Просте речення. Двоскладне речення. Головні та другорядні члени речення. Підмет і присудок.

Про матеріал

Урок відкриває систему уроків з теми "Просте речення.Двоскладне речення.Головні і другорядні члени речення" і дозволяє розширити рамки викладацького горизонту вчителя під час дистанційного навчання шляхом застосування інноваційних методів ведення уроку

Перегляд файлу

Урок №15                              Дата проведення - 09.11.21

 Тема.Просте речення. Двоскладне речення. Головні та другорядні члени речення. Підмет і присудок.                                     Слайд 1

українська мова 8 клас

Мета: поглибити знання учнів про поділ членів речення на головні та другорядні, граматичну основу, ознайомити школярів зі способами вираження підмета, формувати вміння знаходити в реченні граматичну основу, складати речення, у яких би підмет виражався різними способами і частинами мови, розвивати зв'язне мовлення, логічне мислення; виховувати у восьмикласників любов до рідної мови, естетичний смак до краси слова.           Слайд 3

Очікувані результати: учні розрізняють головні й другорядні члени; визначають види присудків, додатки, означення та обставини, способи вираження підмета; уміють знаходити в реченні граматичну основу; складають речення, у яких би підмет виражався різними способами.

 

   Тип уроку: формування вмінь та навичок.

 

Обладнання: комп’ютер, онлайн-дошка Padlet ,наявність авторського блогу , сервіс 

 jamboard    

    , таблиці «Головні члени речення», «Способи вираження підмета»,      мультимедійна презентація до уроку, learningapps (освітній ресурс) 

 

.

Перебіг уроку

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

     Перевірка домашнього завдання.   

Практична робота. Слайд 4                                     

Зробіть синтаксичний розбір речення. Що ви знаєте про головні та другорядні члени складного речення?

Погідне блакитне небо дихало на землю теплом. (М. Коцюбинський)

Методичний коментар

Михайло Коцюбинський біографія (СКОРОЧЕНО) - Dovidka.biz.ua

Миха́йло Миха́йлович Коцюби́нський — український письменник, громадський діяч, голова «Просвіти» в Чернігові. В українську літературу увійшов як майстер психологічної прози. Ми читали його  повість «Дорогою ціною»,у якій  автор засудив кріпацтво як найвищий прояв рабства.Вершинами його художнього стилю критики вважають «Fata Morgana», «Що записано в книгу життя», «Тіні забутих предків»

Бліц-опитування     Слайд 5                                     

        Пригадайте, якими бувають речення за складом граматичної основи ?

Які головні і другорядні члени речення ви можете назвати?

 

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

       Робота на онлайн-дошці Padlet у блозі.   Слайд 2                                   

Вступне слово вчителя.

Ми повинні навчитись правильно будувати висловлювання, знаходити головні та другорядні члени; розвивати уважність, логічне мислення.

III. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

 

«Мовне лото»    Слайд 6                                     

Прочитайте,запишіть речення й підкресліть головні члени  в них на дошці jamboard за посиланням: https://jamboard.google.com/d/1PBsuhdp5WYYfTB2ePMSEYBcFJQIW6A3MOMLfSAVFV-g/edit?usp=sharing  .

  1. Яскрава палітра української фразеології. 2. Вона вражає своїм багатством. 3. Пригадайте два-три фразеологізми та поясніть їх значення

Гра «Хто перший» Слайд 7                                     

Надішліть у чат номер речення з попередньої вправи, яке, на вашу думку, є двоскладним.Відповідь поясніть.

Творча робота на інтерактивній дошці jamboard за посиланням https://jamboard.google.com/d/1PBsuhdp5WYYfTB2ePMSEYBcFJQIW6A3MOMLfSAVFV-g/edit?usp=sharing

  1. У кожнім українці живе бунтар. (М. Стельмах)2. Я колір слову підбирати вчусь. (П. Перебийніс) 3.Для нас рідна мова не тільки дорога спадщина, а й наша гордість.

Пояснення вчителя після коментарів учнів

Проблемна ситуація Слайд 8                                    

На звільнені полиці я поставлю (кого? що?) книги. ≠ ВОНИ

   На столі лежали (хто? що?) книги. = ВОНИ

Пояснення вчителя після коментарів учнів

 Підмет називає діяча й відповідає на питання хто? що?. Діячем у реченні може виступати будь-який предмет чи опредмечена дія або ознака, яким приписується якась дія, стан або змінна ознака.

Щоб перевірити, чи правильно визначено підмет, зробимо спробу замінити його займенниками він, вона, воно, вони в називному відмінку. Якщо в реченні така заміна можлива, то це підмет, якщо ні, то це додаток або звертання.

Підмет, виражений іменником, інколи поширюється займенниками сам., весь і становить разом із ними один член речення: Сам директор був присутній на зборах. Усі учні працювали дружно.

Розвиток  критичного мислення .

Прийом «Кластер» Слайд 12-13                                    

Кластер -  це графічна організація матеріалу, яка пояснює зміст понять і стуктуровано узагальнює вивчене раніше на уроці.
Вчитель спільно з учнями виділяє ключові поняття теми,яка  вивчається, і пропонує учням  приклади,аби вони їх зачитали і засвоїли матеріал на основі практичного його застосування.

F.A.Q. про агрокластери — Агробізнес сьогодні

 

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК Слайд 14                                    

 Вікторина(на закріплення знань з теми) за посиланням або за QR-кодом:

 

https://learningapps.org/watch?v=pjt3y7bwt20 

V. ПІДСУМКИ УРОКУ.Мотивація оцінок в чаті (або пересилання на електронну пошту) індивідуально кожному учневі,хто активно працював на уроці

 Заключна бесіда. Слайд 15                                    

— Якою була мета уроку?

— Чи досягли ми її?

— Над чим вам хотілося б попрацювати додатково?

VI.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Слайд 16                                   

1 Виконати тест за посиланням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2166321 ;*Виписати із художньої літератури прості двоскладні речення (5-7). Підкреслити в них головні члени речення.

 

~ 1 ~

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
7 грудня 2021
Переглядів
2451
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку