Мета.
1
ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНІНГ ДЛЯ ПЕДАГОГІВ ДНЗ НА ТЕМУ:
«ФОРМУВАННЯ МОТИВАЦІЙНОЇ ГОТОВНОСТІ ПЕДАГОГА ДО ВПРОВАДЖЕННЯ БАЗОВОЇ ПРОГРАМИ РОЗВИТКУ ДИТИНИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ "Я У СВІТІ" КРІЗЬ ПРИЗМУ ПІДВИЩЕННЯ ЗГУРТОВАНОСТІ КОЛЕКТИВУ»
Мета.
Орієнтовна тривалість: 1 година 45 хвилин
Обладнання.
Бейджи, фломастери, ручки, олівці, кольорові олівці, маркер, ватман, 3 пачки ліпстікерів різного кольору, дерево очікувань і підсумків, 2 Базові програми, клубок яскравих ниток, 50 листів паперу А-4, 6 різних предметів (янгол, люстерко, ялинкова прикраса, камінець, мушля, свічка), фішки двох кольорів (приблизно 50 штук), мелодія з шумом океану.
Хід роботи
Вступна частина
Вступ. Повідомлення теми та мети тренінгу (2 хвилини)
Вправа «Самопрезентація» (5 - 7 хвилин)
Мета: налаштування учасників на роботу; активізація відчуття особистості; створення умов для ефективної співпраці.
На початку заняття кожен учасник оформлює картку-візитівку, де вказує своє ім'я, На оформлення дається 3-5 хв.
Психолог. Зараз кожен із вас назве своє ім'я, покаже оформлену візитівку і продовжить таке речення: «Не хочу хвалитись, але я...».
Визначення правил роботи групи (7 - 10 хвилин)
Психолог звертається до групи із запитанням: «Для чого в нашому житті існують різні правила?».
Психолог. На тренінгових заняттях існують певні традиції — правила, про які я хочу вам розповісти. Саме згідно із цими традиціями я й пропоную проводити наші зустрічі.
Обговорення відбувається за такою схемою:
— Щоб наша робота була ефективною, давайте визначимо правила.
— Які ви пропонуєте варіанти? Що це правило означає?
— Чи всі погоджуються?
— Приймаємо це правило?
Правила роботи записуються на плакаті «Правила групи».
МОЖЛИВІ ПРАВИЛА РОБОТИ ГРУПИ
Правило № 1. «Тут і тепер»
Це правило вказує на те, що зараз для нас існує лише ця кімната, лише присутні в ній особи, які саме цієї миті перебувають поруч із нами. Для нас має значення лише те, що в даний момент відбувається з нами, те, про що ми говоримо, те, що ми чуємо й відчуваємо. Має значення наш емоційний стан, наш світогляд лише в цей конкретний час, лише зараз, лише «тут і тепер».
Правило № 2. «Піднята рука»
Це правило вказує на те, що ми висловлюємо думку по черзі, не перебиваючи одне одного.
Правило № 3. «Конфіденційність»
Усе, що відбуватиметься сьогодні на нашій зустрічі, не буде розголошено поза групою. Тут ми довіряємо одне одному свої думки, почуття, робимо якісь не притаманні нам у повсякденні дії. Тому розповідати стороннім про те, що відбувалося на занятті, можна лише з дозволу його учасників.
Правило № 4. «Персоніфікація висловлювань»
Усе, що ви хочете сказати або зробити, говоріть і робіть тільки від свого імені. Забудьте про вислови на кшталт: «Ми вирішили...», «Усі так кажуть...» тощо. Ви можете використовувати лише такі фрази: «Я хочу сказати...», «Я відчуваю...», «Я зроблю...» тощо.
Правило № 5. «Активність»
Усе, що ви хочете отримати від даного заняття, залежить саме від вашої активності. Чим більше активності ви будете проявляти, тим більше отримаєте відповідей на ваші запитання. Всі учасники виконують всі вправи. Пропустити можна лише одну вправу.
Правило № 6. «Толерантність»
Кожна думка має право на існування. Кожний учасник каже те, що відчуває, висловлює будь-яку власну думку, навіть якщо йому самому вона здається «неправильною», «нереальною» тощо. Учасники сприймають висловлювання без оцінювання і поважають точку зору інших.
Правило № 7. «Обговорення і критика висловлювань і дій, а не людини, як особистості»
Кожний учасник може висловити свою незгоду з тією чи іншою думкою, етапом роботи, дією колег, але не спрямовувати свої негативні висловлювання на конкретну адресу. Можна висловлюватися так: «Ця думка помилкова, бо...», «Я не згодна з такою позицією, тому що...», «Мені не сподобався емоційний стан під час цієї вправи, оскільки...» тощо. Тим часом висловлювання на зразок: «Ксенія Петрівна, як| завжди, сказала дурницю», «Оксана Миколаївна зіпсувала нам вправу...» тощо - заборонені.
Правило № 8. «Щирість, відвертість та доброзичливе ставлення всіх учасників»
Це правило вказує на те, що ми зібралися тут і зараз для того, щоб бути самими собою, а не для того, щоб комусь щось показати, продемонструвати або довести. Ми зібралися для того, щоб отримати певний досвід, і від того, наскільки ми будемо щирими, відвертими із собою та іншими, залежить те, що ми можемо отримати від нашої зустрічі.
Кожний учасник має право на помилку, тому важливо зберігати доброзичливе ставлення один до одного за будь-яких ситуацій.
Психолог. Це основні правила, проте якщо у вас виникне бажання, то можна додати й інші.
Доцільно вивісити правила на видному місці і починати кожен тренінг із їх повторення.
Вправа «Дерево очікувань» (5 хвилин)
Мета: визначення очікувань від заняття.
Психолог. Чого саме ви очікуєте від сьогоднішньої зустрічі? На аркушах паперу напишіть ваші очікування, а тоді помістіть їх на «дерево очікувань».
Учасникам роздають невеликі аркуші паперу (можна липкого). Психолог просить написати на них, чого саме педагоги очікують від тренінгу. Після цього кожен учасник зачитує (за бажанням) свій напис і прикріплює аркуш на підготовлений тренером плакат із зображенням дерева. (Спочатку йде обговорення, а потім усі вивішують написане.)
Вправа-розминка «Австралійський дощ» (2 хвилини)
Мета: забезпечення психологічного розвантаження учасників.
(Учасники стають у коло.)
Інструкція. Чи знаєте ви, що таке австралійський дощ? Ні? Тоді давайте послухаємо разом, який він. Зараз по колу ланцюжком ви будете передавати мої рухи. Як тільки вони повернуться до мене, я передам наступні. Стежте уважно!
В Австралії здійнявся вітер. (Ведучий тре долоні.)
Починає накрапувати дощ. (Клацає пальцями.)
Дощ посилюється. (Почергове плескання долонями по грудях.)
Починається справжня злива. (Плескання по стегнах.)
А ось і град — справжня буря. (Тупіт ногами.)
Але що це? Буря стихає. (Плескання по стегнах.)
Дощ стихає. (Плескання долонями по грудях.)
Рідкі краплі дощу падають на землю. (Клацання пальцями.)
Тихий шелест вітру. (Потирання долонь.)
Сонце! (Руки догори.)
Основна частина
Доповідь «Взаємодія практичного психолога та педагогів — запорука успішної реалізації Базової програми "Я у Світі"» (5 хвилин)
Базова програма розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» (далі — Базова програма) проголошує принципово нові пріоритети дошкільної освіти, її завдання та очікувані результати. Відтак виникає потреба в новому характері взаємодії практичного психолога з педагогами ДНЗ.
Основна проблема полягає в тому, що в період упровадження Базової програми постає нагальна потреба у кваліфікованих спеціалістах, які здатні працювати по-новому, мають бажання самостійно й раціонально увійти в інноваційні процеси. Це не означає, що старі кадри слід замінити новими. Запорука успішної реалізації Програми — в зміні ставлення педагогів до дітей як до партнерів, а не як до суб'єктів виховного процесу, а отже, має змінитися й ставлення педагога передусім до самого себе, до своїх можливостей та пріоритетів. На цьому етапі педагоги особливо потребують психологічної допомоги й підтримки.
Кожний етап упровадження Базової програми вимагає певної організації роботи й застосування відповідних методів. В одних випадках потрібне чітке окреслення меж ініціативи та відповідальності, в інших, наприклад при виконанні робіт, які потребують ініціативи, творчого підходу, оперативного реагування на швидкозмінювані ситуації, чіткий розподіл обов'язків і відповідальності неможливий і навіть шкідливий, оскільки потрібна гнучка організація праці.
Саме тому актуальною стає організація взаємодії практичного психолога та педагогів, яка є запорукою успішної реалізації Базової програми «Я у Світі». На жаль, реалії життя не дозволяють практичному психологу повною мірою забезпечувати психологічний супровід упровадження Базової програми. Але практичний психолог у жодному разі не має права перекладати частину своєї роботи на педагогів закладу. Взаємодія практичного психолога та педагогів повинна ґрунтуватися на принципах:
Основні напрями роботи практичного психолога дошкільного закладу, в яких обов'язковою умовою є спільна робота з педагогами закладу, такі:
— робота практичного психолога за запитом педагогів.
Вправа «Клубочок асоціацій» (2 хвилини)
Мета. Усвідомлення кожним учасником розуміння суті Базової програми.
Психолог бере в руки яскравий клубочок ниток. Тримаючи кінчик ниточки, він передає клубочок педагогові, який перебуває поруч нього, промовляючи: «Продовжте фразу: "Базова програма — це… "». Педагог закінчує фразу, розмотує клубочок і передає його далі по колу, а сам продовжує триматися за нитку. У такий спосіб клубочок повертається до психолога, нитка об'єднує всіх учасників тренінгу.
Вправа «Відпускання каміння» (5—7 хвилин)
Мета: зменшення рівня ситуативної та особистісної тривожності, використовуючи методи експресивно-емоційної дії.
Інструкція. Налаштування: Сідайте зручно. Розслабтеся. Уявіть собі апельсин, його колір, склад і запах. Зніміть із нього шкірку, відламайте шматочок і відкусіть, відчуйте, який він на смак. Потім поверніться в уяві назад так, щоб знову побачити цілий, нечищений апельсин.
Уявіть собі, що ви стоїте у гірській річці з дуже швидкою течією. Щоб вас не відніс стрімкий потік, ви тримаєтеся за великий камінь — схопіть його і напружтеся. Слухайте притчу, намагаючись утриматися за камінь.
Притча
На дні річки з дуже швидкою течією жили істоти, схожі на людей, тільки вони могли дихати під водою. Усе своє життя вони проводили там, чіпляючись за велике каміння, що лежало на дні.
Так, стримуючись від швидкої течії, вони народжувались, їли, кохали та помирали. Вважалося, що той, хто відпустить камінь, обов'язково загине, його понесе стрімкий потік води. Та все ж таки один із них відпустив свій камінь, але не загинув, а поплив за течією. Йому зустрілись інші, такі ж поселення, в яких люди проводили своє життя так, як у його рідному поселенні. Вони дивувалися: «Дивіться! Він літає! Це надлюдина!».
На це «надлюдина» відповідала: «Це не так, я така людина, як і ви. Просто відпустіть ваші
каменюки, й ми полетимо разом». Але ніхто не відважився зробити так, як він...
Ваш камінь — це ваш страх. Відпустіть його (учасники відпускають свої камені, напруження спадає, всі розслаблюються).
Обговорення:
— Що дає вам ця вправа?
— Як ви почуваєтеся?
Притча (текст подано на російській мові).
В утробе беременной женщины разговаривают два близнеца: один из них – верующий, другой – неверующий.
Неверующий младенец: «Ты веришь в жизнь после родов?»
Верующий младенец: «Да, конечно. Всем понятно, что жизнь после родов существует. Мы здесь для того, что бы стать достаточно сильными и готовыми к тому, что нас ждет потом».
Неверующий младенец: «Это глупость! Никакой жизни после родов быть не может! Ты можешь себе представить, как такая жизнь могла бы выглядеть?»
Верующий младенец: «Я не знаю всех деталей, но я верю, что там будет больше света и что мы, может быть, будем сами ходить и есть своим ртом».
Неверующий младенец: «Какая ерунда! Невозможно же самим ходить и есть ртом! Это вообще смешно! У нас есть пуповина, которая нас питает. Знаешь, я хочу тебе сказать: невозможно, чтобы существовала жизнь после родов, потому что наша жизнь – пуповина – и так уже слишком коротка».
Верующий младенец: «Я уверен, что это возможно. Все будет просто немного по-другому. Это можно себе представить».
