Зародження психіки у пренатальний період. Психологічні особливості фази новонародженості. Період новонародженості триває від 0 до 1 місяця. Органічні потреби лише забезпечують виживання дитини,але не складають основу психічного розвитку. Новонародженість – це єдиний період в житті людини, коли в чистому вигляді спостерігаються виявивроджених інстинктивних форм поведінки, спрямовані на задоволення органічних потреб.
Життя дитини у період новонародженості забезпечують вроджені рефлекси: Захисні ( захисна реакція);Орієнтувальні( повертання дитиною голівки до вікна у сонячний день);Орієнтувально – харчові ( доторкання до губ дитини викликає реакцію пошуку);Смоктальні ( новонароджений смокче будь- який предмет, який потрапляє під руку);Рефлекси, які забезпечують діяльність усіх життєво – важливих систем( дихання, серцебиття, видільна система).
Після народження функціонують окремі атавістичні рефлекси:– хапальні (доторкання до долоні дитини викликає реакцію хапання);– рефлекси відштовхування, повзання (виникають в процесі доторкання до стоп ніг);– рефлекси плавання. Основна особливість новонародженого – безмежні можливості засвоєння нового досвіду, набуття людських форм поведінки.
Розвиток органів чуття новонародженого: виникнення здорового та слухового зосередження. Необхідна умованормальногодозрівання мозку вперіод новонародженості –отримання різноманітнихвражень з навколишньогосвіту. Важлива особливість:розвиток зору і слухуу новонародженоговідбуваєтьсяшвидше, ніжрозвиток тілеснихрухів (на відміну відрозвитку тварин). Організаторомтаких вражень єдорослий
Емоційна сфера новонародженого:– крик (як результат спазму голосової щілини);– плач (природне вираження різноманітних страждань: біль, душевне горе), плач переважно супроводжується сльозами);– усмішка (спочатку має фізіологічний характер як результат наслідування міміки дорослого; приблизно у 1 місяць з’являється соціальна усмішка);– комплекс пожвавлення як своєрідна емоційно-рухова реакція: зосередження погляду, усмішка, рухи тіла, вокалізація (вперше описано Фігуріним і Денисовою).
Комплекс пожвавлення –це перша соціальна потребадитини, що засвідчуєперехід дитини від періодуновонародженості донемовлячого віку. Уже в період новонародженостіспостерігаються вияви рис типівтемпераменту у тому,як дитина кричить,скільки вона спить(потенційні холерики можуть спатиупродовж доби біля 12годин, тоді коли майбутні флегматикиможуть спати до 22 годин, прокидаючись для прийому їжі).
Соціальна ситуація розвитку немовляти. Психологічні новоутворення та провідна діяльність немовлячого розвитку. Когнітивний розвиток немовляти. Соціальна поведінка, емоційний розвиток і перші вияви самосвідомості в немовлячому віці. Криза «одного» року. Немовлячий вік триває від 1 місяця до 1 року. Провідний вид діяльності – емоційне спілкування(спочатку між дитиною і дорослим, потім з приводупредметів: іграшки, книжки).
Формування передумов засвоєння мови:– гуління (агу; дитина реагує на емоційний тон мови дорослих; повторює ритм мовлення:а-а-а – о-о-о);– лепетання складів (ба-ба-ба… ма-ма-ма…);– перші слова (у рік 4-15 слів, більш активні дівчатка);– усвідомлення зв’язку між назвою предмета і самим предметом.
Розвиток рухів і дій:– основні рухи тіла: тримає голову, перевертається зі спини на живіт, повзає, сидить, стоїть, робить перші кроки;– рухи руки (уточнюються рухи руки до предмета; розвивається протиставлення великого пальця всім іншим – наслідок: розвиток хапання і маніпулювання предметами (функція предметів при цьому дитиною не відкривається ), вказівний жест;– рухи ока – (в 3 міс. – як в дорослої людини).
Розвиток орієнтування в навколишньому світі:– розвиток відчуттів і сприймань (дитина реагує на якусь ознаку, а не на предмет в цілому, немає цілісності сприймання; виникнення ініціативних рухів очей; цілісність сприймання формується приблизно в 10 міс.). Орієнтуваннянемовляти в навколишньомусвіті з допомогоюзовнішніх рухів і дійвиникає раніше,ніж орієнтування здопомогоюпсихічних процесів(сприймання,мислення) і є йогоосновою. Пам’ять розвивається змоменту народження(механічна, мимовільна,рухова, емоційна). Мислення (перші вияви в 1 рік):встановлення простих взаємозв’язківміж предметами.