознайомлення з епізодичними ударними інструментами: бубон, маракаси, трикутник, бонги, румба.

Практична робота. Гімнастичні вправи для розвитку координації. Аплікатура. Прості тренувальні вправи. Одиночні удари, «двійки», тріолі, тріолі з прискоренням, «двійки» з прискоренням. Прості розміри. Принципи звуковідтворення. Вправи та п’єси для ансамблю з участю ударної установки.

 5. Постановка голосу (30 год.)

Теоретичні відомості. Ознайомлення з основами вокального мистецтва. Ознайомлення з основними вокальними навичками, гігієною та збереженням голосу. Вокальна постановка (спів сидячи, спів стоячи). Положення корпуса тіла, рук, ніг, голови під час співу. Основи вокального дихання. Фізичне значення дихання. короткі відомості про анатомічну будову органів дихання. Оволодіння навичками нижньореберного дихання. Співвідношення вдиху та видиху  в залежності від характеру музики, тривалості музичної фрази.

 Вправи на дихання на одному звукові з поступовим збільшенням його тривалості. Поняття атаки звука на початку співу (мобілізація всього артикуляційного апарату – губи, зуби, язик, щелепи, верхнє та нижнє піднебіння). Оволодіння навичками м’якої атаки. Практичне вивчення механізму вокального звукоутворення.

Артикуляція. Роль артикуляційного апарату у вокалізації та закругленні голосних. Вирівнювання голосних при співі вправ на і, е, а, о, у в поєднанні з різними приголосними, а також вирівнювання та округлення їх у відповідних вокальних творах.

Практична робота. Спів нефорсованим голосом окремих звуків, стійких ступенів звукоряду. Ознайомлення зі звуковведенням (легато, нон-легато). Спів вправ з використанням цих штрихів. Дикція та основні правила вимовляння в співі: вимовляння приголосних, голосних, приголосних в середині та в кінці слова, правила культури мови (правильний наголос в словах). Правила логіки мовлення (знаходження та виділення основного слова, що несе логічний наголос і допомагає зрозуміти та підкреслити думку в музичній фразі). Характер дикції в залежності від характеру музики та  змісту твору. Розучування пісень різного характеру. Спів нефорсованим округлим звуком з дотриманням вищевказаних правил співу. Вправи на розвиток сили голосу, дихання, дикції. Робота з мікрофоном.

 6. Музично-освітні бесіди та слухання музики (6 год.).

Як розуміти сучасність у музиці.  Короткий огляд сучасних напрямків естрадної та джазової музики. Народження музики соціального протесту (творчість ансамблю «Бітлз»). Короткий огляд творчості ведучих виконавців і вокально-інструментальних груп.  Прослуховування записів вітчизняних та зарубіжних оркестрів, гуртів.

 7. Ансамбль (40 год.). 

Теоретичні відомості. Поняття «акомпанемент». Роль і місце кожного з учасників ВІА. Ансамблева гра. Вимоги до учасників ВІА. Функції кожного інструмента в ансамблі, звуковий баланс, налагоджування інструментів.

 Практична робота. Робота з репертуаром, зєднання частин мелодії в одне ціле. Виконання вправ на формування почуття ансамблю, синхронності звучання, визначення ведучої партії. Відпрацювання ансамблевої гри.

 8.  Концертна діяльність, екскурсії (6 год.).  

Теоретичні відомості. Основи виконавської майстерності. Правила поведінки на сцені. Підєднання агрегатів апаратури на сцені, відчуття ансамблю.         

 Практична робота. Участь у масових заходах, святах. Творчий звіт. Екскурсія до районного Будинку культури, зустрічі з відомими місцевими діячами сцени.

 

 

Прогнозований результат

 учні повинні знати:

- основи техніки співу, правила гігієни і збереження голосу, початкові відомості про рухи, запис і читання музичних знаків, музичні терміни;

- загальні відомості про інструменти, їх будову, особливості техніки гри, розуміти поняття «ансамбль», «акомпанемент», основні види вокального мистецтва.

 - учні повинні вміти:

- виконувати музичні вправи, вивчені впродовж року, виконати пластичний етюд на основі вивчених рухів (без співу), співати в унісон;

- освоїти механізми звуковидобування, згуртовано й виважено грати в складі ансамблю, грати за буквено-цифровим позначенням, виконувати різні ритми, акомпанувати солістам, самостійно розучувати нескладні мелодії, співати в складі ансамблю.

 

 

ОРІЄНТОВНИЙ РЕПЕРТУАР

І-й рік навчання

Початковий рівень

Г р а   н а   м у з и ч н о м у

 і н с т р у м е н т і

1. М.Лисенко. Пісенька Лисички (з дитячої опери). 

