ВІКОВИЙ ЕТАП Психічний розвиток дитини. Немовля - від 0 до 1 року. Виконала: студентка 2 курсу ЗЗЛ – 122 Марченко Вікторія Володимирівна
Номер слайду 2
Зародження психіки у пренатальний період. Психологічні особливості фази новонародженості. Період новонародженості триває від 0 до 1 місяця. Органічні потреби лише забезпечують виживання дитини,але не складають основу психічного розвитку. Новонародженість – це єдиний період в житті людини, коли в чистому вигляді спостерігаються виявивроджених інстинктивних форм поведінки, спрямовані на задоволення органічних потреб.
Номер слайду 3
Життя дитини у період новонародженості забезпечують вроджені рефлекси: Захисні ( захисна реакція);Орієнтувальні( повертання дитиною голівки до вікна у сонячний день);Орієнтувально – харчові ( доторкання до губ дитини викликає реакцію пошуку);Смоктальні ( новонароджений смокче будь- який предмет, який потрапляє під руку);Рефлекси, які забезпечують діяльність усіх життєво – важливих систем( дихання, серцебиття, видільна система).
Номер слайду 4
Після народження функціонують окремі атавістичні рефлекси:– хапальні (доторкання до долоні дитини викликає реакцію хапання);– рефлекси відштовхування, повзання (виникають в процесі доторкання до стоп ніг);– рефлекси плавання. Основна особливість новонародженого – безмежні можливості засвоєння нового досвіду, набуття людських форм поведінки.
Номер слайду 5
Розвиток органів чуття новонародженого: виникнення здорового та слухового зосередження. Необхідна умованормальногодозрівання мозку вперіод новонародженості –отримання різноманітнихвражень з навколишньогосвіту. Важлива особливість:розвиток зору і слухуу новонародженоговідбуваєтьсяшвидше, ніжрозвиток тілеснихрухів (на відміну відрозвитку тварин). Організаторомтаких вражень єдорослий
Номер слайду 6
Емоційна сфера новонародженого:– крик (як результат спазму голосової щілини);– плач (природне вираження різноманітних страждань: біль, душевне горе), плач переважно супроводжується сльозами);– усмішка (спочатку має фізіологічний характер як результат наслідування міміки дорослого; приблизно у 1 місяць з’являється соціальна усмішка);– комплекс пожвавлення як своєрідна емоційно-рухова реакція: зосередження погляду, усмішка, рухи тіла, вокалізація (вперше описано Фігуріним і Денисовою).
Номер слайду 7
Комплекс пожвавлення –це перша соціальна потребадитини, що засвідчуєперехід дитини від періодуновонародженості донемовлячого віку. Уже в період новонародженостіспостерігаються вияви рис типівтемпераменту у тому,як дитина кричить,скільки вона спить(потенційні холерики можуть спатиупродовж доби біля 12годин, тоді коли майбутні флегматикиможуть спати до 22 годин, прокидаючись для прийому їжі).
Номер слайду 8
Соціальна ситуація розвитку немовляти. Психологічні новоутворення та провідна діяльність немовлячого розвитку. Когнітивний розвиток немовляти. Соціальна поведінка, емоційний розвиток і перші вияви самосвідомості в немовлячому віці. Криза «одного» року. Немовлячий вік триває від 1 місяця до 1 року. Провідний вид діяльності – емоційне спілкування(спочатку між дитиною і дорослим, потім з приводупредметів: іграшки, книжки).
Номер слайду 9
Формування передумов засвоєння мови:– гуління (агу; дитина реагує на емоційний тон мови дорослих; повторює ритм мовлення:а-а-а – о-о-о);– лепетання складів (ба-ба-ба… ма-ма-ма…);– перші слова (у рік 4-15 слів, більш активні дівчатка);– усвідомлення зв’язку між назвою предмета і самим предметом.
Номер слайду 10
Розвиток рухів і дій:– основні рухи тіла: тримає голову, перевертається зі спини на живіт, повзає, сидить, стоїть, робить перші кроки;– рухи руки (уточнюються рухи руки до предмета; розвивається протиставлення великого пальця всім іншим – наслідок: розвиток хапання і маніпулювання предметами (функція предметів при цьому дитиною не відкривається ), вказівний жест;– рухи ока – (в 3 міс. – як в дорослої людини).
Номер слайду 11
Розвиток орієнтування в навколишньому світі:– розвиток відчуттів і сприймань (дитина реагує на якусь ознаку, а не на предмет в цілому, немає цілісності сприймання; виникнення ініціативних рухів очей; цілісність сприймання формується приблизно в 10 міс.). Орієнтуваннянемовляти в навколишньомусвіті з допомогоюзовнішніх рухів і дійвиникає раніше,ніж орієнтування здопомогоюпсихічних процесів(сприймання,мислення) і є йогоосновою. Пам’ять розвивається змоменту народження(механічна, мимовільна,рухова, емоційна). Мислення (перші вияви в 1 рік):встановлення простих взаємозв’язківміж предметами.