Підмет і присудок. Способи вираження підмета

Про матеріал
Урок є другим із системи уроків у 8 класі за темою "Просте речення.Двоскладне речення.Головні і другорядні члени речення" і має поглибити знання учнів про поділ членів речення на головні та другорядні,про граматичну основу речення; ознайомити восьмикласників зі способами вираження підмета; формувати вміння знаходити в реченні підмет і присудок, будувати речення, в яких би підмет виражався різними способами;розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять за допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу ; виховувати почуття захоплення красою осінньої природи і любов до рідної мови.
Перегляд файлу

Урок 16                          Дата проведення дистанційного уроку – 11.11.21

 

Тема. Підмет і присудок. Способи вираження підмета                     Слайд 1

Мета : поглибити знання учнів про поділ членів речення на головні та другорядні,про граматичну основу речення; ознайомити восьмикласників зі способами вираження підмета; формувати вміння знаходити в реченні підмет і присудок, будувати речення, в яких би підмет виражався різними способами;розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять за допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу ; виховувати почуття захоплення красою осінньої природи і любов до рідної мови. Слайд 2

Тип уроку: урок формування і вдосконалення умінь і навичок

Обладнання: картки самооцінки  учнів,ментальні електронні картки у формі кетяга калини «Способи вираження підмета» ,розміщені на Padlet, комп’ютер,дві інтерактивні онлайн-дошки( Padlet і Linoit) ,наявність  авторського блогу ,освітній сервіс

(від classroom.google.com), jamboard 

мультимедійна презентація до уроку.

 .

 

Перебіг  уроку

 

  1. Організаційний момент

Робота на                                                                 Слайд 3
онлайн-дошці  linoit у блозі    https://franko-   lushnua.blogspot.com/2021/11/httplinoit.html

або безпосередньо при переході на дошку за посиланням:

http://linoit.com/users/lushnua/canvases/%D0%9F%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4%D0%BE%D0%BC%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%20%D0%BC%D0%BE%D0%B2%D1%83

З'ясування емоційної готовності до уроку ( кольоровий настрій)

II. Установчо - мотиваційний етап                   

 

Вибіркова робота в малій групі           Слайд 4

 

Учениця читає вірш Ліни Костенко  «Осінній день»

Осінній день, осінній день, осінній!

О синій день, о синій день, о синій!

Осанна осені, о сум! Осанна,

Невже це осінь, осінь, о! Осанна...

Останні айстри горілиць зайшлися болем.

Ген килим, витканий із птиць, лежить над полем.

Багдадський злодій літо вкрав,багдадський злодій.

І плаче коник серед трав - нема мелодій.

 

4 учні ланцюжком мають  назвати лише прості двоскладні речення,використані у поезії .

 

Літературознавчий коментар учителя.                                                 Слайд 5

 

 

                                               Лі́на Васи́лівна Косте́нко — українська письменниця, поетеса-шістдесятниця. Лауреатка Шевченківської премії, Премії Антоновичів. У радянські часи брала активну участь у дисидентському русі, за що була надовго виключена з літературного процесу.Лише за 30 останніх років її творчість поверулася до читачів.

 

III. Повідомлення теми, мети,завдань уроку.

«Лінгвістичний калейдоскоп»

  Повторення вивченого на попередньому уроці і сприймання  теоретичного  матеріалу за  допомогою прийому використання інтерактивних ментальних карт,розміщених  на інтерактивній дошці padlet за посиланням: https://uk.padlet.com/lushnua/d350mmpkbstrimrv          Слайд 6

“Творча лабораторія” на онлайн-дошці jamboard за посиланням https://jamboard.google.com/d/1PBsuhdp5WYYfTB2ePMSEYBcFJQIW6A3MOMLfSAVFV-g/edit?usp=sharing 

Складіть речення, увівши подані слова і сполучення слів у речення ,щоб вони виконували роль підметів.

Ранок, брат із сестрою, один з учнів, Сергій Михайлович, Чумацький Шлях, «Зоре моя вечірняя…». Слайд 7

IV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу (ґронування)

Трансформація-дослідження (усно) Слайди 8-9

Прості підмети потрібно трансформувати у складені (зразки на 8-му слайді).

  • 1. Шевченко самовіддано любив Україну. 2. За неї йшли битися батьки й сини, діди й онуки. 3. Багато полягло за її волю. 4. І кожен повинен так само любити її.

 

Коментар учителя. В українській мові існують різні форми вираження підмета. Одну з них - просту - ми з вами розглянули. Отже , підмет може виражатися іменником, займенником або частиною мови, що виступає в ролі іменника. А сьогодні поглибили знання способами вираження складних присудків.


 

 

        


V. Підсумок уроку

 

Тестування «Мова –ДНК нації»    Слайди 10-11

1. Складений підмет вжито в реченні

А Бабине літо чекатиму з нетерпінням.

Б Вабить знов мене Чумацький Шлях.

В Три явори посадила сестра при дорозі.

Г Між дорогою і полем піднялися бур’яни.

2. Складений підмет вжито в реченні

А «Тореадори з Васюківки» прочитано на одному подиху.

Б Вологий дим кошлатими клубками котився по землі.

В Бабине літо висіло на вітах, як прядиво.

Г Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою.

3. Складений підмет вжито в реченні

А Золоті плями на стіні заселяють кімнату радістю.

Б Місяць із сонцем ніжну бесіду веде про свої зірки.

В Оранжево-фіолетові хмари відгрібають зі сходу ніч.

Г Знову в серці дивовижно щастя з мрією сплелись.

4. Складений підмет вжито в реченні

А Бабине літо чекатиму з нетерпінням.

Б Вабить знов мене Чумацький Шлях.

В Три явори посадила сестра при дорозі.

Г Між дорогою і полем піднялися бур’яни.

5. Складений підмет вжито в реченні

А «Тореадори з Васюківки» прочитано на одному подиху.

Б Вологий дим кошлатими клубками котився по землі.

В Бабине літо висіло на вітах, як прядиво.

Г Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою.

6. Складений підмет вжито в реченні

А Золоті плями на стіні заселяють кімнату радістю.

Б Місяць із сонцем ніжну бесіду веде про свої зірки.

В Оранжево-фіолетові хмари відгрібають зі сходу ніч.

Г Знову в серці дивовижно щастя з мрією сплелись.

 

VI. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загально-пізнавальних і творчих умінь з теми

 

Учні заповнюють картки самооцінки роботи на уроці

 

Картка самооцінки роботи на  уроці Слайд 12


Дата_____________________    Прізвище______________

 

 

Як я працював на уроці?

Коментар учня

 

1

Чи    повторив   раніше    вивчений матеріал?

 

2

Чи висловлював нові ідеї?

 

 

3

Чи   плідно   працював   у   групі, виконував письмові вправи?

 

4

Чи зможу скласти узагальнюючу розповідь з наведенням прикладів?

 

5

Настрій на уроці, мої очікування?

 

VII. Домашнє завдання є у презентації,розміщеній на гугл-диску за посиланням: https://docs.google.com/presentation/d/1-GM23GbFWFGdrUvenLY1lAIhVGK--18e/edit?usp=sharing&ouid=103735878867917715440&rtpof=true&sd=true

 

1 Слайд 13

2*Слайд 14

 

 

Слайд 15

doc
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
7 грудня 2021
Переглядів
1013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку