20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові.

Про матеріал
Певну складність у вивченні мови містить у собі тема «Пряма мова. Розділові знаки при прямій мові». Особливо це стосується учнів 5 класу, яким часом дуже важко збагнути цей навчальний матеріал. Учитель повинен дати школярам поняття про пряму мову, навчити їх розрізняти пряму мову від слів автора, формувати в школярів уміння правильно складати і записувати речення з прямою мовою, розвивати творчу уяву, культуру мовлення. Це дуже важливо для подальшого опанування мовою.
Перегляд файлу

Українська мова                           5 клас

Тема  уроку:    Пряма мова.  Розділові знаки при прямій мові.

Мета:

1.  Дати учням поняття про пряму мову, навчити їх розрізняти пряму мову від слів автора, формувати  в школярів уміння правильно складати і записувати речення з прямою мовою.                                                                                                                                         2.  Розвивати творчу уяву, культуру мовлення. 

3.  Виховувати в учнів сумлінне ставлення до предмета.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, алгоритм, ребус.  

 

                                               Хід уроку:

I Організаційна  частина.  

 

II Актуалізація опорних знань.  

 

1. Перевірка домашнього завдання. 

2. Бесіда.

3. Зробити повний розбір речень.

   Довіку мене зігрівало святе почуття, що лиш рідна земля може дати нам силу життя (Л. Забашта). Розвивайся й далі, мово наша рідна, і про нас нащадкам вістку донеси (О. Підсуха).

4. Переписати речення, розставити розділові знаки. Пояснити їх. 

    Усі мої сили і душу широку й життя я віддам до останнього кроку аби ти щаслива була Україно (П. Воронько).  Був гарний літній день і все навколишнє здавалося прекрасним сад город соняшники й мак і нива за городом                                          (О. Довженко).    

 

III  Повiдомлення теми, завдання  уроку.

 

IV Вивчення  нового   матерiалу.  

 

1. Порівняти два варіанти речень.  Чи ту саму думку висловлено в обох? А чи однаково її передано?

   Видатний поет Павло Тичина писав: «Я завжди там, де труд». Видатний поет Павло Тичина писав, що він завжди там, де труд.

2. Пояснення вчителя за схемою - с. 220.

3. Опрацювання теоретичного матеріалу – с. 219 - 221. 

4. Опрацювання алгоритму «Розділові знаки при прямій мові».

 

V Робота з підручником.

 Виконання вправ – 506,  507.

 

VI Систематизацiя   i  узагальнення  вивченого    

 

 

І  Складіть речення за схемами.

           1. «П?» — а.

           2. А: «П!»

                   3. «П», — а.    

 

2.  Диктант із коментуванням.                                                                                                                                    Гордо каркнула ворона: «Я – ворона з Лісабона!» Гордо каркнув чорний крук: «Я – з самісіньких Прилук!» (Є. Гуцало.)  «Ходім битись!» – Лев говорить. «Та ходімо, враже! Тільки я ще не обідав,» - циган йому каже. (С. Руданький.)  Подзвонила шимпанзе, щось чудне таке верзе: «Ви позичте мені марку! Я втекла із зоопарку, літака тепер найму та й у Африку майну…» (І. Багряний.)        

 

3. Спишіть речення, славлячи потрібні розділові знаки.  

1. Ти не турбуйся кажу я мамі (Р. Гамзатов).

2. Тихо й смутно забринів старечий голос Ти прийшла кохана

доню? (Леся Українка). 3. Підождіть Іванихо! зупинив її батько

(В. Винниченко). 4. Гриць подумав Чому вони його до

         школи не давали? (І. Франко).  

 

4.  Допишіть речення, ставлячи замість крапок пряму мову і потрібні

розділові знаки. Накресліть схеми речень. 

1. ... — радісно вигукнула Оленка, побачивши подругу.

2. Учитель иас попередив: ... ? 3. ... — відповів я дідусеві.

         4. Контролер запитав: ... ?

 

   5. Запишіть схематично пряму мову та слова автора, використовуючи умовні позначення: А: «П». (?!)- пряма мова стоїть після слів автора;

                        «П»(?!), - а. – пряма мова стоїть перед словами автора.

  1. «Не кидайся хлібом, він святий!» - в суворості ласкавій, бувало, каже дід старий малечі.
  2. Дід учив: «Бережися ганьби! Ми козацького чесного роду!»
  3. У народі кажуть: «Нехай та тривай – то недобрі люди».
  4. «У надмірній суперечці губиться правда», - то народна мудрість вчить.
  5. «Завтра,  завтра, не сьогодні!» - так говорять ліниві й голодні.
  6. Світить нам у віки пророцтво Тараса: «Не вмирає душа наша, не вмирає воля.»

6. Установити відповідність:

1.А: «П».            А. «Дарма, - каже Кулик, - мені й тут добре».

2.»П?» - а.          Б. Як настала осінь, журавель збиравсь в інший край та й

3.»П, - а, - п».          каже   куликові: « Куличе, рушай і ти».

4.А: «П!» - а.      В. «Чи не час нам у дорогу?» - спитала Соломія.

5.»П», - а.           Г. Тарас сказав: «Отож, значить, на Максима можна

                                   покластися!» - і потім довго не міг заснути.  

                             Д. «Три біди є у людини – смерть, старість і погані діти», -                                   

                                   говорить  українська мудрість.

 

7.  Творче конструювання

 Перебудуйте речення з прямою мовою на речення з непрямою мовою. 

   «От і принесли нам лебеді на крилах життя», - говорить до неба і до землі мій дід Дем'ян (М.Стельмах). «Не жалій часу на читання!» - радив переписувач літописів Іван Томашевський.  Чого зажурився мій любий козак?» - питає дівчина вродлива (Леся Українка).

 

8  Пояснювальний диктант

 Поясніть вживання розділових знаків.

1. Раз мені мати казала: “Можеш мов багато знати, кожну мову шанувати, та одну з мов усіх щоб у серці ти зберіг”. (М.Хоросницька) 2. “Книги – це ріки, що напувають”, – почув диякон глухий голос старця. (О.Іваненко)                                      3. “Широка моя тюрма, – думає Тарас, – і хоч би яке деревце!” (О.Іванченко) 4. Їдуть брати та й думають: “Коли б на доброго хазяїна натрапити!” (Укр. нар. казка)

9.  Творча робота

        Складіть і запишіть діалог на тему «Мій улюблений вид спорту» за поданою схемою.

  • П, - а.
  • П?
  • П.
  • П, - а.
  • П! – а.

  10.  Самостійна робота

  Виконання вправи - 508

 

  VII Підсумок уроку.

  Відгадування ребуса. 

 

  VIII Оцiнювання 

 

   IX Завдання додому та інструктаж про виконання. 

   Опрацювати теоретичний матеріал – с. 219-221

   Виконати вправу 511 або 512.                                                                                                                                                                                  

 

 

 

doc
Додано
29 червня
Переглядів
99
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку