Завдання:
• перша частина техніки:
- цілісно дослідити запит клієнта;
- дистанціювати клієнта від його проблемної ситуації;
- простежити причинно-наслідкові зв'язки, які привели до важкої ситуації;
- розвинути усвідомленість, розуміння того, що наші труднощі - результат наших дій;
- сприяти розвитку впевненості і розуміння того, що будь-яка ситуація вирішувана;
- розвиток емоційно-чуттєвої сфери особистості;
- сформувати розуміння «мистецтва маленьких кроків»;
- спонукати до прийняття рішення в процесі опрацювання ситуації;
- спонукати до дій в процесі вирішення проблемної ситуації
• друга частина техніки:
- дослідження сімейної системи клієнта;
- виділення програм (батьківських), які негативно впливають на життя клієнта.
Техніка «КУЛЯ»
Шаш Анна Романівна, магістр психології,
практичний психолог, арт-терапевт,
психолог-консультант в напрямку Позитивної психотерапії,
психолог-консультант в напрямку арт-терапії, член СААТ.
Дана техніка буде корисною для практичних психологів навчальних закладів та практичних психологів і консультантів, які займаються психологічним консультуванням.
Питання, які пропонуються до техніки не є вичерпними, а допомагають зорієнтувати спеціаліста у процесі консультативної роботи. Вони можуть змінюватися, доповнюватися в залежності від запиту консультативної роботи, індивідуальних особливостей і життєвої ситуації учня (клієнта).
Пояснення до техніки. Техніка складається з двох частин, які зачіпають два рівні роботи: верхній - більш поверхневий і нижній - більш глибокий. Техніка застосовується, коли клієнт чітко усвідомлює з чим він хоче працювати. За алгоритмом техніки можливо проводити повноцінну консультаційну чи психотерапевтичну сесію. Кожна частина, в залежності від процесу роботи може займати від 1 до 2 сесій по 45-50 хвилин кожна.
Запропонований матеріал рекомендується використовувати для роботи в темі відносин, але опрацювання інших питань також можлива.
У техніці рекомендується застосовувати колоду «Психотерапевтичні метафори» автора Шаш А.Р. або ж будь-яку іншу колоду, але в такому випадку потрібно підготувати «білі» і «чорні» карти.
«Білі» карти призначені для того, що б клієнт міг самостійно зобразити і створити нову карту, якої «не вистачає» в колоді (якщо знадобитися). Це привносить терапевтичний ефект в процес роботи, сприяє емоційному розвантаженню, зняттю емоційної напруги, творчості.
«Чорні» карти призначені для того, що б позначити «болючі» і «закриті» теми, до яких клієнт ще не готовий. Це призводить до ефекту опредмечення і дистанціювання, що допомагає в процесі роботи.
! Якщо в процесі бесіди виявляються «заборонені» і «болючі» теми, до яких клієнт ще не готовий, вони зображуються у вигляді чорних карт, які він може розмістити, де йому заманеться на аркуші зі схемою. Коли клієнт буде готовий (і якщо буде готовий) - ці теми розкриваються. Якщо ні - тоді в процесі роботи до них не повертаються.
Скорочення:
ВВ - в відкриту (обирає, бачачи зображення на картці),
ВС - в сліпу (обирає, не бачачи самого зображення на картці).
Завдання:
• перша частина техніки:
- цілісно дослідити запит клієнта;
- дистанціювати клієнта від його проблемної ситуації;
- простежити причинно-наслідкові зв'язки, які привели до важкої ситуації;
- розвинути усвідомленість, розуміння того, що наші труднощі - результат наших дій;
- сприяти розвитку впевненості і розуміння того, що будь-яка ситуація вирішувана;
- розвиток емоційно-чуттєвої сфери особистості;
- сформувати розуміння «мистецтва маленьких кроків»;
- спонукати до прийняття рішення в процесі опрацювання ситуації;
- спонукати до дій в процесі вирішення проблемної ситуації
• друга частина техніки:
- дослідження сімейної системи клієнта;
- виділення програм (батьківських), які негативно впливають на життя клієнта.
Інвентар: набір МАК ( «Креатив-1», «Креатив-2» автор Луценко Ю.А., «Психотерапевтичні метафори», автор Шаш А.Р.), аркуш А-3 до схеми (додаток 1), кольорові олівці, фарби, пензлик, баночка з водою, 3 білі порожні аркуші розмір яких відповідає розміру карти обраної колоди, 3-4 чорні аркуші розмір яких відповідає розміру карти обраної колоди.
Вік: від 16 років
Час:
- перша частина техніки: 1-2 сесії по 45-50 хвилин.
- друга частина техніки: 1-2 сесії по 45-50 хвилин.
Алгоритм виконання:
• перша частина техніки:
етап діагностики
1. Якби Ваша ситуація була зображенням, то яким?
Клієнт ВВ обирає зображення.
2. Визначте і опишіть, чим саме вони схожі?
3. Які емоції і почуття викликає зображення? З чим це може бути пов'язано?
4. В які сфери життя проблема вже проникла?
5. Яких сфер життя вона не торкнулася?
6. Розгляньте зображення більш уважно: які деталі з тих, які Ви не помічали раніше, Ви можете помітити зараз? Про що це для Вас?
7. Як це може бути пов'язано з Вашою ситуацією?
етап дослідження
8. Якби це був сюжет, оберіть ВВ 3-4 зображення, які передували Вашій ситуації. Опишіть цей сюжет.
9. Опишіть Ваші почуття і усвідомлення зараз.
етап побудови планів
10. Оберіть ВС зображення, на яке Ви хотіли що б була схожа Ваша ситуація. Опишіть її.
11. У чому сила цього зображення?
12. Які почуття воно викликає?
13. Що Вам говорить зображення?
14. А що б Ви хотіли почути?
етап прийняття рішення
15. Складіть сюжет із зображенням найбільш вдалого вирішення Вашої ситуації (клієнт обирає 3 зображення, які приведуть його до ідеального вирішення ситуації. Якщо таких зображень він не знаходить або знаходить не всі три, клієнту пропонується взяти порожні карти і зобразити ті картинки, яких не вистачає в сюжеті).
16. Додайте всі зображення на схемі аркуша формату А-3.
17. Що ви можете сказати, дивлячись на те, що Ви створили?
18. Як Ви вважаєте, для чого Ви побачили і почули це на даному життєвому етапі?
19. Які думки (бажання) приходять до Вас зараз?
етап спонукання до дії
20. Яку простуі конкретнудію можна зробити прямо зараз, щоб наблизитися до Вашої бажаної ситуації?
21. Ви будете це робити?
• друга частина техніки:
1. Як Ви вважаєте, що впливає на те, що ми використовуємо в житті певні моделі поведінки?
2. Невелика інформація про вплив наших сімей, предків на наше життя, на формування певних моделей поведінки, переконань, концепцій, програм.
3. Давайте поговоримо про Вашу сім'ю.
- Якби її можна було зобразити у вигляді картинки, то якою б вона була? Клієнт ВВ вибирає зображення.
- Хто її члени? Клієнту пропонується ВВ вибрати зображення, якіасоціюється з кожним членом сім'ї і визначити чим вони схожі (зображення і член сім'ї).
- Чим вони займаються / захоплюються?
- Як Ви разом проводите час?
- Які звичаї, традиції існують у Вашій родині?
- Якби кожного члена сім'ї можна було описати якоюсь фразою, то як би вона звучала?
- Чого не вистачає Вашій родині?
- Яку простуконкретну дю можна було зробити прямо зараз, що б Ваша сім'я (її члени) стали трішки щасливішими?
Якщо клієнт в шлюбі, просимо його відповісти на ці ж питання, але вже щодо його батьківської родини і батьківської сім'ї чоловіка.
4. Дивлячись на ту розмову, яка у нас відбулася, що нового, цікавого, важливого для себе Ви почерпнули?
5. Як це можна використовувати в житті?
6. Що для цього потрібно зробити? Ви зробите це?
Висновки: ця техніка дуже сильно занурює клієнта в роботу, глибоко опрацьовує проблемну ситуацію, розкриває причинно-наслідкові зв'язки, які сприяють вирішенню ситуації, підвищують усвідомленість. За допомогою опредмечення і дистанціювання відокремлює клієнта від проблеми, спонукає до прийняття рішень і застосування реальних дій для просування в проблемі.
Додаток 1.
Схема до методики «Куля»