Упорядкувати і роширити уявлення здобувачів освіти про різноманітність рослин, залежність їх стану від змін у природі навесні, дати поняття "отруйні рослини"; розвивати спостережливість, уміння аргументувати свої висновки, формувати вміння описувати, аналізувати і оцінювати роль рослин у життєдіяльності людини; формувати відповідальне ставлення до власного здоров'я та безпеки, викликати почуття відповідальності за її збереження.
2 - клас
Тема уроку. Проводимо дослідження.
Які первоцвіти ростуть у нашій місцевості ?
Мета уроку:
упорядкувати і розширити уявлення здобувачів про різноманітність рослин, залежність їх стану від змін у природі навесні, дати поняття «отруйні рослини», ознайомити з їх виглядом та шкідливістю, показати значення та користь рослин у життєдіяльності людини;
формувати у здобувачів загально – пізнавальні вміння: культуру мовлення, критичне мислення, чіткість і точність при висловлювані власної думки, розвивати спостережливість, допитливість, дослідницькі навички, уміння аргументувати свої висновки, формувати вміння описувати, аналізувати і оцінювати роль рослин у життєдіяльності людини; вправляти у природоохороній поведінці, формувати відповідальне ставлення до власного здоров’я та безпеки, стимулювати розвиток інтересу до природи, викликати почуття відповідальності за її збереження.
Реалізація інтегрованих змістовних ліній:
« Екологічна безпека та сталий розвиток»
« Здоров’я й безпека» - формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння з різних предметів у реальних життєвих ситуаціях.
Очікувані результати: здобувачі мають уявлення про різноманітність рослин, впізнають рослини – первоцвіти, розпізнають і пояснюють: яку користь та шкідливість приносять рослини людям, як дбати про своє здоров’я та безпеку у природі.
Обладнання: блок – схема «Правила роботи в групах»; казкові герої Катруся, Весна, квіти – первоцвіти; картки – анограми; ілюстрації весняних первоцвітів; картки «Отруйні рослини»; малюнки – символи «Правила поведінки у лісі»; смайлики; відеозапис фізкультхвилинки.
Тип уроку: бінарний урок : я досліджую світ та основи здоров’я; комбінований.
ХІД УРОКУ:
І. Організація класу.
1) Створення психологічного настрою.
А краса живе в усьому:
На землі і в небесах, В світлі сонечка ясному, У замріяних лісах.
Треба слухати і чути
Пташку в морі веснянім І для себе світ відкрити, І себе знайти у нім! То ж і ми часу не гаймо, Працювати починаймо.
• Що цікавого ви помітили?
Так, сьогодні урок проведуть два вчителя: Чернюк Г.П., Кушнерьова А.С.
2) Робота в групах. Правила роботи в групах.
Працювати будемо в групах. Для цього треба повторити правила роботи у групах. Правила роботи в групі: (відповідають діти)
• Бути активним та позитивним
• Слухати інших
• Не перебивати
• Говорити по черзі
• Поважати думку інших
• Допомагати один одному
• Уважно слухати завдання
• Приймати спільні рішення
• Працювати тихо, щоб не заважати іншим 3) Повідомлення задач уроку.
Урок сьогодні незвичайний, ми відправимось у подорож «Первоцвіти нашого краю»
• А що таке первоцвіти?
Щоб наша подорож була легкою та цікавою нам потрібні певні знання, які ми візьмемо з собою у подорож, а саме: зміни, які відбулися навесні у природі, весняні рослини, їх значення для користь для здоров’я людини. Готові, розпочинаймо!
ІІ. Мотивація навчально – пізнавальної діяльності учнів.
До нас на урок завітала Катруся. Вона мандрує до лісу, хоче зібрати кошик квітів і просить нашої допомоги.
• Що ж допоможемо їй? (так)
Тоді вирушаємо в путь! Але подивіться, хтось зустрічає нас біля лісу.
Відповісти вам допоможе загадка:
У лісах струмки пустила,
Землю травами встелила
Перші квіти принесла
Чарівна моя…..(весна)
Так, це весна. Про які весняні зміни у природі, ви, почули у загадці?
Молодці. Тепер ми можемо вирушати у подорож, допомагати нашій Катрусі та виконувати різні завдання Весни, яка буде дарувати нам квіти у наш весняний кошик. Отож вперед, бажаю успіхів!
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1) Гра « Впізнай квітку» (загадки про первоцвіти)
Перші квіти
Ще довкола сніг лежить, Та природа вже не спить.
Пробиваються в землі
Перші квіточки малі…
Що це за квіти, впізнайте їх?
Лікувальну силу маю, За підсніжником у квітні
Жовтим цвітом розквітаю Голубим намистом квітну. Називають ключ весни! Не одну вже квітку маю
Як я звуся? Ти скажи! Сім до неба піднімаю.
(Первоцвіт) (Пролісок)
Перша квіточка весняна На стеблині волохатій Тихо під сніжком куняла Шість пелюсток лілуватих. Дмухнув вітерець тепленький, Гарна квітка навіть в сні І з’явився цвіт біленький. Усміхається мені.
(Підсніжник) (Сон – трава)
Визирнули квіти із землі чарівні.
Білі, жовті, сині й голубенькі дивні.
Квіточки з’явились, то ж весна у силі. Ці найперші квіти дуже серцю милі.
(Крокуси)
Ці квіточки Весна буде дарувати нашій Катрусі у казковий кошик. А ми допоможемо їй зібрати цей весняний букет. І ось перша квіточка – первоцвіт.
• А чому у житті первоцвіти не можна збирати у букет? (рослини які зникають занесені до Червоної книги) Вірно, тому наш весняний букет буде казковим.
Фізкультхвилинка « Впіймай метелика» ( для очей) 2) Вправа - дослідження. Гра « Знайди відповідність».
(анограми назв весняних квітів) Наступне завдання Весни.
Перед вами зображення весняних квітів та їх назви. Але весняний вітерець розкидав букви у словах. Вам потрібно скласти вірно назви квітів та знайти їх зображення.
Ряст Рябець шаховий Ведмежа цибуля (черемха) тсря ецьряб ховийша жамевед буциля (ремшаче)
Медунка Анемона Білоцвіт весняний
каменуд амонена цвітлобі нийнявес
Ви добре справились з цим завдання Весни. І Катруся отримала другу квітку у свій кошик – підсніжник.
Ці квіти також первоцвіти і занесені до Червоної книги. Ми завжди були красиві,
Як би в полі, в лісі, в лузі.
Бачили нас тільки друзі
Ті, які б нас не топтали Без потреби не зривали.
ІV. Вивчення нового матеріалу.
1. «Дай відповідь» фронтальне опитування.
• Чи корисні рослини для здоров’я? (так)
• Чим же вони корисні і що дають людині?
(очищують повітр’я, дають вітаміни, лікують від хвороб, милують око) Ось і третя квіточка у кошику Катрусі – пролісок.
2. Вправа «Знай та пам’ятай!». Отруйні рослини.
Але є рослини, які, на жаль, не приносять користі людині. Навпаки вони приносять шкоду. Ці рослини називаються отруйними.
То ж, давайте, познайомимось з ними і запам’ятаємо, щоб не нашкодити своєму здоров’ю.
Амброзія
✓ Квітне з середини липня
✓ В Україні нараховують 4 види
✓ Має кілька тисяч насіння, швидко розмножується
✓ Викликає алергію, шкодить диханню, пилок рослини – запалення очей (кон’юктивит)
Борщівник
✓ Квітне червень – липень
✓ Висока рослина, виростає до 3 метрів
✓ В Україні нараховують 5 видів
✓ Квітка білого та рожевого кольору, схожа на парасольку
✓ Викликає опіки шкіри, які проявляються через кілька годин
✓ Промивати водою з милом 2 дні
Вовчі ягоди
✓ Невеликий чагарник, росте в лісах
✓ Квіти з зеленуватим або рожевим відтінком
✓ Привабливі червоні плоди, але 5 штук ягід – важке отруєння, смерть
✓ Квітне травень – червень ✓ Отруйна ягода впливає на серце, листки на нервову систему ✓ Використовують у медицині (коней, людей – грижі, туберкульоз – легені ✓ Приваблює мух – запахом зіпсованого м’яса ✓ Тварини не їдять, птахи поглинають у великій кількості, люди – 5 ягід, отруєння ✓ Оберіг від злих чар |
✓ Якщо доторкнутися до листя на шкірі виникають опіки і пухирі Вороняче око
Ці рослини мають привабливі квіти, ароматний запах, красиві плоди. Але їх не можна не тільки зривати та збирати, а взагалі не чіпати руками і не вдихати запах.
Запам’ятайте ці рослини, щоб не трапилось біди!
Фізкультхвилинка « Веселий зайчик»
V. Закріплення вивченого матеріалу. Формування знань, умінь та навичок.
1) Бесіда про рослини.
Навколо нас дуже багато різноманітних рослин. Вони дуже цікаві, красиві, корисні і навіть шкідливі. Всі рослини ми можемо поділити за будовою на три групи.
• На які групи ділять всі рослини? (дерева, кущі, трави)
• Чим ці групи різняться? (дерево – стовбур, кущі – кілька тонших стовбурів, трави – соковите стебло)
2) Вправа – дослідження. «Плакуче дерево».
Сьогодні ми поговоримо про цікаве та корисне дерево. А яке саме, впізнайте самі.
Чорно – біла одежина
Зверху - листяна хустина
Як весна - дарує сік,-
П’ємо радо цілий рік. (береза) Так, молодці! Це береза.
• Як ви вважаєте, чому говорять, що берези «плачуть» весною?
Так, березовий сік є джерелом поповнення запасу корисних речовин. Сік відновлює сили, очищає організм від токсинів, підвищує тонус і зміцнює імунітет, допомагає протистояти інфекції.
Щовесни від ножів і сокир гине багато берез. Неправильний збір соку може привести до загибелі дерева, сік витікає на землю і дерево гине.
Ось і наступне завдання Весни.
• Як же потрібно збирати березовий сік, щоб не нашкодити березі?
Давайте, пригадаємо певні правила, яких треба дотримуватися при збиранні соку:
( у нижній частині дерева зробити отвір; в отвір вставити шматок жесті у вигляді носика; підставити посуд, в який буде стікати сік; змінювати наповнений посуд; після збирання соку, необхідно закрити «рану» мохом, кілочком або замазати глиною.) Молодці! І ось четверта квіточка від Весни – сон – трава.
3) Вправа «Знай та виконуй!» Правила поведінки у лісі.
Ось і підходить до кінця наша подорож. Залишилося зібрати одну квіточку. Але для цього треба виконати останнє завдання Весни. Я надіюсь, що ви швидко справитесь з ним.
Перед вами картки з правилами поведінки у лісі. Я показую малюнок – символ, а ви знаходите відповідне правило. Готові, то ж починаймо!
✓ Не можна залишати після себе сміття
✓ Не можна ламати гілки дерев та кущів
✓ Не можна зривати і топтати рослини
✓ Не можна чіпати отруйні та незнайомі рослини
✓ Не можна ловити тварин і забирати їх додому
✓ Не можна чіпати пташині гнізда
✓ Не можна розводити багаття.
Молодці! Ви швидко виконали завдання. Не забувайте виконувати ці правила, бо у лісі ми є гостями природи.
Ось і п’ята, остання квіточка у кошик нашої Катрусі. Ви гарно та швидко виконали всі завдання Весни і допомогли дівчинці. Але пам’ятайте, що ці квіти збирати не можна, бо вони занесені до Червоної книги.
VІ. Рефлексія навчально – пізнавальної діяльності учнів. Підсумок уроку.
• Що ми повторили сьогодні на уроці?
• Що було важливим для вас?
• Про що нове для себе, ви дізнались на уроці?
Вправа «Смайлик»
Перед вами смайлики, виберіть той, що підходить вам в даний момент і наклейте.