Пряма мова. Цитата. Дiалог. Тренувальнi вправи

Про матеріал
Урок спрямований на поглиблення й закрiплення знань учнiв про пряму мову, дiалог, роздiловi знаки при них; виховання зацiкавлення художнiм словом,прагнення бiльше читати.
Перегляд файлу

Пряма мова. Цитата. Дiалог. Тренувальнi вправи

Мета: поглибити й закрiпити знанняучнiв про пряму мову, дiалог, роздiловi знаки при них; продемонструвати на конкретних прикладах вiдмiннiсть мiж прямоюмовою i дiалогом; формувати вміння розвивати навички виразного читаннядiалогiв, увагу, аналiтичнi здiбностi; виховувати зацiкавлення художнiм словом,прагнення бiльше читати.

Тип уроку: урок застосування йзакрiплення знань.

Епіграф уроку

Мова — найголовніший  організатор духовного життя, 
єдності й розвитку народу...
 Д. Павличко

Зміст уроку

І. Перевірка домашнього завдання

1.1. Розігрування діалогів

1.2. Підсумок перевірки

ІІ. Актуалізація опорних ЗУН

2.1. Фронтальне опитування

- Що називаємо прямою мовою?

- З чого складається пряма мова?

- За поданими на слайді схемами побудуйте зв'язне висловлювання «Розділові знаки при прямій мові»

- Що називаємо цитатою?

- Розділові знаки при цитатах

- Діалог. Ми повторили з вами правила запису діалогу, а якщо репліки записуються не з абзацу, а підряд, як оформляємо їх?

2.2. Робота за карткою

 

ІІІ. Оголошення теми, мети. Мотивація навчальної діяльності

3.1. Робота з епіграфом ( 1 учень записує його на дошці)

Епіграф уроку

Мова — найголовніший  організатор духовного життя, 
єдності й розвитку народу...
 Д. Павличко

ІV. Застосування й закріплення ЗУН

4.1. Спостереження над мовним матеріалом  (колективна робота з текстом)
- Прочитати  текст.  Визначити  тип  і  стиль  мовлення.  Дібрати заголовок, який би виражав основну думку  тексту.
    Жодне суспільство, на якому б рівні розвитку воно не знаходилося,  не може  існувати  без мови. Це  стосується  всіх  народів, усіх шарів і прошарків суспільства  і кожної окремої людини.

    Спілкування,  комунікація —  найважливіша  функція  мови. Суть  її  в  тому,  що  мову  використовують  для  інформаційного зв’язку  між  членами  суспільства.  Ця  функція  є  надзвичайно важливою як  для  суспільства,  так  і  для  самої мови: мова, якою не  спілкуються,  стає  мертвою;  народ,  який  утрачає  свою  мову, зникає. Ще Імануїл Кант у свій час зазначав: «Людина має схильність спілкуватися  із  собі подібними,  тому що в  такому  стані почуває себе людиною». Є й інший бік цього процесу. «Найбільша розкіш на  світі — це розкіш людського  спілкування»,— висловлювався на цю  тему А. де Сент-Екзюпері.
     Відомо, що  в  художніх  творах  за  допомогою мовних  образів відбувається «акт» спілкування митця з читачем, слухачем. «При цьому мова,— говорив Г. Глінц,— має поетичну природу, навіть, окреме  слово — це малий  твір мистецтва».
      Для повноцінного функціонування мови й її розвитку вона повинна  використовуватися  у  всіх  сферах  комунікації —  у  науці, техніці, виробництві, ділових стосунках, освіті, культурі, а не лише в побуті чи художній літературі  (З журналу).


- Виписати речення з прямою мовою. Визначити роль прямої мови у висловлюванні. Пояснити розділові знаки при ній.
- До виділених  слів дібрати  синоніми.

 

4.2. Робота з підручником (впр.80)

ГДЗ Українська мова. 9 клас. (12-річна програма) Укр. Пентилюк M. I., Гайденко I. B., Ляшкевич А. I., Омельчук С. А., Задание 80

http://gdzometr.ru/i/b/resh/711/23036.jpg

4.3. Робота біля дошки

Замініть речення, записані на слайді з прямою мовою на речення з непрямою мовою

Гаврило порадив, щоб робили, як вони домовились.

Командир сумно спитав, чи оце увесь ар’єргард.

Марися Павлівна попросила Берестецького, щоб він намалював їй оцю ніч, настрій оцей, і нічну музику неба, і птахів отих, що їх їм не видно.  

4.4. Робота зі слайдом

Коли цитата оформлюється як пряма мова, тобто супроводжується словами автора, вживаються розділові знаки, як і при прямій мові. Напр.:

«Еміль Золя написав колись палку статтю "Що я ненавиджу", яка кінчається так: "А тепер ви знаєте, що я люблю, до чого відчуваю пристрасну любов ще з юних літ "

У серці Тараса Шевченка завжди жила велика віра в те, що настане час — і «заговорять і Дніпро, і гори! І потече сторіками кров у синє море...»

4.5. Робота біля дошки

Зачарування мовою, її силою знаходимо в безсмертних рядках вірша «Ну що б, здавалося, слова» Тараса Шевченка:

Ну що б, здавалося, слова...
Слова та голос — більш нічого.
А серце б’ється, ожива, як їх почує!..

(І. Вихованець)

V. Підсумок уроку

5.1. Творче моделювання

Слайд

VІ. Оголошення і коментар домашнього завдання

Впр. 80, 2 варіант, підготуватися до к.р.

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
20 серпня 2019
Переглядів
6212
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку