Пряма мова. Цитата. Дiалог. Тренувальнi вправи
Мета: поглибити й закрiпити знанняучнiв про пряму мову, дiалог, роздiловi знаки при них; продемонструвати на конкретних прикладах вiдмiннiсть мiж прямоюмовою i дiалогом; формувати вміння розвивати навички виразного читаннядiалогiв, увагу, аналiтичнi здiбностi; виховувати зацiкавлення художнiм словом,прагнення бiльше читати.
Тип уроку: урок застосування йзакрiплення знань.
Епіграф уроку
Мова — найголовніший організатор духовного життя,
єдності й розвитку народу...
Д. Павличко
Зміст уроку
І. Перевірка домашнього завдання
1.1. Розігрування діалогів
1.2. Підсумок перевірки
ІІ. Актуалізація опорних ЗУН
2.1. Фронтальне опитування
- Що називаємо прямою мовою?
- З чого складається пряма мова?
- За поданими на слайді схемами побудуйте зв'язне висловлювання «Розділові знаки при прямій мові»
- Що називаємо цитатою?
- Розділові знаки при цитатах
- Діалог. Ми повторили з вами правила запису діалогу, а якщо репліки записуються не з абзацу, а підряд, як оформляємо їх?
2.2. Робота за карткою
ІІІ. Оголошення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності
3.1. Робота з епіграфом ( 1 учень записує його на дошці)
Епіграф уроку
Мова — найголовніший організатор духовного життя,
єдності й розвитку народу...
Д. Павличко
ІV. Застосування й закріплення ЗУН
4.1. Спостереження над мовним матеріалом (колективна робота з текстом)
- Прочитати текст. Визначити тип і стиль мовлення. Дібрати заголовок, який би виражав основну думку тексту.
Жодне суспільство, на якому б рівні розвитку воно не знаходилося, не може існувати без мови. Це стосується всіх народів, усіх шарів і прошарків суспільства і кожної окремої людини.
Спілкування, комунікація — найважливіша функція мови. Суть її в тому, що мову використовують для інформаційного зв’язку між членами суспільства. Ця функція є надзвичайно важливою як для суспільства, так і для самої мови: мова, якою не спілкуються, стає мертвою; народ, який утрачає свою мову, зникає. Ще Імануїл Кант у свій час зазначав: «Людина має схильність спілкуватися із собі подібними, тому що в такому стані почуває себе людиною». Є й інший бік цього процесу. «Найбільша розкіш на світі — це розкіш людського спілкування»,— висловлювався на цю тему А. де Сент-Екзюпері.
Відомо, що в художніх творах за допомогою мовних образів відбувається «акт» спілкування митця з читачем, слухачем. «При цьому мова,— говорив Г. Глінц,— має поетичну природу, навіть, окреме слово — це малий твір мистецтва».
Для повноцінного функціонування мови й її розвитку вона повинна використовуватися у всіх сферах комунікації — у науці, техніці, виробництві, ділових стосунках, освіті, культурі, а не лише в побуті чи художній літературі (З журналу).
- Виписати речення з прямою мовою. Визначити роль прямої мови у висловлюванні. Пояснити розділові знаки при ній.
- До виділених слів дібрати синоніми.
4.2. Робота з підручником (впр.80)
4.3. Робота біля дошки
Замініть речення, записані на слайді з прямою мовою на речення з непрямою мовою
Гаврило порадив, щоб робили, як вони домовились.
Командир сумно спитав, чи оце увесь ар’єргард.
Марися Павлівна попросила Берестецького, щоб він намалював їй оцю ніч, настрій оцей, і нічну музику неба, і птахів отих, що їх їм не видно.
4.4. Робота зі слайдом
Коли цитата оформлюється як пряма мова, тобто супроводжується словами автора, вживаються розділові знаки, як і при прямій мові. Напр.:
«Еміль Золя написав колись палку статтю "Що я ненавиджу", яка кінчається так: "А тепер ви знаєте, що я люблю, до чого відчуваю пристрасну любов ще з юних літ "
У серці Тараса Шевченка завжди жила велика віра в те, що настане час — і «заговорять і Дніпро, і гори! І потече сторіками кров у синє море...»
4.5. Робота біля дошки
Зачарування мовою, її силою знаходимо в безсмертних рядках вірша «Ну що б, здавалося, слова» Тараса Шевченка:
Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б’ється, ожива, як їх почує!..
(І. Вихованець)
V. Підсумок уроку
5.1. Творче моделювання
Слайд
VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання
Впр. 80, 2 варіант, підготуватися до к.р.