Неверующий младенец: «Но ведь оттуда еще никто никогда не возвращался! Жизнь просто заканчивается родами. И вообще, жизнь – это одно большое страдание в темноте».
Верующий младенец: «Нет, нет! Я точно не знаю, как будет выглядеть наша жизнь после родов, но в любом случае мы увидим маму, и она позаботится о нас».
Неверующий младенец: «Маму? Ты веришь в маму? И где же она находиться?»
Верующий младенец: «Она везде вокруг нас, мы в ней пребываем и благодаря ей движемся и живем, без нее мы просто не можем существовать».
Неверующий младенец: «Полная ерунда! Я не видел никакой мамы, и поэтому очевидно, что ее просто нет».
Верующий младенец: «Не могу с тобой согласиться. Ведь иногда, когда все кругом затихает, можно услышать, как она поет, и почувствовать, как она гладит наш мир. Я твердо верю, что наша настоящая жизнь начинается только после родов. А ты?»
Ігрова вправа «Педагогічні терези» (15 хвилин)
Мета: розвиток креативного мислення, вміння формувати і висловлювати власну точку зору.
Педагоги поділяються на 2 команди: одна шукає у Базовій програмі все негативне (на їхній погляд), інша — все позитивне.
Завдання: хто більше набере аргументів на користь власної команди (за кожен аргумент — фішка на чашу «терезів»).
Приклади (можна скористатися цитатами з методичної літератури та періодичних фахових видань).
Негативне |
Позитивне |
Програма перевантажена науковими термінами, психологічними поняттями; завдання не зосереджені в одному розділі, а розміщені в інших. (Наприклад: у розділі «Організація життєдіяльності», старший дошкільний вік — мовленнєвий розвиток). |
Так. Але ця програма розрахована на вихователя, який не стоїть на місці, а весь час у пошуку, займається самоосвітою. А в тому, що завдання не зосереджені в одному розділі, є свій плюс. Педагог краще орієнтується в програмі. Базова програма сприяє підвищенню професійної майстерності педагогів, активізації педагогічної творчості, спонукає вихователів до впровадження нових освітніх технологій. Програма забезпечує збалансованість розвитку дошкільників на різних вікових етапах, формує їхню життєву компетенцію й спрямована на збереження психічного та фізичного здоров'я дітей. |
Немає конкретності у формах організації життєдіяльності, не визначено чітко, яка форма дієвіша. |
Вихователю дається можливість самостійно обирати найбільш доцільну форму організації життєдіяльності, враховуючи кількість дітей у групі, їхній настрій, програмові завдання, пору року. Як позитив можна відзначити структуризацію програми. Вона побудована за сферами життєдіяльності та лініями розвитку дитини. Така структуризація не є типовою для вітчизняних програм. Становлення життєвої компетентності дитини відбувається через організацію цілісного розвивального середовища (природного, предметно-ігрового, соціального). Програмові завдання розв'язуються не тільки на заняттях, а й у грі, спілкуванні дитини з природою та людьми. |
Не визначено, як організовувати запропоновані програмою «уроки практичного життя», «особистий час». |
Немає догми, як організовувати «уроки практичного життя», вихователь виступає творцем, ініціатором, виходячи з того, що добре для дитини, враховуючи вікові та індивідуальні особливості. Провідні види діяльності (гра, спілкування, праця) набули більш зрілих, відповідних вікові та особистому досвіду дитини форм за всіма структурними компонентами: мотивами, метою, засобами, оцінкою, результатами. Вихователь виступає не контролером, постачальником знань, експертом, а партнером, довіреною особою, носієм інформації. |
І так далі (стільки аргументів, скільки наведуть опоненти) |
Наприкінці вправи, підбиваючи підсумок, психолог запитує: «Як ви гадаєте, у кого було легше завдання: у тих, хто шукав негативне, чи в тих, хто шукав позитивне? Як ви при цьому почувалися?».
Розминка «Ковпак» (1 хвилина)
Мета: забезпечення психологічного розвантаження учасників.
Психолог. Після такої напруженої розумової праці необхідна фізкультхвилинка.
Я говорю вголос слова: «Ковпак ти мій трикутний, трикутний мій ковпак, якщо ти не трикутний, то ти не мій ковпак». І одночасно демонструю рухи. Ви запам'ятовуєте, потім рухи виконуєте всі разом, але без мене.
• слово «ковпак» — двічі поплескати себе по голові;
• слово «мій» — показати на себе;
• слово «трикутний» складається з двох жестів: показати «З» на пальцях і «кутний» — показати зігнутий лікоть.
Завдання «За що ми любимо колег» (10 хвилин)
Мета: підвищення згуртованості колективу, забезпечення позитивного психологічного клімату.
Психолог. Вступаючи у взаємодію з оточуючими, ми зазвичай виявляємо, що вони нам подобаються або не подобаються. Як правило, цю оцінку ми пов'язуємо з внутрішніми якостями людини. Давайте спробуємо оцінити, які якості в людях ми цінуємо, приймаємо. Завдання будемо виконувати письмово. Візьміть аркуш паперу, оберіть у групі людину, яка за багатьма своїми проявами імпонує вам. Зазначте п'ять якостей, які особливо подобаються вам у цій людині.
Почали!.. Ваш час скінчився. Тепер, будь ласка, по черзі прочитайте вашу характеристику, а ми спробуємо визначити, про яку людину складена характеристика.
Будь ласка, хто почне? Той, чий портрет ми відгадаємо відразу безпомилково,— буде серед переможців. Можна починати зліва направо.
Будь ласка, почали! Ну а зараз можна підбити підсумок.
Давайте визначимо, кого із присутніх ми впізнали швидше за всіх.
Вправа «П'ять добрих слів» (5 хвилин)
Мета: створити позитивну атмосферу групової взаємодії.
Кожен із учасників повинен обвести свою руку на аркуші паперу і на малюнку долоні написати власне ім'я. Потім необхідно передати аркуш комусь з учасників, який на одному пальчику має записати побажання власнику малюнка. Далі аркуш передається іншому учаснику, доки не буде записано п'ять побажань. Аркуш повертається до свого власника. За бажанням побажання зачитуються.
Вправи на вибір (вправи для міні-груп)
Вправа «Реклама» (10 хвилин)
Мета. Спонукати педагогів до творчості, оригінальності, креативності.
Присутні діляться на дві команди. Кожна команда має розробити рекламу (усну та наочну) Базової програми для батьків і для педагогів.
Після презентацій визначаються переможці.
Вправа «Креативні шифрувальники» (10 хвилин)
Мета. Спонукати педагогів до творчості, оригінальності, креативності.
Педагоги поділяються на дві команди. Завдання: «розшифрувати» кожну букву заданих слів (базова і програма) у рамках теми тренінгу.
Приклад:
П— простір |
Р— розвиток |
О— оригінальність |
Г— гуманізація |
Р— раціональність |
А— аплікація |
М— модернізація |
А— активність |
т |
Б— багатофункціональність |
в |
А— активність |
0 |
З— здібності |
Р |
О— оптимізація |
ч |
В— виховання |
І |
А— аналітичність |
с |
|
т |
|
ь |
|
Творча гра «Предмети-цікавинки» (10 хвилин)
Мета. Спонукати педагогів до творчості, оригінальності, креативності.
Кожна команда обирає на дотик по 3 предмети (янгол, люстерко, ялинкова іграшка, свічка, мушля, камінець) и отримує завдання: через 5 хвилин дати рекомендації щодо використання цих предметів у роботі з дітьми згідно з вимогами Базової програми.
Вправа «На помилках вчаться» (5 хвилин)
Мета. Аналіз ставлення до помилкових вчинків..
Психолог. Кожний із нас іноді помиляється. Хтось, помилившись, суворо засуджує себе, тим часом інші просто ще раз намагаються зробити те, що не вийшло першого разу. З кожним разом вони вчаться і не роблять великих проблем зі своїх невдач.
А як ви реагуєте на свої помилки?
Згадайте якусь свою велику помилку. Як ви на неї реагували тоді? Як реагуєте зараз?
Чи переживаєте ви, коли в чомусь помиляєтеся?
Чи пробуєте ще раз виконати дію, яка закінчилася для вас невдачею?
Вправа «Моє серце» (5 хвилин)
Мета. Формувати навички розв'язувати проблему нетрадиційно.
Завдання: намалюйте своє серце нетрадиційним способом, відійшовши від установленого стереотипу, щоб воно певною мірою характеризувало вас як особистість, як педагога. Обміняйтесь малюнками з учасниками, розкажіть про серце, яке отримали. Хто хоче повернути своє серце?
Заключна частина
Вправа «Дерево підсумків» (5 хвилин)
Мета: усвідомлення учасниками, наскільки реалізувалися їх очікування щодо тренінгу.
На столі лежать два стосики липкого паперу різного кольору, наприклад, синього і рожевого.
Інструкція. Ви бачите на столі аркуші. Вони стануть нам у пригоді для підбиття підсумку. На аркушах рожевого кольору ви напишете свої позитивні враження від тренінгу (що сподобалося найбільше), а на синіх аркушах — побажання щодо поліпшення нашої роботи (що сьогодні не сподобалося). Не забудьте вказати, чому саме.
Не обов'язково брати і рожевий, і синій аркуші. Ви можете скористатися (при бажанні) лише одним кольором. Після того, як опишете власні враження, підійдіть, будь ласка, до дерева і наклейте свої аркуші на нього.
Обговорення:
— Чи здійснилися ваші очікування?
— Які знання ви здобули?
— Як ці знання використаєте у своєму подальшому житті?
— Що взяли особисто для себе?
— Оцініть вашу активність під час тренінгу?
Релаксація (звучить мелодія звуків моря) (7 хвилин)
Мета: забезпечення психологічного розвантаження учасників.
— Сядьте якнайзручніше й заплющте очі. Спокійно вдихніть і видихніть, вдихніть і видихніть. Уявіть, що ви знаходитесь на кораблі, який пливе по океану. Ви насолоджуєтесь почуттям спокою, відчуваєте своє дихання: вдих — видих, вдих — видих, вдих — видих... Ви стаєте все спокійнішими, більш вільними... вдих — видих, вдих — видих, вдих — видих... Наш човен наближається до чудового маленького острова. Уже видніються пальми, піщаний пляж. І ось ви ступаєте на берег. Стаєте босими ногами на пісок і відчуваєте його тепло, м'якість, приємність (пауза). Ви лягаєте й знову відчуваєте тепло, розслаблюєтеся... Відчуйте, як усю вашу втому, усі ваші негаразди всмоктує пісок... Віддайте йому все погане, все зайве. А ось і струмок із цілющою водою. Наберіть освіжаючу, прозору, цілющу вологу в долоні й напийтеся досхочу... Відчуйте, як вас сповнює радість. До вас повертається сила, ви відчуваєте натхнення, бажання творити, діяти. Запам'ятайте це відчуття радості, спокою, безпеки... (пауза 2 хвилини). Попрощайтесь із цим місцем, коли будете готові — повільно розплющте очі.
Вправа на завершення (2 хвилини)
Мета: створення позитивної атмосфери у групі.
Психолог. Я пропоную всім стати в коло.
Учасники групи стають у широке коло, тримаючись за руки. Кожен по колу говорить: «Сьогодні я... (навчився, відчув, зрозумів тощо)». Уся група робить крок уперед. Після промовляння досягнень коло має стати щільним.
Список використаної літератури:
1. Базова програма: працюємо з педагогами (психолого-методичний супровід) / О. Л. Дроботій, М. Л. Кривоніс. — X.: Видавництво «Ранок», 2011.— 224 с.— (Дошкільна освіта).
2. Васильєва О. Тренінг формування команди // Психолог дошкілля. – 2009. - № 5.
3. Корекційні програми на допомогу практичному психологу ДНЗ / уклад. О. Є. Марінушкіна, Г. В. Замазій. — X. : Вид. група «Основа», 2008. — 204, [4] с. : табл. — (Серія «Дошкільний навчальний заклад. Психологія виховання»).
4. Нижник Г. Раціональне використання часу як складова життєвого успіху // Психолог дошкілля. – 2011. - № 5.
5. Нижник Г. Формування позитивного іміджу сучасного педагога // Психолог дошкілля. – 2010. - № 10.
6. Синельников В. В. Формула жизни. Как обрести личную силу. – М.: Издательство Центриполиграф, 2010. – 254 с. – (Тайны подсознания).
7. Смеречинська Л. Розвиток креативних здібностей педагога // Психолог дошкілля. – 2011. - № 5.
8. Тарасюк Н. Профілактика стресів у педагогічній практиці // Психолог дошкілля. – 2011. - № 1.