2. Чеська народна пісня «Танцюй, танцюй»

3. Англійське традиційне привітання «Amering Grace»

 

А н с а м б л е в а   г р а

1. Українські народні пісні: «Диби-диби», «Їхав козак за Дунай», «Ой лопнув обруч», «Розпрягайте, хлопці, коні», «Ти ж мене підманула».

2. Андре Попп «Манчестер-Ліверпуль».

3. К. Морган «Мелодія Бімбо».   

 

 

 

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

з/п

 

Назва теми

Кількість годин

Теоретичні

заняття

Практичні

заняття

Разом

1

 Вступне заняття

2

-

2

2

 Основи музичної грамоти та сольфеджіо

14

18

32

3

 Основи аналізу музичних творів

2

2

4

4

 Гра на музичних інструментах

6

84

90

5

 Постановка голосу

12

18

30

6

 Музично-освітні бесіди та слухання музики

4

2

6

7

 Вокально-ансамблева робота

4

34

38

8

 Основи сценічних рухів та ритміки

2

6

8

9

 Конкурси, екскурсії, свята

-

6

6

 

                                            Всього:                                                    

46

170

216

2-й рік навчання

Основний рівень

 

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

Основний рівень

2-й рік навчання

1. Вступне заняття. Правила поведінки та інструктаж з техніки безпеки (2 год.).              

Ознайомлення гуртківців з планом роботи гуртка на рік, метою та завданнями гуртка, правилами техніки безпеки під час теоретичних занять  та гри на електромузичних інструментах. Правила поведінки в колективі. Організаційні питання.

2. Основи музичної грамоти та сольфеджіо (32 год.).

Теоретичні відомості. Транспонування мелодій. Особливості позначення у буквеній системі. Спів мажорних гам до двох знаків, тризвук, стійкі та нестійкі звуки.  Музична форма, динаміка, темп. Елементи музичної форми (такт – фраза – речення – період). Динаміка, динамічні відтінки, темп, їх позначення. Вправи на розвиток музичної пам'яті (повторення почутого мотиву та мелодії, вивчення вправ напам'ять, усні музичні диктанти).  Складнощі ритму, мелізми. Реприза, фермата, пунктирний ритм. Синкопа, тріоль, затакт, мелізми (форшлаг, мордент, групето, трель).  

У всьому – лад та гармонія. Лад, стійкі та нестійкі ступені, тоніка. Головні ступені ладу (Т, S, D). Інтервали, мажор, мінор. Тризвуки та їх обернення, септакорд, домінантсептакорд, тональність, гама.  Будова музики (музична форма), склад (гомофонія, поліфонія). Різновиди музичної форми. Поняття про склад.

Практична робота. Побудова інтервалів, акордів, тризвуків (мажорних та мінорних). Транспонування мелодії. Гармонічний мінор.

3. Основи аналізу музичних творів (4 год.).

Слухання музичних творів, їх аналіз за складовою, тональністю, акордами, ритмом, застосуванням додаткової музичної обробки.

4. Гра на інструментах (90 год.).

Теоретичні відомості. Прийоми гри на електрогітарі, звуковидобування. Принципи побудови акордів та їх видобування на різних ладах. Барре. Арпеджіо. Гами, вправи на соло-гітарі, бас-гітарі.

Різновидність звучання клавішних інструментів. Перемикання звучання інструментів на синтезаторі. Аплікатура. Гами, арпеджіо, вправи для розвитку техніки пальців. Основні штрихи (стакато, легато). Акорди.

Практична робота. Побудова та гра акордів на інструменті. Вивчення п’єс, етюдів. Прийоми гри в різних стилях. Відпрацювання навичок виконавської майстерності.

5. Постановка голосу (30 год.).

Теоретичні відомості.  Атака звуку. Поняття про атаку звуку. Тверда та м’яка атака звуку. Функція та взаємодія губних м’язів, дихання та язика. Єдність художня та технічна.

Практична робота. Визначення діапазону голосу та робота над його збільшенням. Розвиток навичок співацької постави, ансамблевого виконання пісень.

6. Музично-освітні бесіди та слухання музики (6 год.).

Жанрова різноманітність музики. Основні музичні стилі сучасної європейської музики: диско. рок-балада. Вокально-інструментальні колективи Європи, Америки, їх спрямування. Естрада планети.

7. Вокально-ансамблева робота (38 год.).

Теоретичні відомості. Одночасність початку та закінчення гри. Чітке виконання тривалостей нот. Єдність темпу та ритму. Звуковий баланс між інструментальною групою та солістом. Чистота виконання (стрій). Особливості ритмів виконуваної музики. Ремікс, рімейк.

Практична робота. Обробка музичних творів.

8. Основи сценічних рухів та ритміки (8 год.).

Теоретичні відомості. Поняття про характер музики, динамічні відтінки. Будова музичного твору (музичний вступ, різні частини, закінчення). Особливості ритмів елементів мелодії, що виконується.

Практична робота. Вправи на виховання ритмічності, сценічної постави,

9.  Конкурси, екскурсії, свята (6 год.).

Основи техніки безпеки під час масових заходів. Участь вихованців у проведенні музичних конкурсів і фестивалів, музичних ігор і вікторин, екскурсій.  Святкування Дня знань, Дня вчителя, Нового року, Різдвяних свят, Днів іменинника тощо.

Відвідування концертів професійних виконавців. 

Прогнозований результат

 - учні повинні знати:

- основи професійного співу, хореографії, сценічного руху, різні виконавські стилі у світовому та вітчизняному естрадному вокально-інструментальному мистецтві, правила роботи з мікрофоном;

- жанри та стилі естрадної музики світу, акорди гітари до VІІ ладу, ритми на ударній установці, освоїти механізм звуковидобування суміжних інструментів.

- учні повинні вміти:

- співати самостійно і в ансамблі (в унісон і багатоголосно), створити образ та настрій засобами вокалу, пластики, костюма, гриму, створити стійке амплуа в ансамблі та власну манеру виконання, критично сприймати антихудожні твори та непрофесійне виконання;

- володіти основами гри на основному музичному інструменті та одному суміжному, засобами музичного виконавства створити образ пісні чи мелодії, володіти практичним вмінням сольного та оркестрового виконавства, виконати два сольні твори та три-чотири оркестрові твори з репертуару колективу, виконувати транспонування мелодій;

- співати двоголосся в складі ансамблю.

 

 

ОРІЄНТОВНИЙ РЕПЕРТУАР

2-й рік навчання

Основний рівень

 

І н д и в і д у а л ь н а    г р а    н а    м у з и ч н о м у

 і н с т р у м е н т і 

1. Ігор Поклад «Чарівна скрипка»

2. Чеська народна пісня «Танцюй, танцюй»

3. М.Добрянський «З Новим Роком»

                                                         

А н с а м б л е в а   г р а

1. Н.Май «Кап-кап».

2. Леннон Д., Маккартні П. «Yest erday».

3. В. Ильїн,  Ю. Рибчинський «Уроки музики»

4. Мелодія з репертуару оркестру під керівництвом Поля Моріа «Хрещений батько».

5. І.Танчак  «Весела пісенька»

 

 

 

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

з/п

 

Назва теми

Кількість годин

Теоретичні

заняття

Практичні

заняття

Разом

1

 Вступне заняття

2

-

2

2

 Основи музичної грамоти та

 сольфеджіо

10

12

22

3

 Індивідуальні заняття з удосконалення 

 індивідуального вокального

 виконання

-

30

30

4

 Гра на музичних інструментах

16

78

94

5

 Музично-освітні бесіди та слухання 

 музики

2

4

6

6

 Сценічний рух, ритміка

4

14

18

7

 Концертна діяльність

6

32

38

8

 Конкурси, екскурсії, свята

-

6

6

 

                                            Всього:                                                    

40

176

216

3-й рік навчання

Вищий рівень

 

 

 

ЗМІСТ ПРОГРАМИ

3-й рік навчання

Вищий рівень

1. Вступне заняття. Правила поведінки та інструктаж з техніки безпеки (2 год.).               Ознайомлення гуртківців з планом роботи гуртка на рік, метою та завданнями гуртка, правилами техніки безпеки під час теоретичних занять  та гри на електромузичних інструментах. Правила поведінки в колективі. Організаційні питання.

2. Основи музичної грамоти та сольфеджіо (22 год.).

Музичні інтервали (до октави).

Складний музичний розмір (3/8, 6/8, 9/8, 12/8, 5/4 та ін.),

перемінний розмір.

Секстакорд, квартсекстакорд, септакорд,

домінантсептакорд.

Хроматизм. Знаки скорочення та спрощення нотного письма.

            Практична робота. Вправи на розвиток мелодико-гармонічного слуху (визначення на слух стійких і нестійких звуків, інтервалів, акордів, видів мінору та мажору). Вправи на розвиток музичної пам'яті (вивчення вправ напам'ять,

музичні диктанти, запис створеної самостійно мелодії).

           3. Індивідуальні заняття з удосконалення індивідуального вокального виконання (30 год.)

           Практична робота. Слухання музичних творів з поширеним аналізом виконавської майстерності. Вправи на формування індивідуального стилю та манери виконання. Робота над вирівнюванням регістрів

4. Гра на музичних інструментах (94 год.).

Теоретичні відомості. Прийоми гри на електрогітарі, звуковидобування. Арпеджіато, флажолети, вібрато, бенд, перкусійні штрихи, їх позначення, виконання. Транспонування мелодій. Застосування каподастра на гітарі.

Орнаментика в грі на гітарі, синтезаторі.

Прийоми гри на синтезаторі.

Конструювання переходів, «брейків», кінцівок для певних мелодій на ударній установці.

Практична робота. Побудова, запис прийомів гри на інструменті. Вивчення мелодій, фрагментів творів. Прийоми професійної гри. Налагоджування, перемикання програм на синтезаторі під час гри. Відпрацювання прийомів на барабанах.

5. Музично-освітні бесіди та слухання музики (6 год.).

           Теоретичні відомості. Народнопісенні витоки професійної музики. Танцювальні традиції та ритми сучасної музики. Значення й посилення ролі ритму в сучасній музиці. Пошуки нового в музичному мистецтві XX ст. Проникнення класичної форми в естрадну та джазову музику і навпаки. Естрадні та джазові аранжування класичної музики. Виховання почуття міри й смаку. Виникнення року.  Електроніка, штучні звуки в музиці. Злиття джазу та року. Серйозна й розважальна естрада.

            Практична робота. Під час музично-освітніх бесід можуть проводитися також слухання музики, перегляд відеоматеріалів з колективним обговоренням.

6. Сценічний рух, ритміка (18 год.).

               Теоретичні відомості. Правила поведінки на сцені під час виступів: стандартні та екстремальні варіанти. Основні засоби й прийоми створення пластичного образу пісні (темп, ритм, характер рухів, манера поведінки, міміка).

Практична робота. Класичний екзерсис (біля станка та на середині зали).

Вправи обличчям до станка: постановка корпусу, рук, ніг, голови; Demi

plie за І-ІII позиціями; Battements tendus з першої позиції убік, уперед і назад;

Battements tendus jete (викидання ноги на 45 градусів по точках з І позиції убік,

уперед і назад); Rond-de jamb parter (коло ногою по підлозі); Passe par terre з

переведенням ноги вперед і назад через І позицію; Cou de pied (вперед і назад);

Portde bras (вигинання корпусу назад); стрибки з двох ніг на дві з паузою; Passe

за III позицією; Releve за I-III вільними позиціями ніг; І-ІІІ позиції рук; І-III позиції ніг;

7. Концертна діяльність (38 год.).

           Теоретичні відомості. Сценічна дисципліна. Культура виконання. Правила поведінки на сцені та поняття сценічної культури. Мікшерний пульт, налагоджування звучання мікрофонів, інструментів. Звукові ефекти. Реверберація звуку, фленжер, відлуння. Прослуховування виступів кращих естрадних оркестрів, гуртів

           Практична робота. Підготовка концертних программ. Підготовка концертного костюма та музичних інструментів. Індивідуальні та колективні вправи для підготовки якісного звучання на інструментах. Робота зі звуком на мікшерному пульті. Обробка музичних творів.

8.  Конкурси, екскурсії, свята (6 год.).

Основи техніки безпеки під час масових заходів. Участь вихованців у проведенні різноманітних літературно-музичних заходів.

Проведення зустрічей із учасниками інших творчих колективів.     Музичне оформлення вечорів, участь у фестивалях, конкурсах. Зберігання, транспортування та використання апаратури.

 

Прогнозований результат

 - учні повинні знати:

- музичні інтервали, розміри, їх запис та побудову;

- позиції виконавців на сцені;

- прийоми керування мікшерним пультом

- учні повинні вміти:

- будувати самостійно інтервали, записувати їх;

- видобувати різні акорди на гітарі без зміни аплікатури;

- створювати професійно образ на сцені;

- володіти основами гри на різних музичних інструментах;

- виконати три сольні твори та три-чотири оркестрові твори з репертуару колективу;

-  досконало володіти голосовим апаратом під час співу широкодіапазонних мелодій;

- поєднувати вокал і пластику.

 

 

ОРІЄНТОВНИЙ РЕПЕРТУАР

3-й рік навчання

Вищий рівень

 

І н д и в і д у а л ь н а    г р а    н а    м у з и ч н о м у

 і н с т р у м е н т і 

1. О.Харченко «Качечка»

2. Українська народна пісня «Гей, там на горі Січ іде»

3. М.Ведмедеря «Біла казка»

                                                         

А н с а м б л е в а   г р а

1. О.Злотник «Заспівай мені, бабусю».

2. А.Олєйнікова «Кульбабки».

3. М. Ведмедеря «Віночок».

 

4. Мелодія з репертуару оркестру під керівництвом Поля Моріа «Під небом Парижа».

5. Єврейська мелодія «7 – 40»

6. Є.Дога «Осінь».

7. Українська танцювальна мелодія «Полька»

 

 

 

 

 

 

 

 ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІК ОБЛАДНАННЯ

ДЛЯ ОРГАНІЗАЦІЇ РОБОТИ

ВОКАЛЬНО-ІНСТРУМЕНТАЛЬНОГО КОЛЕКТИВУ

 

Основне обладнання

Кількість, шт.

  М у з и ч н і    і н с т р у м е н т и

Синтезатор з програмуванням

2

Гітара-ритм

2

Гітара-бас

2

Ударна установка

1

З в у к о в і д т в о р ю ю ч а  а п а р а т у р а

Акустичні системи

2

Мікрофон кабельний

3

Мікрофонні радіосистеми

2

Навушники головні акустичні

2

Підсилювач звуку

1

Компютер

1

Пульт мікшерний

1

Стійка для мікрофона

4

Шнури, кабелі, штекери, електрошнурові подовжувачі

В комплекті

П р и л а д и

Годинник

1

Метроном

1

Пюпітр

2

                     На в ч а л ь н о – м е т о д и ч н і  з а с о б и

Музичні словники

За необхідністю

Науково-популярна і довідникова література з естрадного мистецтва

За необхідністю

Нотні пісенні збірники (партитура та голоси)

За необхідністю

 

ЛІТЕРАТУРА

 

 1. А. Вейс. Сходинки до музики. Посібник з сольфеджіо. К. 1989.

 2. Брилін Б. А. Вокально-инструментальні ансамблі школярів. Книга для

              учителя— 2-ге вид. - К. : Преса України, 2011.

          3. Г.Виноградов. Елементарна теорія музики і сольфеджіо.  -Київ. 

              Музична  Україна. 1972.

          4. А.Кльонов.  Симфонія з сюрпризом.    Київ. Музична Україна. 1980.

          5. В.Зіневич. «Курс гри на ударних інструментах». – Львів: Музика, 1979

 6. Гюнтер Кізант. Техніка гри на ударних інструментах. – Німеччина. 

             1986

 7. Б.Міліч. Фортепіано. Навчальний репертуар дитячої музичної школи.

              Улюблені естрадні мелодії для ф-но. – К.: "Музична Україна", 1979

 8. О.Селезньова. Я барабанщик. Суперметод гри на барабанах. Вінниця. 

              Вид-во «Нова книга» 2019.

          9. А.Бичко. Теорія та історія світової і вітчизняної культури.  Вид-во

             «Либідь». 1993.

10. Василь Тимків «Словник музичних термінів». – Київ, вид-во “Вадим

     Карпенко”. 2017.

11. С.Важов «Школа гри на синтезаторі». – Вид.: Композитор, 1998.

12. С.Макієвський. «Техніка гри на ударній установці». – Київ: Музична

     Україна, 1991.

13. Я.Кушка. Методика навчання співу. – Тернопіль: Навчальна книга –

     Богдан, 2010

          14. Зеновій Стельмащук.  Вчимося грати на музичних інструментах.

                Навчально-методичний посібник.

15. Г.Пасторіус «Школа гри на бас-гітарі». – К., 1988.

16. Формування музичного мислення школярів. Методичні рекомендації.

      Укладач: Демчишин М. С. — К.: МОН України, Інститут системних 

      досліджень освіти, 1994.

          17. Л.Ярешко. Весела абетка. — Чернігів, 1992.

18. П.Злочевський. Оформлення театральних і концертних вистав у 

      школах та позашкільних установах. — К., 1993.

19. К.Чеченя  «Мій острів – гітара». – Київ.: Музична Україна, 2015.

          20. Л.Гавриленко.  Методичні засади навчання співу у працях вітчизняних   

               педагогів-музикантів / Лариса Гавриленко // зб. наук. пр. – Кам’янець-

               Поділ. держ. ун-т; відп. ред. П.С. Каньоса. – Кам’янець-Подільський : 

               ПП Мошак М.І., 2006. – Вип. 9. – С. 131-133.

 

1

 

docx
Додано
25 січня
Переглядів
792
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку